Perustelut
RAHOITUS- JA TALOUSJAOSTO 12.10.2023 § 31
Vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman valmistelua on jatkettu suunnitellusti ja palvelualueiden kolmannet talousarvioneuvottelut käytiin 20.-21.9.2023. Aluehallituksen kesäkuussa päättämä kehys on oman palvelutuotannon osalta hyvin tiukka ja näyttääkin siltä, ettei vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesityksessä tulla saavuttamaan sitä. Aluehallituksen kesäkuussa antamassa kehyksessä erikoissairaanhoidon kustannukset on arvioitu suuremmiksi kuin HUS:n yhtymäkokouksen päättämän kehyksen mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle kohdentuvat erikoissairaanhoidon kustannukset, mikä mahdollistaa oman palvelutuotannon pientä kasvattamista kesäkuisesta kehyksestä. Keski-Uudenmaan pelastuslautakunta pyysi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta lausuntoa vuoden 2024 talousarviosta. Aluehallituksen lausunnon mukaan Keski-Uudenmaan niukka rahoitus ei mahdollista vuoden 2024 talousarvioluonnoksessa esitettyä 13,8 %:n kasvua pelastustoimelle. Aluehallitus totesi, että pelastustoimen kasvuksi voidaan hyväksyä kehyksen mukainen 16,56 Me, jossa on kasvua vuoden 2023 maksuosuuteen n. 3,5 %. Valmistelun edetessä pelastuslaitoksen maksuosuutta on nostettu 17 Me:on. Alustavan tiedon mukaan pelastuslautakunta on kokouksessaan 4.10.2023 merkinnyt Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen lausunnon tiedoksi, mutta pelastustoimen talousarviovalmistelua jatketaan alkuperäisen esityksen mukaisesti, jossa Keski-Uudenmaan maksuosuus on 18,2 Me. Tätä ei ole vielä huomioitu vt. hyvinvointialuejohtajan vuoden 2024 talousarvioesitysluonnoksessa.
Vt. hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitysluonnoksessa vuoden 2024 toimintakate on n. 825,2 Me, kun se aluehallituksen kesäkuun kehyksessä oli n. 824,1 Me. Valtionrahoitus on viimeisimmän laskelman mukaan n. 2 Me heikompi kuin aluehallituksen kehyksessä ja poistoja on arvioitu n. 1 Me enemmän, joten vuoden 2024 alijäämä olisi n. 25,1 Me eli n. 4 Me suurempi kuin kehyksessä.
Rahoitus
Valtiovarainministeriö on ilmoittanut julkaisevansa uudet rahoituslaskelmat lokakuun toisella viikolla. Uudet rahoituslaskelmat eivät ole käytössä esityslistan lähtiessä, mutta niitä käydään läpi jaoston kokouksessa olettaen, että julkaisuaikatauluun ei tule muutoksia. Taloussuunnitelmassa on lähdetty siitä, että vuosien 2025 ja 2026 rahoitusta korjataan hyvinvointialueiden vuosien 2023 ja 2024 alijäämäisten tulosten vuoksi. Taloussuunnitelmassa vuoden 2025 korjaukseksi on arvioitu 35 Me ja vuoden 2026 korjaukseksi 20 Me. Aluehallituksen kesäkuussa hyväksymässä kehyksessä oli jo huomioitu rahoituksen korjausta, mutta ei näin suurena. Vuodelle 2025 arvioitu korjaus perustuu oletukseen, että hyvinvointialueiden alijäämä vuonna 2023 on yhteensä n. 1 mrd. euroa. Rahoituksen tarkistus helpottaa merkittävästi taloussuunnitelman saamista tasapainoon.
Investoinnit
Hyvinvointialueella ei ole lainanottovaltuutta vuodelle 2024. Tämä tarkoittaa sitä, että uusia investointeja tai investointeja vastaavia sopimuksia ei voida tehdä vuonna 2024. Tarkoituksena on käynnistää valtiovarainministeriön kanssa lainanottovaltuusneuvottelut. Lainanottovaltuusneuvottelujen käynnistäminen on omana asiana rahoitus- ja talousjaostossa.
