Aluehallitus, kokous 27.5.2025

§ 122 Palveluntuottajarekisterin (DPS) sisäinen tarjouspyyntö 2025 luokassa 3 Asumisen tuki

KEUHDno-2022-254

Valmistelija

  • Mira Rantanen, vammaispalvelujen koordinoiva esihenkilö, ostopalvelu + hankinta, mira.rantanen@keusote.fi

Perustelut

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (jatkossa hankintayksikkö) perusti vammaisten henkilöiden palvelujen hankintaa koskevan joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (DPS) 2.11.2023 julkaistulla hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero KEUHDno-2022-254. Hankintailmoitus julkaistiin ilmoituskanavissa www.hankintailmoitukset.fi ja www.tarjouspalvelu.fi.

Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan joustavana sähköisenä palveluntuottajarekisterinä, (jatkossa palveluntuottajarekisteri), joka tarkoittaa hankintayksikön suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata asiakkaiden tarpeen mukaisten palveluiden toteuttaminen ja asiakaskohtaisen palvelun valinta niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. 

Palveluntuottajarekisteri on voimassa kahdeksan (8) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa tai päättää sen voimassaolon ennenaikaisesti uudella hankintailmoituksella.

Palvelun järjestämiselle ostopalveluna on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hankintayksikkö toteuttaa palveluhankinnan avulla vammaisten henkilöiden tarpeen mukaisia palveluja järjestämisvastuunsa mukaisesti, palvelujen luonne ja asiakkaiden tarpeet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Hankintayksikkö huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun sisältöä ja laatua, hinnoittelua, muutosmahdollisuuksia ja jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla. Hankintasopimus sisältää järjestämislain 15 §:n edellyttämät ehdot.  

Palveluntuottajarekisterin kohde ehdot ja toiminta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.

Tarjouspyyntö, hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankintayksikkö lähetti 10.2.2025 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaaleina 1. 

Hankinnan kohteena ovat vammaisten henkilöiden asumisen tuen ja lyhytaikaisen huolenpidon palvelut. Lisäksi hankinnan kohteena on vapaaehtoisena lisäpalveluna päiväaikainen toiminta osana asumisen tukea. Lisäpalveluna hankinnan kohteena on myös vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän palvelu. Perhehoito ei ole hankinnan kohteena. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin. Palveluja voidaan järjestää myös erityishuoltona, jolloin hyvinvointialueen päätöksiä tekevä vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmä tekee asiakkaalle päätöksen erityishuollon antamisesta. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä ”Palvelukuvaus”.

Palvelu toteutuu seuraavissa osissa:

Asumisen tuki omaan kotiin
OSA 1 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 1
OSA 2 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 8

Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon
OSA 3 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 1 – 3
OSA 4 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 4 – 7

Asumisen tuki erityishuoltoa saavalle asiakkaalle
OSA 5 Asumisen tuki erityishuoltoa saavalle asiakkaalle luokat 4 – 7

Lyhytaikainen huolenpito 
OSA 6 Lyhytaikainen huolenpito omaan kotiin luokka 8
OSA 7 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon luokat 1 – 3
OSA 8 Lyhytaikainen huolenpito palveluntuottajan asuntoon luokat 4 – 7

Lyhytaikainen huolenpito erityishuoltoa saavalle asiakkaalle
OSA 9 Lyhytaikainen huolenpito erityishuoltoa saavalle asiakkaalle luokat 1 – 3
OSA 10 Lyhytaikainen huolenpito erityishuoltoa saavalle asiakkaalle luokat 4 – 7

Tarkoituksena on, että sopimus tulee voimaan 1.6.2025. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta (varsinainen sopimuskausi). Sen jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen yhden (1) vuoden mittaiseen optiokauteen (optiokausi). Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Tilaaja voi ottaa optiokaudet käyttöön myös kerralla.

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo yhteisöllisen asumisen palveluille on noin 38,5 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo sopimuskaudelta on noin 154 miljoonaa euroa.

Saadut tarjoukset

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 10.3.2025 klo 10:00 mennessä 141 tarjousta. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja. 
Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, halvin hinta. 
Hintavertailua varten tarjoajan osahinnat lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 100 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 100.

Hankintayksikkö turvaa hankinnan kohteena olevan palvelun laadukkuuden ja asiakkaiden edun mukaisuuden kattavien ja korkealaatuisten laadun vähimmäisvaatimusten sekä henkilöstön osaamista ja koulutusta koskevien vaatimusten avulla. Asetetut palveluluokat, kattavat vaatimukset erilaisiin tuen tarpeisiin vastaamiseen, palveluntuottajien erityisosaamiset ja palveluntuottajille asetetut suunnitteluvelvoitteet turvaavat asiakkaiden monimuotoisiin, yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisen.

Hankintayksikkö valitsee kaikki tarjouspyynnön mukaiset, asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa ratkaisuperusteena on halvin hinta. Tarjouskilpailun perusteella tehtävä sopimus ei velvoita palveluntuottajaa tuottamaan palvelua tilaajalle tiettyä vähimmäismäärää, vaan palveluntuottaja tarjoaa palvelua kapasiteettinsa rajoissa. Asiakaskohtaisen tilauksen vastaanotettuaan palveluntuottajan on toteutettava palvelu tilauksen ja sopimuksen mukaisesti.

Tarjousvertailun lopputulos ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Tarjousvertailu mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintayksikkö tekee sopimuksen niiden palveluntuottajien kanssa, jotka toimittavat osallistumis- ja tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat ja tiedot. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.

Liitteet
1.    Avauspöytäkirja (Ei vielä julkinen Julkisuuslaki 6§1mom. 3-kohta)
2.    Tarjousvertailu (Ei vielä julkinen Julkisuuslaki 6§1mom. 3-kohta)

Ehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää 

  1. hyväksyä liitteen 2 Tarjousvertailu mukaiset palveluntuottajat tuottamaan asumisen tuen palvelua liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä, 
  2. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset ja tekemään niihin tarvittavat teknisluontoiset korjaukset ja täsmennykset 
  3. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan päättämään mahdollisen hankintapäätöstä koskevan hankintaoikaisuvaatimuksen 
  4. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätökset sopimuksen mukaisista hinnanmuutoksista vuosittain
  5. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätöksen sopimuksen mukaisen option käyttöönotosta ja
  6. että pykälä tarkastetaan välittömästi kokouksessa. Päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Käsittely:

Koordinoiva esihenkilö Mira Rantanen piti asiasta alustuksen.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Tarjoajat, IKVA vammaispalvelut, hankintapalvelut

Liitteet

Oheismateriaali