Perustelut
Yleistä
Vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja erityisesti vuoden 2026 talousarvion valmistelua on jatkettu suunnitellusti. Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut 16.-19.9.2025 ja johtoryhmä käsitteli talousarvion laadintatilannetta kokouksessaan 23.9.2025. Aluehallituksen kesäkuussa päättämä kehys vuodelle 2026 on tiukka ja neuvottelujen sekä johtoryhmän yhteiskäsittelyn perusteella näyttää siltä, että hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesitys tulee poikkeamaan aluehallituksen päättämästä kehyksestä. Taloussuunnitelma noudattaa aluevaltuuston päätöstä siitä, että kertyneet alijäämät katetaan vuoden 2029 loppuun mennessä.
Aluehallituksen päättämässä kehyksessä oman palvelutuotannon kehys oli jaettu palvelualueille voimassa olevan organisaation mukaisesti. Valmistelun edetessä jakoa on muutettu vastaamaan vuonna 2026 voimassa olevaa organisaatiota. Samassa yhteydessä oman palvelutuotannon ja erikoissairaanhoidon välillä tehtiin muutos siten, että Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueelle aiemmin budjetoituja määrärahoja siirrettiin erikoissairaanhoitoon. Muutos tehtiin, koska ko. kustannukset raportoidaan valtiokonttorille tehtävässä raportoinnissa erikoissairaanhoidon palveluluokkaan ja sen vuoksi on luontevaa, että ne ovat talousarviossakin erikoissairaanhoidossa. Talousarvion käyttötalousosassa sitovat tasot ovat oman palvelutuotannon toimintakate, erikoissairaanhoidon toimintakate ja pelastustoimen toimintakate ja näin ollen oman palvelutuotannon jaosta alemmalle tasolle päätetään vasta käyttösuunnitelmassa alkuvuodesta 2026. Tässä valmisteluvaiheessa esitetyt palvelualuekohtaiset toimintakatteet voivat vielä muuttua, vaikka oman palvelutuotannon kokonaisuus pysyisikin samana.
Valtionrahoitus
Valtiovarainministeriö julkaisi vuoden 2026 rahoituslaskelman sekä rahoituksen painelaskelman vuoteen 2028 saakka 22.9.2025. Laskelmien mukaan vuoden 2026 rahoitus on n. 877,6 Me. Kehyksessä käytössä olleen rahoituslaskelman mukainen rahoitus oli n. 882,0 Me eli rahoitus pieneni n. 4,4 Me.
Vuoden 2027 rahoitus on uuden painelaskelman mukaan 911,5 Me eli lähes 4 Me vähemmän kuin kehyksessä arvioitiin ja vuoden 2028 rahoitus on n. 935,2 Me eli n. 18,9 Me enemmän kuin kehyksessä arvioitiin. Ministeriön aiemmin julkaisema rahoituksen painelaskelma ulottui vuoteen 2029, mutta uusimmassa laskelmassa rahoitusta oli arvioitu vain vuoteen 2028 saakka. Taloussuunnitelmassa vuoden 2029 rahoitus perustuu ministeriön aiemmin julkaisemaan painelaskelmaan.
Valtionrahoitus muuttuu tiuhaan, mikä vaikeuttaa merkittävästi taloussuunnittelua. Aluehallitus hyväksyi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman vuosille 2025-2027 huhtikuussa 2025. Tuolloin käytössä oli rahoituslaskelmat, jotka oli julkaistu 23.9.2024. Vuosien 2026-2028 yhteenlaskettu rahoitus oli tuolloin n. 2,7 mrd. euroa. Kehyksen pohjana oli 30.4.2025 julkaistut rahoituslaskelmat ja niiden mukaan rahoitus vuosille 2026-2028 oli n. 0,3 Me pienempi kuin tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa oli arvioitu. Rahoituksen vuosittainen kohdentuminen erosi kuitenkin merkittävästi aiemmasta laskelmasta. Ministeriö julkaisi 26.6.2025 jälleen uudet laskelmat, joiden mukaan kolmen vuoden rahoitus oli n. 9,2 Me pienempi kuin huhtikuun lopussa julkaistussa laskelmassa. Viimeisimmässä eli 22.9.2025 julkaistussa laskelmassa kolmen vuoden rahoitus oli 19,7 Me suurempi kuin noin kolme kuukautta aiemmin julkaistussa laskelmassa.
Vuosi |
Laskelma 23.9.2024
Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman pohjana |
Laskelma 30.4.2025
Kehyksen pohjana |
Laskelma 26.6.2025 |
Laskelma 22.9.2025 |
2026 |
899.137.744 eur |
881.978.426 eur |
878.965.132 eur |
877.611.172 eur |
2027 |
905.221.050 eur |
915.533.319 eur |
912.465.609 eur |
911.543.815 eur |
2028 |
909.756.653 eur |
916.324.145 eur |
913.234.164 eur |
935.187.973 eur |
2026-2028 yhteensä |
2.714.115.447 eur |
2.713.835.890 eur |
2.704.664.905 eur |
2.724.342.960 eur |
Vuoden 2025 tilinpäätösennuste
Tammi-elokuun 2025 toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen toimintakate ylittää muutetun talousarvion (aluevaltuusto 22.5.2025 § 29) n. 6 Me:lla. Ylitystä on erikoissairaanhoidon palvelujen ostoissa. Viimeisimmän vuoden 2025 rahoituslaskelman mukaan valtionrahoitus tulee olemaan hieman pienempi kuin muutetussa talousarviossa arvioitiin. Näin ollen tilikauden tulos on n. 6,1 Me heikompi kuin muutetussa talousarviossa. Erikoissairaanhoitoon ja valtiorahoitukseen liittyvä talousarviomuutos on aluevaltuuston päätettävänä 2.10.2025.
