Aluevaltuusto, kokous 24.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Investointisuunnitelma

KEUHDno-2022-38

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Investointisuunnitelma on valmisteltu vuosille 2023-2027. Investointisuunnitelma sisältää paitsi investoinnit myös investointeja vastaavat sopimukset sekä omaisuuden luovutukset ja sopimusten lakkaamiset (esim. vuokratiloista luopuminen). Suunnitelmassa on esitetty erikseen sosiaali- ja terveydenhuollon osasuunnitelma ja pelastustoimen osasuunnitelma.

Valtioneuvosto on päättänyt 16.6.2022 (VM/2022/109) hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän lainanottovaltuuksista vuodelle 2023. Hyvinvointialueiden lainanottovaltuudet vuodelle 2023 perustuvat hyvinvointialueelle siirtyvien sairaanhoitopiirien ja erityishuoltopiirien kuntayhtymien vuoden 2021 tilinpäätösten ja vuoden 2022 talousarvioiden tietoihin. HUS-yhtymän lainanottovaltuus määritellään vastaavilla tiedoilla. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2023 on 162.430.979 euroa.

Investointisuunnitelmassa varsinaiset investoinnit ovat lähinnä ICT-investointeja ja niistä merkittävin on yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta. Muita ICT-investointeja ovat esimerkiksi HR-järjestelmäuudistus, tietoaltaan ja tiedolla johtamisen kehittäminen sekä hoitajakutsujärjestelmä. Tarkempi erittely ICT-investointikokonaisuudesta on esitetty investointisuunnitelmassa. ICT-investoinnit vuonna 2023 ovat n. 9,9 Me, vuonna 2024 n. 10,6 Me ja vuosina 2025-2027 n. 4 Me vuosittain. Suunnitelmakauden viimeisten vuosien investointeja ei ole vielä tarkemmin yksilöity. Useat ICT-hankkeet toteutuvat usean vuoden aikana, mutta investointisuunnitelman esittämistavasta johtuen yhteenvetotaulukoissa ne on esitetty jo vuonna 2023, koska hankkeisiin on jo sitouduttu vuonna 2022 tai sitoudutaan vuonna 2023 ja tällaiset investoinnit tulee kokonaisuutena esittää suunnitelman ensimmäisenä vuonna.

Investointeja vastaavia sopimuksia ovat mm. uudet vuokrasopimukset, leasingsopimukset ja muut sopimukset. Merkittävin tällainen sopimus on Tuusulan uuden sote-keskuksen vuokrasopimus, jonka arvoksi on tässä vaiheessa arvioitu 50 Me. Alustavan arvion mukaan hyvinvointialue saa tilat käyttöönsä vuonna 2024, mutta hanke on investointisuunnitelmassa esitettävä sinä vuonna, jolloin sitoumus tehdään ja siksi hanke on esitetty suunnitelmassa vuonna 2023. Palvelujen verkosto tulee päätöksentekoon alkuvuoden 2023 aikana. Toimipisteverkoston karsimisella on arvioitu saavutettavan n. 2,5 Me:n säästö vuonna 2023. Lisäksi nyt on jo tiedossa hallinnon tilojen väheneminen, joten kaikkiaan lakkaavien vuokrasopimusten arvon on arvioitu vuonna 2023 olevan n. 2,9 Me ja koko ohjelmakaudella n. 3,8 Me.

Laite- ja kalustohankinnat tehdään pääasiassa leasing-rahoituksella ja merkittävin yksittäinen hanke on em. Tuusulan sote-keskuksen kalustaminen, jonka arvoksi on arvioitu 5 Me. Lisäksi leasing-rahoituksella hankitaan mm. ajoneuvoja, ict-laitteita ja kalustoa vuosittain n. 0,5-1,0 Me:lla.

