Aluehallitus, kokous 22.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 Esitys Eteva ICT-ratkaisuksi

KEUHDno-2022-22

Valmistelija

  • Antti Ylä-Jarkko, tieto- ja digijohtaja, antti.yla-jarkko@keusote.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ICT-valmistelu käynnistettiin osana VATE valmistelua syyskuussa 2021. ICT-valmistelun yhtenä osa-alueena tunnistettiin heti alkuvaiheessa ETEVA -kokonaisuuden siirto Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle sekä ETAVAn välttämättömien (Talous, HR, asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuus) ICT-palveluiden tuottaminen uusille hyvinvointialueilla. 
 
Ratkaisusuunnittelu ja valmistelu toteutettiin yhdessä Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän tietohallinnon ja Etevan tietohallinnon kanssa. Ratkaisuesitys käytiin läpi Keski-Uudenmaan VATE ICT-ryhmässä keväällä 2022 ja päätettiin lähettää muille hyvinvointialueille kommentoitavaksi. Lisäksi Etevan tietohallintopäällikkö kävi vielä erikseen kokonaisuuden läpi kunkin hyvinvointialueen kanssa. 
 
Ratkaisusuunnittelussa huomioitiin se, että ratkaisu on oikein mitoitettu ja aikataulultaan rajoitettu siten, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluvelvoite ICT-palvelutuotannon osalta ajoittuu rajatulle ajanjaksolle.  
 
Ratkaisun suunnittelussa on huomioita se, että ETAVAsta siirtyy liikkeenluovutuksella riittävä IT-henkilöstö Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella. Etevan IT-henkilöstöllä on ollut mahdollisuus tutustua jo syksystä 2021 lähtien suunniteltuun Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tietohallintoon tehtäväkuvineen. Asiakokonaisuuden osalta on käyty runsasta keskustelu ETEVAn ja Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän välillä. 
 
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tietohallinto katsoo olevansa riittävän kyvykäs tuottamaan ICT-ratkaisun kokonaispalvelun esitetyn rajallisen palveluajan ja palveluvelvoitteen puitteissa muille hyvinvointialueille. 
 
Ratkaisuesitys

Ratkaisuesitys rakentuu sen varaan, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa Etevan vuoden 2022 tilinpäätökseen tarvittavat IT-palvelut ja henkilöstön siirtoihin tarvittavat IT-palvelut vuoden 2023 osalta. Näiden palveluiden osalta pyritään alasajoon jo vuoden 2023 aikana. 
 
Uusien hyvinvointialueiden tulee siirtää vaiheittain Etevan asiakas- ja potilastietojärjestelmässä olevat asiakas- ja potilastiedot omiin järjestelmiinsä. Hyvinvointialueiden kypsyystaso vuoden 2023 alkuvaiheessa on hyvin vaihteleva ja lähtökohtana onkin, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelut lukumuotoisena vuoden 2024 loppuun saakka. Kukin hyvinvointialue on velvoitettu arkistoimaan tietonsa vuoden 2027 loppuun mennessä, jonka jälkeen palvelua ei enää hyvinvointialueille tarjota. 
 
Kunkin hyvinvointialueen osalta tehdään erilliset palvelusopimukset, jossa sovitaan mm. ratkaisun aluekohtaisista kustannuksista. Kustannukset pohjautuvat palvelun todellisiin kustannuksiin. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Auehallitus päättää hyväksyä

•      esitetyn ETEVA ICT-kokonaisratkaisun

Käsittely:

Asian käsittelyn aikana seuraavat aluehallituksen jäsenet olivat osan aikaa poissa seuraavasti:

  • Annika Kokko klo 18.07-18.12
  • Arto Järvinen klo 18.03-18.12

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Keusote tieto- ja digijohtaja, Eteva toimitusjohtaja, Eteva tietohallintopäällikkö

Liitteet

Oheismateriaali