Perustelut
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021 ”hyvinvointialuelaki”) mukaisen oikaisuvaatimuksen koskien perhekeskuspalvelujen päällikön 5.6.2024 tiedoksi annettua päätöstä irtisanoa viranhaltija taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla.
Hyvinvointialuelain 139 §:n 1 momentin mukaan aluehallituksen alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa vaatia siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan aluehallituksen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksen saa hyvinvointialuelain 142 §:n 1 momentin mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä hyvinvointialuelain 143 §:n mukaan 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 50 §:n mukaan, haettaessa muutosta työnantajan päätökseen sovelletaan, mitä kuntalaissa tai hyvinvointialueesta annetussa laissa oikaisuvaatimuksen tekemisestä ja kunnallisvalituksesta sekä aluevalituksesta säädetään, jollei jäljempänä toisin säädetä. Oikaisuvaatimusaika 37 §:ssä tarkoitettua irtisanomista koskevasta päätöksestä alkaa kulua vasta 40 §:n 1 momentissa säädetyn irtisanomisajan päättymisestä. Oikaisuvaatimus on saapunut 19.6.2024.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet
Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että irtisanominen perutaan perusteettomana, koska hänen tekemänsä työ ei ole vähentynyt vaan lisääntynyt. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on katsonut että uudelleen organisointia ei ole tehty.
Asian selostus ja perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle (Keusote) on kohdistunut valtionhallinnon toimesta huomattavat säästötavoitteet, jonka vuoksi käynnistettiin tuotannollisin ja taloudellisin perustein yhteistoimintaneuvottelut 17.4-29.5.2024. Henkilöstön vähentämistarpeet kohdistuivat hallinnollisiin tehtäviin. Aluehallitus päätti neuvottelutuloksesta 4.6.2024. Päätöksen jälkeen hyvinvointialue käynnisti hallinnollisten tehtävien uudelleen järjestelyn ja tehtävien oleellisen vähentämisen.
Mielenterveys, päihde- ja sosiaalipalvelut sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen (MIELA) tavoitteena oli taloudellisen ja tuotannollisen yt-prosessin aikana saada säästöjä henkilöstömenoihin 2.2 miljoonaa euroa vuoden 2026 loppuun mennessä.
Henkilöstöä vähennettäessä taloudellisten ja tuotannollisten syiden vuoksi, perusteena ei ole työntekijöiden työkokemuksen pituus tai heidän työuraansa liittyvät ansiot ja osaaminen. Organisaatiota on jouduttu keventämään esihenkilötyön ja asiantuntijatyön vähentämisellä. Mielan palvelualueella henkilöstöä jouduttiin irtisanomaan 11 henkilöä, vaikkakin jokaisen työ on ollut arvokasta ja tärkeää.
Mielan palvelualueella ei lastensuojelun tulosyksikköön kohdistunut samanlaista henkilöstön vähentämisen painetta kuin kahteen muuhun tulosalueeseen (perhekeskuspalvelut ja työikäisten palvelut), sillä lastensuojelun asiakasmitoituksesta säädetään lailla ja tänä keväänä Keusoten lastensuojelun asiakasmitoitus on ylittynyt. Aluehallintovirasto on antanut asiasta huomautuksen kesäkuussa 2024. Lastensuojelun vaikeasta henkilöstötilanteesta huolimatta myös sieltä jouduttiin irtisanomaan yksi henkilö, jotta Miela-palvelualueelle määritelty säästötavoite saataisiin toteutettua.
Oikaisuvaatimuksen tekijän tiedossa on ollut, että huhtikuusta 2024 alkaen käynnissä on ollut koko lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluketjun kehittämistyö. Kehittämisen tavoitteena on poistaa työprosessien päällekkäisyyksiä, sujuvoittaa asiakkaan liikkumista palveluketjussa sekä vahvistaa varhaisen tuen palveluja.
Oikaisuvaatimuksen tekijän *****tehtävät on alustavassa suunnitelmassa ollut tarkoitus siirtää koordinoivalle esimiehelle. Samassa yhteydessä on tarkoitus organisoida tehtäviä ja palvelutoimintaa uudelleen heti kesälomien 2024 päätyttyä. Uudelleen organisoinnin seurauksena koordinoivalle esimiehelle ei tule jäämään vastuulleen kaikki oikaisuvaatimuksen tekijän nykyiset tehtävät ja nykyinen henkilöstö vastoin oikaisuvaatimuksen tekijän olettamaa.
Palveluketjujen kehittämiseen liittyviä suunniteltuja muutoksia ovat:
- varhaisen tuen perheohjaajien (4 htv) siirtyminen asiakasohjaukseen 10/2024
- ammatillisten tukihenkilöiden (3 htv) siirtyminen perhesosiaalityön esihenkilön alaisuuteen 09-10/2024
Prosesseja on kehitetty palvelutoiminnan ja asiakasohjausyksikön yhdyspinnalla vastaamaan asiakasohjausyksikön palvelutarpeen-arvioinnin asiakkaiden tarpeita. Yhtenä tavoitteen mukaisena toimenpiteenä on juuri tämä varhaisen tuen työkalujen ja henkilöstön siirtäminen asiakasohjauksen käyttöön tilanteessa, jossa palveluketjun muut osat eivät vedä ja lapset ja perheet tarvitsisivat oikea-aikaista apua ja tukea.
Myös kolmen ammatillisen tukihenkilön (3 htv) siirtämisen valmistelu perhesosiaalityön esihenkilön vastuualueelle käynnistyi 3.7.2024. Ammatillisen tukihenkilötyön siirto toteutetaan syys-lokakuussa 2024. Perhesosiaalityön esihenkilön talousvastuulla on jo nykyisellään ammatillisen tukihenkilötyön ostopalvelumäärärahat.
Siten nykyisen, oikaisuvaatimuksen tekijän vastuualueelta vain sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön henkilöstö siirtyy koordinoivan esihenkilön vastuualueelle osana vastuualueensa palvelujen koordinointia ja yhteensovittamista.
Osana palveluketjutarkastelua on lisäksi mahdollista, että muitakin työntekijäryhmiä saatetaan siirtää koko palveluketjun käyttöön. Tavoitteena on auttaa asiakkaita mahdollisimman varhain ja mahdollisimman monen käytössä olevan tukitoimen avulla. Tämä edellyttää organisatorisia muutoksia ja muutoksia esihenkilötehtäviin.
Henkilöstön tiedottaminen palvelutoiminnan uudelleen organisoinnista ja asianmukainen yhteistoimintamenettely tullaan käynnistämään heti lomilta palattua elokuussa 2024.
Oikaisuvaatimus liitteineen ja oikaiusvaatimuksen kohteen aoleva päätös ovat asian oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Kariniemi-Örmälä, vt. hyvinvointialuejohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi
Aluehallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja pitää voimassa viranhaltijasta annetun lain mukaisin taloudellisin ja tuotannollisin perustein toimeenpannun irtisanomisen ja hylkää oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset.
Käsittely:
Olli Savela ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
Puheenjohtaja totesi, että Savelan ehdotus raukesi kannattamattomana.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.