Riskit
Taloussuunnitelmaluonnoksen merkittävimpinä riskeinä tunnistetaan valtionrahoitus. Koska rahoituslaskelmat päivittyvät useita kertoja taloussuunnitelman valmisteluaikana, on kokonaisuuden valmistelu hyvin vaikeaa. Erikoissairaanhoidon määrärahan riittävyyteen sisältyy riskejä ja jotta taloussuunnitelmakausi saadaan tasapainoon, on välttämätöntä, että HUS:n talousarvio noudattaa HUS:n yhtymäkokouksen 15.6.2023 hyväksymää 2,2 mrd. euron kehystä. Oman palvelutuotannon vuoden 2024 talousarvio sisältää hyvinvointialueohjelman mukaisen 10,5 Me:n tuottavuustavoitteen. Palvelualueet valmistelevat parhaillaan hyvinvointialueohjelman toimeenpanosuunnitelmaa, joka tuodaan päätöksentekoon talousarvion yhteydessä. Toimeenpanosuunnitelmaa esitellään aluehallituksen laajennetussa iltakoulussa 24.10.2023 ja rahoitus- ja talousjaostossa 26.10.2023.
Toimintakatteen kasvu vuonna 2024 on n. 1,1 % vuoden 2023 tilinpäätösennusteeseen verrattuna. Vuonna 2025 katteen kasvu on n. 1,2 % ja vuonna 2026 n. 1,1 % edellisen vuoden talousarvioon verrattuna. Näillä toimintakatteen kasvuilla saavutetaan suunnitelmakaudella n. 0,2 Me:n kumulatiivinen ylijäämä. Mikäli toimintakatteen kasvu on suurempi tai valtionrahoitus pienempi, ei taloussuunnitelma ole tasapainossa. Hyvinvointialueohjelman tavoitteiden toteutuminen sekä konkreettiset säästötoimenpiteet (esimerkiksi palvelurakennemuutos ja tilojen käyttö) ovat välttämättömiä, jotta talous on tasapainossa vuoden 2026 lopussa.
Pelastustoimen maksuosuus on n. 1,2 Me pienempi kuin pelastuslautakunnan esityksessä. Pelastuslautakunnan esityksen huomioiminen sellaisenaan edellyttää lisää sopeutusta omasta palvelutuotannosta.
Mikäli Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ei saa lainanottovaltuutta vuodelle 2024, hyvinvointialueella ei ole mahdollista toteuttaa investointeja eikä sitoutua investointeja vastaaviin sopimuksiin. Tämä estäisi suunniteltujen tuottavuustoimien toteuttamisen esimerkiksi yhteisöllisen asumisen osalta.
Toiminnalliset tavoitteet
Viranhaltijat ovat valmistelleet talousarvion toiminnallisia tavoitteita, jotka pohjautuvat vuonna 2022 hyväksyttyyn strategiaan. HUS:lle asetettavia tavoitteita on valmisteltu yhteistyössä Uudenmaan hyvinvointialueiden kesken ja niitä on käsitelty johdon yhteystyökokouksessa 5.10.2023. HUS:in omistajaohjauksen tavoitteet on liitteenä. Hyvinvointialueen toiminnalliset tavoitteet esitellään jaoston kokouksessa.
Tarkastuslautakunnan lausunto lautakunnan talousarviosta
Laki hyvinvointialueesta (611/2021) pykälässä 125 todetaan, että tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella aluehallitukselle esitys arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi. Aluehallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskevaksi talousarvioksi talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä. Tarkastuslautakunta on valmistellut tarkastuksen talousarvion, jonka toimintakulut vuonna 2024 on 203.950 euroa. Vt. hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitysluonnoksessa tarkastuslautakunnan toimintakulut on 157.460 euroa. Ero johtuu pääosin siitä, että tarkastuslautakunnan esitys sisältää tarkastuspäällikön rekrytoinnin. Tarkastuslautakunnan talousarvioesitys on liitteenä.
