Perustelut
Kokoomuksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuusto ryhmä on jättänyt 28.4.2022 päivätyn alla olevan valtuustoaloitteen palvelujen yksikkökustannusten avaamisesta ja tuotantokustannusten vertailusta:
”Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen tulee perustua luotettavaan, ajantasaiseen ja vertailukelpoiseen tietoon. Tämä tieto mahdollistaa terveyshyötyyn ja kustannusvaikuttavuuteen tähtäävät päätökset ja se auttaa mm. tiedolla johtamisessa. Me päätöksentekijöinä tarvitsemme tietoa eri palveluiden yksikkökustannuksista. Niiden avulla on mahdollista tehdä kustannusvertailua eri palveluntuottajien välillä, kuten oma palvelutuotanto tai ostettu palvelu, ja toisaalta eri hyvinvointialueiden välillä. Tieto palveluiden tuotantokustannuksista auttaa ohjaamaan resurssit tehokkaasti ja tukee talousohjausta.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle on mahdollista luoda hyvät talouden johtamisen, vertailun, ja päätöksenteon perusteet siten, että kustannusten vertailu- ja yksikkökustannustietoa on mahdollista osin käyttää sekä kerätä jo alueen käynnistymisestä alkaen.
Nyt on oikea aika toimivan ja vertailukelpoista tietoa tarjoavan kustannuslaskennan käynnistämiselle ja tiedonkeruun aloittamiselle. Hyvinvointialue aloittaa toimintansa kahdeksan kuukauden kuluttua ja sen saama valtion rahoitus on tietyn suuruinen. Meidän tehtävämme on saada tuo rahoitus riittämään ja tuottamaan laadukasta palvelua. Päätöksenteon ja johtamisen tueksi tarvitsemme instrumentin, jolla rahoituksen riittävyyden seuranta on mahdollista.
Lainsäädännön mukaan ostopalveluiden ja palvelusetelipalveluiden tulee vastata laadultaan vastaavia julkisesti tuotettuja palveluja. Tämä on hyvä lähtökohta, koska kyse on julkisella järjestämisvastuulla olevista palveluista, joita asiakkaat saavat hoito- ja palvelusuunnitelmiinsa perustuen. Veronmaksajien näkökulmasta on tärkeää, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella luodaan alusta lähtien kustannustehokkaat tavat toimia.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella otetaan alusta lähtien käyttöön yksikkökustannusten laskenta, joka mahdollistaa keskeisten palvelutuotteiden yksikkökohtaisten kustannusten julkaisemisen, vertailun ja tiedonkeruun aloituksen hyvinvointialueen operatiivisesta käynnistämisestä lähtien.”
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän puolella on aloitettu hyvinvointialueelle soveltuva perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen tuotteistaminen ja hinnoitteleminen. Tuloksena saadaan arviolta keväällä 2023 palvelun myyntihinta mm. muille hyvinvointialueille, vakuutusyhtiöille sekä palvelun omakustannushinta. Kustannustietoa on lisäksi mahdollista hyödyntää monin tavoin johtamisen tukena kustannustehokkaan palvelutuotannon varmistamiseksi, esim. make or buy-analyyseissä arvioitaessa tuotetaanko palvelu itse vai onko se järkevää hankkia ostopalveluna.
Tuotteiden määrittelyssä huomioidaan esimerkiksi:
- hyvinvointialueen AURA -palveluluokitus
- perusterveydenhuollon Avohilmo
- sosiaalihuollon palvelutehtävät
- palvelun tarve, vaativuus, kesto, toteutustapa, ammattiryhmä, organisaatio
- mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään jo olemassa olevaa tilastointitapaa.
Tuotteiden määrittely toteutetaan yhteneväisesti kaikissa hyvinvointialueen palveluissa ja tuotteiden määrittelyssä huomioidaan suoritetilastoinnin helppous/yksinkertaisuus esim. tuotteiden lukumäärän ja tuotteiden sisällön kuvausten suhteen (hinnasto/suoritekäsikirja).
Tuotteiden määrittelyssä käytetään tuotettavan palvelun mukaan eri suoritetyyppejä esim. asiakaskontaktit (käynti, kotikäynti, etäkäynti), asumisvuorokausi, hoitovuorokausi, päivätoiminta- ja työtoimintapäivä sekä asiakas.
Syksyn 2022 kustannuslaskenta perustuu vuoden 2021 tilinpäätöslukuihin ja suoritetilastoihin, joita tasapainotetaan vuoden 2023 talousarvion kustannustasoon ja näin ollen huomioidaan laskennallisesti toiminnan muutokset, esim. hoitajamitoituksissa. Tuotteistuksen kustannuslaskenta keskittyy perussuoritetasoon, jota voidaan myöhemmissä laskennoissa tarkentaa toiminto- tai välisuoritetasolla.
Suoriteperusteiset yksikkökustannukset ovat oman tuotannon perusteella laskettuja sekä keskikustannuksia että yksikkökohtaisia kustannuksia. Keskikustannukset asiakaskontakteille tarkoittaa samoja keskihintoja siitä huolimatta missä yksikössä palvelu tuotetaan. Yksikkökohtaista kustannuslaskentaa tehdään kustannuspaikkatasoisesti asumis- ja päivätoimintayksiköille hintojen läpinäkyvyyden ja johtamisen tueksi, mutta hinnastossa käytetään keskikustannuksia. Suoritekohtaiset yksikkökustannukset sisältävät erilaisia vyörytyksiä kuten hallinnon kustannuksia ja muita yleiskustannuksia.
Tuotteistus on alkanut ikääntyneiden ja vammaisten palvelujen ympärivuorokautisissa asumispalveluissa ja etenee palvelualueilla tulosyksiköittäin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle, että se esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy yllä olevan vastauksen palvelujen yksikkökustannusten avaamisesta ja tuotantokustannusten vertailusta tehtyyn valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.