Perustelut
Aiempi käsittely:
Palvelujen järjestämisen lautakunta 11.1.2024
Valmistelija
Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi
Perustelut
Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelmaa on esitelty ensimmäisen kerran palvelujen järjestämisen lautakunnassa 26.10.2022, §7. Kokouksessa päätettiin, että tilannekatsaus palveluiden verkostosuunnitelman valmistelusta tuodaan lautakunnan tietoon, kommentoitavaksi ja ohjattavaksi sen edetessä. Palvelujen verkostosuunnitelmasta on tuotettu neljä (4) toisiaan täydentävää versiota, joita kaikkia lautakunta on käsitellyt kokouksissaan vuoden 2023 aikana.
Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelman kehittäminen on aloitettu vuonna 2022. Kuntalaiskyselyllä 11. – 31.10.2022 kartoitettiin asukkaiden, henkilöstön ja päättäjien näkemyksiä ja ajatuksia palvelujen verkostosta. Marras – joulukuussa 2022 järjestettiin kolme asukasinfoa, joissa esiteltiin työn etenemisestä läsnäolijoita kuunnellen.
Palvelujen verkostosuunnitelma linkittyy vahvasti hyvinvointialueen 21.9.2023 hyväksyttyyn hyvinvointialueohjelmaan.
Palvelujen verkostosuunnitelmaa on valmisteltu virkamiesvetoisesti ja sen valmistelussa on kuultu aktiivisesti ja otettu huomioon laaja-alaisesti kuntien, aluehallituksen ja -valtuuston edustajien, lautakuntien, neuvostojen, yhdistysten ja asukkaiden näkemyksiä.
Edellisen kerran palvelujen verkostosuunnitelma käsiteltiin lautakunnassa 12.4.2023 sekä 14.6.2023. Palvelujen verkoston kehittämisen periaatteita, palvelujen verkoston peruskonseptia, jossa palvelujen verkosto rakentuu 2–3 hyvinvointikeskuksen, 2–3 sotekeskuksen sekä sote-yksiköiden varaan sekä vuosille 2024–2025 ajoittuvia toimenpiteitä palvelujen järjestämisen lautakunta käsitteli 30.8.2023 kokouksessaan ja viimeisintä versiota luonnoksesta 24.10.2023. Marraskuussa 2023 palvelujen järjestämisen lautakunta käsitteli vielä palvelujen verkostosuunnitelmasta annetut asukaspalautteet sekä lausuntojen tulokset. Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelmassa 2023–2030 (versio 1.3/25.1.2024) on huomioitu nämä palautteet sekä lisäksi monipuolisen analyysin perusteella täydennetty ja tarkennettu valmistelun aikana esiin nousseiden ehdotusten mukaisesti perusteita miksi palvelujen verkoston uudistaminen on välttämätöntä, että tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeeseen voidaan vastata Keski-Uudenmaan alueella.
Päätösehdotus
Palvelujen järjestämisen lautakunta:
Päättää ehdottaa aluehallitukselle, että aluehallitus ehdottaa aluevaltuustolle palvelujen verkostosuunnitelman 2023-2030 hyväksymistä.
Antaa lausunnon palvelujen verkostosuunnitelmasta 2023–2030.
Käsittely:
Palautusesitys
Tuula Latosuo SDP teki palautusesityksen Lotta Vainiolan ja Lauri Kämärin kannattamana:
Palautetaan palveluverkkosuunnitelma uudelleen valmisteluun, koska palveluverkkosuunnitelma on keskeneräinen ja siinä ei ole selvitetty eikä arvioitu riittävästi talousvaikutuksia, saavutettavuutta ja tilavaihtoehtoja.
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu palautusesitys, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestäminen käyttäen sähköistä kokoushallintajärjestelmää, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä siltä osin, kuin jäsenet eivät ole äänestäneet järjestelmän kautta.
