Aluehallitus, kokous 26.11.2024

§ 258 Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma ja vuoden 2025 talousarvio

KEUHDno-2024-1717

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Aiempi käsittely:

Rahoitus- ja talousjaosto 13.6.2024
KEUHD 2024-1717

Käyttötalousosa, erikoissairaanhoito

Edellisen rahoitus- ja talousjaoston käsittelyn jälkeen erikoissairaanhoidon kehystä on käsitelty aluehallituksen iltakoulussa 4.6.2024. Aluehallitus antaa toimiohjeen HUSin yhtymäkokousedustajalle 11.6.2024. HUSin kehyksestä päätetään HUSin yhtymäkokouksessa 13.6.2024. Mikäli HUSin yhtymäkokouksen päätös poikkeaa liitteenä olevasta erikoissairaanhoidon kehyksestä, muutetaan kehystä aluehallituksen 18.6.2024 kokoukseen siten, että erikoissairaanhoidon toimintakatteeseen tuleva muutos huomioidaan oman palvelutuotannon toimintakatteessa siten, että hyvinvointialueen toimintakate yhteensä on liitteessä esitetyn kehyksen mukainen.

Alijäämän kattaminen ja talouden tasapaino

Voimassa olevan lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on katettava kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Tämän toteutuminen valtiovarainministeriön huhtikuussa julkaiseman rahoituslaskelman ja tulevien vuosien painelaskelman valossa edellyttää kymmenien miljoonien eurojen lisäsopeutustoimia jo päätettyjen tuotttavuustoimien lisäksi omasta palvelutuotannosta. Käytännössä tämä ei ole realistinen tavoite ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille.

Taloussuunnitelman kehys on kuitenkin liitteenä olevassa laskelmassa asetettu tasapainoon, mutta todennäköisesti kaikkia syntyneitä alijäämiä ei ole saatu katettua lainsäädännön edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Tästä huolimatta palvelualueiden tulee kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.

Jos kertyneet alijäämät saataisiin katettua vuoden 2026 loppuun mennessä ja vuoden 2027 rahoitus olisi ministeriön painelaskelman mukainen, olisi oman palvelutuotannon kustannustasoa tämänhetkisten rahoituksen painelaskelmien mukaan mahdollista kasvattaa kymmenillä miljoonilla euroilla ja samaan aikaan kerryttää ylijäämää kymmeniä miljoonia euroja. On kuitenkin mahdollista, että rahoitus ei vuonna 2027 tule toteutumaan huhtikuussa 2024 julkaistun painelaskelman mukaisena.

Aikataulu

Aluehallitus päättää kehyksestä ja talousarvion laadintaohjeesta 18.6.2024.

Talousarvion laadintatilannetta käsitellään rahoitus- ja talousjaostossa 3.10.2024 ja tämän jälkeen 31.10.2024.

Aluehallituksen ja -valtuuston seminaarit pidetään alustavan suunnitelman mukaan marraskuun alkupuoliskolla.

Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys käsitellään rahoitus- ja talousjaostossa 21.11.2024, josta se etenee aluehallituksen kokoukseen joko 26.11.2024 tai 3.12.2024.

Aluevaltuusto päättää talousarviosta 12.12.2024.

Vuoden 2025 käyttösuunnitelmat käsitellään aluehallituksessa viimeistään helmikuussa 2025.

Päätösehdotus

Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että aluehallitus hyväksyy

  1. vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen liitteen mukaan huomioiden HUSin yhtymäkokouksen 13.6.2024 kehyksestä tehdyn päätöksen
  2. taloussuunnitelman laadintaohjeen
  3. taloussuunnitelman valmisteluaikataulun.

Käsittely:

Annika Kokko ei ollut käsiteltäessä erikoissairaanhoiton osuutta (yhteisöjääviys), jolloin puheenjohtajana toimi Tapio Havula.

