Valmistelija
Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Aikaisempi käsittely
Rahoitus- ja talousjaosto, 26.10.2023
§ 36 Vuoden 2023 talousarvion muuttaminen
Aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion kokouksessaan 8.12.2022 § 85. Tilinpäätösennusteita on laadittu ja edelleen raportoitu rahoitus- ja talousjaostolle ja aluehallitukselle maaliskuusta lähtien. Ylitysuhkaa on ollut sekä omassa palvelutuotannossa että erikoissairaanhoidossa. Valtionrahoitukseen on tullut muutoksia vuoden aikana valtiovarainministeriön julkaisemissa rahoituslaskelmissa. Talousarvion muutosesitys tuodaan päätöksentekoon vasta tässä vaiheessa vuotta, koska vuoden 2023 valtionrahoituksen lopullinen suuruus selvisi vasta ministeriön 10.10.2023 julkaisemissa laskelmissa.
Toimintakatteen ylitysuhka
Syyskuun toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen mukaan hyvinvointialueen oman toiminnan toimintakatteen ylitysuhka on n. 12,4 Me. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen ylitysuhka on n. 8,9 Me. Pelastustoimen toimintakatteen ylitysuhaksi on arvioitu 0,5 Me. Hyvinvointialueen toimintakate toteutuu siis yhteensä n. 21,8 Me talousarviota heikompana.
Oman toiminnan ylitysuhka palvelualueittain
Hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuuden toimintakatteen ylitysuhka on n. 2,3 Me. Ylitystä aiheuttavat
- luottamustoimielinten kokouskustannukset n. 0,5 Me; kokouksia on ollut tiheämmin kuin talousarviota tehdessä on arvioitu
- Sarastian palvelujen ostot; ylitystä henkilöstöpalvelujen ostoihin arvioidaan tulevan n. 0,5 Me ja talouspalvelujen ostoihin n. 0,3 Me
- Työterveyshuollon kustannukset n. 0,4 Me
- Vartiointipalvelut n. 0,5 Me
- Toimeentulotukikustannukset n. 0,2 Me
- Lisäksi alle 0,1 Me:n ylitysuhkaa tunnistetaan mm. viestintäpalvelujen ostoissa sekä tilahallinnan ja tietosuojan asiantuntijapalvelujen ostoissa
- Osa ylityksistä saadaan katettua muista toiminnoista
Riskinä on koko hyvinvointialueen palkkaharmonisaation kustannukset sekä tilakustannukset. Ennusteessa näihin varattujen määrärahojen arvioidaan riittävän.
Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueen toimintakatteen ylitysuhka on n. 3,3 Me. Ylitystä aiheuttavat
- Kehitysvammaisten asumispalvelut n. 3,0 Me
- Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuki n. 1,0 Me
Osa ylityksestä saadaan katettua palvelualueen sisältä.
Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualueen toimintakatteen ylitysuhka on n. 4,3 Me. Ylitystä aiheuttavat
- lastensuojelun ympärivuorokautinen hoito n. 4,1 Me
- työvoiman vuokraus n. 0,2 Me
Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueen toimintakatteen ylitysuhka on n. 2,5 Me. Ylitystä aiheuttaa
- koronakustannukset n. 0,5 Me; koronakustannuksiin ei ole talousarviossa varauduttu
- kuntoutuskeskuksen tuottojen alittuminen n. 0,5 Me
- kuntoutuspalvelujen arvoiniti- ja kotikuntoutustoiminnan henkilöstökulut n. 0,8 Me
- avopalvelujen tuottojen alitus n. 0,9 Me lääkäri- ja hammaslääkäripulasta johtuen
Osa ylityksistä saadaan katettua palvelualueen sisältä.
Erikoissairaanhoidon 8,9 Me:n ylityksestä n. 2,1 Me johtuu siirtoviivepäivistä. Siirtoviivepäivämaksuihin ei ole varauduttu talousarviossa. Muu ylitys johtuu arvioitua suuremmasta palvelun käytöstä.
Pelastustoimen ylitys on n. 0,5 Me. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on raportoinut, että ylitysuhkaa on pääasiassa henkilöstökuluissa, koska palkkojen sopimuskorotusvaraus on ollut riittämätön. Henkilöstökulujen lisäksi myös kiinteistökustannukset ylittyvät ja ensihoidon tulot alittuvat.
Sitovuustasojen toimintakatteisiin esitetään tehtäväksi muutokset edellä kerrotun mukaisesti.
Valtionrahoitus
Vuoden 2023 talousarviossa valtionrahoitus on 734,8 Me. Rahoitus perustuu valtiovarainministeriön syksyllä 2022 julkaisemiin rahoituslaskelmiin, jotka on tehty tuolloin voimassa olevan rahoituslain mukaisesti. Valtionrahoitus määräytyi kuntien vuosien 2021 ja 2022 sotekustannusten perusteella, joista vuoden 2022 syksyllä on ollut käytettävissä vain vuoden 2022 talousarvion mukaiset tiedot. Tiedossa oli, että vuoden 2023 rahoitusta tullaan korjaamaan kuntien vuoden 2022 tilinpäätösten valmistuttua. Tuolloin voimassa olevan rahoituslain mukaan korjauserä kirjataan vuodelle 2024, joten hyvinvointialueen alkuperäisessä talousarviossa ei ole huomioitu korjauserää lainkaan vuonna 2023. Rahoituslakia on muutettu ja nykyisen lain mukaan korjauserä kirjataan vuodelle 2023. Valtiovarainministeriön 10.10.2023 julkaisemien rahoituslaskelmien mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 rahoitus on yhteensä 764,9 Me, josta korjauserän osuus on 30,8 Me. Vuoden 2023 talousarvion valtionrahoitukseen esitetään tehtäväksi n. 30,1 Me:n muutos.
Poistot
Vuoden 2023 talousarviossa poistojen on arvioitu olevan n. 2,0 Me. Syyskuun toteutuman perusteella poistot tulevat olemaan vuonna 2023 yhteensä n. 3,6 Me.
Tilikauden alijäämä
Toimintakatteen, valtionrahoituksen ja poistojen muutoksen myötä vuoden 2023 alijäämä on n. 59,0 Me. Alkuperäisessä talousarviossa vuoden 2023 alijäämä oli n. 65,7 Me.
Päätösehdotus
Esittelijä
Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle, että aluehallitus esittää edelleen aluevaltuustolle vuoden 2023 talousarvion muuttamista liitteen mukaisesti.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.
****
Aluehallitus 31.10.2023
§ 276 Vuoden 2023 talousarvion muuttaminen
Ehdotus
Esittelijä
Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi
Aluehallitus päättää
Aluehallitus päättää esittää edelleen aluevaltuustolle vuoden 2023 talousarvion muuttamista liitteen mukaisesti.
Käsittely:
Rahoitus- ja talousjohtaja alusti asiaa.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.