Äänestys 1, palautusesitys
Äänestysjärjestys
JAA = Pohjaesitys, jatketaan asian käsittelyä
EI = Tuula Latosuon palautusesitys
Äänestyksen tulos: 8 JAA-ääntä, 5 EI-ääntä
JAA
Lauri Untamo
Anna Pulkkinen
Reijo Tilvis
Riina Mattila
Mia Rundgren
Sari Silventoinen
Jani Nurisalo
Matleena Eemola
EI
Emmi Tuomisto
Jarno Hautamäki
Lauri Kämäri
Lotta Vainiola
Tuula Latosuo
Päätös: Jatketaan palveluverkkosuunnitelman käsittelyä.
Pidettiin kokoustauko klo 18.34 – 18.50
Puheenjohtaja ehdotti lautakunnalle, että lautakunta työstää lausunnon hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelmasta niin, että kokouksessa saatujen kommenttien perusteella puheenjohtaja tekee tiivistelmän, joka lähetetään lausuttavaksi/hyväksyttäväksi sähköpostilla jäsenille viikonlopun (13. - 14.1.2024) aikana. Lausunto toimitetaan viimeistään maanantaina 15.1.2024 eteenpäin hallituksen käsiteltäväksi.
Lautakunta hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen.
Muutosehdotus 1
Emmi Tuomisto SDP teki muutosehdotuksen Anna Pulkkisen kannattamana, että muutetaan lause s. 48 (Fyysisesti saavutettavissa: sijainti ja tilaratkaisut)
Äitiys-/lastenneuvola tarjotaan hyvinvointikeskuksissa, sote-keskuksissa sekä sote-yksiköissä, jos palvelulle on riittävästi tarvetta. Poistetaan sivulause "jos palveluille on riittävästi tarvetta"
Sekä Kuva 30, s.49 muutetaan em. lausetta vastaavaksi, jolloin neuvoloiden määrä ei vähene.
Sekä s. 197 Sote-yksikön palveluvalikoima: poistetaan sana tarveperusteisesti kohdasta äitiys-/lastenneuvolapalvelut (tarveperusteisesti)
Lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Emmi Tuomiston muutosehdotuksen.
Sivu 48
Fyysisesti saavutettavissa: sijainti ja tilaratkaisut
Palvelut fyysisesti lasten kasvuympäristöjen tai perheiden arkiympäristöjen läheisyyteen tai toimivien kulkuyhteyksien päähän tai jalkautuvina kotiin.
Oppilas - ja opiskelijahuolto järjestetään ensisijaisesti oppilaitoksissa tai niiden välittömässä yhteydessä. Äitiys-/lastenneuvola tarjotaan hyvinvointikeskuksissa, sote-keskuksissa sekä sote-yksiköissä. Osa perhekeskuksen palveluista tuotetaan jo ennestään perheiden kotiin liikkuvana palveluna mm. lapsiperheiden kotipalvelu, perhetyö, ammatillinen tukihenkilötyö.
Sivu 197
Verkostomainen perhekeskus
Lastensuojelun sosiaalityö, sosiaaliohjaus ja tukipalvelut
Opiskeluhuollon palvelut
Varhaisen tuen perheohjaus
Äitiys-/lastenneuvolapalvelut
Muutosehdotus 2
Riina Mattila KOK teki muutosehdotuksen Lauri Kämärin kannattamana, että lisätään palveluverkkosuunnitelman s. 33 (10) suurimmat toimitilamuutokset kohdat:
Kuntoutuskeskuksen paikkojen arvioinnissa tulee ottaa huomioon, että alueen asukasmäärä ja ikäihmisten määrä kasvaa, joka vaikuttaa palveluntarpeeseen. Palvelutarpeen arvioinnissa tulee ottaa huomioon myös yksin asuvien henkilöiden määrä kasvu.
Kuntoutuskeskuksen palvelun tarjonnassa ei tule katkoksia, joten uudet tarkoituksenmukaiset tilat tulee olla käytössä ennen toiminnan lopettamista Kiljavalla.
Lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Riina Mattilan muutosehdotuksen.
