Valmistelija
Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Perustelut
Aiempi käsitely:
24.5.2023
Rahoitus- talousjaosto
KEUHDno-2023-2010
Valmistelija
Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Perustelut
Erikoissairaanhoidon kehys vuodelle 2024
Sote-uudistuksen rahoitusmalli on yleiskatteellista ja hyvinvointialueiden saamasta valtionrahoituksesta rahoitetaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä HUSin järjestämisvastuulla olevat ja järjestämissopimuksen perusteella tuottamat palvelut. Yleiskatteellinen rahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta sekä siirtymätasauksesta. Viimeisimpien laskelmien mukaan valtionrahoitus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodelle 2024 on 807,1 Me. Summa tarkentuu vielä syksyllä lopullisten vuoden 2022 tilinpäätöstietojen valmistuttua mutta oletettavasti rahoitukseen ei ole tulossa suuria muutoksia.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ensimmäinen tilinpäätösennuste arvioi kuluvan vuoden alijäämän suuruudeksi noin 50 Me eli alijäämää on n. 13 Me enemmän kuin muutettavassa talousarviossa. Tämä tarkoittaa, että viimeistään vuoden 2026 tilinpäätöksessä katettava suunnitelmakauden alijäämä on suurempi kuin aiemmin arvioitu 75 Me.
HUSin erikoissairaanhoidon maksuosuus vuoden 2023 talousarviossa on ollut 269,8 Me (sisältäen terveyskeskuspäivystyksen) ja se on muodostanut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kokonaismenoista n. 33 % .
Hyvinvointialueiden ja HUSin vuoden talousarviovalmistelu kehyksestä on alkanut keväällä. Maksuosuuksien laskennan periaatteisiin liittyen HUSilla ja hyvinvointialueilla on ollut eri näkemys
Laskennan pohjana käytätettävästä TA 2023 maksuosuudesta
Yliopistosairaalalisästä ja sen huomioimisesta.
Hyvinvointialueille ennustettujen vuoden 2023 alijäämien kattamisesta vuonna 2024 ja huomioimisesta erikoissairaanhoidon rahoituksessa
Peruspalvelujen vahvistamisesta 0,1 %-yksiköllä.
Valmistelussa on ollut esillä useita vaihtoehtoja kehyksen laskemiseksi:
Maksuosuus laskettu valtion rahoituksesta samalla prosentilla (35 %) kuin v. 2023, jolloin Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 285,8 Me.
Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5+70 Me v. 2023 sekä uusimman rahoitustiedon mukainen alijäämä ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 297,1 Me ja HUSin kehys 2 264 Me.
Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine henkilöstömenoista 48,5 Me v. 2023 ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 278,2 Me ja HUSin kehys 2 183 Me.
Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5 (henkilöstömenot)+45,5 Me v. 2023. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 284,9 Me ja HUSin kehys 2 236 Me.
Päätös
Rahoitus-ja talousjaosto hyväksyi esittelijän kokouksessa täydentämän esityksen:
Rahoitus-ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 2024 kehyksestä seuraavaa:
Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen
maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan uudelleen syksyllä vuoden
2024 valtionrahoituksen tarkennuttua.
Rahoitus-ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden
2024 kehyksestä seuraavaa:
Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen
maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan uudelleen syksyllä vuoden
2024 valtionrahoituksen tarkennuttua.
HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa,
perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön
käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-
yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa nopeammin kuin
peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa
ja sopeutustoimet tulee suunnitella yhdessä hyvinvointialueiden kanssa.
HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa
puitteissa syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden
mukaisesti.
Ehdotus
Esittelijä
Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi
Aluehallitus päättää
- Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan uudelleen syksyllä vuoden 2024 valtionrahoituksen tarkennuttua.
- HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa, perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön
- käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa nopeammin kuin peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa ja sopeutustoimet tulee suunnitella yhdessä hyvinvointialueiden kanssa.
- HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa puitteissa syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden mukaisesti.
Käsittely:
Helinä Perttu ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja lisäksi että
Aluehallitus päättää pyytää HUS-yhtymältä seuraavia lisätietoja/selvityksiä päätöksentekonsa tueksi:
- Selvitys siitä, mitä talouden ja toiminnan sopeutustoimenpiteitä HUS-yhtymässä on tehty ja toisaalta suunniteltu tuleville vuosille
- Onko HUS-yhtymällä aikomusta tarkastella investointiohjelman hankkeiden kokoa uudelleen?
- Miten taataan nykyistä parempi HUS-yhtymän omistajaohjaukseen liittyvä yhteistyö Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa? Miten varmistetaan nykyistä paremmin, että omistajien tahtotila toteutuu HUS-yhtymän toiminnassa?
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää toimittamaan aineiston siten, että se on käytettävissä to 8.6. klo 9 mennessä.
Aluehallitus kannatti ehdotusta yksimielisesti.
Päätös
ALuehallitus päätti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja lisäksi että
Aluehallitus päättää pyytää HUS-yhtymältä seuraavia lisätietoja/selvityksiä päätöksentekonsa tueksi:
- Selvitys siitä, mitä talouden ja toiminnan sopeutustoimenpiteitä HUS-yhtymässä on tehty ja toisaalta suunniteltu tuleville vuosille
- Onko HUS-yhtymällä aikomusta tarkastella investointiohjelman hankkeiden kokoa uudelleen?
- Miten taataan nykyistä parempi HUS-yhtymän omistajaohjaukseen liittyvä yhteistyö Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa? Miten varmistetaan nykyistä paremmin, että omistajien tahtotila toteutuu HUS-yhtymän toiminnassa?
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää toimittamaan aineiston siten, että se on käytettävissä to 8.6. klo 9 mennessä.