Perustelut
Perustelut
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) 1992/785 11 §:n mukaan terveydenhuollon toimintayksikölle on nimettävä potilasasiamies sekä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 2000/812 24 §:n mukaan kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue osti vuonna 2023 sosiaali- ja potilasasiamiespalvelun Länsi- ja Keski-Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy:ltä. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käytettävissä oli vuonna 2023 potilas- ja sosiaaliasiamiehen resurssia 2 henkilötyövuotta, joka on jakautunut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen, Vantaa-Kerava hyvinvointialueen ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kesken.
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävät ja toiminta on toteutunut hyvinvointialueella yhdenmukaisesti. Sosiaali- ja potilasasiamiesten toiminta on olennainen osa sosiaali- ja terveydenhuollon oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Sosiaali- ja potilasasiamiesten tehtävänä on mm. antaa tietoa ja neuvoa potilaan ja asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan selvityksen aineisto muodostuu Sosiaalitaito Oy:n tuottamasta raportista, joka koostuu sosiaali- ja potilasasiamiehille tulleiden sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevien yhteydenottojen sisällöistä ja sosiaali- ja potilasasiamiesten tietoon tulleista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisista muistutuksista. Selvityksen tarkoituksena on antaa tietoa sosiaali- ja potilasasiamiestoiminnasta, yhteydenottojen syistä, potilaiden ja asiakkaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä sosiaali- ja potilasasiamiehen työmäärää tai kunnan sosiaali- tai terveydenhuoltopalvelujen tilaa. Läheskään kaikki sosiaali- tai terveydenhuoltoon tyytymättömät asiakkaat ja potilaat eivät ole yhteydessä sosiaali- tai potilasasiamieheen.
Liitteenä sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitys 2023.
Sosiaali- ja potilasasiamies kiinnitti erityistä huomiota seuraaviin asioihin:
- Terveyskeskuspalvelujen oikea-aikaiseen saatavuuteen tulisi kiinnittää huomiota.
- Potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai vastaavan muun syyn kannalta välttämättömän todistuksen tai lausunnon kirjaamisessa ja toimittamisessa tulisi välttää turhaa viivytystä.
- Sosiaaliasiamies haluaa nostaa esiin erityisesti käytökseen ja kohteluun, päätöksentekoprosessiin ja palvelujen tuottamiseen liittyvät teemat. Sosiaalihuollon asiakkaan arvostava ja kunnioittava kohtelu on perustavaa laatua oleva lähtökohta kaikessa sosiaalihuollon palvelujen tuottamisessa. Epäasialliseksi koettu kohtelu tai päätöksenteko voivat vaikeuttaa hyvän yhteistyön tekemistä ja vähentää luottamusta viranomaisia kohtaan.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoon saapuneiden muistutusten käsittelyssä on ollut kohtuutonta viivettä. Muistutusvastausmenettelyn asianmukaisuus tulisi varmistaa. Muistutuksiin vastaaminen tulisi tapahtua kohtuullisessa ajassa, lähtökohtaisesti 30 vuorokauden aikana.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Kariniemi-Örmälä, vs. hyvinvointialuejohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi
Palveluiden järjestämisen lautakunta:
- Merkitsee sosiaali- ja potilasasiavastaavan selvityksen 2023 tiedoksi.