Lausuntopyynnöt talousarvioesityksestä
Vt. hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitysluonnosta käsitellään laajennetussa hallituksen iltakoulussa 24.10.2023. Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee esitystä kokouksessaan 26.10.2023 ja pyytää tuolloin lausunnot talousarviosta lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä. Lausuntoja käsitellään rahoitus- ja talousjaoston kokouksessa 23.11.2023.
Esitys
Rahoitus- ja talousjaosto merkitsee tiedoksi vuosien 2024-2026 taloussuunnitelman valmistelutilanteen. Tarkempi vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaesitysluonnos ja tarkemmat palvelualuekohtaiset esitykset käydään läpi aluehallituksen laajennetussa iltakoulussa 24.10.2023.
Rahoitus- ja talousjaoston päätös 12.10.2023
Merkittiin tiedoksi.
--------------
RAHOITUS- JA TALOUSJAOSTO 26.10.2023
Valtionrahoitus
Valtiovarainministeriö julkaisi uuden rahoituslaskelman vuodelle 2024 sekä painelaskelman vuoteen 2030 saakka. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 rahoitus pieneni n. 7,3 Me elokuun lopussa julkaistuun laskelmaan verrattuna. Rahoituksen muuttuminen näin merkittävästi tässä vaiheessa talousarviovalmistelua ei mahdollista vastaavan summan vähentämistä palvelutuotannosta, joten rahoituksen pieneneminen kasvattaa vuoden 2024 alijäämää vastaavalla summalla.
Vuoden 2025 rahoituksen perusosa pieneni n. 7,7 Me aiempaan painelaskelmaan verrattuna. Vuoden 2025 rahoitusta korjataan jälkikäteistarkastuksella vuoden 2023 tilinpäätöstietojen perusteella. Valtiovarainministeriö on arvioinut laskelmissaan, että hyvinvointialueiden vuoden 2023 yhteenlaskettu alijäämä on n. 673 Me, jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2025 rahoituksen jälkikäteistarkastus olisi n. 23,6 Me. Hyvinvointialueiden omien ennusteiden mukaan vuoden 2023 alijäämä on 1-1,5 mrd. euroa, mikä tarkoittaisi 35,0-52,5 Me:n jälkikäteistarkastusta. Vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnoksessa jälkikäteistarkastuksen suuruudeksi on arvioitu 41,0 Me.
Vuoden 2026 rahoitus on painelaskelman mukaan 892,6 Me. Vuoden 2026 rahoituksen jälkitarkastusta, joka perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2024 tulokseen, ei ole ministeriön painelaskelmassa arvioitu ollenkaan. Hyvinvointialueiden talousjohtajilta saatujen alustavien tietojen mukaan vuoden 2024 talousarvioita valmistellaan hyvinvointialueilla reilusti alijäämäisinä. Vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnoksessa vuoden 2026 jälkikäteistarkastuksen suuruudeksi on arvioitu 18,5 Me, mikä tarkoittaa hyvinvointialueiden n. 570 Me:n alijäämää vuonna 2024.
Erikoissairaanhoito
HUSin yhtymäkokous on päättänyt HUSin kehyksestä kesäkuussa 2023 ja se on 2,201 mrd. euroa. HUS esittää 23.10.2023 kokoontuvalle HUSin hallitukselle, että talouden tasapainottamiseksi esitetään neuvotteluiden käynnistämistä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa mahdollisuudesta kehyksen kasvattamiseksi 0,11 %:lla (n. 7,4 Me). Tällöin HUSin rahoituksen kasvu (huomioiden lakisääteiset tehtävämuuokset, Helsingin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden sekä HUSin alijäämäennusteet vuodelle 2023) olisi edelleen alle hyvinvointialueiden kasvun 0,8 %/0,9 % vuoteen 2023 verrattuna. HUSin hallitukselle esittämän kehyksen loppusumma olisi 2,213 mrd. euroa. Kehystä esitetään kasvatettavaksi siis alkuperäisestä yhtymäkokouksen päätöksestä n. 12,5 Me:lla.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen HUSin maksuosuuden arvioinnissa on käytetty HUSin yhtymäkokouksen hyväksymän kehyksen loppusummaa eli 2,201 mrd. euroa, jolloin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osuus on n. 280,1 Me, josta erikoissairaanhoitoon kohdentuu n. 274,3 Me. Lisäksi erikoissairaanhoitoa ostetaan muilta toimijoilta n. 0,2 Me.
