Aluehallitus, kokous 22.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen organisaatiorakenne

KEUHDno-2022-32

Valmistelija

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen ylin päättävä toimielin on suorilla vaaleilla valittava aluevaltuusto. Hyvinvointialueesta annetun lain 35 §:n mukaan hyvinvointialueella on oltava aluevaltuuston lisäksi aluehallitus ja tarkastuslautakunta. Lisäksi aluevaltuusto voi asettaa aluehallituksen alaisena toimivia lautakuntia hoitamaan pysyväisluonteisia tehtäviä; johtokuntia liikelaitoksen tai tehtävän hoitamista varten sekä jaostoja aluehallitukseen, lautakuntaan ja johtokuntaan. Aluehallitus ja aluevaltuuston päätöksen nojalla muukin toimielin voi asettaa toimikunnan määrätyn tehtävän hoitamista varten.  

Hyvinvointialueesta annetun lain 32 §:n mukaan aluehallituksen on asetettava nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien varmistamiseksi hyvinvointialueen nuorisovaltuusto tai vastaava nuorten vaikuttajaryhmä, ikääntyneen väestön osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien turvaamiseksi hyvinvointialueen vanhusneuvosto sekä vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien varmistamiseksi hyvinvointialueen vammaisneuvosto.  

Aluevaltuusto on 3.3.2022 kokouksessaan valinnut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle aluehallituksen, aluevaltuuston vaalilautakunnan, aluevaalilautakunnan, kehittämis- ja tulevaisuuslautakunnan, palvelujen järjestämisen lautakunnan, sosiaali- ja terveydenhuollon jaoston sekä tarkastuslautakunnan. Aluehallitus on puolestaan 10.3. 2022 kokouksessaan valinnut henkilöstöjaoston sekä rahoitus- ja talousjaoston. Toimielinten lisäksi hyvinvointialueen organisaatiorakenteessa on kuvattu muu hyvinvointialueen henkilöstöorganisaatio Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän nykyiseen organisaatiorakenteeseen pohjautuen. 

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän nykyisessä organisaatiossa sosiaali- ja terveyspalvelut on jaettu kolmeen palvelualueeseen:  

  • ikäihmisten ja vammaisten palvelut  
  • terveyspalvelut ja sairaanhoito  
  • aikuisten mielenterveys- ja päihde- ja sosiaalipalvelut ja lasten, nuorten ja perheiden palvelut.  

Hyvinvointialueen organisaatiossa terveyspalvelut ja sairaanhoito –palvelualueesta on eriytetty omaksi palvelualueekseen erikoissairaanhoito. 

Näiden lisäksi hyvinvointialueen organisaatiossa on sen järjestämisvastuulla oleva pelastuslaitos. Pelastuslaitoksen osalta päätöksentekoon tulee myöhemmin keväällä 2022 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa solmittava yhteistoimintasopimus.  

Strateginen kehittäminen ja tukipalvelut muodostavat oman kokonaisuutensa jakautuen strategian, kehittämisen ja rahoituksen tulosalueeseen sekä yhteisten palvelujen tulosalueeseen. Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet-tulosalue nivoo osaltaan keskitettyjä palveluja ja palvelutuotantoa yhteen. Nämä kokonaisuudet on uudistettu ja laitettu käytäntöön syksyllä 2021 osana hyvinvointialueen valmistelua.    

Hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisen yhteydessä on tärkeää minimoida tuottavuuden notkahdus ja turvata sujuva siirtymä siten, että hyvinvointialueelle siirrytään Keski-Uudenmaan sote- kuntayhtymän nykyisellä rakenteella, johon muut hyvinvointialueelle lain perusteella siirtyvät toiminnot sijoittuvat tarkoituksenmukaisesti. Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän johtamisjärjestelmä ja henkilöstöorganisaatiorakenne on rakennettu tukemaan sote-uudistuksen tavoitteita jo perustamisvaiheessa vuonna 2019. Organisaatiorakennetta, johtamisjärjestelmää ja palvelutoimintaa on kehitetty toiminnan tarpeista lähtien vuosina 2019–2021 kohti hyvinvointialuetta.  

Ehdotuksen mukaan jatkovalmistelussa hyvinvointialueen henkilöstöorganisaatiorakenne perustuisi Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän olemassa olevaan organisaatiorakenteeseen. Näin ollen Eteva- kuntayhtymästä hyvinvointialueelle siirtyvät toiminnot ja henkilöstö sijoittuisivat palvelutuotannon osalta ensisijaisesti ikäihmisten ja vammaisten palvelut –palvelualueeseen kuuluvalle vammaisten palvelut -tulosalueelle. Kunnista siirtyvät koulukuraattori ja –psykologipalvelut henkilöstöineen sijoittuisivat aikuisten mielenterveys- ja päihde- ja sosiaalipalvelut ja lasten, nuorten ja perheiden palvelut –palvelualueeseen kuuluvalle lasten, nuorten ja perheiden palvelut tulosalueelle. Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymästä siirtyvät toiminnot ja henkilöstö sijoittuisivat palvelutuotannon osalta ensisijaisesti aikuisten mielenterveys- ja päihde- ja sosiaalipalvelut -tulosalueelle. Siirtyvän tukipalveluhenkilöstön sijoittuminen ratkaistaisiin tapauskohtaisesti.  

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen väliaikainen valmistelutoimielin on kokouksessaan 17.11 2021(§64) käsitellyt organisaatiorakenteen valmistelua Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän henkilöstöorganisaatiorakenteen pohjalta. Asiaa on käsitelty myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen poliittisessa seurantaryhmässä 16.11.2021.  Suunniteltua Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän rakenteeseen pohjautuvaa henkilöstöorganisaatiota pidettiin tarkoituksenmukaisena hyvinvointialueelle siirryttäessä. Henkilöstöorganisaatiorakennetta on käsitelty valmistelussa henkilöstöryhmässä ja yhteistyöelimessä 2.11.2021, hallinto- ja lakiryhmässä 1.11.2021, Eteva-valmisteluryhmässä ja oppilas- ja opiskeluhuollon ryhmässä useaan otteeseen keskeisenä osana valmistelua. Pelastustoimen valmistelussa ehdotettu organisaatiorakenne on toiminut valmistelun pohjana.   

Va. hyvinvointialuejohtaja selostaa organisaatiorakennetta kokouksessa. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että se hyväksyy liitteen mukaisen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen henkilöstöorganisaation rakenteen.  
 

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.