Muista sopimuksista investointisuunnitelmaan on kirjattu uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttökustannukset n. 2,8 Me/vuosi. Järjestelmästä on määräaikainen sopimus 29.3.2026 saakka, mutta koska asiakas- ja potilastietojärjestelmää tarvitaan tämän jälkeenkin, on sitoumus laskettu koko suunnitelmakaudelle ja sen arvo on 14 Me. Vanhoista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä voidaan luopua vuonna 2025 ja sillä saadaan n. 4,5 Me:n säästö. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyy Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymästä Oy Apotti Ab:n osakkeet, jotka siirtyivät kuntayhtymälle Tuusulan kunnalta. Oy Apotti Ab:sta on mahdollista irtautua aikaisintaan 20.4.2025 yhden vuoden irtisanomisajalla. Osakassopimuksen mukaan mahdollisen irtautumisen jälkeen muut osakkaat vastaavat Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen yhteisten kustannusten osuudesta (n. 2 Me/v). Investointisuunnitelmassa on huomioitu irtautuminen ja käyttökustannusten päättyminen vuonna 2027.

Omaisuuden luovutuksena investointisuunnitelmassa on esitetty Uudenmaan vammaispalvelut Oy:n osakkeiden myynti. Osakemyynnin euromäärä puuttuu toistaiseksi suunnitelmasta, mutta se lisätään sinne tiedon tarkennuttua. Mikäli Keski-Uudenmaan hyvinvointialue päättää luopua Oy Apotti Ab:sta, on sijoitettu pääoma mahdollista saada takaisin aikaisintaan vuonna 2029 eikä mahdollinen luopuminen siten näy investointisuunnitelmassa omaisuuden luovutuksena.

Pelastustoimen osasuunnitelmassa investointeja vastaavissa sopimuksissa vuonna 2026 on Mäntsälän paloasema. Paloasema ollaan ottamassa käyttöön vuonna 2027 ja sopimuksen arvoksi on tässä vaiheessa arvioitu 15 Me.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Rahoitus- ja talousjaosto esittää aluehallitukselle, että aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-2026 sekä vuosille 2024-2027.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan tarkennuksella, että tarkistetaan Tuusulan sote-keskuksen esittämistapa suunnitelemassa.

Valmistelija

Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

Investointisuunnitelma on valmisteltu vuosille 2023-2027. Investointisuunnitelma sisältää paitsi investoinnit myös investointeja vastaavat sopimukset sekä omaisuuden luovutukset ja sopimusten lakkaamiset (esim. vuokratiloista luopuminen). Suunnitelmassa on esitetty erikseen sosiaali- ja terveydenhuollon osasuunnitelma ja pelastustoimen osasuunnitelma.

Valtioneuvosto on päättänyt 16.6.2022 (VM/2022/109) hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän lainanottovaltuuksista vuodelle 2023. Hyvinvointialueiden lainanottovaltuudet vuodelle 2023 perustuvat hyvinvointialueelle siirtyvien sairaanhoitopiirien ja erityishuoltopiirien kuntayhtymien vuoden 2021 tilinpäätösten ja vuoden 2022 talousarvioiden tietoihin. HUS-yhtymän lainanottovaltuus määritellään vastaavilla tiedoilla. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2023 on 162.430.979 euroa.

Investointisuunnitelmassa varsinaiset investoinnit ovat lähinnä ICT-investointeja ja niistä merkittävin on yhtenäisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän hankinta. Muita ICT-investointeja ovat esimerkiksi HR-järjestelmäuudistus, tietoaltaan ja tiedolla johtamisen kehittäminen sekä hoitajakutsujärjestelmä. Tarkempi erittely ICT-investointikokonaisuudesta on esitetty investointisuunnitelmassa. ICT-investoinnit vuonna 2023 ovat n. 9,9 Me, vuonna 2024 n. 10,6 Me ja vuosina 2025-2027 n. 4 Me vuosittain. Suunnitelmakauden viimeisten vuosien investointeja ei ole vielä tarkemmin yksilöity. Useat ICT-hankkeet toteutuvat usean vuoden aikana, mutta investointisuunnitelman esittämistavasta johtuen yhteenvetotaulukoissa ne on esitetty jo vuonna 2023, koska hankkeisiin on jo sitouduttu vuonna 2022 tai sitoudutaan vuonna 2023 ja tällaiset investoinnit tulee kokonaisuutena esittää suunnitelman ensimmäisenä vuonna.

