Aluehallitus, kokous 8.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 160 Sitoutuminen Kanta-palvelujen asiakkuuteen

KEUHDno-2022-263

Valmistelija

  • Antti Ylä-Jarkko, tieto- ja digijohtaja, antti.yla-jarkko@keusote.fi

Perustelut

Kanta -palvelu tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia palveluja, jotka hyödyttävät kansalaisia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita. Kanta -palvelut muodostavat palvelukokonaisuuden, jonka palveluja ovat: Omakanta, Resepti-palvelu, Lääketietokanta, Potilastiedon arkisto, Vanhojen potilastietojen arkisto, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto, Terveydenhuollon todistusten välitys, Kelain sekä Kanta-asiakastestipalvelu. 

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä on Kanta-palvelujen asiakas. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirryttäessä tulee Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen allekirjoittaa uusi sitoumus Kanta-palvelujen asiakkuuteen. Kanta-palvelujen asiakkuus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle tulee voimaan, kun asiakas on allekirjoittanut ja toimittanut tämän sitoumuksen Kelalle ja Kela on sen käsitellyt. Sitoumus on voimassa toistaiseksi. Asiakas voi irtisanoa sitoumuksensa ja lopettaa palvelujen käyttämisen, jos lakiin perustuva Kanta-palvelujen käyttövelvollisuus ei ole asianomaisen asiakkaan osalta voimassa.

Sitoumuksella Keski-Uudenmaan hyvinvointialue sitoutuu Kanta-palvelujen asiakkuuteen ja Kanta-palvelujen yleisiin toimitusehtoihin.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  1. hyväksyä Kanta-palvelujen hallinnoinnin siirtymisen Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymältä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle
  2. valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan allekirjoittamaan sitoumuksen Kanta-palvelujen asiakkuuteen
  3. että päätös voidaan panna heti täytäntöön.
     

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Kela