Valmistelija
Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi
Perustelut
Aluevaltuusto palautti asian 12.12.2024 § 78 uudelleen valmisteltavaksi sillä valmisteluohjeella, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää lausunnot valtuustoaloitteesta Uudenmaan hyvinvointialueilta, Helsingin kaupungilta ja HUS-yhtymältä.
Valtuuston edellyttämät lausunnot on nyt pyydetty ja ne löytyvät tämän asian oheismateriaalista. Lausuntoyhteenveto on kuvattu alla.
Lausuntoyhteenveto
Lausuntojen yhteenvetona voidaan todeta, että pääsääntöisesti lausunnonantajat näkivät, että nykyiset hankintojen yhteistyön käytänteet ja rakenteet ovat riittäviä, eikä kiinnostusta yhteisen hankintayhtiön perustamiseen ollut. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ilmoitti suhtautuvansa avoimesti yhteishankintayhtiön perustamisen edellytysten selvittämiseen, mutta totesi että hankintalakiin kaavailtujen muutosten vaikutuksia on arvioitava ennen pidemmälle menevää selvitystä.
HUS-yhtymä
HUS-Yhtymä totesi lausunnossaan, että Sote-yhteishankintayhtiön perustaminen ei HUSin näkökulmasta suurelta osin tue asetettujen tavoitteiden täyttymistä tai tuo lisäarvoa nykytilanteeseen erityisesti seuraavilla perusteilla:
- Yhteishankintarenkaana toimiminen jo varmistaa alueen laadullisten etujen ja volyymietujen huomioon ottamisen. Myös konsulttikulut tulevat välillisesti jaettua tätä kautta
- Keskitetty hankintayhtiö ei poista tarvetta organisaatioiden omille hankintojen asiantuntijoille mm. koskien kategoriahallintaa ja sisäistä strategisen ja operatiivisen tason sidosryhmäyhteistyötä, joten päällekkäisyyttä syntyisi.
- Toimittaja- ja sopimushallintaa täytyy joka tapauksessa tehdä myös organisaatiokohtaisesti.
- HUSissa on jo kattavasti otettu urapolkua tukeva ajattelu hankinnoissa huomioon.
Helsingin kaupunki
Helsingin kaupunki toteaa, että Uudenmaan hyvinvoitnialueiden kanssa tehdään jo paljon hankintayhteístyötä yhteisissä hankintaverkostoissa ja toteuttamalla yhteishankintoja. Lisäksi suuri osa hankinnoista on palvelujen järjestämisvastuun toteuttamista, jonka tulee olla palvelujen järjestämisestä vastaavien hankintayksiköiden vastuulla. Yhteistyön tekeminen sote-hankinnoissa harkitaan aina tapaus- ja hankintakohtaisesti. Tämä toimintatapa on koettu Helsingissä hyvin toimivaksi eikä ole perusteltua rakentaa tätä yhteistyötä varten yhtiömuotoista rakennetta.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue katsoo, että esitetyn uuden yhteishankintayhtiön perustamisen jälkeen hyvinvointialueelle jäisi merkittävän kokoinen hankinnoista vastaava yksikkö, jolloin yhtiön mahdollisesti tuottama hyöty ei kattaisi siitä syntyviä kustannuksia. Lisäksi hyvinvointialueen strategisen hankintatoimen implementointi käytäntöön vaikeutuisi. Uudenmaan hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS-yhtymällä on sen sijaan mahdollisuus tehdä jatkossakin vahvaa yhteistyötä muun muassa benchmarkkaamalla, tekemällä yhteishankintoja sekä hyödyntämällä toistensa aineistoja kuten tarjouspyyntömateriaaleja ja saavuttaa näin sekä taloudellisia että toiminnallisia säästöjä. Edellä olevien perusteella Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ei ole kiinnostunut osallistumaan selvityksen.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella kannatetaan kyllä muuta hankintayhteistyötä Uudenmaan hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS.yhtymän kesken mutta ei olla kiinnostuneita tekemään selvitystä sote-yhteishankintayhtiöstä.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
tä-Uudenmaan hyvinvointialue ilmoitti suhtautuvansa avoimesti yhteishankintayhtiön perustamisen edellytysten selvittämiseen, mutta totesi että hankintalakiin kaavailtujen muutosten vaikutuksia on arvioitava ennen pidemmälle menevää selvitystä.
Hallintosäännön 159 §:n mukaan toimielin voi esittelijän ehdotuksesta ottaa enemmistöpäätöksellä käsiteltäväksi asian, jota ei ole mainittu kokouskutsussa.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.