Aluevaltuusto, kokous 11.12.2025

§ 85 Vuosien 2026-2029 taloussuunnitelma ja vuoden 2026 talousarvio

KEUHDno-2025-2241

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kehys

Aluehallitus hyväksyi vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman kehyksen ja vuoden 2026 talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 17.6.2025 § 160. Kehys valmisteltiin aluevaltuuston 22.5.2025 § 30 hyväksymien taloussuunnitelman lähtökohtien mukaisesti. Aluevaltuuston päätöksen mukaisesti alijäämät pyritään kattamaan vuoden 2029 loppuun mennessä.

Kehyksessä valtionrahoitus perustui valtiovarainministeriön 30.4.2025 julkaisemaan rahoituksen painelaskelmaan.

Vuoden 2026 kehyksen mukaan oman palvelutuotannon toimintakate oli n. -538,6 Me eli toimintakatteen muutos oli n. -3,7 % kehyksen pohjana olleeseen huhtikuun 2025 tilinpäätösennusteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen kasvuksi arvioitiin 4,0 % ja pelastustoimen toimintakatteen kasvuksi 1,0 %. Toimintakatteen muutos hyvinvointialuetasolla oli kehyksessä n. -1,0 %. Tilikauden tulos oli n. 16,3 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 128,9 Me.

Vuoden 2027 kehyksessä oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos oli n. -3,3 % vuoden 2026 kehyksen mukaiseen toimintakatteeseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon toimintakatteen muutokseksi arvioitiin 2,5 % ja pelastustoimen toimintakatteen muutokseksi 1,0 %. Tällöin hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. -1,2 %. Tilikauden tulos oli n. 58,9 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 70,0 Me.

Vuoden 2028 kehyksessä toimintakatteen kasvu omassa palvelutuotannossa oli n. 2,1 %, erikoissairaanhoidossa n. 2,5 % ja pelastustoimessa n. 1,0 %. Hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 2,2 %. Tilikauden tulos oli n. 37,2 Me ja kumulatiivinen alijäämä vuoden lopussa n. 32,8 Me.

Vuoden 2029 kehyksessä toimintakatteen muutos omassa palvelutuotannossa oli n. 6,2 %, erikoissairaanhoidossa n. 2,5 % ja pelastustoimessa n. 1,0 %. Hyvinvointialueen toimintakatteen muutos oli n. 4,8 %. Tilikauden tulos oli 32,9 Me ja kumulatiivinen ylijäämä vuoden lopussa 0,1 Me.

 

Vuoden 2025 lokakuun tilinpäätösennuste

Vuoden 2025 lokakuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan kaikkien sitovuustasojen (oma palvelutuotanto, erikoissairaanhoito, pelastustoimi) toimintakate toteutuu muutetun talousarvion mukaisesti. Muutettu talousarvio poikkeaa erikoissairaanhoidon osalta kehyksen pohjana olleesta huhtikuun tilinpäätösennusteesta. Omassa palvelutuotannossa on ennustettu mahdollisia alituksia terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueella ja hyvinvointialueen johdossa sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuudessa, mutta koska talousarvioon sisältyvä lomapalkkavelan pienentämistavoite ei toteudu hyvinvointialuetasolla suunnitellusti, ei oman palvelutuotannon kokonaisuuden arvioida alittuvan. Pelastustoimesta on myös saatu arvioita mahdollisesta alituksesta, mutta arvioon sisältyy vielä epävarmuuksia. Valtionrahoituksen, rahoitustuottojen ja -kulujen sekä suunnitelman mukaisten poistojen arvioidaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina. Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan n. -18,1 Me, joten kumulatiivinen alijäämä vuoden 2025 lopussa on n. 151,3 Me.