Päätös:

Hyväksyttiin esityksen mukaan

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aluehallitus 18.6.2024

 

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä

  1. vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen liitteen mukaan huomioiden HUSin yhtymäkokouksen 13.6.2024 kehyksestä tehdyn päätöksen
  2. taloussuunnitelman laadintaohjeen
  3. taloussuunnitelman valmisteluaikataulun.

Käsittely:

Annika Kokko poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi esteellisenä (HallintoL 5 luku 28 § 5 kohta "yhteisöjääviys")

Olli Savela teki seuraavat muutosehdotukset:

Muutosehdotus 1

Talousarvion ja taloussuunnitelman sitovuustasoa aluevaltuustoon nähden tarkennetaan siten, että oma palvelutuotanto jaetaan neljään osaan: 1) hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuus, 2) ikäihmisten ja vammaisten palvelualue, 3) aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelujen palvelualue ja 4) terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualue.

Muutosehdotus 2

Luovutaan vuodelle 2025 esitetyistä lisäsäästötoimista (25,6 miljoonaa euroa).

Puheenjohtaja totesi, että koska kukaan ei ollut kannattanut Savelan muutosehdotusta, se raukesi kannattamattomana. 

Savela jätti päätökseen eriävän mielipiteensä, jonka perustelut kuuluivat seuraavasti:

Tuottavuusohjelmassa on jo päätetty vuodelle 2025 kohdistuvista noin 20 
miljoonan euron säästötoimista. Niiden seurauksena oman palvelutuotannon 
menot ovat ensi vuonna 3,7 prosenttia pienemmät kuin niiden ennustetaan 
olevan tänä vuonna. Samaan aikaan pelkästään palkkakulujen arvioidaan 
nousevan noin 4 prosenttia.

Nyt esitetyt uudet lisäsäästötoimet tarkoittaisivat vielä runsaan 25 
miljoonan euron menoleikkausta. Niiden jälkeen oman palvelutuotannon 
menot olisivat ensi vuonna 8,4 prosenttia pienemmät kuin niiden 
ennustetaan olevan tänä vuonna.

Näin suuret menoleikkaukset ovat ristiriidassa kansalaisten 
perusoikeuksien kanssa. Perustuslain mukaan julkisen vallan on 
turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Esityksen 
perusteluissakin lisäsäästöistä todetaan, että ”käytännössä tämä ei ole 
realistinen tavoite ja tällaisten säästöjen toteuttaminen 
täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien 
peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille.”

 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Olli Savela jätti päätökseen eriävän mielipiteen perusteluineen.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Yleistä

Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion valmistelua on jatkettu suunnitellusti ja palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut 16.-20.9.2024. Aluehallituksen kesäkuussa päättämä kehys on hyvin tiukka ja neuvotteluissa tuli hyvin selväksi, ettei sen mukainen taloussuunnitelma ole realistinen. Tämän vuoksi hyvinvointialuejohtajan esitys tulee poikkeamaan aluehallituksen antamasta kehyksestä.

 

Valtionrahoitus

Valtiovarainministeriö julkaisi vuoden 2025 rahoituslaskelman sekä tulevien vuosien rahoituksen painelaskelman 23.9.2024. Laskelmien mukaan vuoden 2025 rahoitus on n. 859,7 Me eli n. 3,1 Me vähemmän kuin huhtikuisissa rahoituslaskelmissa, joiden mukaan valtionrahoitus arvioitiin aluehallituksen kehykseen. Vuoden 2025 rahoitus sisältää vuoden 2023 tuloksen perusteella maksettavan rahoituksen jälkikäteiskorjauksen. Jälkikäteiskorjaus ei määräydy hyvinvointialueen oman tuloksen perusteella vaan koko maan jälkikäteiskorjaus, n. 1,4 mrd. euroa, jaetaan alueille samalla periaatteella kuin perusrahoituskin. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen saama jälkikäteiskorjaus on n. 45,4 Me, kun vuoden 2023 alijäämä oli n. 66,6 Me.

