Aluehallitus, kokous 13.6.2023

§ 175 Erikoissairaanhoidon kehys vuodelle 2024 / toimiohje yhtymäkokousedustajalle

KEUHDno-2023-2010

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Erikoissairaanhoidon kehys vuodelle 2024

Sote-uudistuksen rahoitusmalli on yleiskatteellista ja hyvinvointialueiden saamasta valtionrahoituksesta rahoitetaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä HUSin järjestämisvastuulla olevat ja järjestämissopimuksen perusteella tuottamat palvelut. Yleiskatteellinen rahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta sekä siirtymätasauksesta. Viimeisimpien laskelmien mukaan valtionrahoitus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodelle 2024 on 807,1 Me. Summa tarkentuu vielä syksyllä lopullisten vuoden 2022 tilinpäätöstietojen valmistuttua mutta oletettavasti rahoitukseen ei ole tulossa suuria muutoksia. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ensimmäinen tilinpäätösennuste arvioi kuluvan vuoden alijäämän suuruudeksi noin 50 Me eli alijäämää on n. 13 Me enemmän kuin muutettavassa talousarviossa. Tämä tarkoittaa, että viimeistään vuoden 2026 tilinpäätöksessä katettava suunnitelmakauden alijäämä on suurempi kuin aiemmin arvioitu 75 Me.

HUSin erikoissairaanhoidon maksuosuus vuoden 2023 talousarviossa on ollut 269,8 Me (sisältäen terveyskeskuspäivystyksen) ja se on muodostanut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kokonaismenoista n. 33 % .

Hyvinvointialueiden ja HUSin vuoden talousarviovalmistelu kehyksestä on alkanut keväällä. Maksuosuuksien laskennan periaatteisiin liittyen HUSilla ja hyvinvointialueilla on ollut eri näkemys 

  • Laskennan pohjana käytätettävästä TA 2023 maksuosuudesta 
  • Yliopistosairaalalisästä ja sen huomioimisesta.
  • Hyvinvointialueille ennustettujen vuoden 2023 alijäämien kattamisesta vuonna 2024 ja huomioimisesta erikoissairaanhoidon rahoituksessa
  • Peruspalvelujen vahvistamisesta 0,1 %-yksiköllä.


Valmistelussa on ollut esillä useita vaihtoehtoja kehyksen laskemiseksi:

  • Maksuosuus laskettu valtion rahoituksesta samalla prosentilla (35 %) kuin v. 2023, jolloin Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 285,8 Me.
  •  Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5+70 Me v. 2023 sekä uusimman rahoitustiedon mukainen alijäämä ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen.  Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 297,1 Me ja HUSin kehys 2 264 Me.
  • Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine henkilöstömenoista 48,5 Me v. 2023 ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 278,2 Me ja HUSin kehys 2 183 Me.
  • Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5 (henkilöstömenot)+45,5 Me v. 2023. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 284,9 Me ja HUSin kehys 2 236 Me.

 

Hyvinvointialueiden viimeisimmän linjauksen mukaan on päädytty edellä mainituista alimpaan vaihtoehtoon, jossa maksuosuuksien loppusumma ollut 2 236 Me ja jossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen maksuosuus on 284,9 Me. Tämä merkitsisi 5,6 % kasvua vuoden 2023 talousarvion maksuosuuteen ja verrattaessa tämänhetkiseen valtionrahoitukseen (507,1 Me) tulisi omaa toimintaa sopeuttaa -1,6 % ja yli 8 Me , jotta valtionrahoitus riittäisi. Käytännössä tämä tarkoittaa edelleen merkittävästi alijäämäistä talousarviota vuodelle 2024 samaan aikaan kun vuoden 2023 syntyvää alijäämää tulisi kyetä kattamaan valmistelussa olevalla hyvinvointialueohjelmalla.