 

Talousarvio 2026

Palvelualueiden kanssa käytiin talousarvioneuvottelut syyskuussa 2025. Alueet olivat valmistelleet talousarvioesityksen aluehallituksen antamaan kehykseen annetun ohjeen mukaan, mutta hyvinvointialueen johto sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuus ei päässyt annettuun kehykseen. Vuoden 2026 talousarvio on siis aluehallituksen hyväksymää kehystä heikompi.

Tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa vuodelle 2026 kohdentui n. 34,6 Me:n säästötoimet, joista n. 8,6 Me oli vielä tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa kohdentamatta palvelualueille. Talousarviossa on huomioitu kaikki tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa palvelualueille kohdennetut toimenpiteet sekä n. 4,6 Me kohdentamattomia toimenpiteitä. Huomioiduista säästötoimista n. 21,3 Me kohdentuu henkilöstökuluihin, n. 6,2 Me palvelujen ostoihin sekä n. 3,0 Me muihin eriin (aineet, tarvikkeet ja tavarat sekä muut toimintakulut).

Oman palvelutuotannon toimintakate on -539,7 Me eli n. 3,5 % pienempi kuin lokakuun 2025 tilinpäätösennusteessa. Erikoissairaanhoidon toimintakate on -308,8 Me eli kasvu on n. 4,1 % ja pelastustoimen toimintakate on n. -18,7 Me ja kasvu n. 1,0 %. Oman palvelutuotannon ja erikoissairaanhoidon välillä tehtiin muutoksia siten, että omasta palvelutuotannosta siirtyi n. 6,54 Me verran kokonaisuuksia erikoissairaanhoitoon. Siirtyneet kokonaisuudet ovat ympärivuorokautisen päivystyksen ostot HUSilta, M1-kuljetukset, vainajien säilytys ja kuljetus sekä päivystysapupalvelujen määrärahat. Tämän kokonaisuuden siirto huomioiden oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos suhteessa vuoden 2025 tilinpäätösennusteeseen on -2,3 % ja erikoissairaanhoidon 1,9 %. Koko hyvinvointialueen toimintakate on -867,2 Me ja toimintakatteen muutos on -0,8 %.

Kehyksessä valtionrahoitus perustui valtiovarainministeriön 30.4.2025 julkaisemaan rahoituslaskelmaan. Ministeriö on sen jälkeen julkaissut kaksi uutta rahoituslaskelmaa, joissa kummassakin rahoitus on heikentynyt edellisestä. Viimeisin laskelma on julkaistu 22.9.2025 ja siinä vuoden 2026 rahoitus on 877,6 Me eli lähes 4,4 Me kehyksessä ollutta pienempi.

Vuoden 2026 talousarviossa vuosikate on 9,3 Me. Rahoitustuottojen ja -kulujen sekä suunnitelman mukaisten poistojen jälkeen tilikauden tulos on 5,2 Me. Kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2026 lopussa n. 146,1 Me.

 

Taloussuunnitelmavuodet 2027-2029

Vuosi 2027 on toimintakatteen osalta valmisteltu kehyksen mukaisena, mutta vuodelle 2026 sisältyvä lomapalkkavelan 7 Me:n pienentämistavoite ei sisälly enää vuoteen 2027. Suunnitelmassa on huomioitu päätetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman mukaiset toimenpiteet täysimääräisinä. Toimintakatteen muutos on n. -1,2 % suhteessa vuoteen 2026. Omassa palvelutuotannossa toimintakatteen muutos on n. -3,5 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen muutos suhteessa kehykseen on huomioitu ja rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen arviot tarkistettu. Tilikauden tulos päätyy näillä oletuksilla n. 48,6 Me ylijäämäiseksi, jolloin kumulatiivinen alijäämä olisi vuoden 2027 lopussa n. 97,4 Me.

Vuoden 2028 suunnitelma edellyttää n. 1,5 Me:n verran uusia tuottavuustoimia. Toimintakatteen muutos on n. 2,0 %. Omassa palvelutuotannossa muutos on n. 1,8 %, erikoissairaanhoidossa 2,5 % ja pelastustoimessa 1,0 %. Valtionrahoituksen, rahoitustuottojen ja -kulujen sekä poistojen uudelleen arvioinnin myötä tilikauden tulos päätyy n. 51,1 Me ylijäämäiseksi ja kumulatiivinen alijäämä pienenee 46,3 Me:on.