Pelastuslaitos
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on ilmoittanut 17.10.2023, että Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoidon talousarvio on vuonna 2024 runsaat 1 Me alijäämäinen eikä talousarvio vastaa pelastuslaitoksen ja HUSin ensihoidon vuosineuvotteluissa käytyjä keskusteluja. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos toteaa, että alijäämän kattamiseksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pitää vähentää ensihoitoyksiköitä tai muuttaa niitä osa-aikaisiksi HUSin ensihoidon ohjeistuksen mukaisesti. Mikäli ensihoitoyksiköiden määrää vähennetään niin se aiheuttaa muiden jäljellä jäävien ensihoitoyksiköiden kuormitusasteen nousun, minkä seurauksena ensihoidossa käytössä olevaa poikkeusluvan mukaista työaikaa ei ole mahdollista noudattaa. Työajan lyhentäminen aiheuttaa n. 2,5 Me:n lisäkustannukset ensihoitoon tai kolmen ensihoitoyksikön lakkauttamistarpeen. Ensihoidon 1 Me:n kasvusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen osuus on n. 0,52 Me.
Vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaluonnosesityksessä pelastustoimen maksuosuudeksi on arvioitu 17,64 Me, mikä on 0,56 Me pienempi kuin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alkuperäinen esitys. Valtion 10.10.2023 julkaisemissa rahoituslaskelmissa pelastustoimen laskennallinen rahoitus on laskenut elokuun lopun laskelmista ja on nyt 18,0 Me. Mikäli ensihoidon lisäys huomioidaan, on vaje runsaat 1 Me.
Lausunnot lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä
Aluehallituksen laajennetussa iltakoulussa 24.10.2023 on esitelty alustavaa vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunniltelmaesitystä. Iltakoulussa on ollut aluehallituksen lisäksi lautakuntien puheenjohtajat.
Talousarvioprosessin mukaisesti lautakunnilla ja vaikuttamistoimielimillä on mahdollisuus antaa lausunto taloussuunnitelmasta. Rahoitus- ja talousjaosto pyytää lautakuntia ja vaikuttamistoimielimiä antamaan lausuntonsa siten, että lausunnot ovat jaoston käytettävissä seuraavassa kokouksessa 23.11.2023.
Taloussuunnilteman päätöksenteko
Vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunniltemaesitys käsitellään rahoitus- ja talousjaostossa 23.11.2023, aluehallituksessa 30.11.2023 ja aluehallituksen esitys aluevaltuustossa 14.12.2023.
Rahoitus- ja talousjaoston päätös 26.10.2023
Rahoitus- ja talousjaosto
- merkitsi tiedoksi vuosien 2024-2026 valmistelutilanteen
- antoi lautakunnille ja vaikuttamistoimielimille mahdollisuuden antaa lausunto taloussuunnitelmaluonnoksesta siten, että lausunnot on jaoston käytettävissä 23.11.2023 kokouksessa.
--------------
RAHOITUS- JA TALOUSJAOSTO 23.11.2023
Yleistä
Hyvinvointialuelain 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen toiminnan ja talouden tavoitteet. Tavoitteiden on toteutettava hyvinvointialuestrategiaa. Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä.
Kehys
Aluehallitus hyväksyi vuoden 2024-2026 taloussuunnitelman kehyksen ja talousarvion laadintaohjeen kokouksessaan 20.6.2023 § 185.
