Aluevaltuusto, kokous 12.12.2024

§ 70 Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma ja vuoden 2025 talousarvio

KEUHDno-2024-1717

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Majoinen, janne.majoinen@bdo.fi

Perustelut

Lain hyvinvointialueesta (611/2021) 125 §:n 2. mom:n 6. kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Korkiakoski, matti.v.korkiakoski@gmail.com

Tarkastuslautakunta päättää laatia aluehallitukselle esityksen arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi 2025.

 

Kokouskäsittely:

Tarkastuslautakunnan talousarvioesityksen luonnokseen muutokset:

  • asiantuntijapalveluista vähennetään 5000 euroa
  • majoitus ja ravintolapalveluista vähennetään 1000 euroa
  • lisätään koulutukseen 6000 euroa

Budjetin loppusumma ei muutu.

Kokouskäsittelyn tuloksena tarkastuslautakunta laati yhteistyössä lopullisen version esitettäväksi aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle talouden ja arvioinnin talousarvioksi 2025.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan, kokouksessa yksimielisesti tehdyin muutoksin.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Yleistä

Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kehys

Aluehallitus hyväksyi vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2025 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 18.6.2024 § 173. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 4.4.2024 § 25 päättämän tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman linjausten perusteella. Toukokuun heikentynyt tilinpäätösennuste ja valtiovarainministeriön huhtikuun lopussa julkaisemien rahoituslaskelmien mukainen rahoituksen heikentyminen lisäsivät talouden sopeuttamistarvetta n. 34,3 Me:lla tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa arvioidusta. Taloussuunnitelmakehys valmisteltiin voimassa olevan lainsäädännön mukaiseksi eli kehyksen lähtökohtana oli, että taseeseen kertyneet alijäämät on katettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Kehyspäätöksen esittelytekstissä kuitenkin todettiin, että tavoite ei ole realistinen ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille. Palvelualueille annettiin kuitenkin tehtäväksi kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.

Vuoden 2025 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate on n. -501,8 Me eli n. 8,4 % pienempi kuin tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman pohjana ollut huhtikuun 2024 tilinpäätösennusteen mukainen toimintakate. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 5 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 2 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -3,8 %.

Vuoden 2026 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos on n. -2,8 % vuoden 2025 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon muutokseksi arvioitiin n. 4,3 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi n. 2,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -0,2 %. Näillä arvioilla kevään tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä vuosilta 2023 ja 2024 olisi saatu katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Vuoden 2027 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 8,6 %, erikoissairaanhoidossa n. 4,0 % ja pelastustoimessa n. 2,0 % eli hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 6,8 %. Kehyksen mukaan tilikauden tulos oli n. 25,7 Me.

 

Vuoden 2024 lokakuun tilinpäätösennuste

Vuoden 2024 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate ylittyy n. 18,7 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus on n. 0,03 Me suurempi kuin talousarviossa arvioitiin. Rahoitustuotot ja -kulut toteutunevat n. 0,2 Me talousarviota heikompina. Suunnitelman mukaisten poustojen ennuste on lähes 3,0 Me pienempi kuin talousarviossa. Tämän seurauksena tilikauden tulos on n. 61,2 Me alijäämäinen. Tilikauden tulos on siis n. 28,7 Me heikompi kuin vuoden 2024 talousarviossa arvioitiin. Vuoden 2024 lopussa kumulatiivinen alijäämä eli vuoden 2023 tilinpäätöksen mukainen alijäämä ja vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukainen alijäämä yhteensä on noin 127,8 Me.

 

Talousarvio 2025

Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa. Alueet olivat valmistelleen talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan. Koska kehyksen tiedettiin olevan epärealistinen, annettiin alueille tehtäväksi valmistella myös realistinen vaihtoehto palvelualueen talousarvioksi. Palvelualueiden valmistelemien realististen talousarvioesitysten toimintakate poikkesi aluehallituksen kehyksestä yhteensä n. 60,2 Me. Erikoissairaanhoidon vuoden 2024 heikentyneen tilanteen perusteella arvioitiin, että erikoissairaanhoidon kehys on n. 9,8 Me liian pieni. Arvio pelastustoimen toimintakatteen realistisemmaksi tasoksi oli n. 0,5 Me kehystä enemmän. Hyvinvointialuetasolla toimintakate olisi näillä luvuilla n. 70,5 Me kehystä heikompi. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 2,5 %:n kasvua suhteessa lokakuun 2024 tilinpäätösennusteeseen.