Kehyksessä arvioitiin, ettei vuonna 2029 tarvita enää uusia tuottavuustoimenpiteitä ja aiempien vuosien suunnitelmiin sisältyviä lomautuksia ei tarvittaisi enää suunnitelmakauden viimeisenä vuonna. Jotta alijäämät saadaan katettua valtuuston linjauksen mukaisesti vuoden 2029 loppuun mennessä, täytyy myös suunnitelmakauden viimeisenä vuonna toteuttaa lomautukset tai vaihtoehtoisesti etsiä muita tuottavuustoimia. Vuoden 2029 tulos olisi n. 46,9 Me ylijäämäinen, jolloin kumulatiivista ylijäämää olisi vuoden lopussa n. 0,6 Me.

Suunnitelmavuosien valmistelu perustuu 22.9.2025 julkaistuun rahoituksen painelaskelmaan vuosien 2027 ja 2028 osalta ja 30.4.2025 julkaistuun painelaskelmaan vuoden 2029 osalta. Valtionrahoitus tulee muuttumaan useaan kertaan ennen taloussuunnitelmakauden päättymistä, joten tässä vaiheessa suunnitelmakaudelle arvioitujen tuottavuustoimenpiteiden määrä voi muuttua paljonkin seuraavien vuosien aikana.

 

Alijäämän kattaminen

Vuodesta 2023 alkaen syntyneet alijäämät tulee hyvinvointialuelain mukaan kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Mikäli vuoden 2025 tilinpäätösennusteen mukainen kumulatiivinen alijäämä 151,3 Me katettaisiin vuonna 2026, se tarkoittaisi toimintakatteen n. -17,5 %:n muutosta suhteessa vuoden 2025 tilinpäätösennusteeseen ja vuoden 2026 taloussuunnitelmaan jo sisällytettyjen toimenpiteiden lisäksi n. 146,1 Me:n edestä lisätoimenpiteitä. Koska tuottavuustoimet kohdentuvat yksinomaan omaan palvelutuotantoon, olisi oman palvelutuotannon toimintakatteen muutos lähes -30 %. Tällainen sopeuttaminen on kaikilla mittareilla mitattuna epärealistista eikä hyvinvointialue voisi järjestää alueensa asukkaille perustuslaissa tarkoitettuja lakisääteisiä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluja.

Aluevaltuusto päätti 22.5.2025 § 30 taloussuunnitelman lähtökohdaksi, että alijäämien kattaminen pyritään tekemään vuoden 2029 loppuun mennessä. Mikäli valtionrahoitus toteutuu taloussuunnitelman valmistelussa käytettävissä olleiden valtionrahoituslaskelmien mukaisesti suunnitelmakauden aikana eikä taloussuunnitelmassa arvioidut riskit realisoidu, taloussuunnitelma on toteutettavissa mittavista vuosittaisista säästötoimista huolimatta.

Taloussuunnitelmassa vuoden 2026 tilikauden tulos on ensimmäistä kertaa positiivinen hyvinvointialueen toiminnan aikana eli talouden suunta saadaan oikealle uralle.

 

Investoinnit

Hyvinvointialueella ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2026, joten uusia investointeja ei voida aloittaa eikä uusia investointeja vastaavia sopimuksia tehdä, mikäli lainanottovaltuuteen ei saada muutosta. Taloussuunnitelman investointiosaan on lainanottovaltuuden puutteesta huolimatta listattu myös uusia investointeja aiemmin aloitettujen loppuun saattamisen lisäksi. Vuodelle 2026 esitettyjen investointien kokonaismäärä on n. 86,9 Me. Summassa on mukana Järvenpään sote-keskuksen ja Pehtoorin lastensuojeluyksikön kiinteistöjen ostaminen, yhteensä n. 58,7 Me. Koska näihin hankintoihin ei ole lainanottovaltuutta, ei hankinnan vaikutuksia ole huomioitu taloussuunnitelmassa (korkokulut, poistot, lainamäärä). Mikäli näihin saadaan lainanottovaltuus ja hankinnat toteutetaan, tullaan vuoden 2026 talousarvioon tekemään tarvittavat muutokset.