Vuoden 2026 rahoitus oli painelaskelman mukaan n. 899,1 Me eli n. 16,9 Me kehyksessä arvioitua suurempi ja vuoden 2027 rahoitus n. 905,2 Me eli n. 12,4 Me kehyksessä arvioitua suurempi.

 

Vuoden 2024 tilinpäätösennuste

Tammi-elokuun toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen toimintakate ylittää talousarvion n. 30,4 Me:lla. Oman toiminnan osuus ylityksestä on n. 17,6 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus, rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat talousarviota parempina ja tilikauden tulos on ennusteen mukaan n. 60,1 Me alijäämäinen. Talousarviossa alijäämä oli n. 32,5 Me. Vuosien 2023 ja 2024 kumulatiivinen alijäämä olisi näin ollen vuoden 2024 lopussa n. 126,8 Me.

 

Vuosi 2025

Palvelualueet esittivät neuvotteluissa aluehallituksen antamaan kehykseen valmistellun esityksen rinnalla myös realistisemman näkemyksensä vuoden 2025 talousarviosta. Palvelualueiden esityksissä oman toiminnan toimintakate oli n. 60,2 Me aluehallituksen antamaa kehystä suurempi. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen arvioitiin ilman tuottavuustoimenpiteitä olevan n. 9,8 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me kehystä suurempi. Toimintakate oli siis yhteensä n. 70,5 Me kehystä suurempi. Toimintakatteen 70,5 Me:n ja valtionrahoituksen n. 3,1 Me:n heikentyminen kehyksessä arvioidusta tarkoittaisi n. 23,5 Me:n alijäämää vuonna 2025.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada taloutensa ylijäämäiseksi jo vuonna 2025. Hyvinvointialue ei ole saanut vuodelle 2025 lainanottovaltuutta, mutta neuvottelut valtuuden saamiseksi tulee käytäväksi. Mikäli vuoden 2025 taloussuunnitelma olisi alijäämäinen, valtiovarainministeriö edellyttäisi joka tapauksessa uuden tasapainottamisohjelman laatimista. Siksi hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen valmistelussa on lähdetty siitä, että vuoden 2025 talousarvio olisi ylijäämäinen. Tämän vuoksi vuodelle 2025 tavoitellaan n. 23,55 Me:n säästöjä verrattuna palvelualueiden esityksiin ja arvioon erikoissairaanhoidon ja pelastustoimen toimintakatteesta. Keinoina kustannusten alentamiseksi on valmisteltu lomapalkkavelan pienentämistä n. 7 Me:lla sekä tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisten kehittämishankkeiden  n. 8 Me:n säästötavoitteiden huomiointia. Lisäksi palvelualueille on annettu tehtäväksi valmistella yhteensä n. 8,6 Me:n säästötoimenpiteet johtoryhmän seminaariin 7.10.2024. Tässä vaiheessa valmistelua kehittämishankkeiden säästötoimenpiteet kohdentuu erikoissairaanhoitoon, mutta niiden kohdentuminen täsmentyy valmistelun edetessä.

Vuoden 2025 tulokseksi tavoitellaan siis pientä ylijäämää. Vuoden 2025 lopussa kumulatiivinen alijäämä olisi kutakuinkin samalla tasolla kuin vuoden 2024 lopussa eli n. 126,8 Me.

 

Suunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain 115.2 § mukaan taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Saman lain 115.3 § mukaan talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.

Mikäli kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa n. 126,8 Me, kuten edellä on kerrottu, tulee vuoden 2026 ylijäämän olla vähintään saman suuruinen, jotta hyvinvointialuelain alijäämän kattamisvelvoite täyttyy. Mikäli vuoden 2026 rahoitus on ministeriön julkaiseman painelaskelman mukainen ja rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat kehyksen mukaisena, tulisi toimintakatteen muutoksen olla noin -10,4 % vuoteen 2025 verrattuna. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 88,6 Me:n pienentämistä. Tämä on epärealistinen tavoite eikä tällainen taloussuunnitelma täytä hyvinvointialuelain velvoitetta varata talousarvioon tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämiä määrärahoja ja tuloarvioita.

