Palveluiden järjestämisen lautakunta, kokous 16.5.2023

§ 18 Alaikäisenä ilman huoltajaa tulleiden lasten ja nuorten tuen ja asumisen järjestäminen

KEUHDno-2023-1909

Valmistelija

  • Sirkku Pekkarinen-Keto, palvelujohtaja, sirkku.pekkarinen-keto@keusote.fi
  • Suvi Salin, lastensuojelun päällikkö, suvi.salin@keusote.fi

Perustelut

Perheryhmäkodin perustaminen ukrainalaisille alaikäisille lapsille ja perheryhmäkotitoiminnan hankinnan käynnistäminen.

Uudenmaan ELY-keskuksen maahanmuuttopäällikkö Jaana Suokonautio lähetti 28.4.2023 työ- ja elinkeinoministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön vetoomuksen liittyen uusien perheryhmäkotien perustamiseen. Tuusulan kunta oli vuoden 2022 lopulla ilmoittanut Ely-keskukselle halukkuudestaan saada alaikäisten ukrainalaisten lasten perheryhmäkoti Tuusulan kunnan alueelle.

Vuoden 2023 alusta alkaen ELY-keskus neuvottelee perheryhmäkotien perustamisesta hyvinvointialueiden kanssa ja myös kuntaa on kuultava. Hyvinvointialue voi perustaa perheryhmäkodin joko omana toimintanaan tai hankkia palvelut ulkopuoliselta palveluntuottajalta.

Lapset/nuoret tulevat perheryhmäkoteihin ryhmäkodeista, joista he pääsevät muuttamaan perheryhmäkotiin oleskeluluvan saamisen jälkeen. Ukrainalaisten tilapäistä suojelua saavien osalta perheryhmäkotiin siirtyminen on mahdollista, kun lapsi/nuori on saanut kotikuntaoikeuden.  Kotikuntaa voi hakea, kun on asunut Suomessa vuoden tilapäisen suojelun perusteella. Tällä hetkellä Ely-keskus odottaa paikkoja tarvitsevien määrän nousevan erityisesti ukrainalaisten osalta.

Uudenmaan ELY-keskuksen alueella on kuusi perheryhmäkotia. Näistä neljä sijaitsee Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, yksi Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla ja yksi Vantaa-Keravan hyvinvointialueella.  Lisäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on juuri käynnistänyt Merisaappaan perheryhmäkodin sekä myös Lohjalla sijaitseva SPR:n aiemmin hallinnoima perheryhmäkoti on siirtymässä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen yksiköksi. Jo nyt näyttää siltä, että paikat näissä yksiköissä eivät tule riittämään.

Ely-keskus pyytää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sekä kuntien päättäjiltä, että mahdollisuutta uuden perheryhmäkodin perustamiseksi Tuusulaan tai lähikuntiin harkittaisiin vakavasti. Uudenmaan ELY-keskus korvaa toiminnasta aiheutuvat kulut. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vastattavaksi jää perhekotitoiminnan hankinnan järjestäminen ja hankinnasta aiheutuvien kustannusten korvaaminen. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikön mukaan hankintaan käytettävä työaika tulisi olemaan 50–100 työtuntia ja hankintayksiköltä saadun tiedon mukaan hankinta joudutaan mahdollisesti toteuttamaan ulkoisena palveluna.
Ulkoisen hankintapalvelun hinta on ollut joko 140 €/h tai 900 €/7 h:n henkilötyöpäivä. Kokonaiskustannukset hyvinvointialueelle perhekotitoiminnan hankinnan suorittamisesta olisi 7 000–14 000 €.

Tuusulan kunnan tulee järjestää perheryhmäkodissa asuville lapsille koulu- ja varhaiskasvatuspalvelut. Keusoten lasten ja nuorten palveluissa on Tuusulassa seuraavia palveluvajeita, jotka saattavat vaikuttaa myös ukrainalaisten lasten ja nuorten palveluiden saantiin: Kouluterveydenhuollon välitarkastuksia (2.lk, 3.lk, 4.lk 6.lk) jää tekemättä, terveydenhoitajien työ laajoissa tarkastuksissa tehdään, vaikka lääkärin tarkastuksia ei lääkärivajeen vuoksi tehdäkään (laajaksi tarkastukseksi luetaan vain tarkastukset, joissa on myös lääkärintarkastus). Linjauksen mukaisesti vain huolioppilaat pääsevät lääkärintarkastuksiin laajoissa tarkastuksissa. Lääkärivaje Tuusulassa suurin ja tuusulalaiset neuvolaikäiset käyvät Nurmijärvellä lääkärintarkastuksissa. Neuvolan tarkastukset toteutuvat.

Kellokoskella on 1/6 lääkäri ja Hyrylästä puuttuu 70 %:n lääkäriresurssi. Opiskeluhuollon psykologiresurssissa on 33,33 % paikoillaan ja n. 66 % puuttuu. Kuraattoriresurssi on täydellinen. Koulun tuen paikat ovat täynnä.

Perhesosiaalityö pystyy tällä hetkellä vastaamaan kohtuullisen hyvin nykyiseen palvelutarpeeseen Tuusulassa. Koululääkäreiden ja opiskeluhuollon psykologien, nuorisoaseman ja perheneuvolan lääkäripalveluiden puute ja lasten- ja nuorisopsykiatrian saatavuushaasteet siirtää kuitenkin painetta perhesosiaalityöhön, vaikkakin ensisijainen palveluntarve kohdistuu puuttuviin palveluihin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Palveluiden järjestämisen lautakunta päättää:

  1. Käynnistää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen toimesta perheryhmäkodin toiminnan hankintaprosessin.
  2. Perustaa uuden perheryhmäkodin ukrainalaisille lapsille ja nuorille Tuusulan kunnan alueelle hankintaprosessin päätteeksi.

Käsittely:

Käsittelyn kuluessa esittelijä muutti ehdotustaan ja muutettu ehdotus kuului seuraavasti:

Palvelujen järjestämisen lautakunta päättää:

  1. Käynnistää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen toimesta perheryhmäkodin toiminnan hankintaprosessin.
  2. Perustaa uuden perheryhmäkodin, alaikäisille ilman huoltajaa tulleille lapsille ja nuorille. Perheryhmäkoti perustetaan Tuusulan kunnan alueelle hankintaprosessin päätteeksi.

Esittelijän muutettu ehdotus otettiin kokouksen pohjaehdotukseksi.

Satu Lampi teki muutosehdotuksen Jani Nurisalon kannattamana, että päätöstä tarkennettaisiin niin, että Palvelujen järjestämisen lautakunta päättää perustaa uuden 7-paikkaisen perheryhmäkodin, alaikäisille, ilman huoltajaa tulleille lapsille ja nuorille. Perheryhmäkoti perustetaan Tuusulan kunnan alueelle hankintaprosessin päätteeksi.  

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestettävä. 

Äänestysjärjestys:

JAA = Pohjaehdotus 

EI = Muutosehdotus

Äänestyksen tulos: 13 JAA-ääntä, 2 EI-ääntä

 

Päätös

Päätettiin äänestyksen jälkeen hyväksyä pohjaehdotus päätökseksi.