10. Suurimmat toimitilamuutokset
Kuntoutuskeskuksen Kiljavan tilojen korvaaminen (Liite 17). Korvaavan tilaratkaisun haku ja kotikuntoutuksen vahvistaminen.
Kuntoutuskeskuksen paikkojen arvioinnissa tulee ottaa huomioon, että alueen asukasmäärä ja ikäihmisten määrä kasvaa, joka vaikuttaa palveluntarpeeseen. Palvelutarpeen arvioinnissa tulee ottaa huomioon myös yksin asuvien henkilöiden määrä kasvu.
Kuntoutuskeskuksen palvelun tarjonnassa ei tule katkoksia, joten uudet tarkoituksenmukaiset tilat tulee olla käytössä ennen toiminnan lopettamista Kiljavalla.
Hyvinkään terveysaseman tiloista luopuminen ja toimintojen siirtäminen H-sairaalan tiloihin (Liite 18).
Jokelan (2024) ja Hyrylän (2027) terveysasemien muuttaminen soteyksiköiksi. Tarkempi analyysi Jokelasta liitteessä 9.
Kellokosken ja Rajamäen terveysasemien soteyksikköselvitys 2025.
Paavolan palvelukeskuksen korvaaminen uusilla tiloilla.
Päihdehoitokeskus Ridasjärven tilaratkaisun selvitys.
Kotokartanon tilojen korvaaminen uusilla tiloilla.
Suun terveydenhuollon toimintojen keskittäminen sote-keskuksiin, liikkuvan sth palvelukapasiteetin ja ostopalvelujen kasvattaminen.
Hyrylän terveyskeskuksen purku ja Eteläisen hyvinvointikeskuksen tilojen rakentaminen 2027.
Liitteen 16 mukaiset muut kiinteistökohteet
Muutosehdotus 3
Lotta Vainiola VAS teki muutosehdotuksen Riina Mattilan ja Emmi Tuomiston kannattamana, että tehdään s. 46 tekstiin lisäys:
Nuorisoasemapalvelujen osalta asiakas voi 1.1.2024 lähtien valita hyvinvointialueen sisällä asiointipaikan, jolloin palvelujen saavutettavuus nuorille paranee.Nuorisoasema- ja perheneuvolapalveluita tarjotaan hyvinvointi- ja sote-keskuksissa Hyvinkäällä ja Tuusulassa (Hyrylä) sekä sote-keskuksissa Järvenpäässä, Mäntsälässä ja Nurmijärvellä; kirkonkylällä ja Klaukkalassa sekä liikkuvina palveluina.
Lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Lotta Vainiolan muutosesityksen.
Päätös:
Hyväksyttiin esityksen mukaan, mutta lautakunta päätti tehdä edellisessä kohdassa selostetut muutokset palveluverkkosuunnitelmaan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aluehallitus 16.1.2024
Palvelujen verkostosuunnitelma on hyvinvointialueen suunnitelma siitä, mitä palveluja tuotamme alueen asukkaille ja asiakkaille sekä millaisella rakenteella tuottaminen tapahtuu. Palvelujen suunnittelussa otamme huomioon muun muassa
- henkilöstön saatavuuden ennusteet
- tarvittavat palvelurakennemuutokset
- väestöennusteet
- teknologian kehittymisen, kuten liikkuvat palvelut ja digipalvelut.
Palvelujen verkoston suunnittelulla haluamme luoda asiakaslähtöisiä, saavutettavia ja saatavia palveluita. Työn tavoitteena on ollut:
- Vastata palvelutarpeeseen ja sen kasvuun
- Turvata palveluiden yhdenvertainen saatavuus
- Varmistaa henkilöstön riittävyys
- Mahdollistaa kustannusten kasvun hillintä
- Luoda ymmärrys kokonaisuuteen liittyvistä mahdollisuuksista
Taustaa
Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelman kehittäminen aloitettiin jo vuonna 2022. Kuntalaiskyselyllä 11. – 31.10.2022 kartoitettiin asukkaiden, henkilöstön ja päättäjien näkemyksiä ja ajatuksia palvelujen verkostosta. Marras – joulukuussa 2022 järjestettiin kolme (3) asukasinfoa, joissa esiteltiin työn etenemisestä läsnäolijoita kuunnellen.