Lainsäädäntöön ei tulle muutosta alijäämän kattamisaikatauluun. Tilintarkastajan näkemyksen mukaan taloussuunnitelman tulisi kuitenkin olla mieluummin realistinen kuin väkisin tasapainotettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Mikäli alijäämiä ei ole katettu vuoden 2026 loppuun mennessä, tilintarkastajat eivät esitä vastuuvapauden myöntämistä ja arviointimenettelykriteeri täyttyy.

Rahoitus- ja talousjaostolle nyt esitettävässä hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnoksessa on tässä vaiheessa keskitytty vuoteen 2025 ja vuosien 2026-2027 suunnitelmaa arvioidaan vielä edellä kerrottujen seikkojen pohjalta.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto merkitsee tiedoksi taloussuunnitelman valmistelutilanteen sekä antaa ohjeet taloussuunnitelman jatkovalmisteluun.

Päätös

Merkittiin tiedoksi ja annettiin jatkovalmisteluohjeeksi, että valmistelussa keskitytään ensin vuoden 2025 talousarvion laadintaan kuljettaen mukana skenaarioita 3 ja 4 taloussuunnitelmavuosien 2026 ja 2027 osalta.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Sanna Kaukua esitteli talousarvion laadintatilannetta ja eri skenaarioita, joihin oli lisätty skenaario 4, jossa alijäämää ei ole katettu vuoden 2026 loppuun.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

KEUHDno-2024-1717

Aikaisempi käsittely
Rahoitus-ja talousjaosto 3.10.2024
Aluehallitus, 18.6.2024

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Yleistä

Vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion valmistelua on jatkettu suunnitellusti ja palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut 16.-20.9.2024. Aluehallituksen kesäkuussa päättämä kehys on hyvin tiukka ja neuvotteluissa tuli hyvin selväksi, ettei sen mukainen taloussuunnitelma ole realistinen. Tämän vuoksi hyvinvointialuejohtajan esitys tulee poikkeamaan aluehallituksen antamasta kehyksestä.

Valtionrahoitus

Valtiovarainministeriö julkaisi vuoden 2025 rahoituslaskelman sekä tulevien vuosien rahoituksen painelaskelman 23.9.2024. Laskelmien mukaan vuoden 2025 rahoitus on n. 859,7 Me eli n. 3,1 Me vähemmän kuin huhtikuisissa rahoituslaskelmissa, joiden mukaan valtionrahoitus arvioitiin aluehallituksen kehykseen. Vuoden 2025 rahoitus sisältää vuoden 2023 tuloksen perusteella maksettavan rahoituksen jälkikäteiskorjauksen. Jälkikäteiskorjaus ei määräydy hyvinvointialueen oman tuloksen perusteella vaan koko maan jälkikäteiskorjaus, n. 1,4 mrd. euroa, jaetaan alueille samalla periaatteella kuin perusrahoituskin. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen saama jälkikäteiskorjaus on n. 45,4 Me, kun vuoden 2023 alijäämä oli n. 66,6 Me.

Vuoden 2026 rahoitus oli painelaskelman mukaan n. 899,1 Me eli n. 16,9 Me kehyksessä arvioitua suurempi ja vuoden 2027 rahoitus n. 905,2 Me eli n. 12,4 Me kehyksessä arvioitua suurempi.

Vuoden 2024 tilinpäätösennuste

Tammi-elokuun toteutuman perusteella laaditun tilinpäätösennusteen toimintakate ylittää talousarvion n. 30,4 Me:lla. Oman toiminnan osuus ylityksestä on n. 17,6 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus, rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat talousarviota parempina ja tilikauden tulos on ennusteen mukaan n. 60,1 Me alijäämäinen. Talousarviossa alijäämä oli n. 32,5 Me. Vuosien 2023 ja 2024 kumulatiivinen alijäämä olisi näin ollen vuoden 2024 lopussa n. 126,8 Me.