Vuoden 2024 kehyksen lähtökohtana oli vuoden 2023 maaliskuun tilinpäätösennuste kuitenkin siten, että oman toiminnan ylitysuhkaa pienennettiin 5 Me:lla ja erikoissairaanhoidon ylitysuhkaa 5 Me:lla. Oman toiminnan muutos perustui rahoitus- ja talousjaoston sekä aluehallituksen päätöksiin pyytää palvelualueita etsimään ja toimeenpanemaan nopeavaikutteisia keinoja vuoden 2023 talousarviossa pysymiseksi. HUSin vuonna 2023 syntyvää alijäämää ei ole pakko kattaa hyvinvointialueilla, vaan HUS-yhtymän on mahdollista kattaa vuonna 2023 syntyvä alijäämä hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan ajalla 2024–2025.
Korjatun tilinpäätösennusteen mukaisiin lukuihin vuodelle 2024 huomioitiin omassa toiminnassa 6 %:n maksutuottojen kasvu, 2,3 %:n henkilöstökulujen kasvu, 5 % kasvu palvelujen ostoihin ja muihin toimintakuluihin. Näillä muutoksilla oman toiminnan toimintakatteen kasvu korjattuun tilinpäätösennusteeseen verrattuna oli noin 3,5 % eli 18,1 Me. Erikoissairaanhoidon toimintakate oli kehyksessä n. 278,9 Me, jossa kasvua vuoden 2023 korjattuun tilinpäätösennusteeseen verrattuna oli n. 5,2 % eli n. 13,9 Me. Pelastustoimen toimintakate oli n. 16,6 Me, joka oli n. 3,5 % ja 0,6 Me vuoden 2023 tilinpäätösennustetta korkeampi. Valtionrahoitus, joka oli ministeriön huhtikuisten laskelmien mukaan 807,1 Me, ei mahdollistanut näin suurta kasvua ja kehyksessä omaan toimintaan tavoiteltiinkin vuonna 2024 n. 10,5 Me:n säästöjä. Näin ollen oman toiminnan muutos vuoden 2024 kehyksessä oli n. 1,5 % eli n. 7,6 Me vuoden 2023 maaliskuun korjattuun tilinpäätösennusteeseen verrattuna.
Vuoden 2024 alijäämä oli kehyksen mukaan n. 21,1 Me ja vuosien 2023–2024 kumulatiivinen alijäämä n. 61,1 Me.
Vuoden 2025 kehyksessä oman toiminnan lähtökohtainen kasvu oli n. 2,3 % vuoden 2024 kehykseen verrattuna. Erikoissairaanhoidon ja pelastustoimen kasvu oli n. 2 %. Hyvinvointialueohjelman toimenpiteillä tavoiteltiin kehyksessä yhteensä n. 10,5 Me:n säästöjä, joista omaan toimintaan oli kohdennettu n. 6,8 Me, erikoissairaanhoitoon n. 3,5 Me ja pelastustoimeen n. 0,2 Me. Säästötavoitteet huomioiden oman toiminnan kasvu oli n. 1 %, erikoissairaanhoidon n. 0,7 % ja pelastustoimen n. 0,8 % vuoden 2024 kehykseen verrattuna.
Valtionrahoitus oli valtiovarainministeriön huhtikuisten laskelmien mukaan n. 841 Me vuodelle 2025. Kehyksessä valtionrahoitus arvioitiin kuitenkin 853,5 Me:ksi, koska ministeriöltä saadun tiedon mukaan huhtikuisissa laskelmissa ei ollut huomioitu vuoden 2023 tilinpäätöksiin perustuvaa vuoden 2025 rahoituksen jälkikäteiskorjausta.
Vuosi 2025 oli kehyksen mukaan n. 16,7 Me ylijäämäinen. Vuosien 2023–2025 kumulatiivinen alijäämä oli n. 44,5 Me.