Palvelujen verkostosuunnitelma linkittyy hyvin vahvasti hyvinvointialueen 21.9.2023 hyväksyttyyn hyvinvointialueohjelmaan.
Palvelujen verkostosuunnitelmaa on valmisteltu virkamiesvetoisesti ja sen valmistelussa on kuultu aktiivisesti ja otettu huomioon laaja-alaisesti kuntien, aluehallituksen ja -valtuuston edustajien, lautakuntien, neuvostojen, yhdistysten ja asukkaiden näkemyksiä.
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 8.2.2023 (tilannekuva)
- Vanhusneuvosto 9.2.2023 (asukasinfot)
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 12.4.2023 (tilannekuva)
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 14.6.2023 (tilannekuva)
- Aluehallitus iltakoulu 22.8.2023 (palvelujen verkostosuunnitelma 1.0)
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 30.8.2023 (palvelujen verkostosuunnitelma 1.1)
- Aluevaltuuston iltakoulu 6.9.2023 (palvelujen verkostosuunnitelma 1.1)
- Aluehallituksen iltakoulu 10.10.2023
- Nuorisovaltuusto 11.10.2023 (esittely)
- Aluehallituksen iltakoulu 24.10.2023 (palvelujen verkostosuunnitelma 1.2)
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 24.10.2023 (tilannekuva)
- Aluevaltuuston iltakoulu 26.10.2023
- Vammaisneuvosto 26.10.2023 (esittely)
- Vanhusneuvosto 30.10.2023 (tilannekatsaus)
- Aluehallituksen seminaari 2. – 3.11.2023
- Valtuustoseminaari 9. – 10.11.2023
- Lausuntoaika ja asukaskuulemiset 25.10. – 14.11.2023
- Aluehallituksen iltakoulu 21.11.2023
- Palvelujen järjestämisen lautakunta 27.11.2023 (lausunnot)
- Vammaisneuvosto 7.12.2023 (lausunnot)
- Aluehallituksen iltakoulu 12.12.2023
- Aluevaltuuston iltakoulu 14.12.2023
- Nuorisovaltuusto 18.12.2023 (lausunnot)
- Aluehallituksen iltakoulu 9.1.2024 (versio 1.3)
Palvelujen verkostosuunnitelmasta on tuotettu neljä (4) toisiaan täydentävää versiota:
- Versio 1.0 - 11.8.2023
- Versio 1.1 – 6.9.2023
- Versio 1.2 - 24.10.2023
- Versio 1.3 – 25.1.2024
Palvelujen verkoston nykytila
Palvelujen verkostosuunnitelma pitää sisällään laajan analyysipaketin nykypalveluista, palvelukysynnästä sekä tulevaisuuden palvelutarpeista. Väestö ikääntyy alueella kovaa vauhtia ja palvelurakenteeseen on tarpeen tehdä merkittäviä muutoksia, jotta ennustettuun palvelutarpeeseen kyetään vastaamaan myös tulevaisuudessa.
Elo-joulukuun 2023 aikana on toteutettu nykyisten kunnilta ja yksityisiltä vuokrattujen kiinteistöjen arvojen, korjausvelan, kuntoluokan ja investointien kartoitus sekä peruskorjaustarpeiden määrittely. Tietojen määritykseen on käytetty kiinteistöjen perustietoja (valmistumisvuosi, tehdyt peruskorjaukset jne.), vuokrasopimusten tietoja (vuokran määrä, voimassaoloaika, hintatarkistukset jne.) sekä kiinteistöjen fyysisiä katselmointeja. Näiden tietojen perusteella on tuotettu tietoa kokonaisuuteen liittyvän tilatalouden osalta. Samaan aikaan on toteutettu arviointi henkilöstön riittävyydestä tuleville vuosille.