Taloussuunnitelmassa investointiosa esitetään vuoteen 2030 saakka, vaikka muuten taloussuunnitelma yltää vuoteen 2029 saakka.

Valtiolle toimitettava vuosien 2027-2030 investointisuunnitelma on päätöksenteossa taloussuunnitelman käsittelyn aikataulussa.

 

Riskit

Taloussuunnitelma on tavoitteellinen ja edellyttää tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteiden toteutumista sekä valtionrahoituksen toteutumista vähintään taloussuunnitelman pohjana olleiden painelaskelmien mukaisina.

Omassa palvelutuotannossa taloussuunnitelmaan sisältyviä riskejä ovat mm. lomapalkkavelan säästötavoitteen siirtyminen edelleen vuodelle 2026, henkilösivukuluprosenttien mahdollinen muutos sekä ikääntyneiden palveluketjun virtauksen epäonnistuminen, mikä kasvattaa edelleen ikääntyneiden asumispalvelujen tarvetta. Toimintatuottoja on korotettu reilusti vuodesta 2025, mikä sisältää riskin tuloarvion toteutumisesta. Määrärahojen riittävyyteen sisältyy riskiä mm. henkilöstökulujen erilliskorvauksissa, hoitotarvikejakelussa, lääkkeissä ja hoitotarvikkeissa sekä laboratoriopalveluissa ja apuvälinepalveluissa.

Erikoissairaanhoidon määrärahoihin sisältyy riski. HUSin yhtymäkokous päättää HUSin talousarviosta 18.12.2025. Erikoissairaanhoitoon tehdään tarvittaessa talousarviomuutos vuonna 2026. 

 

Lautakuntien lausunnot

Tarkastuslautakunta on 10.9.2025 § 71 hyväksynyt tarkastuslautakunnan talousarvion vuodelle 2026.

Konsernijaosto pyysi 1.10.2025 § 15 lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä lausunnot taloussuunnitelmasta. Lapset, nuoret ja työikäiset -lautakunta on 11.11.2025 § 15 ja Ikääntyneet ja vammaiset -lautakunta 12.11.2025 § 20 antaneet lausuntopyyntöön vastineensa. Nämä vastineet ovat esityslistan liitteenä.

 

Päätöksenteko

Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa konsernijaostossa, aluehallituksessa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa. Aluehallituksen ja valtuustoryhmien puheenjohtajien iltakoulussa hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa käsiteltiin 18.11.2025.

Konsernijaosto käsittelee hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 26.11.2025. Aluehallitus käsittelee taloussuunnitelmaa 2.12.2025 ja tekee esityksensä aluevaltuustolle, joka päättää taloussuunnitelmasta ja vuoden 2026 talousarviosta 11.12.2025.

Ehdotus

Esittelijä

Taneli Kalliokoski, tila- ja tukipalvelujohtaja, taneli.kalliokoski@keusote.fi

Konsernijaosto päättää esittää aluehallitukselle, että se esittää edelleen aluevaltuustolle vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja vuoden 2026 talousarvion hyväksymistä hyvinvointialuejohtajan esityksen mukaisesti.

Lisäksi konsernijaosto päättää valtuuttaa rahoitus- ja talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

..

Ehdotus

Esittelijä

Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja vuoden 2026 talousarvion.

