Perustelut
Pelastuslautakunta, kokous 28.8.2024
Pöytäkirja on tarkastettu
§ 31 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vuoden 2025 talousarvio ja alustava toimintasuunnitelma luonnoksen esittely ja lähettäminen lausuntokierrokselle
VAKEDno-2024-3666
Perustelut
Asian valmistelijat: pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, riskienhallintapäällikkö Outi Linnolahti ja talouspartneri Henna Sandvik
Talousarvion lähtökohdat
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta solmitussa hyvinvointialueiden yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että pelastuslautakunta valmistelee pelastuslaitoksen talousarvion ja toimintasuunnitelmaesityksen Vantaan ja Keravan aluehallitukselle kuultuaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta.
Vuoden 2025 talousarvioesityksessä ja alustavassa toimintasuunnitelmassa on huomioitu toimintaympäristön keskeiset haasteet ja strategiset painopisteet taloussuunnitelmakaudelle 2024–2026 sekä keskeiset tavoitteet talousarviovuodelle 2025. Lisäksi alustavaan toimintasuunnitelmaan on kirjattu vuoden 2025 sitova tavoite sekä pelastuslaitoksen toiminnan keskeiset seurantamittarit.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialuejohtaja esiteltyä talousarvioesityksensä aluehallitus antaa esityksensä 26.11.2024 ja aluevaltuusto käsittelee talousarvion kokouksessaan 9.12.2024.
Talousarvion laadinnan lähtökohtana on huomioida toimintaympäristön muutoksesta sekä palvelutarpeessa tulevat muutosvaatimukset. Hyvinvointialueiden tiukasta taloudellisesta tilanteesta johtuen palvelutasopäätöksen kehittämissuunnitelman toimenpiteitä, mm. riittävien henkilöresurssien varmistamiseksi, ei pystytä toteuttamaan. Vuosien 2024 ja 2025 toimenpiteet siirretään vuodelle 2026. Vuonna 2025 varmistetaan kuitenkin riittävät palvelut lakisääteisten testauksien suorittamiseksi sekä sairauspoissaolojen ennaltaehkäisemiseksi.
Talousarvio muodostuu kolmesta kokonaisuudesta, pelastustoimesta, ensihoidosta sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tuotettavista palveluista.
Pelastustoimen talousarvion muutokset vuoteen 2024 verrattuna
Epävarmuutta talousarvioon aiheuttaa nykyisen hyvinvointialan työehtosopimuskauden päättyminen 30.4.2025, joten vuodelle 2025 voi tulla jo tiedossa olevien sopimuskorotusten lisäksi muita sopimuskorotuksia. Niiden suuruus ja ajankohta selviävät keväällä 2025 käytävissä neuvotteluissa, joten tältä osin talousarviota jouduttaneen myöhemmin tarkentamaan.
Pelastustoiminnan toimintavalmiuden parantamiseksi rakennetaan Korsoon uusi valmiusasema, jonka valmistuminen ajoittunee vuodenvaihteeseen 2025-26. Aseman valmistumisen ajankohdan varmistuttua tarkastellaan sen miehittämiseen tarvittavan 12 palomiehen rekrytointia - tässä vaiheessa sitä ei kirjata talousarvioesitykseen.
Tiukka hyvinvointialueiden talouden raami ei mahdollista Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastustoimen palvelutasopäätöksen kehittämissuunnitelmassa olevien kehittämistoimenpiteiden toteuttamista myöskään vuonna 2025.
Pelastuslaitoksen operatiivisen henkilöstön sekä sopimuspalokuntalaisten fyysisen työkyvyn arviointi ja seuranta vaatii joka tapauksessa lisää resursseja tai muuta panostamista jo vuonna 2025, jotta pelastuslaitos kykenee vastaamaan pelastuslaitoksen työnantajavelvoitteeseen.
Vuoden 2024 talousarviossa huomioitiin, että Tikkurilan valmiusasema otetaan käyttöön vasta syksyllä. Vuoden 2025 valmiusasema on koko vuoden toiminnassa, mikä lisää henkilöstö- ja ylläpitokustannuksia 215000 euroa.
Pelastustoimen valtakunnallisten viesti-, johtamis-, ICT-järjestelmien (VIRVE 2.0, KEJO ja OE-järjestelmä) käyttöönotto lisää kustannuksia 300000 euroa.
Lainsäädännön edellyttämä pelastustoimen YTA-alueen tilannekeskus otettiin käyttöön kesällä 2024, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen maksuosuus on vuodelle 2025 arviolta 200000 euroa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen konsernipalveluiden vyörytysten suuruus varmistui elokuussa 2024, se lisää pelastustoimen kustannuksia 900000 euroa.
Ajoneuvokalusto hankitaan leasingvuokrauksen sijaan omaan taseeseen, mikä pienentää toimintakuluja yli 100000 euroa, mutta lisää poistoja 80000 euroa.
EU:n rahoittaman ISF-rauniopelastamishankkeen omarahoitusosuus on 40000 euroa.
Palokuntasopimusten uusiminen tasapuolisemmaksi lisää kustannuksia asteittain.