Investointeja vastaavia sopimuksia ovat mm. uudet vuokrasopimukset, leasingsopimukset ja muut sopimukset. Merkittävin tällainen sopimus on Tuusulan uuden sote-keskuksen vuokrasopimus, jonka arvoksi on tässä vaiheessa arvioitu 50 Me. Alustavan arvion mukaan hyvinvointialue saa tilat käyttöönsä vuonna 2024, mutta hanke on investointisuunnitelmassa esitettävä sinä vuonna, jolloin sitoumus tehdään ja siksi hanke on esitetty suunnitelmassa vuonna 2023. Palvelujen verkosto tulee päätöksentekoon alkuvuoden 2023 aikana. Toimipisteverkoston karsimisella on arvioitu saavutettavan n. 2,5 Me:n säästö vuonna 2023. Lisäksi nyt on jo tiedossa hallinnon tilojen väheneminen, joten kaikkiaan lakkaavien vuokrasopimusten arvon on arvioitu vuonna 2023 olevan n. 2,9 Me ja koko ohjelmakaudella n. 3,8 Me.

Laite- ja kalustohankinnat tehdään pääasiassa leasing-rahoituksella ja merkittävin yksittäinen hanke on em. Tuusulan sote-keskuksen kalustaminen, jonka arvoksi on arvioitu 5 Me. Lisäksi leasing-rahoituksella hankitaan mm. ajoneuvoja, ict-laitteita ja kalustoa vuosittain n. 0,5-1,0 Me:lla.

Muista sopimuksista investointisuunnitelmaan on kirjattu uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttökustannukset n. 2,8 Me/vuosi. Järjestelmästä on määräaikainen sopimus 29.3.2026 saakka, mutta koska asiakas- ja potilastietojärjestelmää tarvitaan tämän jälkeenkin, on sitoumus laskettu koko suunnitelmakaudelle ja sen arvo on 14 Me. Vanhoista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä voidaan luopua vuonna 2025 ja sillä saadaan n. 4,5 Me:n säästö. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyy Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymästä Oy Apotti Ab:n osakkeet, jotka siirtyivät kuntayhtymälle Tuusulan kunnalta. Oy Apotti Ab:sta on mahdollista irtautua aikaisintaan 20.4.2025 yhden vuoden irtisanomisajalla. Osakassopimuksen mukaan mahdollisen irtautumisen jälkeen muut osakkaat vastaavat Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen yhteisten kustannusten osuudesta (n. 2 Me/v). Investointisuunnitelmassa on huomioitu irtautuminen ja käyttökustannusten päättyminen vuonna 2027.

Omaisuuden luovutuksena investointisuunnitelmassa on esitetty Uudenmaan vammaispalvelut Oy:n osakkeiden myynti. Osakemyynnin euromäärä puuttuu toistaiseksi suunnitelmasta, mutta se lisätään sinne tiedon tarkennuttua. Mikäli Keski-Uudenmaan hyvinvointialue päättää luopua Oy Apotti Ab:sta, on sijoitettu pääoma mahdollista saada takaisin aikaisintaan vuonna 2029 eikä mahdollinen luopuminen siten näy investointisuunnitelmassa omaisuuden luovutuksena.

Pelastustoimen osasuunnitelmassa investointeja vastaavissa sopimuksissa vuonna 2026 on Mäntsälän paloasema. Paloasema ollaan ottamassa käyttöön vuonna 2027 ja sopimuksen arvoksi on tässä vaiheessa arvioitu 15 Me.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, johtajaylilääkäri, kehitys- ja tutkimusjohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Kehittämis- ja tulevaisuuslautakunta merkitsee investointisuunnitelman tiedoksi.

 

Käsittely

Pelastuspäällikkö Jussi Rahikainen esitteli pelastuslaitoksen investointisuunnitelmaa. Rahoitus- ja talousjohtaja Päivi Tarsia esitteli hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Sanna Kaukua, talouspäällikkö, sanna.kaukua@keusote.fi

Perustelut

Kehittämis- ja tulevaisuuslautakunta on merkinnyt investointisuunnitelman tiedoksi 8.9.2022 § 10.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, johtajaylilääkäri, kehitys- ja tutkimusjohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-2026 sekä vuosille 2024-2027.

Käsittely:

Käsittelyn kuluessa Olli Savela teki muutosehdotuksen, jonka mukaan:

Poistetaan taulukosta 8 toimipisteverkoston karsiminen (3 390 000 euroa) ja tehdään vastaava muutos investointisuunnitelman muihin kohtiin (taulukot 1 ja 3).

