Perustelut
Hyvinvointialueen tavoitteena on olla arvostettu ja vetovoimainen työpaikka, jossa onnistutaan yhdessä ja työelämän laatu koetaan hyväksi. Hyvinvointialueella työskentelee vuoden alussa noin 4 300 työntekijää, joista 83 % ovat vakituisessa työ- tai virkasuhteessa.
Henkilöstöpalveluiden vuoden 2024 toimintasuunnitelma sisältää useita toiminnan ja sisäisen palvelun kehittämiskohdetta. Yksi painopistealueista henkilöstön saatavuustilanteessa on henkilöstösuunnittelu, jonka tavoitteena on henkilöstöresurssien tarkoituksenmukainen kohdentuminen laadukkaiden palveluiden tuottamiseksi. Henkilöstösuunnittelua vahvistetaan hyödyntämällä tekoälyä työvuorosuunnittelussa ja henkilöstön optimoinnissa. Vanhuspalvelulain edellyttämät henkilöstömitoitustiedot saadaan automaattisesti työvuorosuunnittelujärjestelmästä ja palvelujen verkoston suunnittelu- ja kehittämistyössä huomioidaan myös henkilöstönäkökulmat.
Palkanlaskentapalveluiden vakiinnuttaminen edellisen vuoden palkanlaskennan haasteiden vuoksi. Käynnistämme yhteistyöhankkeen Vaken ja Sarastian kanssa, jonka tavoitteena on lisätä kustannustehokkuutta ja vähentää palkkaprosessin virheitä. Hyvinvointialueen palkitsemisen kokonaisuus ylläpidetään monipuolisena ja kannustavana. Palkkausjärjestelmien kehittämistä jatketaan huomioiden valtakunnalliset sopimukset.
Yhdessä henkilöstön kanssa valmistellun henkilöstöohjelman tavoitteena on lisätä hyvinvointialueen veto- ja pitovoimaa. Sen perusteella laaditun toimeenpano-ohjelman keinoilla vastataan mm. henkilöstön pysyvyyteen ja saatavuuteen liittyviin haasteisiin. Henkilöstön työhyvinvointia tuetaan työhyvinvointisuunnitelman keinoin ja esihenkilöiden työkykyjohtamisosaamista vahvistamalla. Vuokrahenkilöstön määrää pyritään vähentämään ja palkkaamaan tilalle Keusoten palvelussuhteessa olevaa henkilöstöä.
Henkilöstön johtamista ja esihenkilötyötä vaikeuttaa ajantasaisen henkilöstötiedon saatavuuden haasteet. Tilanteen korjaamiseksi kehitetään henkilöstöraportointia ja -analytiikkaa, sekä yhdistetään henkilöstötunnuslukuja muun muassa asiakaskokemukseen sekä toiminnan ja talouden suoritteisiin. Tavoitteena on ennustemallien tuottaminen henkilöstöriskien tunnistamiseen ja ennakointiin. HR:n palveluiden tuotteistaminen ja digitalisointi jatkuu tehdyn digisuunnitelman mukaisesti.
Strategian toteuttamisen tueksi vahvistetaan strategisia kyvykkyyksiä, joita ovat muun muassa talous-, asiakkuus-, johtamis- ja uudistumisen takaava innovointikyvykkyys. Henkilöstökoulutusten keinoin vahvistetaan sekä työelämän yleisiä taitoja että substanssiosaamista koulutussuunnitelman mukaisesti.
KeuAkatemia tukee esihenkilöiden ja asiantuntijoiden johtamis- ja kehittämisosaamisen kehittymistä yhdenmukaiseen suuntaan. Yhteisöohjautuvuuden ja Lean -käytäntöjen vahvistamista jatketaan siten, että esihenkilöt ja työyhteisöt voivat tilata Guidin- ja Jelppi -palveluista palveluja toiminnan ja palveluiden kehittämisen tueksi.
Henkilöstökokemuksen ja työelämän laadun mittaamiseen ja eri henkilöstökyselyiden tulosten hyödyntämiseen panostetaan edelleen. Hyvinvointialueella kerätään säännöllisesti tietoa työelämän laadusta, työnantajan suositeltavuudesta (eNPS) ja henkilöstön hyvinvoinnista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Monica Hostio, henkilöstöjohtaja, monica.hostio@keusote.fi
Henkilöstöjaosto hyväksyy henkilöstöpalveluiden toimintasuunnitelman vuodelle 2024.
Päätös
Henkilöstöjaosto päätti hyväksyä henkilöstöpalveluiden toimintasuunnitelman vuodelle 2024.