Käsittely:

Päätettiin yksimielisesti tehdä seuraavat tekniset korjaukset:

  • s. 7 Vuoden 2026 hyvinvointialueiden kokonaisrahoituksessa on huomioitu valtion vuoden 2026 talousarvioesityksen mukaiset toimenpiteet vuodelle 2026. (lisäys kursivoitu)
  • s. 35 Tuloslaskelma ja Käyttötalousosa yhteensä eli sitovuustasot yhteensä ja s. 54 Tuloslaskelmaosa -> TA 2026 -sarakkeeseen kohtaan muut toimintatuotot lisätty sisäiset vuokratuotot
  • s.35 Toimintakulujen jakautuminen 2026, käyttötalousosa yhteensä -kaavioon eritelty palvelujen ostot omaan palvelutuotantoon, erikoissairaanhoitoon ja pelastustoimeen.
  • s. 55 viidenteen kappaleeseen, ensimmäisen lauseen loppuun lisättiin "eli ankkurikohteista".

 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan teknisin korjauksin.

Valmistelija

  • Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

     

Ehdotus

Aluevaltuusto päättää hyväksyä vuosien 2026-2029 taloussuunnitelman ja vuoden 2026 talousarvion.

Käsittely:

Muutosehdotus 1

Pirja Vitikka esitti Helinä Pertun ja Antti Heikkilän kannattamana aluevaltuustoryhmien yhteisenä neuvottelutuloksena työosuusrahan (255 700€) lisäämistä takaisin vuoden 2026 talousarvioon.

Muutosehdotus 2

Olli Savela teki Anu Karvisen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: Poistetaan toiminnallisista tavoitteista sivulta 29 kohta ”lomautukset tarvittaessa” sekä sivulta 36 lomautusten noin 4 miljoonan euron säästötavoite.

Toimenpidealoite 1

Olli Savela teki Anu Karvisen kannattamana seuraavan toimenpidealoitteen:

Toimenpidealoite: "Valtuusto edellyttää, että vuoden 2027 talousarvio valmistellaan siten, että oman palvelutuotannon sitovuustaso on tarkempi, vähintään palvelualuekohtainen."

Muutosehdotus 3

Anu Karvinen teki Olli Savelan kannattamana, seuraavan muutosehdotuksen talousarvion sivulle 29: Poistetaan käyttötalousosan toiminnallisten tavoitteiden keskeisistä toimenpiteistä maininta ikääntyneiden allianssitoiminnasta.

Toimenpidealoite 2

Anu Karvinen teki Olli Savelan kannattamana seuraavan toimenpidealoitteen: seuraava taloussuunnitelma valmistellaan siten, että alijäämät katetaan viimeistään vuoteen 2032 mennessä.

 

Puheenjohtajan tiedusteltua sitä aluevaltuustolta, aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti Pirja Vitikan esittämän aluevaltuustoryhmien yhteisen ehdotuksen työosuusrahan lisäämisestä vuoden 2026 talousarvioon.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettuja muutosehdotuksia, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestäminen sähköistä kokousjärjestelmää käyttäen, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä siltä osin, kuin äänestäminen sähköisen järjestelmän kautta ei toteudu.

Äänestysjärjestys

Äänestys 1
JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Savelan muutosehdotus: Poistetaan toiminnallisista tavoitteista sivulta 29 kohta ”lomautukset tarvittaessa” sekä sivulta 36 lomautusten noin 4 miljoonan euron säästötavoite.

Äänestyksen tulos:  61 JAA-ääntä, 3 Ei-ääntä, 2 TYHJÄÄ

Äänestys 2
JAA = toimenpidealoitetta ei lisätä
EI = Savelan toimenpidealoite lisätään; Toimenpidealoite: "Valtuusto edellyttää, että vuoden 2027 talousarvio valmistellaan siten, että oman palvelutuotannon sitovuustaso on tarkempi, vähintään palvelualuekohtainen."

Äänestyksen tulos: 60 JAA-ääntä, 6 Ei-ääntä.