Vuosi 2026
Palvelualueiden neuvotteluissa Ikääntyneiden ja vammaisten palvelualueen sekä Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueen talousarvioesitys oli kehyksen mukainen. Asiakasohjaus, integraatio- sekä lasten ja aikuisten sosiaalipalvelut -palvelualueen toimintakate oli n. 1,1 Me yli kehyksen, mutta palvelualueelle annettiin tehtäväksi saada esitys kehyksen mukaiseksi. Hyvinvointialueen johdon sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuuden kehys oli n. 5,8 Me yli annetun kehyksen. Ylitystä saatiin kurottua hieman pienemmäksi, mutta silti ylitystä vielä jäi n. 3,7 Me.
Kehys sisälsi n. 8,6 Me tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisia kohdentamattomia säästötavoitteita, joista lomautusten vaikutukseksi oli arvioitu n. 6,6 Me ja palvelujen ostojen lisäsäästöksi n. 2,0 Me. Tarkentuneen arvion mukaan lomautuksilla olisi saatavissa n. 4 Me:n säästöt. Palvelujen ostoista pystyttäisiin karsimaan n. 0,55 Me sen lisäksi mitä palvelualueet ovat jo karsineet kehyksen mukaista esitystä valmistellessaan. Nämä lisäsäästöt kohdentuvat vammaisten palveluihin (0,35 Me) ja ikääntyneiden asumispalveluihin (0,2 Me).
Oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos olisi n. -3,5 %.
Erikoissairaanhoito ja pelastustoimi on arvioitu tässä valmisteluvaiheessa kehyksen mukaisina. Valtionrahoituksen muututtua erikoissairaanhoidon kehystä tullaan tarkastelemaan uudelleen, millä on tietysti vaikutuksia koko taloussuunnitelmaan. Käytännössä erikoissairaanhoidon kehystä suurempi toimintakate lisää tarvetta sopeuttaa omaa palvelutuotantoa entisestään. On kuitenkin epärealistista arvioida, että omaa palvelutuotantoa pystyttäisiin sopeuttamaan vuonna 2026 yhtään nyt arvioitua enempää.
Edellä kerrotun sekä rahoitustuottojen ja -kulujen ja suunnitelman mukaisten poistojen tarkentuneen arvion jälkeen tilikauden tulos olisi runsaat 5 Me ylijäämäinen. Kumulatiivinen alijäämä olisi vuoden 2026 lopussa n. 146,1 Me.
Suunnitelmavuodet 2027-2029
Vuosi 2027 on toimintakatteen osalta valmisteltu kehyksen mukaisena, mutta vuodelle 2026 sisältyvä lomapalkkavelan 7 Me:n pienentämistavoite ei sisälly enää vuoteen 2027. Suunnitelmassa on huomioitu päätetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaiset toimenpiteet täysimääräisinä. Toimintakatteen muutos on n. -1,2 % suhteessa vuoteen 2026. Omassa palvelutuotannossa toimintakatteen muutos on n. -3,5 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen muutos suhteessa kehykseen on huomioitu ja rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen arviot tarkistettu. Tilikauden tulos päätyy näillä oletuksilla n. 48,6 Me ylijäämäiseksi, jolloin kumulatiivinen alijäämä olisi vuoden 2027 lopussa n. 97,4 Me.
Vuoden 2028 suunnitelma edellyttää n. 1,5 Me:n verran uusia tuottavuustoimia. Toimintakatteen muutos on n. 2,0 %. Omassa palvelutuotannossa muutos on n. 1,8 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen, rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen uudelleen arvioinnin myötä tilikauden tulos päätyy n. 51,1 Me ylijäämäiseksi ja kumulatiivinen alijäämä pienenee 46,3 Me:on.
Kehyksessä arvioitiin, ettei vuonna 2029 tarvitse enää uusia tuottavuustoimenpiteitä ja aiempien vuosien suunnitelmiin sisältyviä lomautuksia ei tarvittaisi enää suunnitelmakauden viimeisenä vuonna. Jotta alijäämät saadaan katettua valtuuston linjauksen mukaisesti vuoden 2029 loppuun mennessä, täytyy myös suunnitelmakauden viimeisenä vuonna toteuttaa lomaukset tai vaihtoehtoisesti etsiä muita tuottavuustoimia.Vuoden 2029 tulos olisi n. 46,9 Me ylijäämäinen, jolloin kumulatiivista ylijäämää olisi vuoden lopussa n. 0,6 Me.
Suunnitelmavuosien valmistelu perustuu 22.9.2025 julkaistuun rahoituksen painelaskelmaan vuosien 2027 ja 2028 osalta ja 30.4.2025 julkaistuun laskelman vuoden 2029 osalta. Valtionrahoitus tulee muuttumaan useaan kertaan ennen taloussuunnitelmakauden päättymistä, joten tässä vaiheessa suunnitelmakaudelle arvioitujen tuottavuustoimenpiteiden määrä voi muuttua paljonkin seuraavien vuosien aikana.
Hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelman valmistelussa pääpaino on talousarviovuodessa 2026 rahoitukseen liittyvien suurten epävarmuuksien vuoksi.