Aluevaltuusto, kokous 25.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Hallintosäännön päivittäminen 12.2.2024 lukien

KEUHDno-2022-3

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Aikaisempi käsittely
Tarkastuslautakunta, § 84, 13.9.2023


Perustelut
Hallintosääntö on hyvinvointialueen hallinnon ja toiminnan järjestämisessä keskeinen asiakirja. Hallintosääntö on strategian, talousarvion ja taloussuunnitelman ohella keskeinen hyvinvointialueen ohjausväline. Hallintosäännön sisällön määrittelee laki hyvinvointialueesta (611/2021) § 95. Lain hyvinvointialueesta lähtökohtana on, että kaikki johtosäännöllä määrättävät asiat kootaan hallintosääntöön, jolloin ei tarvita muita johtosääntöjä. Hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta. Lain hyvinvointialueesta 125 § 2. mom:n kuudennen kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys itseään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi. Aluehallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi hyvinvointialueen hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

Ehdotus
Esittelijä: Matti Korkiakoski

Tarkastuslautakunta päättää esittää aluehallitukselle muutokset tehtäviään koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi liitteen mukaisesti.

Päätös
Tarkastuslautakunta päättää siirtää asian käsittelyn ylimääräiseen kokoukseen 27.9.2023.

***

Hallintosääntö on hyvinvointialueen hallinnon ja toiminnan järjestämisessä keskeinen asiakirja. Hallintosääntö on strategian, talousarvion ja taloussuunnitelman ohella keskeinen hyvinvointialueen ohjausväline. Hallintosäännön sisällön määrittelee laki hyvinvointialueesta (611/2021) § 95. Lain hyvinvointialueesta lähtökohtana on, että kaikki johtosäännöllä määrättävät asiat kootaan hallintosääntöön, jolloin ei tarvita muita johtosääntöjä. Hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta. Lain hyvinvointialueesta 125 § 2. mom:n kuudennen kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys itseään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi. Aluehallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi hyvinvointialueen hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Korkiakoski, matti.v.korkiakoski@gmail.com

Tarkastuslautakunta päättää esittää aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle esitettäväksi muutokset tehtäviään koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi liitteen mukaisesti. Lautakunta valtuuttaa kokouksen sihteerin tekemään esitykseen teknisiä muutoksia.

Päätös

Päätettiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Tarkastuslautakunta piti teknisen kokoustauon 19:05-19:10. 

Tarkastuslautakunta valmisteli hallintosäännön muutosesitystä esityslistan liitteenä olleen hallintosäännön muutosesitysluonnoksen sekä lautakunnan jäsen Laura Alkulan esittämän esitysluonnoksen pohjalta. Kokouskäsittelyn tuloksena muodostettiin yhteistyössä lopullinen esitysluonnos tarkastuslautakunnan esitykseksi itseään koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi. Luonnoksen laatimisen yhteydessä lautakunta konsultoi hallintojohtaja Petja Harakkaa, jotta muutoksissa saatiin huomioitua hallintosäännön johdonmukainen esittäminen ja tekninen toteutus. Lisäksi hallintojohtajaa konsultoitiin muutoksia koskevissa sisällöllisissä kysymyksissä.

 

Perustelut

Hallintosääntö on hyvinvointialueen hallinnon ja toiminnan järjestämisessä keskeinen asiakirja. Hallintosääntö on strategian, talousarvion ja taloussuunnitelman ohella keskeinen hyvinvointialueen ohjausväline. Hallintosäännön sisällön määrittelee laki hyvinvointialueesta (611/2021) § 95. Lain hyvinvointialueesta lähtökohtana on, että kaikki johtosäännöllä määrättävät asiat kootaan hallintosääntöön, jolloin ei tarvita muita johtosääntöjä. Hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksenteko- ja hallintomenettelystä sekä valtuuston toiminnasta. Lain hyvinvointialueesta 125 § 2. mom:n kuudennen kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys itseään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi. Aluehallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi hyvinvointialueen hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Korkiakoski, matti.v.korkiakoski@gmail.com

Tarkastuslautakunta päättää täsmentää aiempaa esitystään aluehallitukselle tehtäviään koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi kokouksessa sovittujen täydennysten mukaisesti.

