Valmistelija
Laura Busi, erityisasiantuntija, laura.busi@keusote.fi
Perustelut
SOSIAALIASIAMIEHEN SELVITYS
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (asiakaslaki) 2000/812 24 §:n mukaan kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Sosiaaliasiamiespalvelut keskitettiin vuoden 2019 alussa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisvastuulle, jonka jälkeen vastuu siirtyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodesta 2023 alkaen. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ostaa sosiaaliasiamiespalvelun Sosiaalitaito Oy:ltä. Sosiaaliasiamiestehtävien hoitamisen lisäksi Sosiaalitaito Oy tuottaa alueen potilasasiamiespalvelun. Sosiaalitaito tuottaa riittävän asiamiesresurssin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Sosiaaliasiamiehen toiminta on olennainen osa sosiaalipalveluiden oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on mm. seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle.
Sosiaaliasiamiehen selvityksen aineisto muodostuu sosiaaliasiamiehelle tulleiden sosiaalipalveluja koskevien yhteydenottojen sisällöistä, sosiaaliasiamiehen työssään tekemistä havainnoista, sosiaaliasiamiehen tietoon tulleista sosiaalihuollon asiakaslain mukaisista muistutuksista ja toteutetun kuntakyselyn vastauksista. Selvityksen tarkoituksena on antaa tietoa asiakkaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa asiakkaan näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä sosiaaliasiamiehen työmäärää tai sosiaalipalvelujen tilaa.
Sosiaaliasiamies on laatinut lain edellyttämät selvitykset. Liitteenä sosiaaliasiamiehen selvitys 2022.
Sosiaaliasiamies kiinnitti huomiota seuraaviin asioihin:
- Yhteydenottoja niin asiakkaan edustajilta kuin asiakkailta itseltään, pääsääntöisesti uusia asiakkaita.
- Yhteydenottojen määrä kasvanut hieman. Aiempaa enemmän toimeentulotukea (+Kelan perustoimeentulotukea), aikuissosiaalityötä ja kotihoitoa koskien.
- Tyytymättömyys kohdistuu erityisesti palvelun tuottamiseen ja päätöksiin/sopimuksiin. Yleinen tiedontarve palveluista kasvanut.
Huomioitavaa:
- Menettelyyn kiinnitettävä huomiota aina asian vireille tulosta asiakkuuden päättymiseen saakka.
- viivytyksettömyys
- suunnitelmallisuus
- huolellinen dokumentointi
- monialainen yhteistyö
- asiakasosallisuus
- kohtelu
- asiakaspalautteet ja muistutusmenettely
- perusasiat kuntoon
Ehdotus
Esittelijä
Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi
Palvelujen järjestämisen lautakunta:
- Merkitsee sosiaaliasiamiehen selvityksen 2022 tiedoksi.
- Lähettää selvityksen aluehallituksen käsiteltäväksi.
Päätös
Palvelujen järjestämisen lautakunta:
- Merkitsi sosiaaliasiamiehen selvityksen 2022 tiedoksi.
- Lähettää selvityksen aluehallituksen käsiteltäväksi.