Vuoden 2026 kehyksessä oman toiminnan lähtökohtainen kasvu oli 2 % vuoden 2025 kehykseen verrattuna. Hyvinvointialueohjelman toimenpiteillä tavoiteltiin kehyksessä yhteensä 9,9 Me:n säästöjä, joista omaan toimintaan kohdistui n. 6,5 Me, erikoissairaanhoitoon n. 3,2 Me ja pelastustoimeen n. 0,2 Me. Oman toiminnan toimintakatteen muutos oli hyvinvointialueohjelman toimenpiteet huomioiden n. 0,8 %, erikoissairaanhoidon n. 0,9 % ja pelastustoimen n. 0,8 % vuoden 2025 kehykseen verrattuna.
Valtionrahoitus oli ministeriön huhtikuisissa laskelmissa n. 876 Me vuodelle 2026. Vastaavasti kuin vuoden 2025 kehyksessä, vuoden 2026 kehyksessä ministeriön arviota korotettiin n. 1,5 %:lla eli n. 13,5 Me:lla.
Vuosi 2026 oli kehyksen mukaan n. 44,9 Me ylijäämäinen ja siten vuosien 2023–2026 kumulatiivinen ylijäämä olisi 0,4 Me eli kehyksen mukainen taloussuunnitelma täytti hyvinvointialuelain tasapainotusvaatimuksen.
Aluehallituksen kehys on hyvin tavoitteellinen. Kehyksessä huomioitiin hyvinvointialueohjelman toimenpiteitä yhteensä n. 30,9 Me vuosina 2024–2026. Lisäksi vuoden 2023 tilinpäätösennusteen mukaista ylitysuhkaa karsittiin 10 Me:lla.
Valtionrahoituksen epävarmuus vaikeutti osaltaan merkittävästi taloussuunnitelmakehyksen laatimista.
Vuoden 2023 syyskuun tilinpäätösennuste
Vuoden 2023 syyskuun toteutuman perusteella tehdyn tilinpäätösennusteen mukaan oman toiminnan toimintakate ylittyy n. 12,4 Me, erikoissairaanhoidon n. 8,9 Me ja pelastustoimen n. 0,5 Me. Valtionrahoitus on n. 30,1 Me suurempi kuin alkuperäisessä talousarviossa. Poistojen ennuste on n. 1,6 Me suurempi kuin alkuperäisessä talousarviossa. Tämän seurauksena tilikauden tulos on 59,0 Me alijäämäinen. Tilikauden tulos on siis n. 6,7 Me parempi kuin alkuperäisessä talousarviossa, mutta kehyksen pohjana olleeseen tilinpäätösennusteeseen verrattuna tulos on n. 19,0 Me heikompi. Tämä lisää haastetta saada taloussuunnitelma tasapainoon.
Talousarvio 2024
Talousarviovalmistelua on hankaloittanut useaan kertaan muuttuneet valtion rahoituslaskelmat. Viimeisimmän laskelman (julkaistu 10.10.2023) mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen rahoitus vuonna 2024 on n. 797,9 Me. Rahoitus heikkeni elokuun lopussa julkaistuihin laskelmiin verrattuna n. 7,3 Me ja kehyksen pohjana olleisiin keväällä 2023 julkaistuihin laskelmiin verrattuna n. 9,2 Me. Kun rahoitus heikkenee näin merkittävästi talousarviovalmistelun loppuvaiheessa, on käytännössä mahdotonta saada valmisteltua talousarviota kehyksen mukaiseen tilikauden tulokseen.
Vuoden 2024 toimintakate on -825,8 Me, kun se kehyksessä oli -824,1 Me. Sitovuustasojen välillä on tehty muutoksia ja samalla toimintakatetta on jouduttu kasvattamaan n. 1,7 Me:lla kehykseen verrattuna.
Oman palvelutuotannon toimintakate on n. -533,6 Me eli kasvua vuoden 2023 tilinpäätösennusteeseen on n. 2,6 Me eli n. 0,5 %. Tämä tarkoittaa sitä, että toimintaa on sopeutettava merkittävästi, koska em. kasvu ei kata esimerkiksi palkkojen sopimuskorotuksia, palvelujen ostojen hintojen korotuksia ja vuokrien korotuksia.