Kehyksessä valtionrahoitukseksi arvioitiin valtiovarainministeriön huhtikuisten laskelmien perusteella 862,8 Me. Syyskuussa julkaistujen uusien rahoituslaskelmien mukaan valtionrahoitus vuonna 2025 on n. 859,7 Me. Kehystä heikomman toimintakatteen ja valtionrahoituksen pienentymisen vuoksi tilikauden tulos olisi ollut n. -23,5 Me ja kumulatiivinen alijäämä olisi edelleen kasvanut ja ollut vuoden 2025 lopussa jo yli 150 Me.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada vuosi 2025 ylijäämäiseksi. Hyvinvointialueellamme ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2025, mutta välttämättömien investointitarpeiden toteuttamiseksi (ict-investoinnit) sekä mahdollisuuden sitoutua uusiin vuokrasopimuksiin (mm. yhteisöllinen asuminen) saamiseksi tulee käytäväksi neuvottelut vuoden 2025 lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Edellisten lainanottovaltuusneuvottelujen seurauksena tuli tehtäväksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma, joten on todennäköistä, että näin tulisi käymään tälläkin kierroksella mikäli vuoden 2025 talousarvio olisi alijäämäinen. Tämä ennakoiden lähdettiin hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitystä valmistelemaan siten, ettei alijäämää synny vuonna 2025.

Palvelualueille annettiin tehtäväksi sopeuttaa omaa realistista talousarvioesitystään n. 9,3 Me:lla. Tämän lisäksi tavoitellaan suunnitelmallisesti lomapalkkavelan pienentämistä n. 7,0 Me:lla sekä kustannustason pienentymistä n. 7,3 Me:lla kehittämishankkeiden myötä. Kaiken kaikkiaan hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukainen toimintakate on n. 23,6 Me parempi kuin palvelualueiden realististen esitysten mukainen toimintakate. Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukaan vuoden 2025 tulos on n. 0,02 Me ylijäämäinen eikä kumulatiivinen alijäämä siten kasva vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukaisesta tasosta.

 

Taloussuunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella vuosina 2023 ja 2024 syntyvä alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava vähintään nolla euroa. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa lähes 128 Me vuoden 2023 tilinpäätöksen, vuoden 2024 tilinpäätösennusteen ja vuoden 2025 talousarvion perusteella. Tämän kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on käytännössä mahdotonta ja aluehallituksen linjauksen mukaisesti vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma on laadittu siten, että alijäämä on katettu vuoden 2027 loppuun mennessä. Tämä ei täytä hyvinvointialuelain vaatimusta, mutta täysin epärealistisen taloussuunnitelman tekeminen ei sekään ole lain hengen mukaista.

Taloussuunnitelmassa toimintakatteen muutos on n. -1,7 % vuonna 2026 ja -2,1 % vuonna 2027. Toimintakate on siis suunnitelmavuosina n. 14,5-17,6 Me pienempi kuin edellisenä vuonna. Todellisuudessa tuottavuustoimin on saatava vähintään n. 30 Me:n säästöt vuosittain, koska esimerkiksi palkkojen sopimuskorotukset ja palvelujen ostojen hintojen korotukset on kyettävä kattamaan toiminnan muutoksin. Näin mittavien toimien aikaansaaminen edellyttää väistämättä muutoksia palvelujen verkostoon ja henkilöstöön.

Taloussuunnitelmassa arvio valtionrahoituksesta perustuu valtion syyskuussa 2024 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan. Painelaskelmassa on huuomioitu arvio rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta vuosille 2026-2028. Arvio vuoden 2026 jälkikäteistarkistuksesta on muodostettu hyvinvointialueiden raportoimien vuoden 2024 tilinpäätösennustetietojen perusteella. Niiden mukaan alijäämää olisi n. 1,4 mrd. euroa vuonna 2024. Arvio vuosien 2027-2028 jälkikäteistarkistuksesta perustuu oletukseen vuoien 2025-2026 kustannuskehityksestä, jolla alijäämät tulevat katetuksi vuoteen 2026 mennessä. Painelaskelman mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 rahoituksesta jälkikäteistarkistusta olisin n. 51 Me ja vuoden 2027 rahoituksesta n. 28 Me.

Hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesityksessä vuoden 2026 tulos on n. 53,0 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 74,8 Me ja vuoden 2027 tulos on n. 75,2 Me ja kumulativiinen ylijäämä vuoden 2027 lopussa n. 0,4 Me.

 

Päätöksenteko

Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa rahoitus- ja talousjaoston kokouksissa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa.

Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 21.11.2024. Aluehallituksen käsittelyyn on varattu 26.11.2024 ja 3.12.2024. Aluehallituksen esitys etenee aluevaltuuston käsittelyyn ja aluevaltuusto päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta kokouksessaan 12.12.2024.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi rahoitus- ja talousjaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Aiempi käsittely:

Rahoitus- ja talousjaosto

21.11.2024

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Yleistä

Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kehys

Aluehallitus hyväksyi vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2025 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 18.6.2024 § 173. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 4.4.2024 § 25 päättämän tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman linjausten perusteella. Toukokuun heikentynyt tilinpäätösennuste ja valtiovarainministeriön huhtikuun lopussa julkaisemien rahoituslaskelmien mukainen rahoituksen heikentyminen lisäsivät talouden sopeuttamistarvetta n. 34,3 Me:lla tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa arvioidusta. Taloussuunnitelmakehys valmisteltiin voimassa olevan lainsäädännön mukaiseksi eli kehyksen lähtökohtana oli, että taseeseen kertyneet alijäämät on katettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Kehyspäätöksen esittelytekstissä kuitenkin todettiin, että tavoite ei ole realistinen ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille. Palvelualueille annettiin kuitenkin tehtäväksi kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.

Vuoden 2025 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate on n. -501,8 Me eli n. 8,4 % pienempi kuin tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman pohjana ollut huhtikuun 2024 tilinpäätösennusteen mukainen toimintakate. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 5 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 2 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -3,8 %.

Vuoden 2026 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos on n. -2,8 % vuoden 2025 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon muutokseksi arvioitiin n. 4,3 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi n. 2,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -0,2 %. Näillä arvioilla kevään tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä vuosilta 2023 ja 2024 olisi saatu katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Vuoden 2027 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 8,6 %, erikoissairaanhoidossa n. 4,0 % ja pelastustoimessa n. 2,0 % eli hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 6,8 %. Kehyksen mukaan tilikauden tulos oli n. 25,7 Me.

Vuoden 2024 lokakuun tilinpäätösennuste

Vuoden 2024 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate ylittyy n. 18,7 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus on n. 0,03 Me suurempi kuin talousarviossa arvioitiin. Rahoitustuotot ja -kulut toteutunevat n. 0,2 Me talousarviota heikompina. Suunnitelman mukaisten poustojen ennuste on lähes 3,0 Me pienempi kuin talousarviossa. Tämän seurauksena tilikauden tulos on n. 61,2 Me alijäämäinen. Tilikauden tulos on siis n. 28,7 Me heikompi kuin vuoden 2024 talousarviossa arvioitiin. Vuoden 2024 lopussa kumulatiivinen alijäämä eli vuoden 2023 tilinpäätöksen mukainen alijäämä ja vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukainen alijäämä yhteensä on noin 127,8 Me.

Talousarvio 2025

Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa. Alueet olivat valmistelleen talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan. Koska kehyksen tiedettiin olevan epärealistinen, annettiin alueille tehtäväksi valmistella myös realistinen vaihtoehto palvelualueen talousarvioksi. Palvelualueiden valmistelemien realististen talousarvioesitysten toimintakate poikkesi aluehallituksen kehyksestä yhteensä n. 60,2 Me. Erikoissairaanhoidon vuoden 2024 heikentyneen tilanteen perusteella arvioitiin, että erikoissairaanhoidon kehys on n. 9,8 Me liian pieni. Arvio pelastustoimen toimintakatteen realistisemmaksi tasoksi oli n. 0,5 Me kehystä enemmän. Hyvinvointialuetasolla toimintakate olisi näillä luvuilla n. 70,5 Me kehystä heikompi. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 2,5 %:n kasvua suhteessa lokakuun 2024 tilinpäätösennusteeseen.

Kehyksessä valtionrahoitukseksi arvioitiin valtiovarainministeriön huhtikuisten laskelmien perusteella 862,8 Me. Syyskuussa julkaistujen uusien rahoituslaskelmien mukaan valtionrahoitus vuonna 2025 on n. 859,7 Me. Kehystä heikomman toimintakatteen ja valtionrahoituksen pienentymisen vuoksi tilikauden tulos olisi ollut n. -23,5 Me ja kumulatiivinen alijäämä olisi edelleen kasvanut ja ollut vuoden 2025 lopussa jo yli 150 Me.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada vuosi 2025 ylijäämäiseksi. Hyvinvointialueellamme ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2025, mutta välttämättömien investointitarpeiden toteuttamiseksi (ict-investoinnit) sekä mahdollisuuden sitoutua uusiin vuokrasopimuksiin (mm. yhteisöllinen asuminen) saamiseksi tulee käytäväksi neuvottelut vuoden 2025 lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Edellisten lainanottovaltuusneuvottelujen seurauksena tuli tehtäväksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma, joten on todennäköistä, että näin tulisi käymään tälläkin kierroksella mikäli vuoden 2025 talousarvio olisi alijäämäinen. Tämä ennakoiden lähdettiin hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitystä valmistelemaan siten, ettei alijäämää synny vuonna 2025.

