Aluehallitus, kokous 9.4.2024

§ 95 Sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisten lasten ja perheiden palvelujen hankinnan käynnistäminen

KEUHDno-2024-1468

Valmistelija

  • Sirkku Pekkarinen-Keto, palvelujohtaja, sirkku.pekkarinen-keto@keusote.fi

Perustelut

Perustelut
Sosiaalihuoltolain mukaisten lasten ja perheiden palvelujen hankinta on välttämätön ja perustuu asiakkaiden lakiin perustuvaan oikeuteen saada sosiaalihuollon palveluja. 

Hankinta kilpailutetaan hyvinvointialueen oman hankintayksikön ja palvelualueen toimesta. Näitä palveluja ei ole aiemmin kilpailutettu, koska muut kilpailutukset ovat menneet prioriteeteiltaan tämän kilpailutuksen ohi. 
Tarjouskilpailutuksen kohteena ovat seuraavat Sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaiset lasten ja perheiden palvelut: tukiperhetoiminta sisältäen tukiperhetoiminnan ja ammatillisen tukiperhetoiminnan, lapsiperheiden kotipalvelun, perhetyön ja tukiloman. 

Lapsiperheiden kotipalvelua ja perhetyötä ja tukiperhetyötä tuotetaan myös Keski-Uudenmaan Hyvinvointialueen palveluna, mutta omatuotanto ei riitä kattamaan asiakastarpeen mukaista kysyntää, asiakastarpeen mukaisia palveluaikoja eikä ylivuototilanteita. Tukilomapalvelua ei tuoteta hyvinvointialueella. 

Palvelu on toteutettava sosiaalihuoltolain (1301/2014) ja muun soveltuvan lainsäädännön mukaisesti. Palvelujen on edistettävä lapsen suotuisaa kehitystä ja hyvinvointia sekä tuettava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa. Palvelujen on pyrittävä ehkäisemään lapsen ja perheen ongelmia sekä puuttumaan riittävän varhain havaittuihin ongelmiin. Palvelujen keskeisenä tehtävänä on työskennellä lapsen edun mukaisesti lapsen ja perheen kanssa nostaen esiin lasten tarpeita. Palveluja järjestetään, kun ne ovat lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia, mahdollisia ja riittäviä. 

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja lain 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Tarjouspyynnössä asetetaan palvelun tarkempi sisältö sekä hinnan ja laadun valintaperusteet.

Hankinta toteutetaan joustavana toimittajarekisterinä (toimittajarekisteri), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukista menettelyä hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkimiseen. Perustetaan joustava toimittajarekisteri ja sitä täydennetään avoimen menettelyn kaltaisella menettelyllä. Toimittajarekisterin joustavuus saavutetaan avaamalla rekisteri määräajoin uusille palveluntuottajille kesken sopimuskauden ja vanhojen tarjouksien päivityksen ehtojen mukaisesti. Palveluntuottajat voivat hakeutua toimittajarekisteriin sen perustamisvaiheessa ja myöhemmin sopimuskaudella. Kyseessä ei ole hankintalain 42 §:n tarkoittama puitejärjestely. 

Alustavasti on arvioitu, että kilpailutetun sopimuksen kesto olisi arviolta kolme (3) vuotta, jonka jälkeen tilaajalla olisi oikeus kahteen yhden (1) vuoden lisäsopimuskauteen (1+1 optiokausi) ilman tarjouskilpailua. Hinta olisi kiinteä ensimmäisen (1) vuotta. Sen jälkeen palveluntuottajalla on mahdollisuus tehdä hinnantarkistusehdotuksia joustavan toimittajarekisterin periaatteet mukaisella menettelyllä.
Hankinnan arvo on 1,3 M€/v ja koko hankintakaudelle 6,5 M€.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Kariniemi-Örmälä, vt. hyvinvointialuejohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisten lasten ja perheiden palvelujen hankinnan käynnistämisen.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.