Perustelut
Aiempi käsittely:
Rahoitus- ja talousjaosto
21.11.2024
Valmistelija
Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi
Perustelut
Yleistä
Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Kehys
Aluehallitus hyväksyi vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2025 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 18.6.2024 § 173. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 4.4.2024 § 25 päättämän tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman linjausten perusteella. Toukokuun heikentynyt tilinpäätösennuste ja valtiovarainministeriön huhtikuun lopussa julkaisemien rahoituslaskelmien mukainen rahoituksen heikentyminen lisäsivät talouden sopeuttamistarvetta n. 34,3 Me:lla tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa arvioidusta. Taloussuunnitelmakehys valmisteltiin voimassa olevan lainsäädännön mukaiseksi eli kehyksen lähtökohtana oli, että taseeseen kertyneet alijäämät on katettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Kehyspäätöksen esittelytekstissä kuitenkin todettiin, että tavoite ei ole realistinen ja tällaisten säästöjen toteuttaminen täysimääräisinä vaarantaisi jo riittävien ja välttämättömien peruspalvelujen tuottamisen alueen asukkaille. Palvelualueille annettiin kuitenkin tehtäväksi kartoittaa kaikki mahdolliset toteutettavissa olevat realistiset ja konkreettiset toimenpiteet alijäämän kattamiseksi.
Vuoden 2025 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate on n. -501,8 Me eli n. 8,4 % pienempi kuin tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman pohjana ollut huhtikuun 2024 tilinpäätösennusteen mukainen toimintakate. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 5 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 2 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -3,8 %.
Vuoden 2026 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos on n. -2,8 % vuoden 2025 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon muutokseksi arvioitiin n. 4,3 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi n. 2,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -0,2 %. Näillä arvioilla kevään tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä vuosilta 2023 ja 2024 olisi saatu katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.
Vuoden 2027 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 8,6 %, erikoissairaanhoidossa n. 4,0 % ja pelastustoimessa n. 2,0 % eli hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 6,8 %. Kehyksen mukaan tilikauden tulos oli n. 25,7 Me.
Vuoden 2024 lokakuun tilinpäätösennuste
Vuoden 2024 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate ylittyy n. 18,7 Me, erikoissairaanhoidon n. 12,3 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus on n. 0,03 Me suurempi kuin talousarviossa arvioitiin. Rahoitustuotot ja -kulut toteutunevat n. 0,2 Me talousarviota heikompina. Suunnitelman mukaisten poustojen ennuste on lähes 3,0 Me pienempi kuin talousarviossa. Tämän seurauksena tilikauden tulos on n. 61,2 Me alijäämäinen. Tilikauden tulos on siis n. 28,7 Me heikompi kuin vuoden 2024 talousarviossa arvioitiin. Vuoden 2024 lopussa kumulatiivinen alijäämä eli vuoden 2023 tilinpäätöksen mukainen alijäämä ja vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukainen alijäämä yhteensä on noin 127,8 Me.
Talousarvio 2025
Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa. Alueet olivat valmistelleen talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan. Koska kehyksen tiedettiin olevan epärealistinen, annettiin alueille tehtäväksi valmistella myös realistinen vaihtoehto palvelualueen talousarvioksi. Palvelualueiden valmistelemien realististen talousarvioesitysten toimintakate poikkesi aluehallituksen kehyksestä yhteensä n. 60,2 Me. Erikoissairaanhoidon vuoden 2024 heikentyneen tilanteen perusteella arvioitiin, että erikoissairaanhoidon kehys on n. 9,8 Me liian pieni. Arvio pelastustoimen toimintakatteen realistisemmaksi tasoksi oli n. 0,5 Me kehystä enemmän. Hyvinvointialuetasolla toimintakate olisi näillä luvuilla n. 70,5 Me kehystä heikompi. Tämä tarkoittaisi toimintakatteen n. 2,5 %:n kasvua suhteessa lokakuun 2024 tilinpäätösennusteeseen.
Kehyksessä valtionrahoitukseksi arvioitiin valtiovarainministeriön huhtikuisten laskelmien perusteella 862,8 Me. Syyskuussa julkaistujen uusien rahoituslaskelmien mukaan valtionrahoitus vuonna 2025 on n. 859,7 Me. Kehystä heikomman toimintakatteen ja valtionrahoituksen pienentymisen vuoksi tilikauden tulos olisi ollut n. -23,5 Me ja kumulatiivinen alijäämä olisi edelleen kasvanut ja ollut vuoden 2025 lopussa jo yli 150 Me.
