Aluehallitus, kokous 22.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Hyvinvointialueen strategiatyön ja palvelustrategiatyön tilannekatsaus

KEUHDno-2022-33

Valmistelija

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Perustelut

Hyvinvointialueesta annetun lain 41 §:n mukaan hyvinvointialueella on oltava strategia, jossa aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Hyvinvointialueen strategiassa tulee ottaa huomioon:  

  • asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen hyvinvointialueen tehtäväalalla  
  • palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskevat strategiset linjaukset  
  • hyvinvointialueen tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet  
  • omistajapolitiikkaa  
  • henkilöstöpolitiikka  
  • asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet  

Valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi strategiset tavoitteet sosiaali- ja terveydenhuollolle ja pelastustoimelle. Hyvinvointialueen tulee konkretisoida omat tavoitteensa hyvinvointialueen strategiatyön kautta. Strategian tulee perustua arvioon hyvinvointialueen tilanteesta strategian laatimishetkellä sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueen tehtävien toteuttamiseen. Järjestämislain mukaan hyvinvointialueen tulee laatia osana hyvinvointialuestrategiaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia. Pelastustoimen osalta hyväksytään palvelutasopäätös.  

Kuntalaisten ja henkilöstön osallistaminen strategiaprosessiin on tärkeää, sillä yhdessä tekeminen lisää sitoutumista hyvinvointialueeseen, sen tavoitteisiin ja toimintaan. Strategian on oltava riittävän yksinkertainen ja konkreettinen osallisuuden varmistamiseksi. Valmisteluprosessi toteutetaan avoimesti ja osallistavasti varmistaen eri sidosryhmien kuuleminen ja näkemyksien koostaminen, mutta vältetään kuormittamasta liikaa henkilöstöä. 

Hyvinvointialuestrategia laaditaan ensimmäisen aluevaltuustokauden mittaiseksi, eli vuoteen 2025. Laajempi strategiaprosessi suunnitellaan tarvittaessa valtuustokaudelle 2025.  

Palvelustrategia laaditaan osana hyvinvointialueen strategiaa. Palvelustrategiassa kootaan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvan sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoiminnan pitkän aikavälin tavoitteet huomioiden asukkaiden tarpeet, alueelliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä kustannusvaikuttavuus (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 11 §).  

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamissuunnitelma 2020 -2025 hyväksyttiin yhtymävaltuustossa 17.12.2020. Järjestämis- ja tuottamissuunnitelmassa on kuvattu kuntayhtymän yhteistyöverkoston ohjausmalleja sekä järjestämisen ja tuottamisen periaatteita, toiminnallisia rooleja ja vastuita Keusote-mallilla toteutettuna. Suunnitelmassa on lisäksi kuvattu tavoitteet järjestäjäosaamisen vahvistamiselle.  Järjestämis- ja tuottamissuunnitelman mukaisesti kuntayhtymässä käynnistettiin palvelujärjestelmäsuunnitelma- asiakirjan laadinta, jonka tavoitteena on konkretisoida järjestäjän tavoitteita eri osa-alueilla järjestäjän ja tuottajan toiminnallisia rooleja vasten. Laadinnalle on nimetty 26.10.2021(YH § 155) Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä poliittinen ohjausryhmä. Laadittavan asiakirjan nimi on ohjausryhmässä päätetty muuttaa palvelustrategiaksi voimaantulleen lain mukaisesti, ja tehdä pohjatyötä palvelustrategian laatimisen edistämiseksi ennen kuin työ siirtyy hyvinvointialueen tehtäväksi.  Suunnitelmana on, että palvelustrategian valmistelun ohjausvastuu olisi nimetyllä ohjausryhmällä kesään 2022 saakka, jolloin valmistelun ohjausvastuu siirtyisi hyvinvointialueen toimielimelle.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi tilannekatsauksen hyvinvointialueen strategian ja palvelustrategian valmistelusta.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.