Rahoitus- ja talousjaosto, kokous 3.10.2024

§ 36 Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman laadintatilanne

KEUHDno-2024-1717

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Aiempi käsittely:

Rahoitus- ja talousjaosto 13.6.2024
KEUHD 2024-1717

Käyttötalousosa, erikoissairaanhoito

Edellisen rahoitus- ja talousjaoston käsittelyn jälkeen erikoissairaanhoidon kehystä on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 4.6.2024. Aluehallitus antaa toimiohjeen HUSin yhtymäkokousedustajalle 11.6.2024. HUSin kehyksestä päätetään HUSin yhtymäkokouksessa 13.6.2024. Mikäli HUSin yhtymäkokouksen päätös poikkeaa liitteenä olevasta erikoissairaanhoidon kehyksestä, muutetaan kehystä aluehallituksen 18.6.2024 kokoukseen siten, että erikoissairaanhoidon toimintakatteeseen tuleva muutos huomioidaan oman palvelutuotannon toimintakatteessa siten, että hyvinvointialueen toimintakate yhteensä on liitteessä esitetyn kehyksen mukainen.

Alijäämän kattaminen ja talouden tasapaino

Voimassa olevan lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on katettava kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämän toteutuminen valtiovarainministeriön huhtikuussa julkaiseman rahoituslaskelman ja tulevien vuosien painelaskelman valossa edellyttää kymmenien miljoonien eurojen lisäsopeutustoimia jo päätettyjen tuotttavuustoimien lisäksi omasta palvelutuotannosta. Käytännössä tämä ei ole realistinen tavoite ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille.

Taloussuunnitelman kehys on kuitenkin liitteenä olevassa laskelmassa asetettu tasapainoon, mutta todennäköisesti kaikkia syntyneitä alijäämiä ei ole saatu katettua lainsäädännön edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tästä huolimatta palvelualueiden tulee kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.

Jos kertyneet alijäämät saataisiin katettua vuoden 2026 loppuun mennessä ja vuoden 2027 rahoitus olisi ministeriön painelaskelman mukainen, olisi oman palvelutuotannon kustannustasoa tämänhetkisten rahoituksen painelaskelmien mukaan mahdollista kasvattaa kymmenillä miljoonilla euroilla ja samaan aikaan kerryttää ylijäämää kymmeniä miljoonia euroja. On kuitenkin mahdollista, että rahoitus ei vuonna 2027 tule toteutumaan huhtikuussa 2024 julkaistun painelaskelman mukaisena.

Aikataulu

Aluehallitus päättää kehyksestä ja talousarvion laadintaohjeesta 18.6.2024.

Talousarvion laadintatilannetta käsitellään rahoitus- ja talousjaostossa 3.10.2024 ja tämän jälkeen 31.10.2024.

Aluehallituksen ja -valtuuston seminaarit pidetään alustavan suunnitelman mukaan marraskuun alkupuoliskolla.

Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys käsitellään rahoitus- ja talousjaostossa 21.11.2024, josta se etenee aluehallituksen kokoukseen joko 26.11.2024 tai 3.12.2024.

Aluevaltuusto päättää talousarviosta 12.12.2024.

Vuoden 2025 käyttösuunnitelmat käsitellään aluehallituksessa viimeistään helmikuussa 2025.

Päätösehdotus

Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että aluehallitus hyväksyy

  1. vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen liitteen mukaan huomioiden HUSin yhtymäkokouksen 13.6.2024 kehyksestä tehdyn päätöksen
  2. taloussuunnitelman laadintaohjeen
  3. taloussuunnitelman valmisteluaikataulun.

Käsittely:

Annika Kokko ei ollut käsiteltäessä erikoissairaanhoiton osuutta (yhteisöjääviys), jolloin puheenjohtajana toimi Tapio Havula.

Päätös:

Hyväksyttiin esityksen mukaan

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aluehallitus 18.6.2024

 

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä

  1. vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen liitteen mukaan huomioiden HUSin yhtymäkokouksen 13.6.2024 kehyksestä tehdyn päätöksen
  2. taloussuunnitelman laadintaohjeen
  3. taloussuunnitelman valmisteluaikataulun.

Käsittely:

Annika Kokko poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi esteellisenä (HallintoL 5 luku 28 § 5 kohta "yhteisöjääviys")

Olli Savela teki seuraavat muutosehdotukset:

Muutosehdotus 1

Talousarvion ja taloussuunnitelman sitovuustasoa aluevaltuustoon nähden tarkennetaan siten, että oma palvelutuotanto jaetaan neljään osaan: 1) hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuus, 2) ikäihmisten ja vammaisten palvelualue, 3) aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualue ja 4) terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualue.

