Perustelut
Hyvinvointialueen hallintosäännön 93 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy omavalvontaohjelman ja raportin sekä antaa johtopäätökset ja selvityksen omavalvontaohjelman toimeenpanosta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki (741/2023 §23) velvoittaa palvelunjärjestäjää varmistamaan omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukaisen hoitamisen. Palvelunjärjestäjän on valvottava toimintaansa siten, että sosiaali- ja terveydenhuolto on sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaista kuin asiakkaiden ja potilaiden tarve ja turvallisuus edellyttävät. Palvelunjärjestäjän on otettava toiminnassaan huomioon, että sosiaalihuollon asiakkaiden ja potilaiden palvelut toteutetaan yhdenvertaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki (741/2023 §26) edellyttää omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien toimenpiteiden julkaisua neljän kuukauden välein julkisessa tietoverkossa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja on kehitettävä omavalvontaohjelman toteutumisen seurannassa tehtyjen havaintojen perusteella sekä asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seurannan sekä asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä palveluyksiköiden henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen omavalvontaohjelman seurantaraportti 1-4/2025 (Liite 1) perustuu aluehallituksen 10.4.2025 hyväksymään päivitettyyn omavalvontaohjelmaan 2023-2025 sekä sen liitteenä olevaan laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnitelmaan. Omavalvontaohjelman seurantaraportti sisältää tilannekatsauksen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvontahavainnoista, laadusta, turvallisuudesta sekä asiakkaiden ja potilaiden palvelujen yhdenvertaisuudesta sekä havaittujen puutteiden korjaavista toimenpiteistä. Laatutavoitteet vuosille 2023–2025 on määritelty osana vaikuttavuusperusteista järjestämistä ja palvelutuotannon ohjausta viidestä eri näkökulmasta: asiakaskokemus, henkilöstö, prosessit ja saatavuus, valvonta ja omavalvonta sekä asiakas- ja potilasturvallisuus. Palvelujen ja toiminnan laadun kehittämisessä on hyödynnetty valvontahavaintoja, asiakaskokemustietoa, muistutuksista ja kanteluista nousevia ilmiöitä sekä ilmoitetuista vaaratapahtumista saatavaa tietoa. Kehittämistyön tuloksia ja raportointitietoja hyödynnetään kaikissa toiminnoissa sekä laadun ja turvallisuuden jatkuvassa parantamisessa.
Raportti julkaistaan Keusoten verkkosivuilla sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023 §26) vaatimusten mukaisesti. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen julkisella verkkosivulla julkaistava omavalvontaohjelman toteutumista kuvaava omavalvonnan raportti 1-4/2025 on päätöksen liitteenä.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.