Aluehallitus, kokous 16.9.2025

§ 190 Hankintapäätös: Sisäinen tarjouspyyntö 2025 luokassa 4 Ympärivuorokautinen palveluasuminen

KEUHDno-2025-4603

Valmistelija

  • Sarianne Jyrkkänen, asumispalvelukoordinaattori, sarianne.jyrkkanen@keusote.fi
  • Tuija Nuutinen, ikääntyneiden asumispalvelujen koordinoiva esihenkilö, tuija.nuutinen@keusote.fi

Perustelut

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti ikääntyneiden palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 12.6.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero KEUHDno-2024-22. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Kyseessä on ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, joka on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata ikääntyneiden palvelutarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.

Palveluntuottajarekisteri on voimassa kahdeksan (8) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti uudella hankintailmoituksella.

Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla asiakkaiden tarpeen mukaisia ikääntyneille tarkoitettuja palveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen luonne ja asiakkaiden tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja jatkuvuudesta muun muassa palvelun sisältöä ja laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja varautumista koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.  

Palveluntuottajarekisterin kohde, ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.

Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankintayksikkö lähetti 18.6.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 4 Ympärivuorokautinen palveluasuminen hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön ja tarkennetun tarjouspyynnön 4.8.2025. Tarkennettu tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1. 

Hankinnan kohteena ovat ympärivuorokautisen asumisen palvelut ikääntyneille asiakkaille. Ympärivuorokautinen palveluasuminen sisältää henkilön yksilöllisen tarpeen mukaisen vuorokaudenajasta riippumattoman hoidon ja huolenpidon, toimintakykyä ylläpitävän ja edistävän toiminnan, ateriat, vaatehuollon, siivouksen sekä osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävän toiminnan. Ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelu perustuu sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 c §:ään. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus”.

Palvelu toteutuu seuraavissa osissa:
OSA 1 Ympärivuorokautinen asuminen Max
OSA 2 Ympärivuorokautinen asuminen Flex
OSA 3 Vaativa ympärivuorokautinen asuminen
OSA 4 Lyhytaikainen palveluasuminen

Tarkoituksena on, että palvelu käynnistyy 1.10.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa molemmat optiokaudet käyttöön myös kerralla.

Osissa 2-4 tilaaja hankkii palveluita asiakkaan yksilöllisen palveluntarpeen edellyttämällä tavalla ja talousarvionsa puitteissa.

Saadut tarjoukset

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 15.8.2025 klo 10.00 mennessä 91 tarjousta seuraavasti:

OSA 1 Ympärivuorokautinen asuminen Max 47 tarjousta
OSA 2 Ympärivuorokautinen asuminen Flex 86 tarjousta 
OSA 3 Vaativa ympärivuorokautinen asuminen 18 tarjousta 
OSA 4 Lyhytaikainen palveluasuminen 47 tarjousta 

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuus on arvioitu jo osallistumishakemuksen yhteydessä. Kaikki tarjoajat ovat myös vakuuttaneet tarjouksessaan täyttävänsä edelleen vaaditut soveltuvuusvaatimukset. 

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että seuraavat tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Ne suljetaan pois tarjouskilpailusta. Tarjouskilpailusta sulkemisen tarkemmat perustelut on esitetty tarjoajakohtaisissa kirjeissä, jotka sisältävät liikesalaisuuksia. Ne annetaan tiedoksi vain kyseiselle tarjoajalle itselleen. 

OSA 1 Ympärivuorokautinen asuminen Max:

Kalasataman Asumispalvelut Oy, Mainiokoti Tenho, tarjotun palveluyksikön sijaintikunta
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mainiokoti Munkkiniemen Kreivi, tarjotun palveluyksikön sijaintikunta
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mainiokoti Pacius, tarjotun palveluyksikön sijaintikunta

Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Ne hyväksytään tarjousvertailuun. 

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin osassa. Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, halvin hinta, jossa hinnan painoarvo on 100 % kussakin osassa.

Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu osakohtaisesti tarjoajien pistemäärän perusteella siten, että halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 100 pistettä ja on etusijajärjestyksessä ensimmäinen. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 100.

Osassa 1 Ympärivuorokautinen asuminen MAX tilaaja valitsee yhteensä 400 asiakaspaikkaa soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävien ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneiden palveluntuottajien joukosta. Enintään 50 asiakaspaikkaa valitaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen rajakunnista ja loput hyvinvointialueen alueella sijaitsevista palveluyksiköistä. Hankintayksikkö valitsee palveluntuottajia ja palveluyksiköitä tarjousvertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä siten, että valittava asiakaspaikkamäärä täyttyy. Jos asetut vähimmäisvaatimukset täyttäviä ja tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia saadaan vähemmän, valinta tapahtuu tarjottujen asiakaspaikkojen määrän mukaisesti.