Äänestys 3
JAA = aluehallituksen pohjaehdotus
EI = Karvisen muutosehdotus: poistetaan maininta ikääntyneiden allianssitoiminnasta s. 29

Äänestyksen tulos:  58 JAA-ääntä, 8 Ei-ääntä.

Äänestys 4
JAA = toimenpidealoitetta ei lisätä
EI = Karvisen toimenpidealoite lisätään: seuraava taloussuunnitelma valmistellaan siten, että alijäämät katetaan viimeistään vuoteen 2032 mennessä.

Äänestyksen tulos: 63 JAA-ääntä, 3 Ei-ääntä,  
 

 

Päätös

Hyväksyttiin muuten ehdotuksen mukaan, mutta työosuusraha päätettiin palauttaa talousarvioon vuodelle 2026.

Äänestystulokset

  • Kyllä 61 kpl 92%

    Tom Boman, Tiia Lintula, Jaakko Haapamäki, Annika Kokko, Kim Kiuru, Andeliina Cieslak, Jaakko Rainio, Arto Luukkanen, Kalle Ikkelä, Henri Kontkin, Kenneth Morelius, Arto Lindberg, Ville Mäkipelto, Riikka Raekannas, Maarit Hemmilä, Helinä Perttu, Virpi Räty, Reija Taupila, Katri Kangas-Pusa, Pirjo Komulainen, Mia Rundgren, Sanna Kervinen, Matti Korkiakoski, Aila Koivunen, Tarja Kuikka, Otto Suhonen, Sari Silventoinen, Henriina Rantala, Santeri Leinonen, Pirjo Vainio, Laura Åvall, Irma Pahlman, Lauri Untamo, Janne Mellin, Tiina Aalto, Jyrki Kosonen, Tiina Karhunen, Ulla Keränen, Pirja Vitikka-Koponen, Juhani Vuorisalo, Lotta Vainiola, Tiina Halla-aho, Tarja Vierikko, Satu Lampi, Antti Heikkilä, Anna-Liisa Lyytinen, Tiina Toiminen, Kimmo Behm, Harri Lepolahti, Taru Salmivuori, Raisa Välimäki-Kuronen, Sirkka Rousu, Johanna Tukiainen, Satu Tuominen, Mila Lehtonen, Anna Yltävä, Emmi Tuomisto, Jussi Salonen, Kati Lepojärvi, Mari Valve, Tuula Latosuo

  • Ei 3 kpl 5%

    Olli Savela, Anu Karvinen, Lassi Markkanen

  • Tyhjä 2 kpl 3%

    Mimmi Launiala, Johanna Jokinen

  • Kyllä 60 kpl 91%

    Tiia Lintula, Jaakko Haapamäki, Annika Kokko, Kimmo Behm, Mila Lehtonen, Henri Kontkin, Andeliina Cieslak, Maarit Hemmilä, Kalle Ikkelä, Arto Lindberg, Tom Boman, Mari Valve, Tiina Karhunen, Tuula Latosuo, Reija Taupila, Helinä Perttu, Virpi Räty, Sari Silventoinen, Satu Tuominen, Ulla Keränen, Henriina Rantala, Juhani Vuorisalo, Harri Lepolahti, Ville Mäkipelto, Kenneth Morelius, Matti Korkiakoski, Sanna Kervinen, Satu Lampi, Jyrki Kosonen, Lauri Untamo, Santeri Leinonen, Pirjo Vainio, Janne Mellin, Tarja Vierikko, Kim Kiuru, Laura Åvall, Jaakko Rainio, Mia Rundgren, Aila Koivunen, Tarja Kuikka, Tiina Aalto, Arto Luukkanen, Katri Kangas-Pusa, Tiina Toiminen, Sirkka Rousu, Anna-Liisa Lyytinen, Taru Salmivuori, Antti Heikkilä, Pirja Vitikka-Koponen, Pirjo Komulainen, Otto Suhonen, Riikka Raekannas, Tiina Halla-aho, Raisa Välimäki-Kuronen, Johanna Tukiainen, Anna Yltävä, Emmi Tuomisto, Irma Pahlman, Jussi Salonen, Kati Lepojärvi