Päätös

 

Tarkastuslautakunta perehtyi muiden hyvinvointialueiden hallintosääntöihin ja totesi, että 27.9.2023 tehty esitys ulkoista valvontaa koskeviksi hallintosäännön pykäliksi on linjassa muiden vastaavien organisaatioiden kanssa. Tarkastuslautakunta korostaa, että ulkoinen valvonta ja tarkastus on toimivasta johdosta riippumatonta ja objektiivista.

Tarkastuslautakunta päätti täsmentää 27.9.2023 tekemäänsä esitystä hallintosäännön ulkoista valvontaa koskeviksi pykäliksi seuraavasti:

- Ulkoisen tarkastuksen päällikön viran perustaa tarkastuslautakunnan esityksestä aluehallitus.

- Ulkoisen tarkastuksen päällikön nimittää tarkastuslautakunnan esityksestä aluevaltuusto.

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialueella päätösvaltaa käyttää aluevaltuusto, joka voi siirtää toimivaltaansa eteenpäin hyvinvointialueen muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille hallintosäännön kautta. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö on hyväksytty aluevaltuustossa 3.3.2022 § 4. Hallintosääntöä on päivitetty vuoden 2022 aikana. Hallintosääntöä on päivitetty myös vuoden 2023 kesäkuun ja joulukuun valtuuston kokouksissa.

Hyvinvointialuelain 125 §:n mukaan, tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi. Aluehallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi hyvinvointialueen hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

Tarkastuslautakunta on käsitellyt esitystään ulkoista valvontaa koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi kokouksissaan 13.9.2023 § 84, 27.9.2023 § 88 ja 2.1.2024 § 5 ja päättänyt hyväksyä esityksen ulkoista valvontaa koskeviksi hallintosäännön muutoksiksi ja lähettää esityksen aluehallituksen kautta aluevaltuuston hyväksyttäväksi.

Käytännössä tarkastuslautakunta esittää hallintosääntöön muutoksia, jotka mahdollistaisivat henkilöstöresurssin lisäämisen ulkoiseen tarkastukseen tukemaan tarkastuslautakunnan lakisääteisiä tehtäviä. Lisäresurssin mahdollistamiseksi hallintosäännössä määriteltäisiin mm. ulkoisen tarkastuksen tarkastuspäällikön tehtävät ja asema.

Liitteinä ovat tarkastuslautakunnan ehdotus itseään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi, sekä aluehallituksen ja valtuuston käsittelyä varten laadittu muutokset kokoava luonnos ”Esittelijän ehdotus_Hallintosäännön muutokset 25.1.2024”, joka havainnollistaa esitetyt muutokset suhteessa voimassa olevaan hallintosääntöön. Luonnokseen on tehty useita muutoksia suhteessa tarkastuslautakunnan ehdotukseen, jotka on merkitty ja perusteltu kommentti-toiminnolla. Lisäksi on jossain määrin:

  • stilisoitu ja tiivistetty tekstejä ja poistettu päällekkäisyyksiä
  • yhdenmukaistettu esitystapaa suhteessa voimassa olevaan hallintosääntöön

Kaikki muutokset on merkitty dokumenttiin vihreällä ja punaisella värillä ja lisäksi on käytetty kommentti -toimintoa.

Tarkastuslautakunta on 2.1.2024 kokouksessaan ottanut kantaa myös vuosipalkkioidensa suuruuteen tilanteessa, jossa sen alaisuuten tulisi viranhaltijana ulkoisen tarkastuksen päällikkö. Koska tarkastuslautakunta saisi avustavaa työpanosta avukseen, kohtuullistettaisiin tarkastuslautakunnan vuosipalkkioita vastaavassa määrin. Tältä osin asia tuodaan päätettäväksi myöhemmässä vaiheessa. Vuosipalkkoiden säästöllä ja toisaalta mahdollisten tarkastuslautakunnan tukipalvelujen oston vähenemisellä katettaisiin osaltaan ulkoisen tarkastuksen päällikön tuomia kustannuksia.

