Rahoitus- ja talousjaosto, kokous 31.5.2024

§ 21 Talouden toteuma 1.1.–30.4. ja tilinpäätösennuste

KEUHDno-2024-1718

Valmistelija

  • Laura Aittola, laskentapäällikkö, laura.aittola@keusote.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue raportoi talouden toteutumisesta kuukausittain pl. tammi- ja helmikuu sekä heinäkuu. Tammi-kesäkuulta tehdään osavuosikatsaus, joka on kuukausiraporttia laajempi talouden ja toiminnan raportointi. 

Hyvinvointialueen toimintatuotot ajalla 1.1.-30.4.2024 olivat yhteensä n. 31,7 Me ja toimintakulut n. 306,6 Me. Toimintakate oli n. -274,1 Me. Valtionrahoitusta kirjattiin raportointikaudella n. 266,0 Me. Rahoitustuotot ja -kulut sekä suunnitelman mukaiset poistot huomioiden raportointijakson alijäämä oli n. 8,7 Me. 

Tilinpäätösennuste

Tammi-huhtikuun tietojen pohjalta laadittu tilinpäätösennuste oman toiminnan osalta on heikentynyt 5,2 Me maaliskuun jälkeen laadittuun ennusteeseen nähden. Ennusteen mukaan hyvinvointialueen talousarvioon merkitty toimintakate tulee ylittymään n. 14,2 Me. Erikoissairaanhoidon ennustetta ei ole vielä käytettävissä, HUS julkaisee ennusteensa vasta toukokuun viimeisellä viikolla. Pelastustoimen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. 

Hyvinvointialueen johdon sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuuden ylityksen arvioidaan olevan n. 4,4 Me, mikä on n. 3 Me enemmän kuin aiemmassa ennusteessa. Ennusteen heikkeneminen johtuu siitä, että uudessa ennusteessa on huomioitu Apotti Oy:stä irtautuminen. Päätös Apotista irtautumisesta tehdään kesäkuussa. Tämän lisäksi ylitysuhkaa aiheuttaa pääosin ulkoiset tiloihin liittyvät kustannukset kuten vuokrat, siivouspalvelut, sähkö- ja vesikustannukset sekä vartiointipalvelut. Pieneltä osin ylitystä aiheuttaa myös hyvinvointialuejohtajan erokorvaus (0,13 Me).

Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella ylitysennuste on n. 3 Me kohdistuen vammaispalveluihin. Ylitysuhka johtuu kehitysvammaisten päivätoiminnan sopimuskorotuksista, omaishoidon tuen asiakasmäärän kasvusta alle 18-vuotiaissa sekä palkkojen korotusten vuoksi kasvaneista henkilöstökustannuksista. 

Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden palvelualueen ylitysennuste on n. 0,04 Me. Ennuste on parantunut edelliseen ennusteeseen nähden n. 0,01 Me. Ylitysuhka kohdistuu pääosin lastensuojeluun.

Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueella ylitysuhka on n. 6,7 Me. Merkittävin ylitysuhka kohdistuu avopalveluihin sekä sairaalapalveluihin. Avopalveluissa ylitysuhka johtuu tuottojen arvioidusta alittumisesta, lääkäripalveluiden ostojen arvioidusta ylityksestä sekä laboratorio- ja kuvantamispalveluiden ylitysriskistä. Sairaalapalveluiden ylitysuhka johtuu henkilöstökustannusten sekä työvoiman vuokrauksen arvioiduista ylityksistä. Myös kuntoutuspalveluihin kohdistuu jonkin verran ylitysuhkaa.
HUS:n ennuste erikoissairaanhoidosta julkaistaan toukokuun viimeisellä viikolla eli erikoissairaanhoidon ennustetta ei ole vielä tätä kirjoitettaessa käytettävissä. Merkittävänä riskinä erikoissairaanhoidossa nähdään siirtoviivepäivät, joita on kertynyt tähän mennessä 445 kpl  ja n. 424 000 euroa. Siirtoviivepäiviä ei ole huomioitu talousarviossa.
Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma
Aluevaltuusto hyväksyi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman kokouksessaan 4.4.2024 § 25. Ohjelmalla tavoitellaan vuosien 2024–2026 aikana n. 63 Me:n säästöjä, joista n. 6 Me kohdentuu vuodelle 2024. Aluehallitus päätti 9.4.2024 § 106 käynnistää yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelut ovat vielä kesken eikä edellä esitetyssä tilinpäätösennusteessa ole pääsääntöisesti huomioitu tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisia henkilöstösäästöjä. Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpano ja siitä saatavat säästöt tulevat näkymään tulevissa tilinpäätösennusteissa.
Valtionvarainministeriö julkaisi huhtikuun lopulla uudet rahoituslaskelmat, joissa on huomioitu vuoden 2023 tilinpäätösarvioiden mukaisen alijäämän aiheuttama jälkikäteistarkistus sekä valtion kevään kehysriihen vaikutukset.  Valtion rahoituksen taso laski vuosilta 2025-2026 lähes 30 Me tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa arvioidusta, joten uusia merkittäviä sopeuttamistoimia tarvitaan alijäämän kattamiseksi määräajassa.  Hyvinvointialueella on käynnistetty valmistelutyö uusien sopeuttamistoimien mahdollisuuksista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle, että se merkitsee tiedoksi talouden toteutuman 1.1.–30.4.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.