Nuorisovaltuusto, kokous 25.9.2024

§ 32 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuuston toimintasääntö

KEUHDno-2022-276

Perustelut

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 20 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy vaikuttamistoimielimelle toimintasäännön, jossa todetaan mm. toimielimen lakisääteiset ja muut tehtävät, jäsenten lukumäärä ja valintatapa, toimikausi, kokous- ja toimintakäytännöt, puheenjohtajan valinta, sihteerin tehtävien hoitaminen, toimintasuunnitelman laatiminen, jatoimintakertomuksen antaminen sekä yhteistyön hyvinvointialueen vaikuttamistoimielinten kanssa.

Edelleen nuorisovaltuuston toimintasäännössä säädetään toimintasäännön muuttamisen edellytyksistä. Toimintasäännön muuttamista voidaan esittää aluehallitukselle, mikäli vähintään 3/4:n määräenemmistö yleiskokouksen äänivaltaisista edustajista sitä vaatii.

Puheenjohtajaneuvosto on valmistellut iltakoulussa 21.8.2024 sekä muussa toiminnassa ilmenneiden tarpeiden pohjalta ehdotuksen toimintasäännön muuttamisesta. Ehdotetut muutokset koskevat vaalitoimikunnan perustamista, toimintasäännön rakennetta, vaadittuja määräenemmistöjä sekä yksittäisiä sanamuotoja.

Ehdotus

Esittelijä

  • Niko Kotilainen, niko.kotilainen@jarvenpaa.fi

Nuorisovaltuusto päättää esittää aluehallitukselle, että aluehallitus hyväksyy nuorisovaltuuston muutetun toimintasäännön.

Käsittely:

Puheenjohtaja esitteli voimassa olevaan toimintasääntöön ehdotetut muutokset. Muutokset koskevat toimintasäännön rakennetta, päätöksentekoon vaadittua määräenemmistöä, vaalitoimikunnan perustamista sekä yksittäisten määräysten muuttamista toiminnassa havaittujen tarpeiden perusteella. 

Toimintasäännön rakenne

Toimintasääntö ehdotetaan jaettavaksi kuuteen lukuun:

  1. Yleiset määräykset,
  2. Nuorisovaltuuston valitseminen,
  3. Nuorisovaltuustosta eroaminen,
  4. Nuorisovaltuuston toiminta,
  5. Nuorisovaltuuston organisaatio sekä
  6. Nuorisovaltuuston ja hyvinvointialueen tehtävät. Muutoksen tarkoituksena on parantaa toimintasäännön luettavuutta ryhmittelemällä määräykset temaattisiin kokonaisuuksiin.

Pykälänumerointi olisi uudessa toimintasäännössä juokseva. Aiemmassa toimintasäännössä käytetyistä pykälän alakohdista (esim. 2.1 §) luovuttaisiin. Muutoksen taustalla vaikuttavat yleiset kieliopilliset seikat. Kun vakiintuneen käytännön mukaisesti 2 pykälän 1 momenttiin on mahdollista viitata ilmauksella “2.1 §”, olisi vanha toimintasääntö edellyttänyt tästä poiketen ilmausta “2.1 §:n 1 momentti”, mikä ei ole tarkoituksenmukaista.

Määräenemmistövaatimus

Nykyinen toimintasääntö edellyttää, että toimintasäännön muuttamista, puheenjohtajaneuvoston erottamista tai päätösvallan delegointia puheenjohtajaneuvostolle tai työryhmälle koskevat päätökset tehdään 3/4:n määräenemmistöllä. 

Määräenemmistövaatimuksen tarkoituksena on ollut yhtäältä varmistaa, että nuorisovaltuuston toimintaan olennaisesti vaikuttavat muutokset voidaan tehdä vain päätöksellä, jota on kannattanut huomattava osa vaikuttamistoimielimen jäsenistöstä. Toisaalta tarkoituksena on ollut edellyttää, että puheenjohtajaneuvosto nauttii toiminnassaan yleiskokouksen luottamusta.

Voimassa oleva 3/4:n määräenemmistö johtaisi kuitenkin puheenjohtajaneuvoston epäluottamusta koskevan ehdotuksen käsittelyssä tilanteeseen, jossa yksin puheenjohtajaneuvosto voisi estää omaa erottamistaan koskevan päätöksen. Tällainen tilanne ei ole linjassa määräenemmistövaatimuksen taustalla vaikuttavan parlamentarismin periaatteen kanssa.

