Aluehallitus, kokous 28.3.2023

§ 90 Palvelusetelin yleisen sääntökirjan ja siihen liittyvien muutosten hyväksyminen

KEUHDno-2023-1052

Valmistelija

  • Minna Koivumäki, kotona asumista tukevien palvelujen päällikkö, minna.koivumaki@keusote.fi
  • Mari Patronen, palvelujohtaja, mari.patronen@keusote.fi

Perustelut

Palveluseteli

Palvelusetelillä hankittava palvelu on vaihtoehto Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (jäljempänä Keusote) tuottamalle palvelulle. Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia tarvitsemiaan palveluja yksityisiltä palvelujen tuottajilta. Jos asiakas tai potilas ei halua käyttää palveluseteliä, hyvinvointialueen on ohjattava hänet muulla tavoin järjestettävien palvelujen piiriin.
Palvelujen järjestämistä palvelusetelillä ohjaa Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009).

Palvelusetelin käyttö aiemmin Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymässä

Palvelusetelin asiointi- ja hallintajärjestelmä on kilpailutettu ja kilpailutuksen myötä saatiin Keski-Uudenmaan sote kuntayhtymän käyttöön yksi yhtenäinen palvelusetelijärjestelmä Polycon Oy:n Effector. 
Palveluseteli on tällä hetkellä käytössä kotiapupalvelussa, säännöllisessä kotihoidossa, omaishoidontuen lakisääteisessä vapaassa, vammaispalvelulain mukaisessa henkilökohtaisessa avussa, ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ja ikäihmisten yhteisöllisessä asumisessa.

Palvelusetelin sääntökirjat

Sääntökirjassa määritellään asiakkaan, palveluntuottajan ja hyvinvointialueen palveluseteliin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Sääntökirja jakautuu palveluntuottajan hyväksymisehtojen osalta yleiseen ja palvelukohtaiseen osaan.

  1. Yleinen osa, joka sisältää lainsäädäntöön perustuvia, ns. pakollisia hyväksymisehtoja. 
  2. Palvelukohtainen osa sisältää hyvinvointialueen asettamia, hyväksymisehtoja sekä kuvauksen asiakkaan asemasta ja oikeuksista.

Palveluntuottajan on täytettävä sääntökirjan yleisessä ja palvelukohtaisessa osassa asetetut hyväksymisehdot. Palvelukohtaisessa osiossa esitettävät hyväksymisehdot eivät voi olla ristiriidassa lainsäädäntöön perustuvien pakollisten hyväksymisehtojen kanssa.

Yleinen osa

Yleinen sääntökirja koskee kaikkia Keusoten palveluissa käyttöön ottamia palveluseteleitä. Palvelukohtaiset sääntökirjat laaditaan ja hyväksytään erillisinä. Palvelusetelituottajan on sitouduttava sääntökirjan yleiseen ja palvelukohtaiseen osaan palveluita tuottaessaan.

Yleisessä sääntökirjassa kerrotaan niistä yksityisen sosiaali- ja/tai terveyspalveluntuottajan oikeuksista ja velvollisuuksista, joihin sen tulee sitoutua, jotta Keusote voi hyväksyä palveluntuottajan palvelusetelillä toteutettavan sosiaali- ja/tai terveydenhuollon palveluiden tuottajaksi. Sääntökirjassa Keusote asettaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009), myöhemmin palvelusetelilaki, 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit palvelun tuottajille. 
Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan tämän sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä toteutettavien palveluiden tuottajaksi. Keusote tekee asiakaskohtaisen palvelutarpeen arvioinnin, hoito- ja palvelusuunnitelman tai asiakassuunnitelman, palvelupäätöksen sekä neuvoo, ohjaa asiakasta ja palveluntuottajaa palvelusetelin käytössä. 

Ehdotus

Palveluseteli sääntökirja yleinen osa

Sääntökirja on hyväksytty Keski-Uudenmaan kuntayhtymän yhtymähallituksessa 24.2.2021 § 16. 

  • Kyseistä asiakirjaa on tarkastettu ja muutettu niin, että se koskee nyt kaikkia Keusoten käytössä olevia palveluseteleitä. 
  • Tekstiä muokatessa on otettu huomioon sosiaalihuoltolain ja vanhuspalvelulain muutokset 1.1.2023 alkaen. 
  • Sanamuotoja on muutettu vastaamaan nykykäytäntöä esim. kunta ja kuntayhtymä on muutettu sanoiksi Keusote tai hyvinvointialue.