Vuosi 2025

Palvelualueet esittivät neuvotteluissa aluehallituksen antamaan kehykseen valmistellun esityksen rinnalla myös realistisemman näkemyksensä vuoden 2025 talousarviosta. Palvelualueiden esityksissä oman toiminnan toimintakate oli n. 60,2 Me aluehallituksen antamaa kehystä suurempi. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen arvioitiin ilman tuottavuustoimenpiteitä olevan n. 9,8 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me kehystä suurempi. Toimintakate oli siis yhteensä n. 70,5 Me kehystä suurempi. Toimintakatteen 70,5 Me:n ja valtionrahoituksen n. 3,1 Me:n heikentyminen kehyksessä arvioidusta tarkoittaisi n. 23,5 Me:n alijäämää vuonna 2025.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada taloutensa ylijäämäiseksi jo vuonna 2025. Hyvinvointialue ei ole saanut vuodelle 2025 lainanottovaltuutta, mutta neuvottelut valtuuden saamiseksi tulee käytäväksi. Mikäli vuoden 2025 taloussuunnitelma olisi alijäämäinen, valtiovarainministeriö edellyttäisi joka tapauksessa uuden tasapainottamisohjelman laatimista. Siksi hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen valmistelussa on lähdetty siitä, että vuoden 2025 talousarvio olisi ylijäämäinen. Tämän vuoksi vuodelle 2025 tavoitellaan n. 23,55 Me:n säästöjä verrattuna palvelualueiden esityksiin ja arvioon erikoissairaanhoidon ja pelastustoimen toimintakatteesta. Keinoina kustannusten alentamiseksi on valmisteltu lomapalkkavelan pienentämistä n. 7 Me:lla sekä tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaisten kehittämishankkeiden  n. 8 Me:n säästötavoitteiden huomiointia. Lisäksi palvelualueille on annettu tehtäväksi valmistella yhteensä n. 8,6 Me:n säästötoimenpiteet johtoryhmän seminaariin 7.10.2024. Tässä vaiheessa valmistelua kehittämishankkeiden säästötoimenpiteet kohdentuu erikoissairaanhoitoon, mutta niiden kohdentuminen täsmentyy valmistelun edetessä.

Vuoden 2025 tulokseksi tavoitellaan siis pientä ylijäämää. Vuoden 2025 lopussa kumulatiivinen alijäämä olisi kutakuinkin samalla tasolla kuin vuoden 2024 lopussa eli n. 126,8 Me.

 

Suunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain 115.2 § mukaan taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Saman lain 115.3 § mukaan talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.

Mikäli kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa n. 126,8 Me, kuten edellä on kerrottu, tulee vuoden 2026 ylijäämän olla vähintään saman suuruinen, jotta hyvinvointialuelain alijäämän kattamisvelvoite täyttyy. Mikäli vuoden 2026 rahoitus on ministeriön julkaiseman painelaskelman mukainen ja rahoitustuotot ja -kulut sekä poistot toteutuvat kehyksen mukaisena, tulisi toimintakatteen muutoksen olla noin -10,4 % vuoteen 2025 verrattuna. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 88,6 Me:n pienentämistä. Tämä on epärealistinen tavoite eikä tällainen taloussuunnitelma täytä hyvinvointialuelain velvoitetta varata talousarvioon tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämiä määrärahoja ja tuloarvioita.

Lainsäädäntöön ei tulle muutosta alijäämän kattamisaikatauluun. Tilintarkastajan näkemyksen mukaan taloussuunnitelman tulisi kuitenkin olla mieluummin realistinen kuin väkisin tasapainotettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Mikäli alijäämiä ei ole katettu vuoden 2026 loppuun mennessä, tilintarkastajat eivät esitä vastuuvapauden myöntämistä ja arviointimenettelykriteeri täyttyy.

