Aluehallitus, kokous 17.12.2024

§ 285 Yhtymäkokousedustajan nimeäminen ja toimiohjeen antaminen HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024

KEUHDno-2024-5140

Valmistelija

  • Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi
  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään 19.12.2024. Yhtymäkokouskutsu on lähetetty HUS-yhtymän jäsenille niiden kirjaamojen osoitteisiin. Jäseniä pyydetään nimeämään edustajansa ja hänen henkilökohtainen varaedustajansa yhtymäkokoukseen viipymättä ja toimittamaan kokouskutsu nimetylle edustajalle ja tiedoksi varaedustajalle. Nimettyjen edustajien nimet pyydetään
toimittamaan tiedoksi HUS-yhtymän keskuskirjaamoon.

Kokouksen esityslista:

§ 18 Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen

§ 19 Esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi 2025-2027

§ 20 Vuoden 2024 talousarvion sitovuustasojen muuttaminen

§ 21 Jäsenten välinen kehyksen tasausmenettely TP 2024

§ 22  Peijaksen sairaalan leikkausosaston laajennus ja peruskorjaushankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen sekä Apteekin, keskuskeittiön ja pysäköinnin uudisrakennushankkeen jakaminen kahdeksi hankkeeksi sekä esittäminen yhtymäkokoukselle

§ 23 Yhteistyösopimuksen hyväksyminen Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueelle (YTA)

§ 24 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023 ja yhtymähallituksen siitä antama lausunto

§ 25 Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteiden lisääminen hallintosääntöön

§ 26 Tarkastuslautakunnan jäsenen vaali

Kokouksen esityslista päätösesityksineen on julkaistu HUS-yhtymän verkkosivuilla osoitteessa https://hus-julkaisu.tweb.fi/. Kokouksen pöytäkirja asetetaan nähtäville kokouksen jälkeen yhtymäkokouksen päättämällä tavalla HUS-yhtymän verkkosivuilla samassa osoitteessa.

Hyvinvointialuelain 63 §:n mukaan yhtymäkokousedustajan kuhunkin kokoukseen erikseen valitsee kunkin jäsenenä olevan hyvinvointialueen aluehallitus tai kunkin jäsenenä olevan hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämä hyvinvointialueen muu toimielin. Edellä mainitun säännöksen nojalla on aluehallituksen tehtävänä päättää yhtymäkokousedustajan nimeämisestä ja toimiohjeen antamisesta yhtymäkokousedustajalle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  1. merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 19.12.2024 kokoukseen.
  2. nimetä yhtymäkokousedustajan ja henkilökohtaisen varaedustajan HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024.
  3. antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeen yhtymäkokousta varten seuraavasti:
    1. esityslistan §:en 18 ja 20-26 osalta kannattaa pohjaehdotusta
    2. esityslistan §:n 19 osalta:

1) HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025-2027 hyväksytään seuraavasti:

- Perustoiminnan rahoitus työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 277,7 milj. euroa vuodelle 2025.

- Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa jäsenmaksuosuuteen huomioituja työnjaollisten muutosten teknisiä täsmennyksiä ( Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentyminen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensihoidon kehyksen jäsenmaksuosuuden tarkistaminen palvelutasoa vastaavaksi, yhteensä 3,9 milj.euroa.) 

- Alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 176,7 milj. euroa. Yhtymäkokouksen kehyspäätöksen 13.6.2024 § 5 mukaan vuoden 2023 alijäämien kattamiseen on osoitettu 111,2 milj. euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Vuodelta 2024 ennakoidaan syntyvän alijäämää vajaa 65 milj. euroa. Tämän maksamisajankohdasta päätetään myöhemmin. Alijäämien kattamisen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää.

2) Lisäksi yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 milj. euroa.
 
3) Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksusuudeltaan tätä matalampaa esitystä.
 
4) Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle.
 
5) Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.
 
Talousarviota koskevan toimiohjeen tausta:
 
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 5 § alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.
 
Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.
 
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:
 
1) HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
 
2) HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
 
3) Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
 
4) Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.
 
Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski n. 17 milj. euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi n. 3 milj. euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski n. 13 milj. euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.
 
Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta, ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle. 
 
Yhtymähallitus on kokouksessaan 2.12.2024 § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.

Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 milj. euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023-2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa n. 11 milj. euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.
 
HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 milj. euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS-yhtymän talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana. 

Käsittely:

Annika Kokko poistui asian käsittelyn ajaksi esteellisenä.

Esittelijä muuttiehdotustaan siten, että yhtymäkokousedustajaksi nimetään Helinä Perttu ja varaedustajaksi Petja Harakka. Esittelijän muutettu ehdotus otettiin kokouksen pohjaehdotukseksi.

Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen:

Päätösesitys hyväksytään siten muutettuna, että HUS-yhtymän perustoiminnan rahoitukseen ensi vuonna lisätään 43 miljoonaa euroa hoitoon pääsyn ja henkilöstön jaksamisen turvaamiseksi.

Puheenjohtaja totesi, että Savelan ehdotus raukesi kannattamattomana.

Päätös

Aluehallitus päätti

  1. merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 19.12.2024 kokoukseen.
  2. nimetä aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Pertun yhtymäkokousedustajaksi ja hallintojohtaja Petja Harakan henkilökohtaiseksi varaedustajaksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 19.12.2024.
  3. antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeen yhtymäkokousta varten seuraavasti:
    1. esityslistan §:en 18 ja 20-26 osalta kannattaa pohjaehdotusta
    2. esityslistan §:n 19 osalta:

1) HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025-2027 hyväksytään seuraavasti:

- Perustoiminnan rahoitus työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 277,7 milj. euroa vuodelle 2025.

- Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa jäsenmaksuosuuteen huomioituja työnjaollisten muutosten teknisiä täsmennyksiä ( Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentyminen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ensihoidon kehyksen jäsenmaksuosuuden tarkistaminen palvelutasoa vastaavaksi, yhteensä 3,9 milj.euroa.) 

- Alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 176,7 milj. euroa. Yhtymäkokouksen kehyspäätöksen 13.6.2024 § 5 mukaan vuoden 2023 alijäämien kattamiseen on osoitettu 111,2 milj. euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Vuodelta 2024 ennakoidaan syntyvän alijäämää vajaa 65 milj. euroa. Tämän maksamisajankohdasta päätetään myöhemmin. Alijäämien kattamisen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää.

2) Lisäksi yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 milj. euroa.
 
3) Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksusuudeltaan tätä matalampaa esitystä.
 
4) Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle.
 
5) Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.
 
Talousarviota koskevan toimiohjeen tausta:
 
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 5 § alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.
 
Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.
 
Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:
 
1) HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
 
2) HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
 
3) Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
 
4) Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.
 
Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski n. 17 milj. euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi n. 3 milj. euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski n. 13 milj. euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.
 
Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta, ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle. 
 
Yhtymähallitus on kokouksessaan 2.12.2024 § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.

Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 milj. euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023-2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa n. 11 milj. euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.
 
HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 milj. euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS-yhtymän talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana. 

Tiedoksi

valittu yhtymäkokousedustaja ja varaedustaja, HUS yhtymän keskuskirjaamo