Valtiovarainministeriö on antanut vahvan viestin siitä, että hyvinvointialueiden tulisi saada vuosi 2025 ylijäämäiseksi. Hyvinvointialueellamme ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2025, mutta välttämättömien investointitarpeiden toteuttamiseksi (ict-investoinnit) sekä mahdollisuuden sitoutua uusiin vuokrasopimuksiin (mm. yhteisöllinen asuminen) saamiseksi tulee käytäväksi neuvottelut vuoden 2025 lainanottovaltuuden muuttamiseksi. Edellisten lainanottovaltuusneuvottelujen seurauksena tuli tehtäväksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma, joten on todennäköistä, että näin tulisi käymään tälläkin kierroksella mikäli vuoden 2025 talousarvio olisi alijäämäinen. Tämä ennakoiden lähdettiin hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitystä valmistelemaan siten, ettei alijäämää synny vuonna 2025.
Palvelualueille annettiin tehtäväksi sopeuttaa omaa realistista talousarvioesitystään n. 9,3 Me:lla. Tämän lisäksi tavoitellaan suunnitelmallisesti lomapalkkavelan pienentämistä n. 7,0 Me:lla sekä kustannustason pienentymistä n. 7,3 Me:lla kehittämishankkeiden myötä. Kaiken kaikkiaan hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukainen toimintakate on n. 23,6 Me parempi kuin palvelualueiden realististen esitysten mukainen toimintakate. Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesityksen mukaan vuoden 2025 tulos on n. 0,02 Me ylijäämäinen eikä kumulatiivinen alijäämä siten kasva vuoden 2024 tilinpäätösennusteen mukaisesta tasosta.
Taloussuunnitelmavuodet 2026-2027
Hyvinvointialuelain mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella vuosina 2023 ja 2024 syntyvä alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava vähintään nolla euroa. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa lähes 128 Me vuoden 2023 tilinpäätöksen, vuoden 2024 tilinpäätösennusteen ja vuoden 2025 talousarvion perusteella. Tämän kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on käytännössä mahdotonta ja aluehallituksen linjauksen mukaisesti vuosien 2025-2027 taloussuunnitelma on laadittu siten, että alijäämä on katettu vuoden 2027 loppuun mennessä. Tämä ei täytä hyvinvointialuelain vaatimusta, mutta täysin epärealistisen taloussuunnitelman tekeminen ei sekään ole lain hengen mukaista.
Taloussuunnitelmassa toimintakatteen muutos on n. -1,7 % vuonna 2026 ja -2,1 % vuonna 2027. Toimintakate on siis suunnitelmavuosina n. 14,5-17,6 Me pienempi kuin edellisenä vuonna. Todellisuudessa tuottavuustoimin on saatava vähintään n. 30 Me:n säästöt vuosittain, koska esimerkiksi palkkojen sopimuskorotukset ja palvelujen ostojen hintojen korotukset on kyettävä kattamaan toiminnan muutoksin. Näin mittavien toimien aikaansaaminen edellyttää väistämättä muutoksia palvelujen verkostoon ja henkilöstöön.
Taloussuunnitelmassa arvio valtionrahoituksesta perustuu valtion syyskuussa 2024 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan. Painelaskelmassa on huuomioitu arvio rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta vuosille 2026-2028. Arvio vuoden 2026 jälkikäteistarkistuksesta on muodostettu hyvinvointialueiden raportoimien vuoden 2024 tilinpäätösennustetietojen perusteella. Niiden mukaan alijäämää olisi n. 1,4 mrd. euroa vuonna 2024. Arvio vuosien 2027-2028 jälkikäteistarkistuksesta perustuu oletukseen vuoien 2025-2026 kustannuskehityksestä, jolla alijäämät tulevat katetuksi vuoteen 2026 mennessä. Painelaskelman mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 rahoituksesta jälkikäteistarkistusta olisin n. 51 Me ja vuoden 2027 rahoituksesta n. 28 Me.
Hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesityksessä vuoden 2026 tulos on n. 53,0 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 74,8 Me ja vuoden 2027 tulos on n. 75,2 Me ja kumulativiinen ylijäämä vuoden 2027 lopussa n. 0,4 Me.
Päätöksenteko
Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa rahoitus- ja talousjaoston kokouksissa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa.
Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 21.11.2024. Aluehallituksen käsittelyyn on varattu 26.11.2024 ja 3.12.2024. Aluehallituksen esitys etenee aluevaltuuston käsittelyyn ja aluevaltuusto päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2025 talousarviosta kokouksessaan 12.12.2024.
Päätösehdotus
Rahoitus- ja talousjaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2025-2027 taloussuunnitelman ja vuoden 2025 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.
Lisäksi rahoitus- ja talousjaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan
____________________________________________________________
Aluehallitus
26.11.2024
Laki hyvinvointialueesta (611/2021) pykälässä 125 todetaan, että tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.
Tarkastuslautakunta on käsitellyt talousarvionsa kokouksessaan 21.11.2024.Tarkastuslautakunnan esittämä toimintakate 0,2 Me vastaa talousarvioesityksen valmistelussa käytettyä summaa.