HUSin yhtymähallitus päätti 15.5.2023 esittää 15.6.2023 kokoontuvalle yhtymäkokoukselle, että talousarviovalmistelua jatketaan 2 253 Me kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä. Ilman mahdollisia työnjakomuutoksia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen maksuosuus yhteensä tällä kehyksellä on Husista saadun alustavan laskelman mukaan  eri jakoperusteita käyttäen n. 291- 297 Me. Maksuosuudessa 297 Me olisi kasvua kuluvan vuoden talousarviossa olevaan määrärahaan nähden jo 10 % ja 27,8 Me.

Päätös 
Rahoitus-ja talousjaosto hyväksyi esittelijän kokouksessa täydentämän esityksen: 

Rahoitus-ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 2024  kehyksestä seuraavaa: 
Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan  hyvinvointialueen maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan  uudelleen syksyllä vuoden 2024 valtionrahoituksen tarkennuttua. 
HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa, perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön  käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa  nopeammin kuin peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin  tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa ja sopeutustoimet tulee suunnitella  yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. 
HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa puitteissa  syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden mukaisesti.   

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi


Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 2024 kehyksestä seuraavaa:

  • Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan  hyvinvointialueen maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan  uudelleen syksyllä vuoden 2024 valtionrahoituksen tarkennuttua. 
  • HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa, perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön  
  • käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa  nopeammin kuin peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa ja sopeutustoimet tulee suunnitella  yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. 
  • HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa puitteissa  syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden mukaisesti.  

Päätös

Rahoitus- ja talousjaosto hyväksyi esittelijän kokouksessa täydentämän esityksen:


Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 2024 kehyksestä seuraavaa:

  • Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me, jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan uudelleen syksyllä vuoden 2024 valtionrahoituksen tarkennuttua.
  • HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa, perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen, yhteistyön käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen.
  • Jatkossa HUS-yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa nopeammin kuin peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa ja sopeutustoimet tulee suunnitella yhdessä hyvinvointialueiden kanssa.
  • HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa puitteissa syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden mukaisesti.

 

 

 

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Aiempi käsitely:

24.5.2023

Rahoitus- talousjaosto

KEUHDno-2023-2010

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Perustelut
Erikoissairaanhoidon kehys vuodelle 2024

Sote-uudistuksen rahoitusmalli on yleiskatteellista ja hyvinvointialueiden saamasta valtionrahoituksesta rahoitetaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä HUSin järjestämisvastuulla olevat ja järjestämissopimuksen perusteella tuottamat palvelut. Yleiskatteellinen rahoitus koostuu laskennallisesta rahoituksesta sekä siirtymätasauksesta. Viimeisimpien laskelmien mukaan valtionrahoitus Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodelle 2024 on 807,1 Me. Summa tarkentuu vielä syksyllä lopullisten vuoden 2022 tilinpäätöstietojen valmistuttua mutta oletettavasti rahoitukseen ei ole tulossa suuria muutoksia. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ensimmäinen tilinpäätösennuste arvioi kuluvan vuoden alijäämän suuruudeksi noin 50 Me eli alijäämää on n. 13 Me enemmän kuin muutettavassa talousarviossa. Tämä tarkoittaa, että viimeistään vuoden 2026 tilinpäätöksessä katettava suunnitelmakauden alijäämä on suurempi kuin aiemmin arvioitu 75 Me.

HUSin erikoissairaanhoidon maksuosuus vuoden 2023 talousarviossa on ollut 269,8 Me (sisältäen terveyskeskuspäivystyksen) ja se on muodostanut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kokonaismenoista n. 33 % .

Hyvinvointialueiden ja HUSin vuoden talousarviovalmistelu kehyksestä on alkanut keväällä. Maksuosuuksien laskennan periaatteisiin liittyen HUSilla ja hyvinvointialueilla on ollut eri näkemys 

Laskennan pohjana käytätettävästä TA 2023 maksuosuudesta 
Yliopistosairaalalisästä ja sen huomioimisesta.
Hyvinvointialueille ennustettujen vuoden 2023 alijäämien kattamisesta vuonna 2024 ja huomioimisesta erikoissairaanhoidon rahoituksessa
Peruspalvelujen vahvistamisesta 0,1 %-yksiköllä.

