Kuvaus
Hankintajärjestelmä ja kohde
Hankintayksikkö julkaisi 2.11.2023 hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön numero KEUHDno-2022-254 ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja Tarjouspalvelu.fi.
Hankintailmoituksella perustettiin vammaisten henkilöiden palvelujen hankinnan joustava sähköinen palveluntuottajarekisteri, jossa hankinnan kohteena ovat seuraavat vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut: valmennus, henkilökohtainen apu, erityinen osallisuuden tuki, tuettu päätöksenteko, vaativa moniammatillinen tuki, asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päivätoiminta ja työtoiminta.
Hankintajärjestelmän jakaantuu luokkiin seuraavasti:
Luokka 1 Henkilökohtainen apu
Luokka 2 Valmennus, erityinen osallisuuden tuki ja tuettu päätöksenteko
Luokka 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokka 4 Päivätoiminta, työtoiminta ja vaativa moniammatillinen tuki
Luokkia voidaan myöhemmin hankintajärjestelmän voimassaoloaikana lisätä.
Hankinnan kohde hankintajärjestelmässä ja hankintajärjestelmän toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä sekä sen liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.
Hankintamenettely
Kyseessä on liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (jatkossa hankintayksikkö) suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely.
Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata asiakkaiden tarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.
Osallistumishakemus
Pihlajalinna Terveys Oy jätti 16.10.2024 osallistumishakemuksensa hankintajärjestelmän luokkiin:
Luokka 1 Henkilökohtainen apu
Luokka 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki
Ehdokkaan valinta
Hankintajärjestelmään hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä.
Hankintayksikkö on käsitellyt osallistumishakemuksen seuraavasti:
- ehdokkaan soveltuvuuden tarkastus
- soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaan valinta hankintajärjestelmän luokkiin
- hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikkö voi esittää ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia sekä vaatia ehdokkaita ja tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Hankintalain mukaan ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Saatu osallistumishakemus ja ehdokas täyttivät asetetut soveltuvuus- ja muut vaatimukset. Ehdokas hyväksytään hankintajärjestelmän luokkaan 1 Henkilökohtainen apu ja luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki.
Ilmoitus hankintayksikölle
Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.
Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.