Rahoitustuotot ja -kulut on budjetoitu kehyksen mukaisina eli ne ovat -0,16 Me. Koska valtionrahoitus ei riitä kattamaan toiminnan kustannuksia, joudutaan käyttämään tilapäisrahoitusta, mistä aiheutuu korkokuluja. Tämän vuoksi vuoden 2024 rahoitustuottojen ja -kulujen nettoa on kasvatettu 0,07 Me:lla vuoden 2023 tilinpäätösennusteeseen verrattuna.
Vuoden 2024 vuosikate on -28,0 Me. Poistoja arvioidaan kirjattavan n. 4,6 Me, joten tilikauden tulos on -32,6 Me. Vuoden 2024 jälkeen kumulatiivinen alijäämä eli vuosilta 2023 ja 2024 kertynyt alijäämä yhteensä on -91,6 Me.
Hyvinvointialueen johdon sekä strateginen kehittäminen ja tukipalvelut -kokonaisuuden taloussuunnitelmaan on sisällytetty uusina resursseina yhteyspäällikkö, valmiuspäällikkö sekä kiinteistöihin ja investointisuunnitteluun liittyvä resurssi. Turvallisuuteen on panostettu lisäämällä vartiointipalvelumäärärahoja sekä varautumiseen liittyviä järjestelmämäärärahoja. Sarastian henkilöstö- ja talouspalvelujen ostoon varattua määrärahaa on kasvatettu. Luottotappiot tulee kirjattavaksi ensimmäistä kertaa vuonna 2024 ja talousarviossa on siihen varauduttu. Toimeentulotukimäärärahaa on myös korotettu. Työterveyshuollon määrärahaa on kasvatettu. Henkilöstön veto- ja pitovoimaa pyritään parantamaan liikunta- ja kulttuuriedun kasvattamisella 100 eurosta/henkilö 200 euroon/henkilö.
Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella on lisätty vammaispalveluihin kaksi ohjaajaa, toinen päiväaikaisen toiminnan yksikköön ja toinen tuettuun asumiseen. Lisäksi on varattu määrärahat kahdelle uudelle sosiaalityöntekijälle. Palvelualueen toiminnallisina muutoksina kasvatetaan etähoivaa ja lisätään ikäihmisten asumispalveluissa yhteisöllistä asumista. Vammaisten palveluissa vahvistetaan henkilökohtaisen avun omaa toimintaa, tehostetaan omien yksiköiden käyttöä ja lisätään lyhytaikaisen hoidon omaa tuotantoa. Tavoitteena on panostaa digitalisaatioon ja teknologiaan mm. lääkerobotein, kuvapuhelimin ja turvahälyttimin.
Aikuisten mielenterveys-, päihde- ja sosiaalipalveluissa sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on varauduttu lastensuojelun sosiaalityön mitoituksen muutokseen kahden sosiaalityöntekijän lisäyksellä. Hankkeena alkanutta systeemistä työtä jatketaan ja toimintaan on varattu määrärahat perheterapeutille. Lisäksi sisäisin järjestelyin lisätään perhesosiaalityöhön kaksi sosiaalityöntekijää, Tähkään sairaanhoitaja sekä kaksi sosiaalityöntekijää jälkihuoltoon. Toiminnallisena muutoksena perheneuvolaa kehitetään soteintegraatioyksiköksi, jossa on sosiaalihuollon linja ja terveydenhuollon linja. Omana toimintana toteutettavia lastensuojeluyksiköitä lisätään.
Terveyspalveluissa ja sairaanhoidossa panostetaan jonottomaan vastaanottotoimintaan. Hoitotakuuseen vastataan palvelusetelitoiminnan avulla. Liikkuvaa sairaalatoimintaa jatketaan toimintakyvyltään heikkojen ikäihmisten hoidon tarpeen ennakoimiseksi ja päivystyskäynnin välttämiseksi, mikä tarkoittaa viiden sairaanhoitajan lisäystä. Palveluasumisen lääkäripalvelujen ostojen määrärahoja on kasvatettu asiakasmäärän kasvun vuoksi. Talousarviossa on varauduttu HUS yhteispäivystyksen (pth-päivystys) siirtoon omaksi toiminnaksi. Lisäksi on varauduttu mammografiakustannusten nousuun ja valmiusvaraston ylläpitämiseen.