Rahoitus- ja talousjaostolle nyt esitettävässä hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnoksessa on tässä vaiheessa keskitytty vuoteen 2025 ja vuosien 2026-2027 suunnitelmaa arvioidaan vielä edellä kerrottujen seikkojen pohjalta.

Päätösehdotus
Esittelijä

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto merkitsee tiedoksi taloussuunnitelman valmistelutilanteen sekä antaa ohjeet taloussuunnitelman jatkovalmisteluun.

Päätös

Merkittiin tiedoksi ja annettiin jatkovalmisteluohjeeksi, että valmistelussa keskitytään ensin vuoden 2025 talousarvion laadintaan kuljettaen mukana skenaariota 3 ja 4 taloussuunnitelmavuosien 2026 ja 2027 osalta.

_______________________________________________________

Aluehallitus 8.10.2024

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus merkitsee tiedoksi taloussuunnitelman valmistelutilanteen sekä antaa ohjeita jatkovalmisteluun.

Käsittely:

Pirja Vitikka-Koponen teki Olli Savelan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen, lisäys päätöstekstiin:

"Talousarvion tulee olla realistinen. Talousarvion toimeenpano ei saa johtaa henkilöstön vähentämiseen ja vaarantaa palveluiden järjestämistä."

Annika Kokko teki Helinä Pertun kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

Talousarvion laadinnassa kuljetetaan skenaarioita 3 ja 4 ja hallitukselle tuodaan tiedoksi niiden vaikutukset henkilöstöön ja palvelujen järjestämiseen.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kaksi kannatettua muutosehdotusta, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestäminen käyttäen sähköistä kokousjärjestelmää ja siltä osin kuin jäsenet eivät ole antaneet ääntään kokousjärjestelmän kautta, käytetään nimenhuutoa.

Äänestys 1

JAA = Pirja Vitikka-Koposen muutosehdotus
EI = Annika Kokon muutosehdotus

Äänestyksen tulos

5 JAA-ääntä, 11 EI-ääntä, 1 POISSA

Puheenjohtajan tiedusteltua sitä aluehallitukselta, hyväksyttiin Annika Kokon muutosehdotus yksimielisesti, eikä näin ollen ollut tarpeen äänestää pohjaehdotuksen ja Annika Kokon muutosehdotuksen kesken..

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan ja aluehallitus päätti todetanvalmisteluohjeenaan: Talousarvion laadinnassa kuljetetaan skenaarioita 3 ja 4 ja hallitukselle tuodaan tiedoksi niiden vaikutukset henkilöstöön ja palvelujen järjestämiseen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 5 kpl 31%

    Pirja Vitikka-Koponen, Leni Niinimäki, Olli Savela, Sirkka Rousu, Tuija Linna-Pirinen

  • Ei 11 kpl 69%

    Tom Boman, Nina Pietilä, Jussi Salonen, Jaakko Rainio, Kimmo Behm, Annika Kokko, Reijo Tilvis, Helinä Perttu, Mari Valve, Tarja Edry, Virpi Räty

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Aiempi käsittely:

Rahoitus- ja talousjaosto

21.11.2024

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Yleistä

Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kehys

Aluehallitus hyväksyi vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2025 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 18.6.2024 § 173. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 4.4.2024 § 25 päättämän tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman linjausten perusteella. Toukokuun heikentynyt tilinpäätösennuste ja valtiovarainministeriön huhtikuun lopussa julkaisemien rahoituslaskelmien mukainen rahoituksen heikentyminen lisäsivät talouden sopeuttamistarvetta n. 34,3 Me:lla tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa arvioidusta. Taloussuunnitelmakehys valmisteltiin voimassa olevan lainsäädännön mukaiseksi eli kehyksen lähtökohtana oli, että taseeseen kertyneet alijäämät on katettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Kehyspäätöksen esittelytekstissä kuitenkin todettiin, että tavoite ei ole realistinen ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille. Palvelualueille annettiin kuitenkin tehtäväksi kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.