  • Ei 6 kpl 9%

    Olli Savela, Anu Karvinen, Lotta Vainiola, Johanna Jokinen, Mimmi Launiala, Lassi Markkanen

  • Kyllä 58 kpl 88%

    Arto Luukkanen, Jaakko Haapamäki, Kim Kiuru, Andeliina Cieslak, Helinä Perttu, Maarit Hemmilä, Riikka Raekannas, Kalle Ikkelä, Sanna Kervinen, Arto Lindberg, Tuula Latosuo, Ville Mäkipelto, Virpi Räty, Henri Kontkin, Matti Korkiakoski, Jaakko Rainio, Annika Kokko, Reija Taupila, Antti Heikkilä, Tiina Halla-aho, Mari Valve, Satu Lampi, Otto Suhonen, Taru Salmivuori, Janne Mellin, Kimmo Behm, Tom Boman, Henriina Rantala, Tiina Karhunen, Santeri Leinonen, Juhani Vuorisalo, Katri Kangas-Pusa, Mia Rundgren, Sirkka Rousu, Pirjo Vainio, Kenneth Morelius, Tiina Toiminen, Tarja Vierikko, Irma Pahlman, Pirja Vitikka-Koponen, Aila Koivunen, Mila Lehtonen, Jyrki Kosonen, Pirjo Komulainen, Anna-Liisa Lyytinen, Satu Tuominen, Laura Åvall, Raisa Välimäki-Kuronen, Tiina Aalto, Harri Lepolahti, Sari Silventoinen, Lauri Untamo, Johanna Tukiainen, Emmi Tuomisto, Anna Yltävä, Jussi Salonen, Kati Lepojärvi, Tiia Lintula

  • Ei 8 kpl 12%

    Olli Savela, Lotta Vainiola, Anu Karvinen, Ulla Keränen, Mimmi Launiala, Tarja Kuikka, Lassi Markkanen, Johanna Jokinen

  • Kyllä 63 kpl 95%

    Arto Lindberg, Jaakko Haapamäki, Henri Kontkin, Satu Lampi, Lauri Untamo, Mari Valve, Irma Pahlman, Mila Lehtonen, Kimmo Behm, Santeri Leinonen, Arto Luukkanen, Tom Boman, Annika Kokko, Lotta Vainiola, Johanna Jokinen, Kalle Ikkelä, Jaakko Rainio, Aila Koivunen, Tuula Latosuo, Andeliina Cieslak, Juhani Vuorisalo, Matti Korkiakoski, Sari Silventoinen, Ulla Keränen, Riikka Raekannas, Pirjo Komulainen, Kenneth Morelius, Sanna Kervinen, Otto Suhonen, Helinä Perttu, Mia Rundgren, Tiina Halla-aho, Mimmi Launiala, Jyrki Kosonen, Katri Kangas-Pusa, Tarja Vierikko, Tiina Karhunen, Janne Mellin, Reija Taupila, Ville Mäkipelto, Henriina Rantala, Harri Lepolahti, Pirjo Vainio, Satu Tuominen, Tarja Kuikka, Anna-Liisa Lyytinen, Emmi Tuomisto, Tiina Toiminen, Maarit Hemmilä, Pirja Vitikka-Koponen, Laura Åvall, Sirkka Rousu, Virpi Räty, Raisa Välimäki-Kuronen, Tiia Lintula, Kim Kiuru, Tiina Aalto, Antti Heikkilä, Taru Salmivuori, Johanna Tukiainen, Anna Yltävä, Jussi Salonen, Kati Lepojärvi

  • Ei 3 kpl 5%

    Anu Karvinen, Olli Savela, Lassi Markkanen