Osan 1 Ympärivuorokautinen asuminen MAX mukainen palvelu on ensisijainen suhteessa saman sisältöiseen osan 2 mukaiseen palveluun. Tilaaja hankkii asiakkaidensa tarpeen mukaiset ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelut ensisijaisesti osaan 1 valittujen asiakaspaikkojen joukosta, aina kun osan 1 mukainen palvelu vastaa asiakkaan tarvetta ja etua.

Osakokonaisuudessa Ympärivuorokautinen asuminen MAX yhteensä 37 tarjoajaa oli antanut vähintään toisen tarjoajan kanssa saman tarjoushinnan. Tilaaja toteutti arvonnan 1.9.2025 osassa 1 Ympärivuorokautinen asuminen MAX. Arvonnassa käytettiin menetelmää, jossa tarjoajilla oli yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituksi. 

Valitut palveluntuottajat kuhunkin osa-alueeseen löytyvät oheisista liitteistä 2, 3, 4 ja 5 Tarjousvertailu Julkinen.

Osissa 2-4 tilaaja valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. 

Osassa 2 Ympärivuorokautinen asuminen FLEX hankintayksikkö valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu osakohtaisesti tarjoajien pistemäärän perusteella siten, että suurimman kokonaispistemäärän saanut on etusijajärjestyksessä ensimmäinen.  

Osassa 3 Vaativa ympärivuorokautinen asuminen ja osassa 4 Lyhytaikainen palveluasuminen hankintayksikkö valitsee kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Tarjoajien etusijajärjestys muodostuu osakohtaisesti tarjoajien pistemäärän perusteella siten, että suurimman kokonaispistemäärän saanut on etusijajärjestyksessä ensimmäinen.

Tilaaja hankkii palveluita osasta 2, osasta 3 ja osasta 4 asiakastarpeen mukaan silloin, kun asiakkaan yksilöllinen tilanne edellyttää tämän osan mukaista palvelua ja hankinta on talousarvion puitteissa mahdollista.

Hankintayksikkö turvaa hankinnan kohteena olevan palvelun laadukkuuden ja asiakkaiden edun mukaisuuden kattavien ja korkealaatuisten laadun vähimmäisvaatimusten, henkilöstön osaamista ja koulutusta koskevien vaatimusten ja asiakkaan asemaa turvaavien sopimusehtojen avulla.

Hankintayksikkö valitsee sopimusjärjestelyyn kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. 

Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys ovat liitteiden 2, 3, 4 ja 5 Tarjousvertailu Julkinen mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle on asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.

Liitteet

Liite 1 Avauspöytäkirja
Liite 2 Tarjousvertailu Julkinen_Osa 1 Ympärivuorokautinen asuminen Max
Liite 3 Tarjousvertailu Julkinen_Osa 2 Ympärivuorokautinen asuminen Flex
Liite 4 Tarjousvertailu Julkinen_Osa 3 Vaativa ympärivuorokautinen asuminen
Liite 5 Tarjousvertailu Julkinen  Osa 4 Lyhytaikainen palveluasuminen

Oheismateriaali
Tarkennettu tarjouspyyntö KEUHDno-2024-22 / Sisäinen tarjouspyyntö 2025 luokassa 4 Ympärivuorokautinen palveluasuminen liitteineen (ei julkaista ulkoisille verkkosivuille)
 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää 

  1. hyväksyä liitteiden 2 , 3, 4 ja 5 Tarjousvertailu Julkinen mukaiset palveluntuottajat tuottamaan ympärivuorokautisen asumisen palvelua liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä, 
  2. Sulkea pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisina Kalasataman Asumispalvelut Oy:n, Mainiokoti Tenho, Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n, Mainiokoti Munkkiniemen Kreivi ja Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n, Mainiokoti Pacius, 
  3. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset ja tekemään niihin tarvittavat teknisluontoiset korjaukset ja täsmennykset ja
  4. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätökset sopimuksen mukaisista hinnanmuutoksista vuosittain
  5. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätöksen sopimuksen mukaisen option käyttöönotosta
  6. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan päättämään hankintaa koskevasta hankintaoikaisusta 
  7. valtuuttaa ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan antamaan vastineen mahdollisessa muutoksenhakuasiassa tuomioistuimelle

 

Pykälä tarkastetaan välittömästi kokouksessa. Päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Tiedoksi

Tarjoajat

Liitteet

Oheismateriaali