Vuoden 2025 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate on n. -501,8 Me eli n. 8,4 % pienempi kuin tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman pohjana ollut huhtikuun 2024 tilinpäätösennusteen mukainen toimintakate. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 5 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 2 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -3,8 %.

Vuoden 2026 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos on n. -2,8 % vuoden 2025 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon muutokseksi arvioitiin n. 4,3 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi n. 2,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -0,2 %. Näillä arvioilla kevään tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä vuosilta 2023 ja 2024 olisi saatu katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Vuoden 2027 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 8,6 %, erikoissairaanhoidossa n. 4,0 % ja pelastustoimessa n. 2,0 % eli hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 6,8 %. Kehyksen mukaan tilikauden tulos oli n. 25,7 Me.

Vuoden 2024 lokakuun tilinpäätösennuste

Vuoden 2024 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate ylittyy n. 18,7 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus on n. 0,03 Me suurempi kuin talousarviossa arvioitiin. Rahoitustuotot ja -kulut toteutunevat n. 0,2 Me talousarviota heikompina. Suunnitelman mukaisten poustojen ennuste on lähes 3,0 Me pienempi kuin talousarviossa. Tämän seurauksena tilikauden tulos on n. 61,2 Me alijäämäinen. Tilikauden tulos on siis n. 28,7 Me heikompi kuin vuoden 2024 talousarviossa arvioitiin. Vuoden 2024 lopussa kumulatiivinen alijäämä eli vuoden 2023 tilinpäätöksen mukainen alijäämä ja vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukainen alijäämä yhteensä on noin 127,8 Me.

Talousarvio 2025

Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa. Alueet olivat valmistelleen talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan. Koska kehyksen tiedettiin olevan epärealistinen, annettiin alueille tehtäväksi valmistella myös realistinen vaihtoehto palvelualueen talousarvioksi. Palvelualueiden valmistelemien realististen talousarvioesitysten toimintakate poikkesi aluehallituksen kehyksestä yhteensä n. 60,2 Me. Erikoissairaanhoidon vuoden 2024 heikentyneen tilanteen perusteella arvioitiin, että erikoissairaanhoidon kehys on n. 9,8 Me liian pieni. Arvio pelastustoimen toimintakatteen realistisemmaksi tasoksi oli n. 0,5 Me kehystä enemmän. Hyvinvointialuetasolla toimintakate olisi näillä luvuilla n. 70,5 Me kehystä heikompi. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 2,5 %:n kasvua suhteessa lokakuun 2024 tilinpäätösennusteeseen.

Kehyksessä valtionrahoitukseksi arvioitiin valtiovarainministeriön huhtikuisten laskelmien perusteella 862,8 Me. Syyskuussa julkaistujen uusien rahoituslaskelmien mukaan valtionrahoitus vuonna 2025 on n. 859,7 Me. Kehystä heikomman toimintakatteen ja valtionrahoituksen pienentymisen vuoksi tilikauden tulos olisi ollut n. -23,5 Me ja kumulatiivinen alijäämä olisi edelleen kasvanut ja ollut vuoden 2025 lopussa jo yli 150 Me.

Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada vuosi 2025 ylijäämäiseksi. Hyvinvointialueellamme ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2025, mutta välttämättömien investointitarpeiden toteuttamiseksi (ict-investoinnit) sekä mahdollisuuden sitoutua uusiin vuokrasopimuksiin (mm. yhteisöllinen asuminen) saamiseksi tulee käytäväksi neuvottelut vuoden 2025 lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Edellisten lainanottovaltuusneuvottelujen seurauksena tuli tehtäväksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma, joten on todennäköistä, että näin tulisi käymään tälläkin kierroksella mikäli vuoden 2025 talousarvio olisi alijäämäinen. Tämä ennakoiden lähdettiin hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitystä valmistelemaan siten, ettei alijäämää synny vuonna 2025.

