Tarkastuslautakunta, kokous 30.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 44 Tarkastuslautakunnan tukipalvelut

KEUHDno-2022-93

Valmistelija

  • Petja Harakka, va. hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialuelain 125 §:ssä säädetään tarkastuslautakunnan tehtävistä. Tarkastuslautakunta valmistelee aluevaltuuston päätettävät talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioi, ovatko aluevaltuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet hyvinvointialueella toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi lautakunnan tehtävänä on arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä taloussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden riittävyyttä talouden tasapainotuksen kannalta. Tarkastuslautakunta valvoo, että 89 §:ssä säädettyä velvollisuutta ilmoittaa sidonnaisuuksista noudatetaan ja saattaa nämä ilmoitukset aluevaltuustolle tiedoksi. 

Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa aluevaltuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään aluevaltuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Aluehallitus puolestaan antaa aluevaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunnan tukipalvelut, joilla tarkastuslautakunnan arviointityötä tuetaan koostuvat hyvinvointialueen viranhaltijoiden tuottamista ja tilintarkastusyhtymältä hankittavista tukipalveluista. Tilintarkastusyhtymältä hankittavat tukipalvelut kilpailutettiin yhdessä tilintarkastuspalvelujen kanssa. Tarjouspyynnössä esitettiin arvio hankittavien tukipalvelujen määrästä. Hyvinvointialueen hallintojohtaja yhteistyössä hankintajuristien kanssa on varmentanut, että tämä arvioi ei ole määriin nähden sitova, vaan palveluja voidaan hankkia tarkastuslautakunnan tarpeiden mukainen määrä. Tilintarkastusyhtymältä hankittavaan palveluun kuuluvat arviointisuunnitelman ja arviointikertomuksen rungon laadinta sekä arviointikertomuksen koonnin koordinointi. Tilintarkastaja on myös läsnä tarkastuslautakunnan kokouksissa. 

Tarjouskilpailun voittaneen tilintarkastusyhtymän kanssa laaditaan sopimus, jonka luonnos on tarjouspyyntöasiakirjan liitteenä (Hansel, DPS). Sopimus ei sisällä määräostovelvoitetta. Tämä tarkoittaa, että esitetyistä arvioista voidaan poiketa eivätkä tarjouspyyntövaiheessa esitetyt arviot näin rajoita hankinnan määrää. 

Tilintarkastusyhtymältä hankittavien tukipalvelujen lisäksi tarkastuslautakunnan työtä tuetaan viranhaltijoiden toimesta. Hallinto- ja tukipalvelut tarjoavat tukea teknisinä sihteeripalveluina ja asianhallinnan tukena. Kaikki johtavat viranhaltijat ja esihenkilöt valmistelevat asioita, joista tarkastuslautakunta haluaa heitä kuulla, toimittavat materiaalia ja osallistuvat haastatteluihin sekä järjestävät tutustumiskäyntejä. Hyvinvointialueen sisäinen tarkastus voi tukea tarkastuslautakuntatyötä perehdyttämällä ja kouluttamalla sekä raportoimalla. Tilintarkastajien, sisäisen tarkastajan ja kaikkien viranhaltijoiden tekemä työ ja raportointi tuottaa tarkastuslautakunnalle tietoa arviointikertomuksen laadinnan tueksi. 

 

Käsittely

Käytiin keskustelua lisäosto-option mahdollisuuden ja  sen hinnan kirjaamisesta tukipalveluita koskevaan sopimukseen. 

Laura Alkula esitti seuraavan muutosesityksen tukipalveluiden hankinnan periaatteisiin: 

” Hyvinvointialuelain 125 §:ssä säädetään tarkastuslautakunnan tehtävistä.  Tarkastuslautakunta valmistelee aluevaltuuston päätettävät talouden tarkastusta  koskevat asiat sekä arvioi, ovatko aluevaltuuston asettamat toiminnan ja talouden  tavoitteet hyvinvointialueella toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja  tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi lautakunnan tehtävänä on arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä taloussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden riittävyyttä talouden tasapainotuksen kannalta.Tarkastuslautakunta valvoo, että 89 §:ssä säädettyä velvollisuutta ilmoittaa  sidonnaisuuksista noudatetaan ja saattaa nämä ilmoitukset aluevaltuustolle tiedoksi.

Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa aluevaltuustolle kultakin  vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään aluevaltuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Aluehallitus puolestaan antaa  aluevaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. 

