§ 42 Asukaslehden tuottaminen pilottina asiakasviestinnän parantamiseksi

Lataa 

KEUHDno-2025-2742

Päätöspäivämäärä

23.5.2025

Päätöksen tekijä

hyvinvointialuejohtaja

Päätöksen peruste

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö (aluevaltuusto 27.3.2025 § 21) 
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen delegointisääntö (hyvinvointialuejohtaja 4.5.2025 § 36)

Hallintosääntö § 23 hyvinvointialuejohtajan tehtävät ja toimivalta

Kuvaus

Keusoten viestinnän kehittämisen tavoitteena on parantaa asukkaiden tiedonsaantia, lisätä palveluiden tunnettuutta ja vahvistaa luottamusta organisaatioon. Asiakasviestinnässä on tunnistettu tarve selkeälle, saavutettavalle ja monikanavaiselle viestintämuodolle, joka tavoittaa erityisesti ne asiakasryhmät, joita ei tavoiteta digitaalisilla kanavilla.

Syksyllä -25 Keusoten viestinnässä pilotoidaan asukaslehteä viestintäkanavana ja testataan perinteisen median käyttöä asiakasviestinnän tukena. Lehti jaetaan kaikkiin kotitalouksiin julkisena tiedotteena ja sen sisältö keskittyy Keusoten ajankohtaisiin palveluihin, muutoksiin, asiakastarinoihin ja hyödyllisiin ohjeisiin. Lehdessä huomioidaan selkokielisyys ja visuaalisuus, jotta se olisi helposti lähestyttävä kaikille kohderyhmille.

Perustelut pilotille

  • Saavutettavuus: Kaikilla asukkailla ei ole pääsyä tai kykyä käyttää digitaalisia viestintäkanavia. Painettu lehti tuo tietoa perille niillekin, jotka eivät seuraa sosiaalista mediaa tai verkkosivuja.
  • Luottamuksen rakentaminen: Fyysinen lehti tuo viestintään läpinäkyvyyttä ja konkretiaa, mikä voi lisätä Keusoten toiminnan tunnettuutta ja myönteistä mielikuvaa.
  • Asukaslähtöisyys: Lehden sisältö voidaan rakentaa asiakkaiden näkökulmasta kiinnostavaksi ja hyödylliseksi, jolloin viestintä koetaan henkilökohtaisemmaksi.
  • Monikanavaisuuden tukeminen: Asukaslehti täydentää olemassa olevia digitaalisia viestintäkanavia ja tukee viestien monikanavaista toistoa, joka on tutkitusti tehokkaampaa kuin yksikanavainen viestintä.
  • Seurattavuus ja arviointi: Pilotin vaikutuksia voidaan arvioida asukaspalautteen, maineen ja tunnettuuden kehittymisen perusteella, mikä antaa arvokasta tietoa viestinnän jatkokehitykseen. Seurantamittarina käytetään viestinnän strategista mittaria:  Asukkaiden tyytyväisyys palveluista kertovaan viestintään (tietoisuus ja riittävä tiedon saanti) paranee 30 % vuosittain 2025 loppuun. 

    Syksyn -25 lehden tuottamiseksi on pyydetty tarjoukset kolmelta eri toimijalta. Tarjoukset on saatu kahdelta toimijalta. Valintapäätös: kokonaiskustannuksiltaan edullisin. 

Hinnoittelu: 

  • Etelä-Suomen Media: 20-sivuinen asukaslehti (taitto, painotyö, jakelu) yhteensä 22 270 €. 
    Värillisyys: 4/4 – nelivärisarja, aineisto: Painovalmis PDF tiedosto asiakkaalta, paperina: Galerie Fine Silk 80 g m2 tai vastaava, jälkikäsitetty: Stiftaus

Päätös

Päätän, että asukaslehden tuotanto hankitaan Etelä-Suomen medialta, kokonaiskustannus 22 270 €.

 

Tämä asiakirja on sähköisesti hyväksytty Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asianhallintajärjestelmässä.

Allekirjoitus

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja

Organisaatiotieto

Strategia, kehittäminen ja tukipalvelut