Palvelualueille annettiin tehtäväksi sopeuttaa omaa realistista talousarvioesitystään n. 9,3 Me:lla. Tämän lisäksi tavoitellaan suunnitelmallisesti lomapalkkavelan pienentämistä n. 7,0 Me:lla sekä kustannustason pienentymistä n. 7,3 Me:lla kehittämishankkeiden myötä. Kaiken kaikkiaan hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukainen toimintakate on n. 23,6 Me parempi kuin palvelualueiden realististen esitysten mukainen toimintakate. Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukaan vuoden 2025 tulos on n. 0,02 Me ylijäämäinen eikä kumulatiivinen alijäämä siten kasva vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukaisesta tasosta.

Taloussuunnitelmavuodet 2026-2027

Hyvinvointialuelain mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella vuosina 2023 ja 2024 syntyvä alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava vähintään nolla euroa. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa lähes 128 Me vuoden 2023 tilinpäätöksen, vuoden 2024 tilinpäätösennusteen ja vuoden 2025 talousarvion perusteella. Tämän kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on käytännössä mahdotonta ja aluehallituksen linjauksen mukaisesti vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma on laadittu siten, että alijäämä on katettu vuoden 2027 loppuun mennessä. Tämä ei täytä hyvinvointialuelain vaatimusta, mutta täysin epärealistisen taloussuunnitelman tekeminen ei sekään ole lain hengen mukaista.

Taloussuunnitelmassa toimintakatteen muutos on n. -1,7 % vuonna 2026 ja -2,1 % vuonna 2027. Toimintakate on siis suunnitelmavuosina n. 14,5-17,6 Me pienempi kuin edellisenä vuonna. Todellisuudessa tuottavuustoimin on saatava vähintään n. 30 Me:n säästöt vuosittain, koska esimerkiksi palkkojen sopimuskorotukset ja palvelujen ostojen hintojen korotukset on kyettävä kattamaan toiminnan muutoksin. Näin mittavien toimien aikaansaaminen edellyttää väistämättä muutoksia palvelujen verkostoon ja henkilöstöön.

Taloussuunnitelmassa arvio valtionrahoituksesta perustuu valtion syyskuussa 2024 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan. Painelaskelmassa on huuomioitu arvio rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta vuosille 2026-2028. Arvio vuoden 2026 jälkikäteistarkistuksesta on muodostettu hyvinvointialueiden raportoimien vuoden 2024 tilinpäätösennustetietojen perusteella. Niiden mukaan alijäämää olisi n. 1,4 mrd. euroa vuonna 2024. Arvio vuosien 2027-2028 jälkikäteistarkistuksesta perustuu oletukseen vuoien 2025-2026 kustannuskehityksestä, jolla alijäämät tulevat katetuksi vuoteen 2026 mennessä. Painelaskelman mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 rahoituksesta jälkikäteistarkistusta olisin n. 51 Me ja vuoden 2027 rahoituksesta n. 28 Me.

Hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesityksessä vuoden 2026 tulos on n. 53,0 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 74,8 Me ja vuoden 2027 tulos on n. 75,2 Me ja kumulativiinen ylijäämä vuoden 2027 lopussa n. 0,4 Me.

 

Päätöksenteko

Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa rahoitus- ja talousjaoston kokouksissa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa.

Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 21.11.2024. Aluehallituksen käsittelyyn on varattu 26.11.2024 ja 3.12.2024. Aluehallituksen esitys etenee aluevaltuuston käsittelyyn ja aluevaltuusto päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta kokouksessaan 12.12.2024.

Päätösehdotus

Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi rahoitus- ja talousjaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan

____________________________________________________________

Aluehallitus

26.11.2024

Laki hyvinvointialueesta (611/2021) pykälässä 125 todetaan, että tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi. 

Tarkastuslautakunta on käsitellyt talousarvionsa kokouksessaan 21.11.2024.Tarkastuslautakunnan esittämä toimintakate 0,2 Me vastaa talousarvioesityksen valmistelussa käytettyä summaa. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi aluehallitus valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Tiedoksi

AV