Toimipisteverkostosta päätetään myöhemmin, joten mahdolliset säästöt eivät ole vielä tiedossa.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana oli tehty muutosehdotus, jota ei kannatettu, joten ehdotus raukeaa.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Aluevaltuusto hyväksyy Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen investointisuunnitelman vuosille 2023-2026 sekä vuosille 2024-2027.

Käsittely:

Käsittelyn kuluessa Olli Savela teki Satu Lammen ja Mimmi Launialan kannattamana muutosehdotuksen, jonka mukaan:

Poistetaan taulukosta 8 toimipisteverkoston karsiminen (3 390 000 euroa) ja tehdään vastaava muutos investointisuunnitelman muihin kohtiin (taulukot 1 ja 3).

Toimipisteverkostosta päätetään myöhemmin, joten mahdolliset säästöt eivät ole vielä tiedossa.

 

Sirkka Rousu teki Pirjo Komulaisen kannattamana ehdotuksen teknisestä korjauksesta: 

Tekninen korjaus sivulle 12: Tuusulan terveysasema - sijaan pitäisi olla Hyrylän terveysasema. Tuusulassa on kolme terveysasemaa, joista tässä nimenomaan kyse Hyrylän terveysaseman tilojen kunto.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestettävä. Äänestystapana on äänestys sähköistä kokousjärjestelmää käyttäen, jota täydennetään nimehuutoäänestyksellä siltä osin kuin valtuutetut eivät käytä sähköistä järjestelmää.

Äänestys

JAA = aluehallituksen pohjaehdotus

EI = Olli Savelan muutosehdotus

Äänestyksen tulos

Olli Savelan muutosehdotus hyväksyttiin äänin  29 JAA - 38 EI - 1 tyhjä..

Puheenjohtajan tiedusteltua valtuustolta, voidaanko Sirkka Rousun ehdotus hyväksyä yksimielisesti, valtuusto hyväksyi Rousun ehdotuksen yksimielisesti.

Päätös

Hyväksyttiin seuraavin muutoksin:

Poistettiin taulukosta 8 toimipisteverkoston karsiminen (3 390 000 euroa) ja tehtiin vastaava muutos investointisuunnitelman muihin kohtiin (taulukot 1 ja 3).

Tekninen korjaus sivulle 12: Tuusulan terveysasema - sijaan täsmennettiin Hyrylän terveysasema. Tuusulassa on kolme terveysasemaa, joista tässä nimenomaan kyse Hyrylän terveysaseman tilojen kunto.

Äänestystulokset

  • Kyllä 29 kpl 43%

    Willem van Schevikhoven, Jaakko Rainio, Kalle Ikkelä, Sirkka Rousu, Ulla-Mari Karhu, Annika Kokko, Pihla Keto-Huovinen, Pentti Puhakka, Sanna Kervinen, Tommi Luhtaniemi, Tarja Edry, Tapio Havula, Lauri Untamo, Tuija Linna-Pirinen, Jaakko Haapamäki, Arto Lindberg, Marja-Leena Laine, Virpi Räty, Sari Silventoinen, Pirjo Vainio, Tiia Lintula, Andeliina Cieslak, Taneli Kalliokoski, Irma Pahlman, Mia Rundgren, Annika Lappalainen, Inka Utriainen, Helinä Perttu, Arto Hägg

  • Ei 38 kpl 56%

    Jussi Salonen, Pinja Perholehto, Matti Korkiakoski, Pirjo Komulainen, Mimmi Launiala, Tuija Reinikainen, Kenneth Morelius, Lotta Vainiola, Lassi Markkanen, Laura Alkula, Leni Niinimäki, Seppo Hakulinen, Olli Savela, Anna-Liisa Lyytinen, Pirja Vitikka-Koponen, Tom Boman, Margita Winqvist, Mari Valve, Johanna Tukiainen, Satu Lampi, Johanna Linna, Mika Timonen, Henri Perälahti, Jorma Piisinen, Reijo Tilvis, Maria Luoma, Tarja Vierikko, Arto Järvinen, Onni Rostila, Eemeli Peltonen, Mila Lehtonen, Annina Nuutinen, Hannu Lakee, Antti Rinne, Ari Koponen, Heta Ravolainen-Rinne, Ina Kuula, Tuula Latosuo

  • Tyhjä 1 kpl 1%

    Riina Mattila

Tiedoksi

Talouspalvelut, muuttunut suunnitelma VM