Toimintasäännön muuttamiseen vaadittua määräenemmistöä pidetään niin ikään kohtuuttoman tiukkana. Tilannetta voi havainnollistaa sillä, että Suomen perustuslain muuttamiseen riittää tietyin edellytyksin 2/3:n määräenemmistö. 

Määräenemmistövaatimusta ehdotetaan lievennettävän siten, että jatkossa riittäisi 2/3:n määräenemmistö annetuista äänistä. Määräenemmistöpäätöksenteon aineellinen soveltamisala pysyisi ennallaan.

Vaalitoimikunta

Nuorisovaltuusto on toimintasuunnitelmassaan linjannut tavoitteekseen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella sijaitsevien kuntien nuorisovaltuustovaalien yhtenäistämisen sekä kuntarajat ylittävän yhteistyön käynnistämisen.

Hankkeen valmistelusta on vastannut hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työryhmä yhteistoiminnassa puheenjohtajaneuvoston kanssa. Hanke on edennyt siihen pisteeseen, että yhteisen vaalitoimikunnan perustaminen on ajankohtaista.

Kuntien kanssa käytyjen neuvottelujen sekä valmistelutyössä tehtyjen havaintojen perusteella vaalitoimikunta on tarkoituksenmukaista perustaa alueellisen nuorisovaltuuston yhteyteen. Alueellinen nuorisovaltuusto on ainoa aktiivinen foorumi, joka kokoaa kuntien nuorisovaltuustoja yhteen ja on siten luonteva alusta myös nuorisovaltuustovaaleja koskevalle yhteistyölle. 

Valmistelun aikana on tunnistettu, etteivät nuorisovaltuustovaalit sinänsä liity alueellisen nuorisovaltuuston tehtäväkentän ytimeen eli hyvinvointialueen toimintaan. Toisaalta lainsäätäjän tarkoituksena on ollut antaa vaikuttamistoimielimille jokseenkin vapaat kädet niiden tavoitteiden puitteissa, jotka ilmenevät hyvinvointialuelain 32 §:stä. Puheenjohtajaneuvoston käsityksen mukaan on yksiselitteistä, että alueen nuorten vaikuttamismahdollisuuksien edistäminen – niin suhteessa kuntaan kuin hyvinvointialueeseen – on luettavissa näihin tavoitteisiin.

Vaalitoimikunta noudattaisi toiminnassaan itse vahvistamiaan sääntöjä. Toimikunta kuuluisi toimintasäännön soveltamisalaan vain siltä osin kuin toimintasäännössä todetaan vaalitoimikunnan toimivan alueellisen nuorisovaltuuston yhteydessä. Tarkoituksena on varmistaa, että jollakin taholla olisi viime sijassa vastuu yhteistyön koordinoinnista. Toisaalta tarkoituksena on antaa vaalitoimikunnalle vapaat kädet rakentaa yhteisymmärrystä sen toimintaan osallistuvien kuntien intressien välillä. Alueellisen nuorisovaltuuston rooli on tarkoituksella jätetty vähäiseksi.

Muut muutokset

Muut ehdotetut muutokset ilmenevät pöytäkirjan liitteenä olevasta toimintasäännöstä.

Asian käsittelyjärjestys

Nuorisovaltuuston voimassa olevan toimintasäännön 8 §:n mukaan yleiskokouksen on päätettävä toimintasäännöstä. Tällaista päätösvaltaa ei toimintasäännön mukaan ole lupa delegoida työryhmälle tai puheenjohtajaneuvostolle. 

Niin sanotun delegointikiellon tarkoituksena on ollut varmistaa, ettei puheenjohtajaneuvosto voi yleiskokouksen puolesta päättää toimintasäännön sisällöstä. Kiellon tarkoituksena ei ole ollut rajoittaa puheenjohtajaneuvoston tai hyvinvointialueen viranhaltijan mahdollisuutta tehdä yleiskokouksen hyväksymään toimintasääntöön teknisiä muokkauksia, joita on pidettävä tavanomaisina ja vähäisinä.

Puheenjohtaja tiedusteli kokoukselta, voidaanko teknisiä muokkauksia koskeva valtuutus antaa puheenjohtajaneuvostolle. Kokous katsoi menettelyn soveliaaksi.
 

Puheenjohtaja muutti päätösedotusta seuraavasti:

Nuorisovaltuusto päättää

  1. hyväksyä toimintasäännön ja
  2. valtuuttaa puheenjohtajaneuvoston tekemään toimintasääntöön tarpeelliset tekniset muokkaukset sekä esittämään toimintasäännön hyväksymistä aluehallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin muutetun esityksen mukaan.

Tiedoksi

Aluehallitus, hallintojohtaja