Valmistelussa on ollut esillä useita vaihtoehtoja kehyksen laskemiseksi:

Maksuosuus laskettu valtion rahoituksesta samalla prosentilla (35 %) kuin v. 2023, jolloin Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 285,8 Me.
 Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5+70 Me v. 2023 sekä uusimman rahoitustiedon mukainen alijäämä ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen.  Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 297,1 Me ja HUSin kehys 2 264 Me.
Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine henkilöstömenoista 48,5 Me v. 2023 ja HUS-osuuden korjaus: väestön ikärakenteen muutos ja peruspalvelujen vahvistaminen. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 278,2 Me ja HUSin kehys 2 183 Me.
Huomioitu valtion kertakorvaus ja HUS alijäämäpaine + sopeuttaminen 48,5 (henkilöstömenot)+45,5 Me v. 2023. Keski-Uudenmaan hva:n maksuosuus on yhteensä 284,9 Me ja HUSin kehys 2 236 Me.

Päätös
Rahoitus-ja talousjaosto hyväksyi esittelijän kokouksessa täydentämän esityksen:   

Rahoitus-ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 2024  kehyksestä seuraavaa: 
Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan  hyvinvointialueen

maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan  uudelleen syksyllä vuoden

2024 valtionrahoituksen tarkennuttua. 

Rahoitus-ja talousjaosto esittää aluehallitukselle erikoissairaanhoidon vuoden 
2024  kehyksestä seuraavaa: 
Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen
maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan uudelleen syksyllä vuoden
2024 valtionrahoituksen tarkennuttua. 
HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa,
perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön
käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-
yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa nopeammin kuin
peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin  tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa
ja sopeutustoimet tulee suunnitella  yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. 
HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa
puitteissa syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden 
mukaisesti.  

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  • Hyväksyttävissä oleva kehys on 2 236 Me,jolloin Keski-Uudenmaan  hyvinvointialueen maksuosuus on n. 284,9 Me. Maksuosuutta arvioidaan  uudelleen syksyllä vuoden 2024 valtionrahoituksen tarkennuttua. 
  • HUS-yhtymän rahoitusosuus on valtionrahoitusta huomattavasti suurempaa, perusteluina erikoissairaanhoidon toiminnan turvaaminen,yhteistyön  
  • käynnistyminen ja järjestämissopimuksen toimeenpanon onnistuminen. Jatkossa HUS-yhtymän kustannukset eivät saa missään olosuhteissa kasvaa  nopeammin kuin peruspalvelujen sote-kustannukset. HUSin  tuottavuustavoitteita tulee tarkentaa ja sopeutustoimet tulee suunnitella  yhdessä hyvinvointialueiden kanssa. 
  • HUS:n tulee kattaa taloussuunnitelmakauden yleisen rahoituksensa puitteissa  syntyneet alijäämät hyvinvointialueiden rahoituslain periaatteiden mukaisesti. 

Käsittely:

Helinä Perttu ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja lisäksi että

Aluehallitus päättää pyytää HUS-yhtymältä seuraavia lisätietoja/selvityksiä päätöksentekonsa tueksi:
-    Selvitys siitä, mitä talouden ja toiminnan sopeutustoimenpiteitä HUS-yhtymässä on tehty ja toisaalta suunniteltu tuleville vuosille 
-    Onko HUS-yhtymällä aikomusta tarkastella investointiohjelman hankkeiden kokoa uudelleen?
-    Miten taataan nykyistä parempi HUS-yhtymän omistajaohjaukseen liittyvä yhteistyö Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa? Miten varmistetaan nykyistä paremmin, että omistajien tahtotila toteutuu HUS-yhtymän toiminnassa?

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää toimittamaan aineiston siten, että se on käytettävissä to 8.6. klo 9 mennessä.

Aluehallitus kannatti ehdotusta yksimielisesti.

