§ 3 Uudenmaan hyvinvointialueiden lastensuojelun sijaishuollon ympärivuorokautisten palvelujen hankinta – sote-hankintamenettelyn 2. avaaminen

Lataa 

KEUHDno-2022-273

Päätöspäivämäärä

4.2.2025

Päätöksen tekijä

aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen päällikkö

Päätöksen peruste

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö (aluevaltuusto 25.1.2024 § 4)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen delegointisääntö (hyvinvointialuejohtaja 10.5.2024 § 24)

Keski-Uudenmaan aluehallituksen päätös § 179 KEUHDno-2022-273, 29.11.2022, delegointipäätös kohta 4.

Kuvaus

Päätösehdotus
Aikuisten mielenterveys-,päihde-ja sosiaalipalveluiden sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palvelujohtaja päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset. 


Päätän hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset: 
- Kouvolan Tuutulakoti Oy 
- Mankalakoti Oy 
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva 
- Nuorten Pyttis Oy 
- Poijukodit Oy 
- Romano Missio ry 
- Rytmikodit Oy 
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila 

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.


Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2025 ja päättyy sote-hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta,kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.


Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 90 000 000 € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026. 


Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen, sillä ehdolla,että he toimittavat rikosrekisteriotteensa,taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista. 

Hankinnan taustaa 


Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti hyväksyä lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 179 KEUHDno-2022-273, 29.11.2022. Päätöksellä valtuutettiin aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen, lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelujohtaja allekirjoittamaan yhteishankinnan sisäiset avaukset vuosittain.


Ensimmäinen yhteishankinnan avaus hyväksyttiin aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen, lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelujohtajan toimesta § 19 KEUHDno-2022-273, 08.11.2023.

Hankinnan valmistelun taustaa 


Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki,Itä-Uudenmaan hyvinvointialue,Keski-Uudenmaan hyvinvointialue,Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.


Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali-,terveys-ja pelastustoimialan toteuttamaan kilpailutuksen. Kukin osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

Hankinnan kohde
    
Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki (417/2007).
1.    Laitoshoito: perustason laitoshoito
2.    Laitoshoito: erityistason laitoshoito
3.    Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito
4.    Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito,perustason ja vankan tuen palvelu
5.    Perhehoito: luvanvarainen perhehoito
6.    Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa
7.    Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
8.    Vastaanottotoiminta: laitoshoito

Hankintamenettely


Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (jäljempänä hankintalaki) 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä,jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. 


Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.
    
Hankinta toteutetaan sote-hankintamenettelynä, joka avataan perustamisen jälkeen uusille tarjouksille kerran vuodessa. Samassa yhteydessä jo mukana olevat palveluntuottajat voivat ehdottaa hinnanmuutoksia,jotka astuvat voimaan 1.1.2025 ja vaikuttavat sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen. Tilaaja hyväksyi vuodelle 2025 esitettyjä hinnankorotuksia. 


Sote-hankintamenettely perustettiin 2.9.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Perhe-ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 76 §,3.11.2022,valittiin sote-hankintamenettelyyn 212 palveluntuottajaa. Sote-hankintamenettely on avattu aiemmin 13.8.2023.

 
Sote-hankintamenettelyn 2. avaus käynnistettiin 16.8.2024 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 24.9.2024 kello 12:00. 
Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 26.8.2024 kello 12.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 30.8.2024. 
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 24.9.2024 kello 12:00, mennessä saapui yhteensä 63 tarjousta.  


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen


Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. 

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu-tai valintavaiheessa. 

Tarjousten hylkääminen:  
 
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä tilaaja pyysi kahdeksalta (8) tarjoajalta täsmennyksen tarjouksesta. Täsmennykset pyydettiin seuraavilta tarjoajilta: 
- Kouvolan Tuutulakoti Oy 
- Mankalakoti Oy 
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva 
- Nuorten Pyttis Oy 
- Poijukodit Oy 
- Romano Missio ry 
- Rytmikodit Oy 
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila 
 
Tilaaja sai täsmennykset kuudelta (6) tarjoajalta asetetussa määräajassa. 
 
Kahdelta (2) tarjoajalta ei saatu täsmennystä määräaikaan mennessä, minkä vuoksi seuraavat tarjoukset hylätään: 
Kouvolan Tuutulakoti Oy 
Poijukodit Oy. 


Seuraavat tarjoukset hylätään, koska tarjoajien yksiköt on jo hyväksytty sote-hankintamenettelyssä puitesopimukseen: 
Mankalakoti Oy 
Romano Missio ry 
Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila. 
Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva ja Nuorten Pyttis Oy  
jättivät tarjoukset yksiköistä erityistason laitoshoidon osa-alueeseen. Kyseiset yksiköt on hyväksytty aiemmin puitesopimukselle perustason laitoshoidon osa-alueeseen, minkä vuoksi Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva ja Nuorten Pyttis Oy tarjoukset hylätään. 
 
Rytmikodit Oy jätti tarjouksen uudesta avattavasta yksiköstä erityistason laitoshoidon osa-alueeseen. Rytmikodit Oy:n tarjous hylätään, koska yksikkö ei ole tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisesti toiminnassa vielä sopimuskauden alkaessa. 
 
Loput tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun. 

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos


Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus,jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa,koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät,tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella. 

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta tarjoajilta pyydettiin erilliset hinnat perus ja vankan tuen palvelulle. Perustuen palvelun hinta painotettiin 80 % ja vankan tuen 20 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan,jonka mukaiseen järjestykseen toimeksiantosuhteisen perhehoidon palveluntuottajat sijoitetaan sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen. Sote-hankintamenettelyn päivitetty vertailutaulukko on esitetty liitteessä 2.

Sopimus


Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2025.  Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi. Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta,kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä,kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. 

 

Liitteet:
1 Toisen avaamisen yhteydessä hyväksytyt tarjoukset
2 Päivitetty vertailutaulukko 2. avaaminen
 

Päätös

Aikuisten mielenterveys-,päihde-ja sosiaalipalveluiden sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palvelujohtaja päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset. 


Päätän hylätä seuraavien tarjoajien tarjoukset: 
- Kouvolan Tuutulakoti Oy 
- Mankalakoti Oy 
- Nuorisokoti Ermi Oy / Sarastus, Usva 
- Nuorten Pyttis Oy 
- Poijukodit Oy 
- Romano Missio ry 
- Rytmikodit Oy 
- Sarastuskoti Oy / Päivilä, Taimila 

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.


Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2025 ja päättyy sote-hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta,kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 90 000 000 € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026. 
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen, sillä ehdolla,että he toimittavat rikosrekisteriotteensa,taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista. 
 

 

Tämä asiakirja on sähköisesti hyväksytty Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä.

Allekirjoitus

Sirkku Pekkarinen-Keto, Palvelujohtaja, aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelut

Organisaatiotieto

Strategia, kehittäminen ja tukipalvelut