Pelastustoimen toimintakulut, poistot ja vyörytykset ovat yhteensä 38,8 M€ ja toimintatuotot 0,5 M€. Näin ollen pelastustoimen maksuosuudet vuonna 2025 ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 19,4 M€ ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle 18,9. M€. Vuonna 2025 maksuosuudet muodostavat yhteistoimintasopimuksen mukaisesti siten, että huomioidaan 80 %:lla pelastustoimen kapasiteetti ja 20 %:lla asukasluku. Kiinteistökustannukset kohdistuvat sille hyvinvointialueelle, missä kiinteistö sijaitsee.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen toteuttamat ensihoidon palvelut
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos toteuttaa HUS:lle ensihoitopalveluja sekä Vantaan ja Keravan että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella. Pelastuslaitoksella on yhteensä 13 ympärivuorokautista ambulanssia sekä yksi kenttäjohtoyksikkö ja kaksi osan vuorokaudesta palvelua tarjoavaa ambulanssia sekä yksi tarvittaessa käyttöön otettava lisäyksikkö. Tämän hetken arvion mukaan ensihoidon toimintakulut, poistot ja vyörytykset ovat yhteensä 18,8 M€ ja toimintatuotot 3,1 M€, jolloin HUS maksuosuus on arviolta 15,7 M€.
Ensihoidon talousarvio tarkentuu hyvinvointialueiden ja erikoissairaanhoitopiirin neuvotteluissa syksyn aikana.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tuotettavat palvelut
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa tukipalveluja koko Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen SOTE-ajoneuvoihin on kohdennettu pelastuslaitoksen korjaamosta kaksi henkilötyövuotta. SOTE-ajoneuvojen hallinnoinnista arvioidaan syntyvän 332 000 € kulut vuonna 2025. Edellä mainitut kulut kohdistetaan täysimääräisesti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.
Aiemmin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Turvallisuus- ja varautumisyksikkö oli sijoitettu Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen organisaatioon, mutta syyskuussa 2024 se siirretään kuluineen konsernipalveluihin.
Talousarvio tarkentuu syksyn aikana mm. poistojen määrän ja jakauman osalta.
Ehdotus
Pelastuslautakunta päättää:
merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen talousarvio ja alustava toimintasuunnitelma;
lähettää talousarvio ja alustava toimintasuunnitelma luonnos lausunnolle Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Lausunto pyydetään toimittamaan 2.10.2024 mennessä kirjaamo@vakehyva.fi otsikolla “Pelastuslaitoksen talousarvio 2025”.
Lausuntojen pohjalta valmistellaan esitys Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen talousarvioksi 2025 ja alustavaksi toimintasuunnitelmaksi 9.10.2024 pelastuslautakunnan kokoukseen.
Päätös
Pelastuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
_________________________________________________
Aluehallitus 1.10.2024
Vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 alijäämä on n. 60,1 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuosilta 2023-24 on arviolta jo 126,8 Me. Kuluvan vuoden talousarviossa pelastustoimeen on varattu Keski-Uudellamaalla 17,64 Me kun Vantaa-Keravan hyvinvointialueen hyväksymässä talousarviossa Keski-Uudenmaan osuus on hyväksytty suurempana 18,2 Me, jota summaa myös laskutetaan.
Vuoden 2025 talousarvion valmistelun lähtökohdaksi on otettu, että alijäämä ei kasvaisi enää vuonna 2025. Keski-Uudellamaalla hyväksyttiin huhtikuussa tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma, jossa on 63 Me:n säästötoimenpiteet omaan toimintaan ja erikoissairaanhoitoon vuoteen 2026. Pelastustoimeen ei tässä vaiheessa kohdistettu säästötavoitteita. Tämän jälkeen 29.4. julkaistuissa rahoituslaskelmissa Keski-Uudenmaan rahoitustaso laski edellisistä laskelmista, joten hyväksytyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman lisäksi on taloutta sopeutettava kymmenillä miljoonilla. Vuoden 2025 talousarvion tämän hetken valmistelutilanteessa Keski-Uudenmaan toimintakatteessa on -0,1 %:n muutos vuoden 2024 tilinpäätösennusteeseen verrattuna ja on epätodennäköistä, että alijäämä saadaan katettua lainsäädännön edellyttämässä määräajassa. Toimintakatteen muutos suhteessa vuoden 2024 tilinpäätösennusteeseen on omassa palvelutuotannossa -0,8 %, erikoissairaanhoidossa 1,1 % ja pelastustoimessa 1,8 %.
VM:n 23.9. julkaisemien rahoituslaskelmien mukaan vuoden 2024 rahoitus on 860 Me, joka on 3 Me vähemmän kuin aiemmissa laskelmissa. Valtion edellä mainitusta kokonaisrahoituksesta pelastustoimen laskennallinen rahoitus on 20,56 Me mutta valtion rahoitus on yleiskatteellista eli hyvinvointialue saa itse päättää sen yksityiskohtaisemmasta kohdentamisesta. Pelastustoimelle on varattu vuoden 2025 talousarviovalmistelussa 18,5 Me, joka on 4,9% ( 860 000 euroa) enemmän kuin vuoden 2024 varaus. Pelastuslautakunnan esittämä maksuosuus ensi vuodelle on 18,9 Me ja erona vuoden 2024 talousarvioon siihen on sisällytetty 3,1 Me vyörytykset Vakesta sekä poistot 1,4 Me.
Ensihoidon kulut ovat kasvamassa 1,7 Me vuosien 2023 ja 2024 välillä ( vuoden 2024 tpe 16,1 Me). Vuoden 2025 talousarvioesityksessä maksuosuudet kasvavat 0, 5Me ja ovat 16,6 Me. On tärkeää saada sopeutettua kulut menojen kasvun hillitsemiseksi vastaaman rahoitusta.