§ 39 Päätös sopimuksen purkamisesta Omarsky Taksi Oy_KEUHDno-2023-997

Lataa 

KEUHDno-2023-997

Päätöspäivämäärä

21.5.2025

Päätöksen tekijä

hyvinvointialuejohtaja

Päätöksen peruste

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö (aluevaltuusto 27.3.2025 § 21) §23.

Kuvaus

ILMOITUS SOPIMUKSEN PURKAMISESTA  
2024.52.4 / Sopimus sote-kuljetuspalvelujen dynaamisessa hankintajärjestelmässä / Omarsky taksi Oy/ KEUHDno-2023-997.
Sopimus perustuu tarjouspyyntöön 15.12.2023 KEUHDno-2023-997 / Sopimusautot luokassa 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto, hankintajärjestelmän sisäinen tarjouspyyntö 2023 (hankintapäätös Kehittämis- ja tulevaisuuslautakunta 5.2.2024 § 2).

Sopimuksen purkuperuste 
Palveluntuottaja on asetettu välityskieltoon 28.11.2024 alkaen, koska palveluntuottaja ei ole pystynyt noudattamaan sopimusta ja tarjouspyynnön mukaista laatua (vähintään 50 % tarjottavista autoista täyttää laatuperusteen mukaiset puhtaan ajoneuvon vaatimukset). Sopimuksen mukaan laatuperusteen on pitänyt täyttyä viimeistään vuoden kuluttua siitä, kun sopimus on tullut voimaan (1.3.2024). 
Ajoneuvon käyttövoiman on oltava sähkö, vety tai vähäpäästöinen polttomoottori eli päästörajan alittava lataushybridi, joka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 50 grammaa kilometriltä. 
Hyvinvointialue on tarkastanut palveluntuottajan ajoneuvotiedot Traficom ajoneuvotiedot –hakupalvelusta 26.11.2024. Tarkastusten perusteella hyvinvointialueen kuljetuksiin käyttämä ajoneuvo ei täytä sitä laatutasoa, johon palveluntuottaja on tarjouksessaan sitoutunut. 

Hyvinvointialue on 
-    Lähettänyt reklamaatiokirjeen palveluntuottajalle 12.12.2024 edellä mainitusta virheestä
-    Pitänyt Teams -neuvottelun palveluntuottajan kanssa 4.2.2025 
-    Lähettänyt tiedoksiannon/lisäaikailmoitus ja vaatimuksen virheen korjaamiseen 20.2.2025

  •  Palveluntuottaja on saanut hyvinvointialueelta lisäaikaa virheen korjaamiseen 30.4.2025 saakka. 


Sopimuksen kohta 24. Virhe
Palvelussa on virhe, kun palvelu tai sen tuottaminen on vastoin sopimusta. Palvelun virheellä tarkoitetaan muun muassa sitä, että palvelut eivät vastaa tarjouspyynnössä palveluntuottajalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia tai muita sopimuksessa, sen liitteissä ja tarjouspyyntöasiakirjoissa tarkoitettuja vaatimuksia. Palvelun viivästyessä tilaajalla on oikeus sopimussakkoon. Tätä kohtaa täydentävänä sovelletaan JYSE kohtia 12 ja 13.

Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot palveluhankinnoissa JYSE-ehdot, huhtikuu 2022 Kohta 13.6 

Kumpikin sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain, jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan tai on ilmeistä, että olennainen sopimusrikkomus tulee tapahtumaan. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa sitä, ettei palvelu vastaa sovittua ja virhe tai siitä tilaajalle aiheutuneet seuraukset ovat vähäistä suurempia eikä virhettä tilaajan huomautuksesta huolimatta viipymättä korjata tai virheet ovat toistuvia. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään myös sitä, että sopijapuoli on olennaisesti viivästynyt suorituksessaan tai viivästykset ovat toistuvia.

Päätös

Koska palveluntuottaja ei ole pystynyt korjaamaan olennaista virhettä sopimuksen noudattamisesta annettuun määräaikaan 30.4.2025 mennessä, hyvinvointialue purkaa sopimuksen palveluntuottajan kanssa päättymään välittömästi.

 

Tämä asiakirja on sähköisesti hyväksytty Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä.

Allekirjoitus

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja

Organisaatiotieto

Strategia, kehittäminen ja tukipalvelut