Tarkastuslautakunta on aluevaltuuston alainen toimielin. Sisäinen tarkastus raportoi aluehallitukselle tai sen alaiselle toimikunnalle.Tilintarkastus raportoi ensisijaisesti  tarkastuslautakunnalle ja aluevaltuustolle, joka hyväksyy tilinpäätöksen ja myöntää  tilivelvollisille vastuuvapauden. Tilintarkastaja antaa mahdollisen  tilintarkastuspöytäkirjan aluehallitukselle. 

Hyvinvointialueen ulkoisen valvontajärjestelmän muodostavat tarkastuslautakunta ja tilintarkastus. Ulkoinen valvonta on toimivasta johdosta ja muusta organisaatiosta  riippumatonta. Kaikki johtavat viranhaltijat ja esihenkilöt valmistelevat asioita, joista tarkastuslautakunta haluaa heitä kuulla, toimittavat materiaalia ja osallistuvat  haastatteluihin sekä järjestävät tutustumiskäyntejä. Hyvinvointialueen sisäinen tarkastus voi tukea tarkastuslautakuntatyötä perehdyttämällä ja kouluttamalla sekä raportoimalla. Tilintarkastajien, sisäisen tarkastajan ja kaikkien viranhaltijoiden  tekemä työ ja raportointi tuottaa tarkastuslautakunnalle tietoa arviointikertomuksen  laadinnan tueksi. 

Hyvinvointialuelain yksityiskohtaisissa perusteluissa (HE 241/2020 vp) todetaan, että  ”Tarkastuslautakunnan talousarviosta päätettäessä aluevaltuuston tulisi kiinnittää huomiota myös siihen, että tarkastuslautakunnan onnistuminen tehtävässään vaatii  lautakunnan tueksi asiantuntevan ja osaavan organisaation.” 

Tarkastuslautakunnan tehtävien hoitamiseksi sekä laadukkaan ja lisäarvoa tuottavan  arvioinnin tukena toimiva ulkoisen tarkastuksen ja arvioinnin organisaatio valmistelee, esittelee ja panee toimeen tarkastuslautakunnan asiat. Ulkoisen tarkastuksen ja  arvioinnin organisaation resursseista päättää tarkastuslautakunta. Hyvinvointialueiden koosta ja toiminnan monimuotoisuudesta johtuen on  perusteltua, että hyvinvointialueilla on riittävä ja asiantunteva ulkoisen tarkastuksen  ja arvioinnin toiminto. 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle tilintarkastusyhtymältä hankittavat tukipalvelut  kilpailutettiin yhdessä tilintarkastuspalvelujen kanssa. Tarjouspyynnössä esitettiin  arvio hankittavien tukipalvelujen määrästä. Hyvinvointialueen hallintojohtaja  yhteistyössä hankintajuristin kanssa on varmentanut, että tämä arvio ei ole määriin nähden sitova, vaan palveluja voidaan hankkia tarkastuslautakunnan tarpeiden mukainen määrä. Tilintarkastusyhtymältä hankittavaan palveluun kuuluvat  arviointisuunnitelman ja arviointikertomuksen rungon laadinta sekä arviointikertomuksen koonnin koordinointi. Tilintarkastaja on myös läsnä  tarkastuslautakunnan kokouksissa.  

Tarjouskilpailun voittaneen tilintarkastusyhtymän kanssa laaditaan sopimus, jonka luonnos on tarjouspyyntöasiakirjan liitteenä (Hansel, DPS). Sopimus ei sisällä määräostovelvoitetta. Tämä tarkoittaa, että esitetyistä arvioista voidaan poiketa  eivätkä tarjouspyyntövaiheessa esitetyt arviot näin rajoita hankinnan määrää. 

Tarkastuslautakunnalla on hyvinvointialuelain ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen voimassaolevan hallintosäännön perusteella oikeus päättää tukipalveluiden  hankinnasta.” 

Muutosesitys sai kannatusta ja hyväksyttiin yksimielisesti. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Matti Korkiakoski, matti.v.korkiakoski@gmail.com

Tarkastuslautakunta 

  • päättää hyväksyä edellä esitetyt tukipalvelujen hankinnan periaatteet
  • toteaa, että tukipalvelua voidaan hankkia tarkastuslautakunnan tarpeen mukaan.

Päätös

Tarkastuslautakunta  

  • toteaa tukipalvelujen hankinnan periaatteet edellä esitetyn muutosesityksen mukaisesti. 
  • toteaa, että tukipalvelua voidaan hankkia tarkastuslautakunnan tarpeen mukaan. 
     

Esteellisyys

  • Kirsi Sova