Muutosehdotus 2

Luovutaan vuodelle 2025 esitetyistä lisäsäästötoimista (25,6 miljoonaa euroa).

Puheenjohtaja totesi, että koska kukaan ei ollut kannattanut Savelan muutosehdotusta, se raukesi kannattamattomana. 

Savela jätti päätökseen eriävän mielipiteensä, jonka perustelut kuuluivat seuraavasti:

Tuottavuusohjelmassa on jo päätetty vuodelle 2025 kohdistuvista noin 20 
miljoonan euron säästötoimista. Niiden seurauksena oman palvelutuotannon 
menot ovat ensi vuonna 3,7 prosenttia pienemmät kuin niiden ennustetaan 
olevan tänä vuonna. Samaan aikaan pelkästään palkkakulujen arvioidaan 
nousevan noin 4 prosenttia.

Nyt esitetyt uudet lisäsäästötoimet tarkoittaisivat vielä runsaan 25 
miljoonan euron menoleikkausta. Niiden jälkeen oman palvelutuotannon 
menot olisivat ensi vuonna 8,4 prosenttia pienemmät kuin niiden 
ennustetaan olevan tänä vuonna.

Näin suuret menoleikkaukset ovat ristiriidassa kansalaisten 
perusoikeuksien kanssa. Perustuslain mukaan julkisen vallan on 
turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Esityksen 
perusteluissakin lisäsäästöistä todetaan, että ”käytännössä tämä ei ole 
realistinen tavoite ja tällaisten säästöjen toteuttaminen 
täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien 
peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille.”

 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Olli Savela jätti päätökseen eriävän mielipiteen perusteluineen.

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Yleistä

Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion valmistelua on jatkettu suunnitellusti ja palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut 16.-20.9.2024. Aluehallituksen kesäkuussa päättämä kehys on hyvin tiukka ja neuvotteluissa tuli hyvin selväksi, ettei sen mukainen taloussuunnitelma ole realistinen. Tämän vuoksi hyvinvointialuejohtajan esitys tulee poikkeamaan aluehallituksen antamasta kehyksestä.

 

Valtionrahoitus

Valtiovarainministeriö julkaisi vuoden 2025 rahoituslaskelman sekä tulevien vuosien rahoituksen painelaskelman 23.9.2024. Laskelmien mukaan vuoden 2025 rahoitus on n. 859,7 Me eli n. 3,1 Me vähemmän kuin huhtikuisissa rahoituslaskelmissa, joiden mukaan valtionrahoitus arvioitiin aluehallituksen kehykseen. Vuoden 2025 rahoitus sisältää vuoden 2023 tuloksen perusteella maksettavan rahoituksen jälkikäteiskorjauksen. Jälkikäteiskorjaus ei määräydy hyvinvointialueen oman tuloksen perusteella vaan koko maan jälkikäteiskorjaus, n. 1,4 mrd. euroa, jaetaan alueille samalla periaatteella kuin perusrahoituskin. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen saama jälkikäteiskorjaus on n. 45,4 Me, kun vuoden 2023 alijäämä oli n. 66,6 Me.

Vuoden 2026 rahoitus oli painelaskelman mukaan n. 899,1 Me eli n. 16,9 Me kehyksessä arvioitua suurempi ja vuoden 2027 rahoitus n. 905,2 Me eli n. 12,4 Me kehyksessä arvioitua suurempi.

 

Vuoden 2024 tilinpäätösennuste

Tammi-elokuun toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen toimintakate ylittää talousarvion n. 30,4 Me:lla. Oman toiminnan osuus ylityksestä on n. 17,6 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus, rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat talousarviota parempina ja tilikauden tulos on ennusteen mukaan n. 60,1 Me alijäämäinen. Talousarviossa alijäämä oli n. 32,5 Me. Vuosien 2023 ja 2024 kumulatiivinen alijäämä olisi näin ollen vuoden 2024 lopussa n. 126,8 Me.

 

Vuosi 2025

Palvelualueet esittivät neuvotteluissa aluehallituksen antamaan kehykseen valmistellun esityksen rinnalla myös realistisemman näkemyksensä vuoden 2025 talousarviosta. Palvelualueiden esityksissä oman toiminnan toimintakate oli n. 60,2 Me aluehallituksen antamaa kehystä suurempi. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen arvioitiin ilman tuottavuustoimenpiteitä olevan n. 9,8 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me kehystä suurempi. Toimintakate oli siis yhteensä n. 70,5 Me kehystä suurempi. Toimintakatteen 70,5 Me:n ja valtionrahoituksen n. 3,1 Me:n heikentyminen kehyksessä arvioidusta tarkoittaisi n. 23,5 Me:n alijäämää vuonna 2025.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada taloutensa ylijäämäiseksi jo vuonna 2025. Hyvinvointialue ei ole saanut vuodelle 2025 lainanottovaltuutta, mutta neuvottelut valtuuden saamiseksi tulee käytäväksi. Mikäli vuoden 2025 taloussuunnitelma olisi alijäämäinen, valtiovarainministeriö edellyttäisi joka tapauksessa uuden tasapainottamisohjelman laatimista. Siksi hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen valmistelussa on lähdetty siitä, että vuoden 2025 talousarvio olisi ylijäämäinen. Tämän vuoksi vuodelle 2025 tavoitellaan n. 23,55 Me:n säästöjä verrattuna palvelualueiden esityksiin ja arvioon erikoissairaanhoidon ja pelastustoimen toimintakatteesta. Keinoina kustannusten alentamiseksi on valmisteltu lomapalkkavelan pienentämistä n. 7 Me:lla sekä tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisten kehittämishankkeiden  n. 8 Me:n säästötavoitteiden huomiointia. Lisäksi palvelualueille on annettu tehtäväksi valmistella yhteensä n. 8,6 Me:n säästötoimenpiteet johtoryhmän seminaariin 7.10.2024. Tässä vaiheessa valmistelua kehittämishankkeiden säästötoimenpiteet kohdentuu erikoissairaanhoitoon, mutta niiden kohdentuminen täsmentyy valmistelun edetessä.

Vuoden 2025 tulokseksi tavoitellaan siis pientä ylijäämää. Vuoden 2025 lopussa kumulatiivinen alijäämä olisi kutakuinkin samalla tasolla kuin vuoden 2024 lopussa eli n. 126,8 Me.

 

Suunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain 115.2 § mukaan taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Saman lain 115.3 § mukaan talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.

Mikäli kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa n. 126,8 Me, kuten edellä on kerrottu, tulee vuoden 2026 ylijäämän olla vähintään saman suuruinen, jotta hyvinvointialuelain alijäämän kattamisvelvoite täyttyy. Mikäli vuoden 2026 rahoitus on ministeriön julkaiseman painelaskelman mukainen ja rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat kehyksen mukaisena, tulisi toimintakatteen muutoksen olla noin -10,4 % vuoteen 2025 verrattuna. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 88,6 Me:n pienentämistä. Tämä on epärealistinen tavoite eikä tällainen taloussuunnitelma täytä hyvinvointialuelain velvoitetta varata talousarvioon tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämiä määrärahoja ja tuloarvioita.

Lainsäädäntöön ei tulle muutosta alijäämän kattamisaikatauluun. Tilintarkastajan näkemyksen mukaan taloussuunnitelman tulisi kuitenkin olla mieluummin realistinen kuin väkisin tasapainotettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Mikäli alijäämiä ei ole katettu vuoden 2026 loppuun mennessä, tilintarkastajat eivät esitä vastuuvapauden myöntämistä ja arviointimenettelykriteeri täyttyy.

Rahoitus- ja talousjaostolle nyt esitettävässä hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnoksessa on tässä vaiheessa keskitytty vuoteen 2025 ja vuosien 2026-2027 suunnitelmaa arvioidaan vielä edellä kerrottujen seikkojen pohjalta.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto merkitsee tiedoksi taloussuunnitelman valmistelutilanteen sekä antaa ohjeet taloussuunnitelman jatkovalmisteluun.

Päätös

Merkittiin tiedoksi ja annettiin jatkovalmisteluohjeeksi, että valmistelussa keskitytään ensin vuoden 2025 talousarvion laadintaan kuljettaen mukana skenaarioita 3 ja 4 taloussuunnitelmavuosien 2026 ja 2027 osalta.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Sanna Kaukua esitteli talousarvion laadintatilannetta ja eri skenaarioita, joihin oli lisätty skenaario 4, jossa alijäämää ei ole katettu vuoden 2026 loppuun.