§ 65 IKÄÄNTYNEIDEN PALVELUJEN HANKINTA JOUSTAVANA SÄHKÖISENÄ PALVELUNTUOTTAJAREKISTERINÄ: EHDOKKAIDEN VALINTAA KOSKEVA PÄÄTÖS

Lataa 

KEUHDno-2024-22

Päätöspäivämäärä

21.11.2024

Päätöksen tekijä

palvelujohtaja, ikäihmisten ja vammaisten palvelut

Päätöksen peruste

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen henkilöstöorganisaatio ja toimivallan delegointi (aluevaltuusto 26.9.2024) § 25 kohta 7: päättää asiasta, joka koskee useampaa kuin yhden tulosalueen päällikön johtamaa aluetta. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö (aluevaltuusto 26.9.2024 § 60)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen delegointisääntö (hyvinvointialuejohtaja 10.5.2024 § 24)

Kuvaus

Palveluntuottajarekisterin perustaminen ja hankintamenettely

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hyvinvointialue) on perustanut ikääntyneiden palvelujen hankintaan tarkoitetun joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin 12.6.2024 Hankintailmoitukset.fi ja Tarjouspalvelu.fi -kanavissa ja 13.6.2024 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä KEUHDno-2024-22. Hankintailmoitus on julkaistu TED-ilmoituskanavassa 13.6.2024 numerolla 349734-2024.

Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata ikääntyneiden henkilöiden palvelutarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. 

Palveluntuottajarekisteri perustetaan ja sitä täydennetään rajoitetun menettelyn kaltaisella menettelyllä. Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Palveluntuottajat hakeutuvat palveluntuottajarekisteriin jättämällä osallistumishakemuksen hankintailmoituksen ja osallistumispyynnön mukaisesti.

Palveluntuottajarekisterin perustamisen jälkeen käynnistyy hankintavaihe. Palveluntuottajarekisteri on voimassa kahdeksan (8) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia. Tilaaja voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Palveluntuottajarekisterissä hankinnan kohteena ovat ikääntyneille henkilöille tarkoitetut palvelut. Hankinnan kohteena palveluntuottajarekisterissä ovat seuraavat ikääntyneille henkilöille tarkoitetut palvelut: tukipalvelut, turvapalvelut, kotihoito, päivätoiminta, yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen palveluasuminen. Palveluja voidaan järjestää myös muille sosiaalihuollon asiakasryhmille sekä veteraaneille. 

Palveluntuottajarekisteri jakaantuu perustamisvaiheessa luokkiin seuraavasti:

LUOKKA 1 Tukipalvelut
LUOKKA 2 Kotihoito
LUOKKA 3 Yhteisöllinen asuminen
LUOKKA 4 Ympärivuorokautinen asuminen

Luokkia voidaan myöhemmin palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana lisätä.

Hankinnan kohde palveluntuottajarekisterissä ja rekisterin toiminta on kuvattu tarkemmin liitteessä 1 osallistumispyyntö 12.6.2024 ja sen liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu arvo on 620 milj.€, alv 0 %.

Hyvinvointialue toteuttaa palveluntuottajarekisterissä palveluntuottajarekisterin sisäisiä kilpailutuksia tarpeensa mukaisesti.

Hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin. Hankinnan kohteena olevien palvelujen järjestämistavat voivat muuttua hyvinvointialueen strategioiden mukaisesti. Hankintayksiköllä on suunnitelmana allianssimalliin perustuvasta julkisen ja yksityisen yhteistyöstä, joka mahdollisesti kattaisi osin hankinnan kohteena olevia palveluja. Allianssimalli ja muut järjestämistapojen muutokset voivat vaikuttaa hankinnan laajuuteen ja hankittavien palvelujen määrään.

Markkinoiden kartoittaminen ja asiakkaiden osallisuus

Hyvinvointialue on kartoittanut alla toimivien palveluntuottajien näkemyksiä hankinnan asiakirjoista markkinakartoituksessa maalis – kesäkuussa 2024. Markkinakartoitus on koostunut palveluntuottajien infotilaisuudesta 11.3.2024, asiakirjojen kommentointikierroksesta sekä tapaamisista. Palveluntuottajien tasapuolisesta kohtelusta ja avoimuudesta on huolehdittu julkaisemalla kutsu markkinakartoitukseen HILMA-ilmoituskanavassa. 

Asiakkaiden näkemyksiä ja mielipidettä tullaan selvittämään tarkemmin palveluntuottajarekisterin sisäisten tarjouskilpailujen ja palvelukuvausten laatimisen yhteydessä.

Osallistumishakemusten käsittely

Palveluntuottajarekisteriin hyväksytään kaikki ehdokkaat, jotka täyttävät asetetut hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. 

Hyvinvointialue varasi palveluntuottajarekisterin perustamisvaiheessa 9.9.2024 mennessä saapuneiden osallistumishakemusten käsittelyyn 30 työpäivää. 

Hyvinvointialue on käsitellyt osallistumishakemukset seuraavasti:
-ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastus
-soveltuvuustarkastukseen perustuva ehdokkaiden valinta palveluntuottajarekisterin luokkiin ja
-hankintapäätös ehdokkaan valinnasta ja sen tiedoksi antaminen. 

Ehdokkaiden valinta

Hyvinvointialue sai 9.9.2024 mennessä palveluntuottajarekisteriin 55 osallistumishakemusta. Osallistumishakemukset ovat liitteen 2 ”Saadut osallistumishakemukset” mukaiset.

Hankintalain (1397/2016) 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi esittää vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki liitteen 3 ”Palveluntuottajarekisteriin hyväksytyt osallistumishakemukset” mukaiset palveluntuottajat ja osallistumishakemukset täyttivät hankintailmoituksessa ja osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Ne hyväksytään liitteen mukaisiin palveluntuottajarekisterin luokkiin. 

Palveluntuottajille, joiden osallistumishakemus ei täyttänyt osallistumispyynnön mukaisia soveltuvuutta koskevia vaatimuksia tehdään erillinen päätös. Koska päätöksen sisältävät liikesalaisuuksiksi tulkittavia seikkoja, annetaan ne tiedoksi vain tarjouskilpailusta suljettavalle palveluntuottajalle.

Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaolonsa ajan avoin uusille osallistumishakemuksille. Ehdokas, jonka hakemusta ei ole hyväksytty voi siten jättää uuden osallistumishakemuksen milloin tahansa palveluntuottajarekisterin voimassaolon aikana.

Ilmoitus hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on hankintalain 148 §:n mukaan ilmoitettava hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.

Ehdokkaita pyydetään huomioimaan, että dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätän hyväksyä palveluntuottajarekisteriin liitteen 3 Palveluntuottajarekisteriin hyväksytyt osallistumishakemukset mukaiset ehdokkaat liitteen mukaisiin palveluntuottajarekisterin luokkiin.

Tämä asiakirja on sähköisesti hyväksytty Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä.

Allekirjoitus

Mari Patronen, palvelujohtaja

Organisaatiotieto

Strategia, kehittäminen ja tukipalvelut