Aluehallitus, kokous 9.4.2024

§ 92 Hankintapäätös: palveluntuottajarekisterin (dps) sisäinen tarjouspyyntö luokka 3 asumisen tuki

KEUHDno-2022-254

Valmistelija

  • Olli-Pekka Alapiessa, vammaispalvelujen päällikkö, olli-pekka.alapiessa@keusote.fi
  • Mira Rantanen, vammaispalvelujen koordinoiva esihenkilö, ostopalvelu + hankinta, mira.rantanen@keusote.fi

Perustelut

Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue perusti vammaisten henkilöiden palvelujen hankintaan liittyvän joustavan sähköisen palveluntuottajarekisterin (jatkossa palveluntuottajarekisteri) hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä numero KEUDno-2022-254, joka julkaistiin 2.11.2023 ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi. 

Kyseessä on vammaisten henkilöiden palvelujen hankinta hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankintamenettelyn valinnan tarkoituksena on turvata asiakasryhmän palveluiden toteuttaminen niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Kyseessä ovat asiakasryhmän perusoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen kannalta merkitykselliset palvelut.

Palveluntuottajarekisteri on voimassa kahdeksan (8) vuotta sen perustamisesta lukien. Tänä aikana hankintayksikkö toteuttaa palveluntuottajarekisterissä sisäisiä kilpailutuksia. Hankintayksikkö voi jatkaa palveluntuottajarekisterin voimassaoloa uudella hankintailmoituksella.

Hyvinvointialue toteuttaa palveluhankinnan avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden välttämättömiä vammaispalveluja. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin. Palveluja voidaan järjestää myös sosiaalihuoltolain perusteella. Kyseessä ovat Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluvat palvelut.

Hyvinvointialue huolehtii palvelujen saatavuudesta ja kattavuudesta muun muassa palvelun laatua, hinnoittelua, häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumista sekä jatkuvuuden hallintaa koskevilla sopimusehdoilla.

Palveluntuottajarekisterin toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä ” Palveluntuottajarekisterin periaatteet”.

Palvelun hankinnalle on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hyvinvointialue täyttää edellä mainitun lain mukaisen järjestämisvastuunsa monituottajamallilla ja omalla tuotannollaan. Hyvinvointialue on ottanut hankintasopimukseen järjestämislain 15 §:n mukaiset sopimusehdot ja varautunut sopimusehdoissa sopimuksen päättymiseen ja sopimusrikkomuksiin.

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

Hankinnan kohteena ovat vammaisten henkilöiden asumisen tuen palvelut. Palvelut perustuvat vammaispalvelulakiin.  Palveluja voidaan järjestää myös sosiaalihuoltolain perusteella. Asumisen tukeen voidaan liittää tarvittaessa terveydenhuoltolain perusteella kotiin järjestettäviä terveydenhuollon palveluita taikka sosiaalihuoltolain tai muiden lakien perusteella järjestettäviä palveluita siten, että ne muodostavat henkilön yksilöllisten tarpeiden mukaisen palvelukokonaisuuden.

Palveluntuottajarekisterin sisäinen kilpailutus toteutuu seuraavissa osissa: 

  • OSA 1 Asumisen tuki omaan kotiin luokat 1–2, 
  • OSA 2 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 3, 
  • OSA 3 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 8, 
  • OSA 4 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 1–3 ja  
  • OSA 5 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 4–7

Asiakkaan palvelun yksilöllinen sisältö, laajuus ja hinta perustuu kunkin asiakkaan sosiaalihuollon lainsäädännön tarkoittamaan palvelutarpeen arviointiin ja asiakassuunnitelmaan sekä niiden perusteella määriteltävään palveluluokkaan. 

Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin oheismateriaalina olevassa tarjouspyynnössä. 

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton vuosiarvo on noin 8 miljoonaa euroa. 