Analyysien pohjalta voidaan arvioida, että:
- Tilatalous pitää sisällään merkittävän tuottavuuspotentiaalin nykyisiä käytäntöjä muutettaessa.
- Hyvinvointialue kohtaa merkittävän henkilöstöpulan jo vuonna 2030, joka on huomioitava osana palvelujen verkostokokonaisuutta.
Analyysien pohjalta tulee nykyistä palvelujen verkostoa supistaa sekä muuttaa tilavuokraukseen liittyviä käytäntöjä. Palvelujen verkoston supistaminen ei tarkoita suoraan palvelujen lopettamista, vaan tuotantotavan muuttamista kustannusvaikuttavampaan suuntaan.
Palvelujen verkoston tavoitetila
Palveluverkostosuunnitelma yhtenäistää hyvinvointialueella käytettävää käsitteistöä. Keskeiset käytettävät käsitteet palvelujen verkoston osalta ovat hyvinvointi- ja sote-keskus sekä sote-yksikkö.
Tulevassa palvelujen verkostossa on kuusi sote-keskusta, joista ensi alkuun kolmesta kehitetään hyvinvointikeskus. Neljä toimipistettä on tarkoitus sulkea ja korvata sote-yksikköpalveluilla.
Hyvinvointikeskukset ja sote-keskukset sijoittuvat liikenteellisiin solmukohtiin tai palvelukeskittymiin. Hyvinvointikeskuksissa on tarjolla keskitetyt sote- ja perhekeskuspalvelut. Tiloissa on järjestötoimijoita ja muita hyvinvointipalvelujen tuottajia. Asiakkaiden harvoin tarvitsemia tai erityisen pienen asiakasryhmän palveluja, ammatillista erityisosaamista vaativia sosiaali- ja terveyspalveluja ja erikoislaitteistoa keskitetään hyvinvointikeskuksiin ja sote-keskuksiin. Hyvinvointikeskuksissa ja sote-keskuksissa on riittävät diagnostiset palvelut. Sote-yksikköjen palvelutarjonta on rajattua, tarpeenmukaisesti toteutettua ja ne voidaan toteuttaa liikkuvana palveluna. Liikkuvissa palveluissa hyödynnetään tarvittaessa omia ja alueen muiden toimijoiden yksittäisiä tiloja tai liikuteltavia tilaratkaisuja. Fyysistä palveluverkkoa täydentää monipuoliset digitaaliset palvelut. Osa palveluista korvaa tilariippuvaisen palvelun.
Palvelujen verkoston kehittämisellä tavoitellaan merkittävää tuotantotapojen ja palvelurakenteen muutosta palvelujen verkostosuunnitelman 2023 - 2030 mukaisesti. Liitteenä olevassa palvelujen verkostosuunnitelmassa vuosille 2023 - 2030 on esitelty palvelujen verkoston perusteita ja linjauksia alla kuvattujen periaatteiden mukaisesti. Periaatteet ovat:
- Asiakaslähtöisyys ja vaikuttavuus
- Palvelujen saavutettavuus ja saatavuus
- Väestön palvelutarpeen muutosten huomioiminen
- Alueellinen palvelutoiminta
- Palvelujen monimuotoisuus
- Kustannustehokkaat palvelut ja monimuotoiset tilat
- Moniammatillinen yhteistyö
Päätöksenteon edellytykset
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella on hyvät edellytykset muotoilla ja tiivistää nykyistä palvelujen verkostoaan. Palvelumuotoilussa pyritään kustannusvaikuttaviin ratkaisuihin, huomioiden valtion rahoitusraamin asettamat mahdollisuudet.
Keskeisiä mahdollistavia tekijöitä ovat:
- Suuri osa väestöä (omatoimiasiakkaat) hallitsee digitaalisten palveluiden käytön ja käyttää niitä runsaasti osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita jo tällä hetkellä.
