Kuvaus
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä perusti mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalvelujen dynaamisen hankintajärjestelmän hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä KEUDno-2020-527, joka julkaistiin ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi 21.5.2021. Hankintajärjestelmä ja siihen perustuvat sopimukset ovat siirtyneet Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle (jatkossa hankintayksikkö) palvelujen järjestämisvastuun siirryttyä 1.1.2023 lähtien. Hankintajärjestelmän voimassaoloa jatkettiin korjaushankintailmoituksella 28.4.2025.
Hankintajärjestelmä on voimassa 31.12.2033 saakka. Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Tilaaja toteuttaa tarpeensa mukaan järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia järjestelmän eri luokkiin ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin. Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kolme (3) vuotta hankintajärjestelmän voimassa olon päättymisen jälkeen.
Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Kyseessä on liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankintamenettelyssä hyödynnetään soveltuvin osin hankintalain 49–52 §:n tarkoittamaa dynaamista hankintajärjestelmää koskevia säännöksiä.
Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteessä ”Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet”.
Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo
Kyseessä on hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus hankintajärjestelmän luokassa 5 Ensisuojapalvelu. Hankinnan kohteena on yöaikainen ensisuojapalvelu ja tilapäismajoittamisen palvelu. Kyseessä ovat sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 §:ssä tarkoitetut tilapäiseen asumiseen liittyvät palvelut henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista kiireellistä apua.
Hankinnan kohde on jaettu osiin seuraavasti:
Osa 1 Ensisuojapalvelu
Osa 2 Tilapäismajoittamisen palvelu
Hankinnan kohteena olevien palvelujen lähtökohtana on ajatus, että jokaisella ihmisellä on oikeus turvalliseen, lämpimään ja inhimilliseen yösijaan sekä välttämättömien perustarpeiden täyttämiseen. Palvelujen asiakkaina on henkilöitä, jotka tarvitsevat välttämättä kiireellistä apua asumisensa järjestämiseen. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin oheismateriaalina 1 olevassa tarjouspyynnössä.
Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu, arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on 1,85 miljoonaa euroa.
Sopimus tulee voimaan, kun se allekirjoitettu. Palveluntuottajan on käynnistettävä sopimuksen mukaisen palvelukokonaisuuden tuottaminen kahden (2) kuukauden kuluessa sopimuksen voimaantulosta, kuitenkin viimeistään 1.9.2025.
Sopimus on voimassa määräaikaisena kolme (3) vuotta voimaantulosta (varsinainen sopimuskausi). Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuskaudella osapuoli voi irtisanoa sopimuksen noudattamalla yhdeksän (9) kuukauden irtisanomisaikaa.
Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset
Hankintayksikkö lähetti kaikille hankintajärjestelmän luokkaan 5 Ensisuojapalvelu hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön 5.5.2025 sekä korjatun tarjouspyynnön 26.5.2025.
Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 9.6.2025 klo 12.00 mennessä yhden tarjouksen. Saatu tarjous ilmenee liitteestä 1 Avauspöytäkirja.
Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Tarjouksen tarkastuksessa havaittiin, että saatu tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja täytti tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu
Osa 1 Ensisuojapalvelut ja 2 Tilapäismajoittamisen palvelut ovat tarjottavissa yhdessä. Osa 1 voidaan tarjota myös itsenäisesti. Tilaaja valitsee ensisijaisesti yhden palveluntuottajan vastaamaan kokonaisvastuulla ensisuojapalvelun ja siihen liittyvän tilapäismajoittamisen palvelun tuottamisesta. Toissijaisesti tilaaja valitsee yhden palveluntuottajan tuottamaan ensisuojapalvelut.
Vaihtoehtoiset tarjoukset ovat sallittuja. Tarjoukset voidaan antaa seuraavista vaihtoehdoista:
Vaihtoehdon A mukaisesti, joka sisältää osan 1) Ensisuojapalvelut ja osan 2) Tilapäismajoittamisen palvelu.
Vaihtoehdon B mukaisesti, joka sisältää osan 1) Ensisuojapalvelu.
Palveluntuottajan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta – laatusuhde. Valintaperusteena vaihtoehtoisten tarjousten välillä on kokonaistaloudellinen edullisuus, halvin hinta.
Sininauha Oy:n tarjous liitteessä 2. Sininauha Oy tarjosi vaihtoehtoa A: Osa 1 Ensisuojapalvelu ja osa 2 Tilapäismajoittumisen palvelut.
Hankintasopimus ja ilmoitus
Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
EU kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.