Taloussuunnitelmavuodet 2025–2026
Vuosina 2023 ja 2024 syntyvä alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä ja taloussuunnitelman on oltava tasapainossa eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava ≥ 0. Kumulatiivinen alijäämä vuoden 2024 lopussa on vuoden 2023 tilinpäätösennusteen ja vuoden 2024 talousarvion perusteella 91,6 Me. Tämän vuoksi vuosien 2025 ja 2026 ylijäämän on oltava vähintään saman verran, jotta taloussuunnitelma täyttää lainsäädännön vaatimukset.
Taloussuunnitelmassa toimintakatteen kasvu on 1,2 % vuonna 2025 ja 1,1 % vuonna 2026. Kasvu on hyvin pieni ja edellyttää kustannusten kasvun hillitsemistä. Tähän pyritään hyvinvointialueohjelman toimenpitein sekä alkuvuodesta 2024 päätöksentekoon tulevalla palvelujen verkostosuunnitelmalla.
Vuoden 2025 valtionrahoitukseen vaikuttaa hyvinvointialueiden vuoden 2023 tilikauden tulos. Vuoden 2025 rahoituksen korjauksen suuruudeksi on arvioitu 41 Me. Tämä perustuu arvioon, jossa hyvinvointialueiden vuoden 2023 alijäämä olisi yhteensä vajaat 1,2 mrd. euroa. Rahoituksen kasvu vuonna 2025 olisi korjauserä huomioiden n. 8,8 % vuoden 2024 rahoitukseen verrattuna.
Vuodelle 2026 rahoituksen korjauksen suuruudeksi on arvioitu 18,5 Me, mikä tarkoittaisi hyvinvointialueiden n. 570 Me:n alijäämää vuonna 2024. Taloussuunnitelman valmistelua on vaikeuttanut merkittävästi rahoitusmallin jälkijättöisyys ja alati muuttuvat rahoituslaskelmat.
Taloussuunnitelman (vuodet 2023-2026) kumulatiivinen ylijäämä on n. 0,2 Me. Mikäli vt. hyvinvointialuejohtajan vuosien 2024-2026 taloussuunnitelmaan esitetään muutoksia, on huomioitava taloussuunnitelman tasapainovaade eli vuosien 2023-2026 kumulatiivisen tuloksen on oltava suurempi tai yhtä suuri kuin 0 euroa.
Lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausunnot
Rahoitus- ja talousjaosto antoi 26.10.2023 kokouksessaan lautakunnille ja vaikuttamistoimielimille mahdollisuuden antaa lausunto vuosien 2024-2026 taloussuunnitelmasta.
- Palvelujen järjestämisen lautakunta käsitteli taloussuunnitelmaa jo ennen rahoitus- ja talousjaoston kokousta eli 24.10.2023 ja merkitsi laadintatilanteen tiedoksi.
- Kehittämis- ja tulevaisuuslautakunta on käsitellyt taloussuunnitelmaa kokouksessaan 1.11.2023 ja merkinnyt sen tiedoksi.
- Vaikuttamistoimielimet eivät ole käsitelleet taloussuunnitelmaa.
Tarkastuslautakunta on tehnyt oman talousarvioesityksen vuodelle 2024 kokouksessaan 27.9.2023 § 89.
Päätöksenteko
Talousarviovalmistelun vaiheita on käsitelty prosessin kuluessa rahoitus- ja talousjaoston kokouksissa sekä aluehallituksen että aluevaltuuston seminaareissa.
Rahoitus- ja talousjaosto käsittelee vt. hyvinvointialuejohtajan taloussuunnitelmaa kokouksessaan 23.11.2023. Aluehallitus tekee oman taloussuunnitelmaesityksensä aluevaltuustolle kokouksessaan 28.11.2023 ja aluevaltuusto päättää talousarviosta kokouksessaan 14.12.2023.