- Alue on hyvinvoivaa ja palvelutarve on vähäistä suhteessa muuhun Suomeen verrattuna.
- Alue on pieni, tiheään asuttu ja asuminen on keskittynyt väestökeskittymiin.
- Nykyinen palvelujen verkosto on erittäin tiheä ja etäisyydet ovat pienet.
- Alueen väestö voi sosioekonomisesti paremmin, kuin muu Suomen väestö.
- Alueella on työssä käyvää väestöä muuta Suomea enemmän ja työssä käyvälle väestölle on tarjolla työterveyshuollon palvelut.
- Väestöennusteiden mukaan väestö sijoittuu tulevaisuudessa vahvasti visioitujen hyvinvointi- ja sote-keskusten ympärille.
- Suunnitellut hyvinvointi- ja sote-keskukset sijoittuvat hyvien liikenneyhteyksien päähän.
- Toiminta on jo tälläkin hetkellä vahvasti alueellista.
- Pienissä terveysasemissa on erittäin vähän käyntejä suhteessa isompiin asemiin.
- Resurssit eivät riitä tulevaisuudessa nykyrakenteella.
- Palvelujen verkostoon esitetyt muutokset tuovat tilojen osalta nykytilanteeseen verrattuna 86 – 214 M€ säästöt 23 vuoden suunnittelujaksolla.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä
- liitteen mukaisen palvelujen verkostosuunnitelman 2023–2030 ja
- edellä listatekstissä esitetyt periaatteet 1–7.
Käsittely:
Ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa Arto Järvinen (HallintoL 5 luku 28 § 7 kohta, yleislausekejäävi, osallistuminen käsittelyyn), Irma Pahlman, Jaakko Rainio, Maiju Tapiolinna, Arto Lindberg, Henri Perälahti, Tarja Edry, Leni Niinimäki (HallintoL 5 luku 28 § 5 kohta, yhteisöjäävi), poistuivat esteellisinä klo 15.14-17.42 väliseksi ajaksi.
Muutosehdotus 1
Anna-Liisa Lyytinen teki Taneli Kalliokosken kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
Esitän päätösesityksen kohtaan yksi loppukanneetia: Kuitenkin siten, että Kiljavan kuntoutussairaalan osalta lopullinen päätös tehdään, kun uuden, rakennettavan kuntoutussairaalan kustannuksista ja nykyisen Kiljavan sairaalasta tarvittavan tilan, välttämättömine korjauskustannuksineen, vertailu on selvillä.
Muutosehdotus 2
Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen:
Suunnitelmasta poistetaan sivuilta 6 ja 33 maininnat Kiljavan kuntoutuskeskuksen tiloista luopumisesta ja tilojen korvaamisesta.
Omistajakuntien kanssa neuvotellaan kuntoutuskeskuksen toiminnan jatkamisesta tarvittavassa laajuudessa.
Palautusesitys
Olli Savela ehdotti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi:
Palautetaan palveluverkkosuunnitelma uudelleen valmisteluun, koska palveluverkkosuunnitelma on keskeneräinen ja siinä ei ole selvitetty eikä arvioitu riittävästi talousvaikutuksia, saavutettavuutta ja tilavaihtoehtoja.
Muutosehdotus 3
Olli Savela Valveen kannattamana teki muutosehdotuksen, että sivulla 21 poliittisen järjestäjän rooliksi muutetaan: ”Aluevaltuusto päättää hallintosäännön mukaisesti palveluverkostosta”.
Muutosehdotus 4
Olli Savela teki Valveen kannattamana muutosehdotuksen, että sivulle 25 lisätään lause: ”Aluevaltuusto päättää toimitilaohjelmasta.”
Muutosehdotus 5
Olli Savela teki muutosehdotuksen, että suunnitelmasta poistetaan sivuilta 6, 22, 33, 34, 62, 64 ja 159 maininnat Hyvinkään terveysaseman siirrosta sairaalanmäelle. Hyvinkään kaupungin kanssa aloitetaan neuvottelut terveysaseman toiminnan jatkamisesta keskustassa.