Palvelualueille annettiin tehtäväksi sopeuttaa omaa realistista talousarvioesitystään n. 9,3 Me:lla. Tämän lisäksi tavoitellaan suunnitelmallisesti lomapalkkavelan pienentämistä n. 7,0 Me:lla sekä kustannustason pienentymistä n. 7,3 Me:lla kehittämishankkeiden myötä. Kaiken kaikkiaan hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukainen toimintakate on n. 23,6 Me parempi kuin palvelualueiden realististen esitysten mukainen toimintakate. Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukaan vuoden 2025 tulos on n. 0,02 Me ylijäämäinen eikä kumulatiivinen alijäämä siten kasva vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukaisesta tasosta.

Taloussuunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella vuosina 2023 ja 2024 syntyvä alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava vähintään nolla euroa. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa lähes 128 Me vuoden 2023 tilinpäätöksen, vuoden 2024 tilinpäätösennusteen ja vuoden 2025 talousarvion perusteella. Tämän kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on käytännössä mahdotonta ja aluehallituksen linjauksen mukaisesti vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma on laadittu siten, että alijäämä on katettu vuoden 2027 loppuun mennessä. Tämä ei täytä hyvinvointialuelain vaatimusta, mutta täysin epärealistisen taloussuunnitelman tekeminen ei sekään ole lain hengen mukaista.

Taloussuunnitelmassa toimintakatteen muutos on n. -1,7 % vuonna 2026 ja -2,1 % vuonna 2027. Toimintakate on siis suunnitelmavuosina n. 14,5-17,6 Me pienempi kuin edellisenä vuonna. Todellisuudessa tuottavuustoimin on saatava vähintään n. 30 Me:n säästöt vuosittain, koska esimerkiksi palkkojen sopimuskorotukset ja palvelujen ostojen hintojen korotukset on kyettävä kattamaan toiminnan muutoksin. Näin mittavien toimien aikaansaaminen edellyttää väistämättä muutoksia palvelujen verkostoon ja henkilöstöön.

Taloussuunnitelmassa arvio valtionrahoituksesta perustuu valtion syyskuussa 2024 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan. Painelaskelmassa on huuomioitu arvio rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta vuosille 2026-2028. Arvio vuoden 2026 jälkikäteistarkistuksesta on muodostettu hyvinvointialueiden raportoimien vuoden 2024 tilinpäätösennustetietojen perusteella. Niiden mukaan alijäämää olisi n. 1,4 mrd. euroa vuonna 2024. Arvio vuosien 2027-2028 jälkikäteistarkistuksesta perustuu oletukseen vuoien 2025-2026 kustannuskehityksestä, jolla alijäämät tulevat katetuksi vuoteen 2026 mennessä. Painelaskelman mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 rahoituksesta jälkikäteistarkistusta olisin n. 51 Me ja vuoden 2027 rahoituksesta n. 28 Me.

Hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesityksessä vuoden 2026 tulos on n. 53,0 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 74,8 Me ja vuoden 2027 tulos on n. 75,2 Me ja kumulativiinen ylijäämä vuoden 2027 lopussa n. 0,4 Me.

 

Päätöksenteko

Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa rahoitus- ja talousjaoston kokouksissa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa.

Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 21.11.2024. Aluehallituksen käsittelyyn on varattu 26.11.2024 ja 3.12.2024. Aluehallituksen esitys etenee aluevaltuuston käsittelyyn ja aluevaltuusto päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta kokouksessaan 12.12.2024.

Päätösehdotus

Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi rahoitus- ja talousjaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan

____________________________________________________________

Aluehallitus

26.11.2024

Laki hyvinvointialueesta (611/2021) pykälässä 125 todetaan, että tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi. 

Tarkastuslautakunta on käsitellyt talousarvionsa kokouksessaan 21.11.2024.Tarkastuslautakunnan esittämä toimintakate 0,2 Me vastaa talousarvioesityksen valmistelussa käytettyä summaa. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi aluehallitus valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

  

Ehdotus

Esittelijä

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi aluehallitus valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Käsittely:

Esittelijä on täydentänyt esitystään, täydennetyt tekstikohdat ilmenevät erillisestä liitteestä. Esittelijän täydennetty 
ehdotus otettiin kokouksen pohjaehdotukseksi.

Annika Kokko ja Nina Pietilä poistuivat kokouksesta esteellisinä (HallintoL 5 luku 28 §) klo 16.20- 16.33 siksi ajaksi, kun käsiteltiin HUS talousarviota.

Muutosesitys 1

Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen: Poistetaan sivulta 23 lause: ”Työterveyshuollon palvelua supistetaan siten, että työterveyspainotteinen sairaanhoitopalvelu ei enää kuulu sopimukseen.” Sen tilalle lause: ”Jatketaan työterveyshuollon sairaanhoitopalvelua sopimuksen mukaisesti.”

Muutosesitys 2

Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen: Poistetaan sivulta 46 lauseet: ”Henkilöstön osalta ikääntyneiden asumispalvelujen lainsäädännön muutos astuu voimaan 1.1.2025 alkaen (0,6 mitoitus). Tämä tarkoittaa 27 henkilötyövuoden vähennystarvetta, joka toteutetaan vakanssien täyttämättä jättämisellä.” Muutetaan niiden tilalle: ”Ikääntyneiden asumispalvelujen henkilöstömitoitus pidetään ennallaan (0,65).”

Muutosesitys 3

Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen: 
Sivulla 52 on lause: ”Mikäli hoitotakuun pidentyminen toteutuu esityksen mukaisesti, Keusote ei tule tarkoituksenmukaisesti pidentämään hoitoon pääsyn määräaikatavoitetta, vaan pyrkii avovastaanottojen 14 vrk:n hoitoon pääsyyn ja suun terveydenhuollossa 4 kk:n enimmäisaikaan.” 
Lisätään sen jälkeen lause: ”Tämän saavuttamiseksi täyttämättä olevat terveyskeskuslääkärien virat pyritään aktiivisesti täyttämään.”

Puheenjohtaja totesi, että Savelan muutosehdotuksia ei ollut kannatettu, joten ne raukesivat.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Käsittely:

Hyvinvointialuejohtaja Raija Kontio ja rahoitus- ja talousjohtaja Päivi Tarsia alustivat asiaa.

Muutosesitys 1

Mari Valve teki Seppo Hakulisen, Arto Luukkasen ja Margita Winqvistin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
"Perussuomalaisten aluevaltuustoryhmä ehdottaa, että valtuustoryhmien toiminnan tukeminen ryhmärahan muodossa lopetetaan kokonaan 1.6.2025 alkaen.
Mikäli ehdotuksemme valtuustossa tänään hyväksytään, tämä vaatii jatkotoimenpiteenä, että valtuustoryhmien toiminnan tukemista käsittelevä kohta poistetaan hallintosäännöstä (pykälä 105) ja ryhmärahaan varattu määräraha poistetaan vastaavasti talousarviosta."

Muutosesitys 2

Johanna Jokinen teki Johanna Linnan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Poistetaan sivulta 23 lause: ”Työterveyshuollon palvelua supistetaan siten, että työterveyspainotteinen sairaanhoitopalvelu ei enää kuulu sopimukseen.” Sen tilalle lause: ”Toimintasuunnitelman mukainen työterveyspainotteinen yleislääkäritasoinen sairaanhoito säilytetään ja arvioidaan sopimukseen sisältyvien palveluiden rajaamista ja tarkentamista ja sen kirjaamista sopimukseen ja toimintasuunnitelmalle. ”

Muutosesitys 3
Johanna Jokinen teki Johanna Linnan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
Poistetaan sivulta 46 lauseet: ”Henkilöstön osalta ikääntyneiden asumispalvelujen lainsäädännön muutos astuu voimaan 1.1.2025 alkaen (0,6 mitoitus). Tämä tarkoittaa 27 henkilötyövuoden vähennystarvetta, joka toteutetaan vakanssien täyttämättä jättämisellä.” Muutetaan niiden tilalle: ”Ikääntyneiden asumispalvelujen henkilöstömitoitus pidetään ennallaan (0,65).”

Muutosesitys 4

Johanna Jokinen teki Johanna Linnan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
Sivuilla 52 on lause: ”Mikäli hoitotakuun pidentyminen toteutuu esityksen mukaisesti, Keusote ei tule tarkoituksenmukaisesti pidentämään hoitoon pääsyn määräaikatavoitetta, vaan pyrkii avovastaanottojen 14 vrk:n hoitoon pääsyyn ja suun terveydenhuollossa 4 kk:n enimmäisaikaan.” Lisätään sen jälkeen lause: ”Tämän saavuttamiseksi täyttämättä olevat terveyskeskuslääkärien virat pyritään aktiivisesti täyttämään.”

Muutosesitys 5
Sara Peltola teki Johanna Linnan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

"Vihreä aluevaltuustoryhmä esittääkin ryhmärahan alentamista aiemmasta 5000 eurosta per valtuutettu 3000 euroon per valtuutettu 1.6.2025 alkaen ja tarvittavien muutosten tekemistä nyt käsiteltäviin dokumentteihin sekä hallintosääntöön pykälässä 80."

Muutosesitys 6, tekninen korjaus

Sara Peltola ehdotti Tiia Lintulan kannattamana: Tekninen korjaus s. 26: strategisten tavoitteiden korjaaminen leipätekstiin. (kuvassa mainittu sana ympäristöystävällisyyteen puuttuu leipätekstistä)

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestäminen käyttäen sähköistä kokoushallintajärjestelmää, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä.

Äänestysjärjestys

Äänestys 1

JAA = Mari Valveen muutosehdotus ryhmärahan poistamisesta
EI =  Sara Peltolan muutosehdotus, ryhmärahan alentamista aiemmasta 5000 eurosta per valtuutettu 3000 euroon per valtuutettu 1.6.2025 alkaen ja tarvittavien muutosten tekemistä nyt käsiteltäviin dokumentteihin sekä hallintosääntöön pykälässä 80."

Äänestyksen tulos: 16 JAA-ääntä, 19 EI-ääntä, 34 TYHJÄÄ

Äänestys 2

JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Sara Peltolan muutosehdotus, ryhmärahan alentamista aiemmasta 5000 eurosta per valtuutettu 3000 euroon per valtuutettu 1.6.2025 alkaen ja tarvittavien muutosten tekemistä nyt käsiteltäviin dokumentteihin sekä hallintosääntöön pykälässä 80."

Äänestyksen tulos: 46 JAA-ääntä, 21 EI-ääntä, 2 TYHJÄÄ

Äänestys 3

JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Johanna Jokisen muutosehdotus: Poistetaan sivulta 23 lause: ”Työterveyshuollon palvelua supistetaan siten, että työterveyspainotteinen sairaanhoitopalvelu ei enää kuulu sopimukseen.” Sen tilalle lause: ”Toimintasuunnitelman mukainen työterveyspainotteinen yleislääkäritasoinen sairaanhoito säilytetään ja arvioidaan sopimukseen sisältyvien palveluiden rajaamista ja tarkentamista ja sen kirjaamista sopimukseen ja toimintasuunnitelmalle. ”

Äänestyksen tulos: 53 JAA-ääntä, 14 EI-ääntä, 2 TYHJÄÄ

Äänestys 4

JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Johanna Jokinen muutosehdotus:
Poistetaan sivulta 46 lauseet: ”Henkilöstön osalta ikääntyneiden asumispalvelujen lainsäädännön muutos astuu voimaan 1.1.2025 alkaen (0,6 mitoitus). Tämä tarkoittaa 27 henkilötyövuoden vähennystarvetta, joka toteutetaan vakanssien täyttämättä jättämisellä.” Muutetaan niiden tilalle: ”Ikääntyneiden asumispalvelujen henkilöstömitoitus pidetään ennallaan (0,65).”

Äänestyksen tulos: 58 JAA-ääntä, 11 EI-ääntä

Äänestys 5

JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Johanna Jokisen muutosehdotus:
Sivuilla 52 on lause: ”Mikäli hoitotakuun pidentyminen toteutuu esityksen mukaisesti, Keusote ei tule tarkoituksenmukaisesti pidentämään hoitoon pääsyn määräaikatavoitetta, vaan pyrkii avovastaanottojen 14 vrk:n hoitoon pääsyyn ja suun terveydenhuollossa 4 kk:n enimmäisaikaan.” 
Lisätään sen jälkeen lause: ”Tämän saavuttamiseksi täyttämättä olevat terveyskeskuslääkärien virat pyritään aktiivisesti täyttämään.”

Äänestyksen tulos: 58 JAA-ääntä, 10 EI-ääntä, 1 TYHJÄÄ

Puheenjohtaja totesi lisäksi, että Sara Peltolan ehdotus teknisestä korjauksesta hyväksyttiin yksimielisesti.

Pidettiin tauko klo 15.48-16.10 ja klo 17.10-17.35.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan teknisin korjauksin.

Äänestystulokset

  • Kyllä 16 kpl 23%

    Mari Valve, Jussi Salonen, Arto Luukkanen, Olli Savela, Margita Winqvist, Satu Lampi, Seppo Hakulinen, Tom Boman, Arto Järvinen, Reija Taupila, Tuija Reinikainen, Mari Vesa, Mila Lehtonen, Nea Pajala, Tiina Karhunen, Mika Timonen

  • Ei 19 kpl 28%

    Tiia Lintula, Sara Peltola, Jaakko Haapamäki, Mimmi Launiala, Johanna Jokinen, Leni Niinimäki, Tuija Linna-Pirinen, Jaakko Rainio, Johanna Linna, Anna-Liisa Lyytinen, Reijo Tilvis, Marja-Leena Laine, Tapio Havula, Matti Korkiakoski, Johanna Tukiainen, Irma Pahlman, Anna Pulkkinen, Tarja Edry, Tea Nieminen

  • Tyhjä 34 kpl 49%

    Helinä Perttu, Pirjo Komulainen, Pirja Vitikka-Koponen, Maarit Hemmilä, Ulla-Mari Karhu, Aila Koivunen, Sirkka Rousu, Kalle Ikkelä, Arto Lindberg, Tuula Latosuo, Mia Rundgren, Heta Ravolainen-Rinne, Pirjo Vainio, Pentti Puhakka, Tommi Luhtaniemi, Lauri Untamo, Annika Kokko, Riina Mattila, Tarja Vierikko, Kenneth Morelius, Maria Luoma, Henri Perälahti, Willem van Schevikhoven, Sanna Kervinen, Inka Utriainen, Pihla Keto-Huovinen, Heli Ronkanen, Kimmo Behm, Annina Nuutinen, Andeliina Cieslak, Kim Kiuru, Lassi Markkanen, Maiju Tapiolinna, Virpi Räty

  • Kyllä 46 kpl 67%

    Ulla-Mari Karhu, Arto Lindberg, Jaakko Rainio, Jaakko Haapamäki, Andeliina Cieslak, Lauri Untamo, Inka Utriainen, Helinä Perttu, Matti Korkiakoski, Henri Perälahti, Heta Ravolainen-Rinne, Mia Rundgren, Pentti Puhakka, Tommi Luhtaniemi, Annika Kokko, Willem van Schevikhoven, Seppo Hakulinen, Pirjo Komulainen, Reijo Tilvis, Kalle Ikkelä, Heli Ronkanen, Pirjo Vainio, Maria Luoma, Riina Mattila, Sirkka Rousu, Tuula Latosuo, Maarit Hemmilä, Irma Pahlman, Aila Koivunen, Tapio Havula, Anna-Liisa Lyytinen, Sanna Kervinen, Annina Nuutinen, Pirja Vitikka-Koponen, Kenneth Morelius, Kimmo Behm, Tarja Vierikko, Johanna Tukiainen, Marja-Leena Laine, Kim Kiuru, Lassi Markkanen, Maiju Tapiolinna, Pihla Keto-Huovinen, Tarja Edry, Tea Nieminen, Virpi Räty

  • Ei 21 kpl 30%

    Mimmi Launiala, Tiia Lintula, Arto Luukkanen, Mila Lehtonen, Reija Taupila, Tuija Linna-Pirinen, Johanna Linna, Nea Pajala, Olli Savela, Sara Peltola, Leni Niinimäki, Johanna Jokinen, Jussi Salonen, Mari Vesa, Mika Timonen, Mari Valve, Anna Pulkkinen, Satu Lampi, Tom Boman, Tiina Karhunen, Arto Järvinen

  • Tyhjä 2 kpl 3%

    Tuija Reinikainen, Margita Winqvist

  • Kyllä 53 kpl 77%

    Pentti Puhakka, Jussi Salonen, Jaakko Haapamäki, Lauri Untamo, Tuija Linna-Pirinen, Pirjo Komulainen, Annika Kokko, Kenneth Morelius, Aila Koivunen, Jaakko Rainio, Arto Lindberg, Heta Ravolainen-Rinne, Kalle Ikkelä, Mia Rundgren, Tapio Havula, Heli Ronkanen, Pirjo Vainio, Tuula Latosuo, Riina Mattila, Tiina Karhunen, Tommi Luhtaniemi, Arto Luukkanen, Marja-Leena Laine, Maarit Hemmilä, Matti Korkiakoski, Sirkka Rousu, Henri Perälahti, Anna-Liisa Lyytinen, Sanna Kervinen, Mika Timonen, Tarja Vierikko, Andeliina Cieslak, Helinä Perttu, Leni Niinimäki, Pirja Vitikka-Koponen, Reijo Tilvis, Kimmo Behm, Irma Pahlman, Ulla-Mari Karhu, Willem van Schevikhoven, Tiia Lintula, Mari Valve, Satu Lampi, Maria Luoma, Tom Boman, Reija Taupila, Arto Järvinen, Kim Kiuru, Maiju Tapiolinna, Pihla Keto-Huovinen, Tarja Edry, Tea Nieminen, Virpi Räty

  • Ei 14 kpl 20%

    Nea Pajala, Olli Savela, Mimmi Launiala, Johanna Linna, Johanna Jokinen, Sara Peltola, Anna Pulkkinen, Margita Winqvist, Tuija Reinikainen, Mari Vesa, Johanna Tukiainen, Annina Nuutinen, Mila Lehtonen, Lassi Markkanen

  • Tyhjä 2 kpl 3%

    Inka Utriainen, Seppo Hakulinen

  • Kyllä 58 kpl 84%

    Jussi Salonen, Tommi Luhtaniemi, Tuija Linna-Pirinen, Pentti Puhakka, Arto Lindberg, Annika Kokko, Tapio Havula, Inka Utriainen, Maria Luoma, Sara Peltola, Jaakko Haapamäki, Sanna Kervinen, Marja-Leena Laine, Heta Ravolainen-Rinne, Heli Ronkanen, Helinä Perttu, Aila Koivunen, Mika Timonen, Kalle Ikkelä, Matti Korkiakoski, Tiina Karhunen, Nea Pajala, Pirja Vitikka-Koponen, Anna-Liisa Lyytinen, Irma Pahlman, Pirjo Vainio, Mia Rundgren, Pirjo Komulainen, Lauri Untamo, Reija Taupila, Andeliina Cieslak, Jaakko Rainio, Maarit Hemmilä, Leni Niinimäki, Riina Mattila, Arto Luukkanen, Reijo Tilvis, Tuula Latosuo, Willem van Schevikhoven, Anna Pulkkinen, Kimmo Behm, Tiia Lintula, Tom Boman, Ulla-Mari Karhu, Henri Perälahti, Sirkka Rousu, Tarja Vierikko, Kenneth Morelius, Arto Järvinen, Mari Valve, Johanna Tukiainen, Satu Lampi, Kim Kiuru, Maiju Tapiolinna, Pihla Keto-Huovinen, Tarja Edry, Tea Nieminen, Virpi Räty

  • Ei 11 kpl 16%

    Margita Winqvist, Seppo Hakulinen, Tuija Reinikainen, Mari Vesa, Olli Savela, Johanna Jokinen, Mila Lehtonen, Annina Nuutinen, Mimmi Launiala, Johanna Linna, Lassi Markkanen

  • Kyllä 58 kpl 84%

    Andeliina Cieslak, Jussi Salonen, Heta Ravolainen-Rinne, Arto Lindberg, Helinä Perttu, Jaakko Rainio, Marja-Leena Laine, Annika Kokko, Tuija Linna-Pirinen, Inka Utriainen, Jaakko Haapamäki, Kalle Ikkelä, Matti Korkiakoski, Kimmo Behm, Lauri Untamo, Heli Ronkanen, Irma Pahlman, Kenneth Morelius, Pirjo Komulainen, Tommi Luhtaniemi, Tiina Karhunen, Leni Niinimäki, Sanna Kervinen, Maarit Hemmilä, Pirjo Vainio, Ulla-Mari Karhu, Pirja Vitikka-Koponen, Tom Boman, Henri Perälahti, Satu Lampi, Riina Mattila, Pentti Puhakka, Nea Pajala, Sirkka Rousu, Reija Taupila, Tuula Latosuo, Arto Luukkanen, Anna Pulkkinen, Tiia Lintula, Anna-Liisa Lyytinen, Mika Timonen, Maria Luoma, Mia Rundgren, Aila Koivunen, Tapio Havula, Willem van Schevikhoven, Mari Valve, Tarja Vierikko, Arto Järvinen, Mila Lehtonen, Johanna Tukiainen, Reijo Tilvis, Kim Kiuru, Maiju Tapiolinna, Pihla Keto-Huovinen, Tarja Edry, Tea Nieminen, Virpi Räty

  • Ei 10 kpl 14%

    Johanna Jokinen, Johanna Linna, Olli Savela, Mimmi Launiala, Margita Winqvist, Tuija Reinikainen, Sara Peltola, Mari Vesa, Annina Nuutinen, Lassi Markkanen

  • Tyhjä 1 kpl 1%

    Seppo Hakulinen