Rahoitus- ja talousjaosto, kokous 21.11.2024

§ 48 Vuoden 2024 talousarvion muuttaminen

KEUHDno-2023-1417

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 14.12.2023 § 70. Talouden toteutumisesta sekä tilinpäätösennusteesta on raportoitu rahoitus- ja talousjaostolle sekä aluehallitukselle maaliskuusta lähtien. Talousarvion käyttötalousosassa ylitysuhkaa on ollut sekä omassa palvelutuotannossa että erikoissairaanhoidossa alkuvuodesta lähtien ja syksyn aikana myös pelastustoimeen on ennustettu ylitystä. Tuloslaskelmaosassa rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen ennuste poikkeaa talousarviosta. Valtionrahoitus on myös täsmentynyt kuluvan vuoden aikana ja se eroaa hieman talousarviossa arvioidusta. Investointien ennustetaan alittavan talousarviossa arvioidut kokonaisinvestoinnit. Talousarvion muutosesitys tuodaan päätöksentekoon vasta nyt, koska tavoitteena on, että muutettu talousarvio vastaisi mahdollisimman hyvin lopullista toteutumaa eikä talousarviota muutettaisi useita kertoja vuoden aikana.

 

Toimintakatteen ylitys

Lokakuun toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen mukaan hyvinvointialueen oman palvelutuotannon toimintakatteen ylitys on n. 18,7 Me. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen ylitys on n. 12,3 Me. Pelastustoimen toimintakatteen ylitykseksi arviodiaan n. 0,5 Me. Hyvinvointialueen toimintakate toteutuu ennusteen mukaan n. 31,5 Me talousarviota heikompana.

 

Oma palvelutuotanto

Hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuuden toimintakatteen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisena.

Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueen toimintakatteen ylitys on n. 8,2 Me. Ylitys kohdistuu vammaispalveluihin (n. 9,6 Me) sekä kotona asumista tukeviin palveluihin (n. 0,4 Me). Ylitystä pyritään osin kattamaan palvelualueen sisältä. Vammaispalveluiden ylityksen syynä on erityisesti kehitysvammaisten palvelujen ostojen hintojen nousu sekä takautuva laskutus, omaishoidon tuki kasvaneen asiakasmäärän vuoksi ja arvioitua suuremmat henkilöstökulut. Kotona asumista tukevissa palveluissa ylitys johtuu omaishoidon tuen asiakasmäärän kasvusta ja kotiutumisen tuen riittämättömästä henkilöstömäärärahasta.

Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualueen toimintakatteen ylitys on n. 2,1 Me. Ylitys aiheutuu lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautisten palvelujen ostojen arvioitua suuremmasta määrästä.

Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueen toimintakate ylittyy n. 8,4 Me. Merkittävin ylitys kohdistuu avopalvelujen henkilöstökustannuksiin (n. 3,5 Me), joissa on huomioitu lääkäripalvelujen osto ja työvoiman vuokraus. Laboratorio- ja kuvantamistutkimusmäärärahat ylittyvät n. 1,6 Me ja suun terveydenhuollon toimintatuotot alittuvat n. 0,2 Me. Sairaalapalvelujen ylitys on 4,3 Me ja se johtuu pääasiassa lääkäripalvelujen ostoista ja työvoiman vuokrauksesta. Kliiniset tukipalvelut ylittyvät pääasiassa hoitotarvikkeiden jakelusta johtuen n. 0,6 Me. Osa em. ylityksistä pystytään kattamaan kuntoutuspalvelujen alituksella (n. 0,7 Me).

Lomapalkkavelan muutos aiheuttaa epävarmuutta oman palvelutuotannon ennusteeseen.

 

Erikoissairaanhoidon 12,3 Me:n ylityksestä n. 8,5 Me on HUSin vuoden 2024 alijäämän kattamista.

 

Pelastustoimen ylitys on n. 0,5 Me.

 

Tuloslaskelmaosa

Valtionrahoitus ylittyy n. 0,03 Me:lla.

Rahoitustuotot ja -kulut toteutuu n. 0,2 Me talousarviota heikommin.

Suunnitelman mukaiset poistot toteutuvat lähes 3,0 Me talousarviota pienempinä. Talousarviossa oli arvioitu, että vuoden 2023 investointien poistaminen olisi alkanut vuonna 2024, mutta hankkeiden ollessa kesken poistamista ei ole aloitettu.

Tilikauden tulos on n. -61,2 Me eli noin 28,7 Me talousarviota heikompi.

 

Investointiosa

Talousarviossa investointien arvioitiin olevan lähes 10,6 Me. Investoinnit eivät ole toteutumassa suunnitellussa laajuudessa ja niiden kokonaismääräksi arvioidaankin n. 7,5 Me.

 

Rahoitusosa

Talousarvion rahoitusosassa oli suunniteltu, että investoinnit rahoitetaan pitkäaikaisella lainalla. Pitkäaikaista lainaa ei ole kuitenkaan otettu vuoden aikana. Maksuvalmiuden turvaamiseksi on käytetty lyhytaikaista lainaa eli hyvinvointialuetodistuksia. Lyhytaikaista lainaa arvioidaan olevan vuoden lopussa n. 43,0 Me enemmän kuin vuotta aiemmin. Tällöin lainamäärä vuoden 2024 lopussa olisi n. 90,5 Me

 

Edellä kerrotun perusteella vuoden 2024 talousarvioon esitetään tehtäväksi liitteeseen kootut muutokset.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuoden 2024 talousarvion muuttamista liitteen mukaisesti.