Muutosehdotus 6
Olli Savela teki muutosehdotuksen, että suunnitelmasta poistetaan sivuilta 6, 46, 62, 65 ja 159 maininnat Jokelan, Kellokosken ja Rajamäen toimipisteiden tiloista luopumisesta. Tuusulan ja Nurmijärven kuntien kanssa neuvotellaan Jokelan, Kellokosken ja Rajamäen sote-yksiköiden vaatimien tilojen vuokraamisesta.
Muutosehdotus 7
Olli Savela teki muutosehdotuksen, että suunnitelmasta poistetaan sivuilta 33 ja 57 maininnat Mäntsälän Kotokartanon tiloista luopumisesta. Mäntsälän kunnan kanssa neuvotellaan tilojen kunnostuksesta ja toiminnan jatkamisesta.
Muutosehdotus 8
Olli Savela teki muutosehdotuksen, että suunnitelmasta poistetaan sivulta 33 kohta: ”Suun terveydenhuollon toimintojen keskittäminen sote-keskuksiin, liikkuvan sth palvelukapasiteetin ja ostopalvelujen kasvattaminen.”
Muutosehdotus 9
Olli Savela teki Anna-Liisa Lyytisen kannattamana muutosehdotuksen, että sivulla 57 lause ”Muutoksessa ympärivuorokautisen asumisen paikat pysyvät omassa tuotannossa nykyisellä tasolla ja ostopalveluiden osalta kasvavat asiakkaiden tarpeiden mukaisesti” muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Muutoksessa ympärivuorokautisen asumisen paikat kasvavat omassa tuotannossa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti ja ostopalveluiden osalta pysyvät nykyisellä tasolla.
Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty useita kannatettuja muutosehdotuksia asiasta on äänestettävä. Muutosehdotusten 2, 5, 6, 7, 8 ja ehdotuksen asian palauttamisesta valmisteltavaksi osalta puheenjohtaja totesi, että ne olivat rauaenneet, koska niitä ei kannatettu.
Äänestysjärjestys
Äänestys 1
JAA = esittelijän ehdotus
EI = Lyytisen muutosehdotus (Esitän päätösesityksen kohtaan yksi loppukaneettia: Kuitenkin siten, että Kiljavan kuntoutussairaalan osalta lopullinen päätös tehdään, kun uuden, rakennettavan kuntoutussairaalan kustannuksista ja nykyisen Kiljavan sairaalasta tarvittavan tilan, välttämättömine korjauskustannuksineen, vertailu on selvillä.)
Äänestyksen tulos: 11 JAA-ääntä, 3 EI-ääntä, 1 TYHJÄÄ
Äänestys 2
JAA = esittelijän ehdotus
EI = Savelan muutosehdotus 3 (sivulla 21 poliittisen järjestäjän rooliksi muutetaan: ”Aluevaltuusto päättää hallintosäännön mukaisesti palveluverkostosta”.)
Äänestyksen tulos: 12 JAA-ääntä, 3 EI-ääntä
Äänestys 3
JAA = esittelijän ehdotus
EI = Savelan muutosehdotus 4 (sivulle 25 lisätään lause: ”Aluevaltuusto päättää toimitilaohjelmasta.”)
Äänestyksen tulos: 13 JAA-ääntä, 2 EI-ääntä
Äänestys 4
JAA = esittelijän ehdotus
EI = Savelan muutosehdotus 9 (sivulla 57 lause ”Muutoksessa ympärivuorokautisen asumisen paikat pysyvät omassa tuotannossa nykyisellä tasolla ja ostopalveluiden osalta kasvavat asiakkaiden tarpeiden mukaisesti” muutetaan kuulumaan seuraavasti: ”Muutoksessa ympärivuorokautisen asumisen paikat kasvavat omassa tuotannossa asiakkaiden tarpeiden mukaisesti ja ostopalveluiden osalta pysyvät nykyisellä tasolla.)
Äänestyksen tulos: 11 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä