Aluehallitus, kokous 10.4.2025

§ 72 Hankintapäätös Sisäinen tarjouspyyntö 2024 luokassa 3 Yhteisöllinen asuminen

KEUHDno-2025-1589

Valmistelija

  • Sarianne Jyrkkänen, asumispalvelukoordinaattori, sarianne.jyrkkanen@keusote.fi
  • Tuija Nuutinen, ikääntyneiden asumispalvelujen koordinoiva esihenkilö, tuija.nuutinen@keusote.fi

Perustelut

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti ikääntyneiden palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 12.6.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero KEUHDno-2024-22. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Kyseessä on ikääntyneiden henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata ikääntyneiden palvelutarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.

Palveluntuottajarekisteri on voimassa kahdeksan (8) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti uudella hankintailmoituksella.

Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla asiakkaiden tarpeen mukaisia ikääntyneille tarkoitettuja palveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen luonne ja asiakkaiden tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja jatkuvuudesta muun muassa palvelun sisältöä ja laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja varautumista koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.  

Palveluntuottajarekisterin kohde, ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.

Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankintayksikkö lähetti 29.1.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Yhteisöllinen asuminen hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1. 

Hankinnan kohteena ovat yhteisöllisen asumisen palvelut ikääntyneille asiakkaille. Yhteisöllisellä asumisella tarkoitetaan hyvinvointialueen järjestämää asumista esteettömässä ja turvallisessa asumisyksikössä, jossa henkilön hallinnassa on hänen tarpeitaan vastaava asunto ja jossa asukkaille on tarjolla sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa. Yhteisöllisen asumisen palvelu perustuu sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 b §:ään. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus”.
Palveluun kuuluu ja asiakaskohtaiseen vuorokausihintaan sisältyy:

  1. Asuminen turvallisessa asumisyksikössä
  2. Sosiaalista kanssakäymistä edistävä toiminta
  3. Asiakkaan hoiva ja huolenpito kotihoitona klo 07 – 21 kahdessa palveluluokassa: Enintään 45 tuntia / asiakas / kuukausi, Enintään 65 tuntia / asiakas / kuukausi
  4.  Tukipalveluina siivouspalvelu ja vaatehuoltopalvelu 
  5. Muuna sosiaalipalveluna turvapalvelu ja turva-auttamiskäynnit 
  6. Terveydenhuoltoon kuuluvat tehtävät palvelukuvauksen mukaisesti
  7. Muut palvelukuvauksen mukaiset tehtävät kuten suunnittelu, yhteistyö ja kirjaaminen

 

Erikseen hinnoiteltavina lisäpalveluina palveluun kuuluu:

  1. Yöaikainen kotipalvelu klo 21 – 07 €/tunti/asiakas
  2. Ateriapalvelu €/ateriapäivä/asiakas tilaajan kulloinkin vahvistaman asiakasmaksun mukaisesti
  3. Saattohoidon toteuttaminen €/asiakas/vuorokausi, lisähintana vuorokausihintaan

Yhteisöllisen asumisen palvelu voi olla pitkäaikaista tai pysyvää asiakkaan tarpeen mukaisesti. Palvelua voidaan toteuttaa myös lyhyempinä jaksoina asiakkaan tarpeen näin edellyttäessä.

Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 1.5.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa molemmat optiokaudet käyttöön myös kerralla.

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo yhteisöllisen asumisen palveluille on noin 16 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 64 miljoonaa euroa.

Saadut tarjoukset

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 3.3.2025 klo 10:00 mennessä 34 tarjousta. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja. 
Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 
Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, halvin hinta. 
Hintavertailua varten tarjoajan osahinnat kerrotaan hinnan yhteydessä ilmoitetulla kertoimella. Näin kerrotut osahinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 100 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 100.

Hankintayksikkö turvaa hankinnan kohteena olevan palvelun laadukkuuden ja asiakkaiden edun mukaisuuden kattavien ja korkealaatuisten laadun vähimmäisvaatimusten sekä henkilöstön osaamista ja koulutusta koskevien vaatimusten avulla. Asiakkaan tarpeen mukaisen, yksilöllisen palvelun toteutuminen varmistetaan muun muassa erilaisiin tuen tarpeisiin vastaamista koskevilla vaatimuksilla ja palveluntuottajille asetetuilla suunnitteluvelvoitteilla. 

Hankintayksikkö valitsee sopimusjärjestelyyn kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu tarjoajien pistemäärän perusteella siten, että suurimman kokonaispistemäärän saanut on etusijajärjestyksessä ensimmäinen.
Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Tarjousvertailu Julkinen mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää 

  1. hyväksyä liitteen 2 Tarjousvertailu Julkinen mukaiset palveluntuottajat tuottamaan yhteisöllisen asumisen palvelua liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä, 
  2. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset ja tekemään niihin tarvittavat teknisluontoiset korjaukset ja täsmennykset ja
  3. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätökset sopimuksen mukaisista hinnanmuutoksista vuosittain
  4. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätöksen sopimuksen mukaisen option käyttöönotosta.

Pykälä tarkastetaan välittömästi kokouksessa. Päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Käsittely:

Koordinoiva esihenkilö Sarianne Jyrkkänen piti asiaesittelyn.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Tarjoajat

Liitteet

Oheismateriaali