Tarkoituksena on, että sopimus tulee voimaan 1.5.2024. Sopimus on voimassa, kunnes tilaaja on kilpailuttanut palvelut uuden vammaispalvelulain (675 /2023) mukaisena kokonaisuutena ja uutta kilpailutusta koskevat sopimukset tulevat voimaan. Sopimuksen voimassaolo päättyy kuitenkin viimeistään 1.6.2025.

Tilaajalla on lisäksi oikeus yhteen (1) optiovuoteen. Tilaaja päättää option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Tilaajan tarkoituksena on ottaa optio käyttöön siinä tapauksessa, että uuden vammaislainsäädännön voimaantulo viivästyy suunnitellusta 1.1.2025.

Vammaispalveluja koskeva lainsäädäntö on muutostilassa ja hankinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota tulevien muutosten ennakoimiseen.

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

Hankintayksikkö lähetti 16.2.2024 kaikille palveluntuottajarekisterin luokkaan 3 Asumisen tuki, lapsen asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito ja vaativa moniammatillinen tuki hyväksytyille ehdokkaille palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön. Tarjouspyyntö on päätöksen oheismateriaalina 1.

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 12.3.2024 klo 12:00 mennessä tarjouksia seuraavasti: 
OSA 1 Asumisen tuki omaan kotiin luokat 1–2 9 tarjousta
OSA 2 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 3 5 tarjousta
OSA 3 Asumisen tuki omaan kotiin luokka 8 5 tarjousta 
OSA 4 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 1–3 13 tarjousta
OSA 5 Asumisen tuki palveluntuottajan asuntoon luokat 4–7 21 tarjousta

Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 Avauspöytäkirja.

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. 
Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että Lauhe Oy:n tarjoukset osiin 4 ja 5 olivat tarjoajalta saadun selvityksen mukaan tehty erehdyksessä. Ne suljetaan pois tarjouskilpailusta. 

Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin palveluntuottajarekisterin luokassa. Tilaaja valitsee kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet palveluntuottajat. Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

HINTA
Painoarvo 70 %
Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 70. 
LAATU 
Painoarvo 30 %
Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat laatuperustekohtaiset pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan laadun raakapisteet. Eniten raakapisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 30 pistettä. Muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan raakapisteet / suurimmat raakapisteet * 30 
Laatuperusteet  osissa 1–5 olivat

  • A Henkilöstön laatua edistävät toimenpiteet
  • B Henkilöstön täydennyskoulutuksen laatu 

Tarjoajan edellä mainitulla tavalla muodostetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien valinta tapahtuu hinnan ja laadun mukaisessa etusijajärjestyksessä. Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä.
Tarjousvertailun lopputulos, valitut palveluntuottajat ja palveluntuottajien etusijajärjestys kussakin palveluntuottajarekisterin osassa on liitteen 2 Valitut palveluntuottajat osat 1–5 mukainen. 

Hankintasopimus ja ilmoitus 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. Hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.  Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo.hva@keusote.fi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Kariniemi-Örmälä, vt. hyvinvointialuejohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  1. valita asumisen tuen palveluntuottajiksi liitteen 2 Valitut palveluntuottajat osat 1 – 5 mukaiset palveluntuottajat, liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä,
  2. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan allekirjoittamaan valittujen palveluntuottajien kanssa sopimukset,
  3. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan päättämään mahdollisen hankintapäätöstä koskevan hankintaoikaisuvaatimuksen ja 
  4. valtuuttaa hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palvelujen palvelujohtajan tekemään päätöksen mahdollisen option käytöstä hankinnassa
  5. että, pykälä tarkastetaan välittömästi kokouksessa ja että päätös voidaan panna täytäntöön, kun se on tehty ja allekirjoitettu.

Käsittely:

Vammaispalvelujen päällikkö Olli-Pekka Alapiessa piti asiaesittelyn.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Tarjoajat, vammaispalvelut, hankintapalvelut

Liitteet

Oheismateriaali