Palveluntuottajien hinnanmuutoksen osalta ohjeeseen ehdotetaan muutosta. Nykyinen ohje on mahdollistanut sen, että tuottajat ovat voineet kirjallisesti ilmoittaa hinnanmuutoksistaan ihan mihin aikaan vuodesta tahansa. 

Aiempi ohjeistus hinnanmuutokseen kuului;

Hinnat ovat voimassa vähintään kaksitoista (12) kuukautta palveluntuottajan hyväksymispäätöksestä alkaen. Palveluntuottajan on toimitettava hinnanmuutosilmoitus kirjallisesti vähintään kuutta (6) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa kuntayhtymälle ja asiakkaalle sekä esitettävä kuntayhtymälle asianmukainen selvitys kustannusten kehityksestä ja hinnanmuutoksensyistä.

Uusi ohje hinnanmuutokseen kuuluu;

Palveluntuottajan hinnat ovat voimassa 12 kuukautta siitä, kun hänet on hyväksytty palveluseteli palveluntuottajaksi. Tämän jälkeen hän voi tarkistaa hintojaan korkeintaan 12 kk:n välein. Ensimmäinen hinnan tarkistus on mahdollista 1.6.2023. Keusote ilmoittaa ajankohdan, jolloin palveluntuottajan on mahdollista halutessaan tehdä hinnanmuutoksia palveluseteliportaalissa. Muulla tavoin tehdyt hinnanmuutokset ovat mitättömiä.
Poikkeuksena ovat kattohintaiset palvelusetelit. Näiden palvelusetelien osalta Keusote on määritellyt kiinteän hinnan, jolla palvelu on tuotettava. Palveluseteli palveluntuottaja ei voi korottaa hintojaan näissä seteleissä edellä olevan mukaisesti. Jos hintakattoa nostetaan Keusote ilmoittaa näistä aina erikseen. 

Asiakkaan omavastuuosuus muodostuu palveluntuottajan ilmoittama hinta palvelulle – asiakkaan saama palveluseteli. Asiakas maksaa omavastuuosuuden suoraan palveluntuottajalle. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää:

  • hyväksyä sääntökirjan yleisen osan muutoksineen ja, että
  • yleinen sääntökirja hyväksytään koskemaan kaikkia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käyttöön ottamia palveluseteleitä ja, että
  • palveluntuottajan hinnat ovat voimassa 12 kuukautta siitä, kun hänet on hyväksytty palveluseteli palveluntuottajaksi ja, että
  • tämän jälkeen hän voi tarkistaa hintojaan korkeintaan 12 kk:n välein ja, että 
  • ensimmäinen hinnan tarkistus on mahdollista 1.6.2023 ja, että 
  • Keusote ilmoittaa ajankohdan, jolloin palveluntuottajan on mahdollista halutessaan tehdä hinnanmuutoksia palveluseteliportaalissa ja, että
  • muulla tavoin tehdyt hinnanmuutokset ovat mitättömiä ja, että
  • palveluseteli palveluntuottaja ei voi korottaa hintojaan palveluseteleissä, joissa on hintakatto ja, että 
  • jos hintakattoa nostetaan Keusote ilmoittaa näistä aina erikseen ja, että 
  • palveluntuottajan tulee kertoa asiakkaalle, että hänen hinnankorotuksensa tulee mahdollisesti vaikuttamaan asiakkaan omavastuuosuuteen. 

Käsittely:

Esittelijä muutti ehdotustaan ja muutettu ehdotus kuului seuraavasti:

Aluehallitus päättää:

  • hyväksyä sääntökirjan yleisen osan muutoksineen ja, että
  • yleinen sääntökirja hyväksytään koskemaan kaikkia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käyttöön ottamia palveluseteleitä.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän muutettu ehdotus otettiin kokouksen pohjaehdotukseksi.

Päätös

Aluehallitus päätti:

  • hyväksyä sääntökirjan yleisen osan muutoksineen ja, että
  • yleinen sääntökirja hyväksytään koskemaan kaikkia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käyttöön ottamia palveluseteleitä.