Aluehallitus, kokous 1.10.2024

§ 210 Kehitysvammaisten asumispalvelujen ja lyhytaikaisen huolenpidon väliaikainen sopimus

KEUHDno-2024-4183

Valmistelija

  • Mira Rantanen, vammaispalvelujen koordinoiva esihenkilö, ostopalvelu + hankinta, mira.rantanen@keusote.fi

Perustelut

Väliaikaisen sopimuksen kohteena ovat asumisen ja lyhytaikaisen huolenpidon palvelut kehitysvammaisille henkilöille. 

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä kilpailutti kehitysvammaisten henkilöiden asumispalvelut dynaamisen toimittajarekisterin sisäisenä kilpailutuksena 2.7.2020 lähetetyn tarjouspyynnön perusteella (KEUDno-2019-1276). Hankinnan kohteena olivat asumispalvelut ja lyhytaikainen huolenpito pääsääntöisesti kehitysvammaisille henkilöille asumisyksikössä,asumisryhmässä ja erillisessä asunnossa. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali-ja terveyspalveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun mukaisia säännöksiä ja hankintalain 3 §:n tarkoittamia hankinnoissa noudatettavia periaatteita. 

Kuntayhtymän yhtymähallitus valitsi päätöksellään 10.11.2020 § 164 palveluntuottajat usean palveluntuottajan puitejärjestelyn kaltaiseen sopimukseen tuottamaan hankinnan kohteena olevaa palvelua. Sopimukset ovat sittemmin siirtyneet Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle palveluja koskevan järjestämisvastuun siirtyessä 1.1.2023 lähtien. 

Hankintapäätökseen perustuva alkuperäinen sopimus, kehitysvammaisten henkilöiden asumispalvelut dynaamisessa toimittajarekisterissä, oli voimassa 31.12.2023 saakka. Sopimuksen mukaan tilaajalla oli tämän jälkeen oikeus kolmen (3) vuoden lisäsopimuskauteen (optiokausi). Hankintayksikkö päätti käyttää hankintasopimuksen mukaista oikeuttaan option käyttöönottoon. Hankintayksikkö jatkoi entisin ehdoin yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella 1.1.2024 – 31.12.2024 kaikkien alkuperäisen sopimuksen sopimuskumppanien kanssa. Hankintayksikkö otti optiokaudet käyttöön vain osittain hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaisesti. Muutoksen tarve johtui olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei voinut ennakoida eikä muutos vaikuttanut hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Muutoksen arvo ei ylittänyt 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. 

Eduskunta lykkäsi vammaispalvelulain (675/2023, uusi vammaispalvelulaki) voimaantuloa lailla vammaispalvelulain 41 ja 42 §:n muuttamisesta (953/2023). Uusi vammaispalvelulaki muuttaa huomattavasti hankinnan kohteena olevien palvelujen järjestämistä. Lain oli tarkoitus tulla voimaan 1.10.2023. Eduskunnan päätöksen mukaan laki tulee voimaan vasta 1.1.2025 ja uuden vammaispalvelulain sijaan hankinnan kohteena olevat palvelut perustuvat vielä 1.1.2025 saakka vammaispalvelulain (380/1987) ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) säännöksiin. Hankintayksikkö joutui lykkäämään jo valmisteilla olevan palvelua koskevan uuden kilpailutuksen toteuttamista. Hankintayksikkö ei kuitenkaan voinut ottaa käyttöön optiota kokonaisuudessaan, koska palveluja koskeva lainsäädäntö on muuttumassa 1.1.2025 alkaen.

Suunnitelman mukaan kilpailutus oli tarkoitus käynnistää siten, että uusi palveluja koskeva sopimus tulee voimaan 1.1.2025 lähtien. Valtiovallan toimesta uuden vammaispalvelulain soveltamisalaa on kuitenkin tarkoitus tarkentaa. Tämä uuden vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentamista koskeva esitys annetaan eduskunnalle viikolla 39, minkä vuoksi palvelun kilpailuttamista lain mukaisesti jouduttiin edelleen lykkäämään.

Palvelun väliaikainen järjestäminen on välttämätöntä, koska hankintaa ei sen luonteen vuoksi voida lykätä. Väliaikaisella sopimuksella sovitaan osapuolten solmimien sopimusten jatkamisesta nykyisten palveluntuottajien kanssa 1.1.2025 alkaen siihen asti, kunnes uuden vammaispalvelulain mukaisen asumisen tuen kokonaisuuden kilpailutus on loppuun saatettu, hankintapäätös on saanut lainvoiman ja sen perusteella valitut palveluntuottajat voivat aloittaa palvelun tuottamisen. Tarkoituksena on, että hankinta on loppuunsaatettu niin, että uusi sopimus tulee voimaan 1.6.2025 lähtien. 

Edellä mainituin perustein nykyisillä sopimuskumppaneilla on lisäksi mahdollisuus tarkistaa hintaa väliaikaisen sopimuksen käyttöönottoa koskevan päätöksen tiedoksi saatuaan sopimuksen kohdan 18 mukaisesti. Sopimuskumppanin on tehtävä hankintayksikölle hinnantarkistusesityksensä viimeistään 30.11.2024. Sopimuksen ehtojen mukainen hinnanmuutos tulee tällöin voimaan 1.1.2025 lähtien.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu, arvonlisäveroton ennakoitu arvo on alkuperäisen tarjouspyynnön mukaan noin 22 milj. euroa vuodessa, väliaikaisen sopimuksen sopimuskaudella ennakoitu arvo on noin 9,2 M €.

Ehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää, että

  1. hyvinvointialue jatkaa palveluntuottajien kanssa nykyisiä sopimuksia väliaikaisilla sopimuksilla.
  2. väliaikainen sopimus astuu voimaan 1.1.2025 ja on voimassa siihen saakka, kunnes Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kilpailutus asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon palvelusta on valmis ja hankintapäätös on saanut lainvoiman.
  3. tämä päätös ei luo sopimussuhdetta hyvinvointialueen ja palveluntuottajan välille, vaan sopimussuhde syntyy vasta, kun tämä päätös on saanut lainvoiman ja erillinen sopimus on allekirjoitettu. 

Käsittely:

Koordinoiva esihenkilö Mira Rantanen piti asiaesittelyn.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Palveluntuottajat, palvelujohtaja ikva vammaispalvelujen päällikkö, koordinoiva esimies (hankinta ja ostopalvelut), hankintapalvelut, ostolaskut