Päätös

ALuehallitus päätti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja lisäksi että

Aluehallitus päättää pyytää HUS-yhtymältä seuraavia lisätietoja/selvityksiä päätöksentekonsa tueksi:
-    Selvitys siitä, mitä talouden ja toiminnan sopeutustoimenpiteitä HUS-yhtymässä on tehty ja toisaalta suunniteltu tuleville vuosille 
-    Onko HUS-yhtymällä aikomusta tarkastella investointiohjelman hankkeiden kokoa uudelleen?
-    Miten taataan nykyistä parempi HUS-yhtymän omistajaohjaukseen liittyvä yhteistyö Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa? Miten varmistetaan nykyistä paremmin, että omistajien tahtotila toteutuu HUS-yhtymän toiminnassa?

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää toimittamaan aineiston siten, että se on käytettävissä to 8.6. klo 9 mennessä.

Valmistelija

  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

HUS on vastannut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen selvitys- ja lisätietopyyntöön sekä toimittanut vastausten liitteenä taloudellisuus- ja tuottavuusohjelman sekä  21.12.2022 toimittamansa lisäselvityksen valtionvarainministeriön lisäselvityspyynnön johdosta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalleen  15.6. kokoukseen seuraavan toimiohjeen:

HUS -yhtymän hallituksen esityksestä poiketen HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa  ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:

  1. HUS:n kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
  2. HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
  3. HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.

Käsittely:

Annika Kokko poistui kokoustilasta ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa esteellisenä (HallintoL 5 luku 28 § 5 kohta "yhteisöjäävi") ja oli poissa klo 17.25-18.05).

Helinä Perttu teki Kimmo Behmin, Taneli Kalliokosken ja Virpi Rädyn kannattamana kokouksen kuluessa muutosehdotuksen, jonka mukaan:

Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalleen 15.6. kokoukseen seuraavan toimiohjeen:

HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa. Talousarvioraami ei sisällä erillistä vakiinnuttamisen ja toiminnan kehittämisen avustusta, joka on suuruudeltaan 25 000 000 euroa. Valtio maksaa em. avustuksen suoraan HUS-yhtymälle. Näin ollen HUS:n kehys perustuu samoihin kasvuprosentteihin kuin hyvinvointialueiden oma toiminta huomioiden v. 2023 alijäämäpaineet.

ja että lisäksi yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:

  1. HUS:n kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
  2. HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
  3. HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestäminen käyttäen sähköistä kokousjärjestelmää, jota täydennetään tarvittavalta osin nimenhuutoäänestyksellä.

Äänestysjärjestys

JAA = esittelijän ehdotus

EI = Helinä Pertun muutosehdotus

Äänestyksen tulos

2 JAA-ääntä, 14 EI-ääntä, 1 POISSA

Päätös

Aluehallitus päätti antaa yhtymäkokousedustajalleen  15.6. kokoukseen seuraavan toimiohjeen:

HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa. Talousarvioraami ei sisällä erillistä vakiinnuttamisen ja toiminnan kehittämisen avustusta, joka on suuruudeltaan 25 000 000 euroa. Valtio maksaa em. avustuksen suoraan HUS-yhtymälle. Näin ollen HUS:n kehys perustuu samoihin kasvuprosentteihin kuin hyvinvointialueiden oma toiminta huomioiden v. 2023 alijäämäpaineet.

ja että lisäksi yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:

  1. HUS:n kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
  2. HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
  3. HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.

Tiia Lintula ja Olli Savela jättivät päätökseen eriävän mielipiteen.

Lintula jätti eriävään mielipiteen seuraavan perustelun:

Jätän asiasta eriävän mielipiteen, koska päätökseksi tullut muutosesitys annettiin vasta kokouspäivänä, ei aluehallituksella ole ollut riittävästi aikaa eikä tarvittavaa materiaalia tutustua näinkin suuren mittaluokan muutetun päätöksen sisältöön sekä sen vaikutuksiin. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 2 kpl 13%

    Tiia Lintula, Olli Savela

  • Ei 14 kpl 88%

    Sirkka Rousu, Arto Lindberg, Irma Pahlman, Virpi Räty, Jaakko Rainio, Helinä Perttu, Reija Taupila, Kenneth Morelius, Taneli Kalliokoski, Henri Perälahti, Kimmo Behm, Tarja Edry, Heta Ravolainen-Rinne, Maiju Tapiolinna

Tiedoksi

HUS