Tarkastuslautakunnan esitysten lisäksi nyt käsillä olevaan hallintosääntöpäivitykseen on otettu mukaan lautakuntien toimivallan tarkastelu. Asiaa on valmisteltu vuoden 2023 aikana ja lautakunnille on toteutettu syksyllä kysely hallintosäännön tehtävien osalta ja järjestetty lautakuntien yhteinen iltakoulukäsittely 23.11.2023 suunnitelluista muutoksista. Muutokset liittyvät lautakuntien taloudelliseen toimivaltaan, jota ehdotetaan poistettavaksi, koska halutaan yksinkertaistaa päätöksentekojärjestelmää. Tämä yksinkertaistaisi hankinta-asioiden valmistelua päätöksentekoon. Taloudellinen toimivalta on tällä hetkellä irrallinen lautakuntien muiden vastuiden osalta, koska niillä ei ole budjettivaltaa ja päätettäviä asioita on tullut harvoin tai ei ollenkaan. Lautakuntien toimivaltaa on muilta osin selkeytetty muotoilemalla tehtävien määrittelyjä täsmällisemmäksi ja muuttamalla sanamuotoja.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että se hyväksyy

  1. liitteessä Esittelijän ehdotus_Hallintosäännön muutokset 25.1.2024 esitetyt muutokset hallintosääntöön ja
  2. muutokset tulevat voimaan 12.2.2024 lukien.

Käsittely:

Olli Savela teki muutosehdotuksen:

§ 23
Hyvinvointialueen johtajan toimivaltaa muutetaan siten, että kohdissa 1 ja 2 mainittujen sopimusten, sitoumusten ja hankintojen osalta hyvinvointialueen johtajan päätösvalta rajataan 2 500 000 euroon.
§ 33
Aluevaltuuston päätösvaltaa muutetaan siten, että kohdissa 3, 4 ja 5 päätösvalta on valtuustolla, jos kauppahinta tai omaisuuden arvo on yli
10 000 000 euroa.
§ 34
Aluehallituksen päätösvaltaa muutetaan siten, että kohdissa 4, 5, 6 ja 7 päätösvalta on hallituksella, jos sopimusten arvo, kauppahinta tai omaisuuden arvo on yli 2 500 000 euroa ja enintään 10 000 000 euroa.

 

Puheenjohtaja totesi, että Savelan muutosehdotus raukesi kannattamattomana.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

 

 

Ehdotus

Aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteessä Esittelijän ehdotus_Hallintosäännön muutokset 25.1.2024 esitetyt muutokset hallintosääntöön ja
  2. että muutokset tulevat voimaan 12.2.2024 lukien.

Käsittely:

Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen:

Pykälien 34, 38 ja 39 osalta hallintosääntöä ei muuteta.

Puheenjohtaja totesi, että ehdotus raukesi kannattamattomana.

Hallintojohtaja esitti, että teknisenä korjauksena tehdään seuraavat muutokset pykälään 34 (lisätään ehdotukseen pois jääneet euromääräiset ylärajat):

34 §

Aluehallitus laissa säädettyjen tehtävien lisäksi

5. päättää osakkeiden hankkimisesta ja myymisestä, jos kauppahinta on vähintään
yli 500 000 euroa ja enintään 50 000 000 euroa;

6. päättää kiinteän omaisuuden hankkimisesta ja luovuttamisesta, jos kauppahinta on yli
1 000 000 euroa ja enintään 30 000 000 euroa;

7. päättää irtaimen omaisuuden myynnistä, kun omaisuuden arvo on yli 500 000 euroa
ja enintään 30 000 000 euroa;

Puheenjohtajan tiedusteltua sitä valtuustolta, päätettiin yksimielisesti tehdä tekniset korjaukset.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaan mutta tehtiin tekninen korjaus 34 §:n kohtiin 5-7.