Perustelut
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastuslautakunta on kokouksessaan 24.4.2025 § 17 ja 18 käsitellyt Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittämistä sekä hallintosäännön päivittämistä em. muutosten johdosta. Pelastuslautakunnan käsittely 24.4.2025 § 17 koskien yhteistoimintasopimusta on oheismateriaalina.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat sopineet Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta yhteistoimintasopimuksella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt yhteistoimintasopimuksen
kokouksessaan 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt sen kokouksessaan 28.4.2022 § 31.
Yhteistoimintasopimuksessa todetaan,että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä määritellään Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen tehtävät yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Täten hallintosäännön muutokset tulee
sisällyttää samanlaisina myös yhteistoimintasopimukseen. Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta. Pelastustoimea koskevat kohdat yhteensovitetaan myös Keski-
Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntöön.
Yhteistoimintasopimusta ja hallintosääntöä on tarpeellista päivittää samanaikaisesti niin,että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön ja yhteistoimintasopimuksen kirjaukset ovat yhdenmukaisia. Yhteistoimintasopimus on
hyväksytty vuonna 2022 ennen pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023,jonka takia yhteistoimintasopimus on samalla tarpeellista päivittää vastaamaan järjestämisvastuun alkamisen jälkeen toteutunutta käytäntöä esimerkiksi kiinteistöomaisuuden hallintaan ja taloudenhoitoon liittyvien kirjausten osalta.
Pelastuslautakunta on päätöksillään 6.9.2023 § 32 ja 7.2.2024 § 4 delegoinut pelastusjohtajalle toimivaltaa investointeihin ja toimialan palveluhankintoihin liittyen. Yhteistoimintasopimukseen voidaan kirjata vastaavalla tavalla pelastuslautakunnan
toimivaltuudeksi:
- päättää yli kahden miljoonan euron investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella,
- päättää yli miljoonan euron palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti.
Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueiden kesken asukaslukujen suhteen ja toimintavalmiuden kapasiteetin perusteella. Sopimusta voidaan selventää maksujen aikataulun osalta siten,että
kirjataan toteutunut käytäntö seuraavalla tavalla:
- Kalenterivuoden aikana hyvinvointialueiden maksamat pelastustoimen kustannukset tasataan sovitun kustannustenjaon mukaiseksi tilinpäätöstietojen varmistuttua. Tällöin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle palautetaan sen maksuja tai siltä peritään ylimääräinen maksu.
Yhteistoimintasopimuksesta päivitetään valmisteluvaiheeseen liittyvät vanhentuneet kirjaukset ja päivittämisen yhteydessä yhteistoimintasopimukseen tehdään myös teknisiä päivityksiä esimerkiksi vanhentuneen termistön osalta:
- viittaukset vuosien 2021–2022 valmisteluvaiheeseen poistetaan,
- sairaanhoitopiiri termi korvataan HUS-yhtymällä,
- vanhentuneet viittaukset Vantaan kaupungin lomapalkkojen ja -rahojen maksuaikatauluihin muutetaan,
- viittaus vuonna 2020 hyväksyttyyn palvelutasopäätökseen poistetaan,
- kiinteistöomaisuuden hallintaan liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä,
- taloudenhoitoon liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä.
Pelastuslautakunta käsitteli kokouksessaan myös mahdollista otto-oikeuskirjauksen muuttamista. Pelastuslautakunta poisti kyseisen muutoksen valmistelustaan ja jätti päätökseen pöytäkirjalausuman: "Pelastuslautakunta ei kannata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen otto-oikeutta pelastuslautakunnan päätöksiin esityksen mukaisesti. Pelastuslautakunta on pelastuslain mukainen monijäseninen pelastusviranomainen,jolle on osoitettu lakisääteisiä tehtäviä. Lautakunta on huolestunut erityisesti aluehallituksen otto-oikeuden käyttämistä pelastuslautakunnan hankintoja koskevissa päätöksistä. Lautakunta on huolissaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudesta päätöksenteossa,jos ottomenettely toteutuisi."
Voimassa olevassa yhteistoimintasopimuksessa on todettu otto-oikeudesta seuraavasti:
”Hyvinvointialuelain (611/2021) 97 §:n mukaan yhteistoimintasopimuksessa voidaan sopia, ettei hyvinvointialueen aluehallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen. Tällä yhteistoimintasopimuksella sovitaan,että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella ei ole otto-oikeutta hyvinvointialueiden yhteisen
toimielimen,pelastuslautakunnan,tekemiin päätöksiin.”
Asiaa koskevassa jatkovalmistelussa on katsottu perustelluksi, että pelastuslautakunnan otto-oikeuskirjaus muutetaan vastaamaan muiden toimielimien käytäntöä. Tämän johdosta otto-oikeuskirjaus esitetään muutettavan kuulumaan
seuraavasti:
”Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat
ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä.”
Ohessa oheismateriaalina on nykyinen yhteistoimintasopimus ja liitteenä ehdotus päivitetystä yhteistoimintasopimuksesta,joka koostuu pelastuslautakunnan ehdotuksesta 24.4.2025 § 17 sekä muutetusta ehdotuksesta otto-oikeuskirjaukseksi.
Kirjaus on valmisteltu yhdessä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen johdon kanssa. Koska Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiota yhtenä hyvinvointialueen toimialana,on yhteisvalmistelussa katsottu,
että otto-oikeus olisi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ja että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudet turvattaisiin ennen lopullista päätöksentekoa edeltävällä kuulemisvelvoitteella. Lisäksi samassa yhteydestä yhteistoimintasopimusta esitetään päivitettäväksi siten, että sopimuksesta poistettaisiin kirjaus "Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset jatkossa valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta."
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus sekä aluevaltuusto käsittelevät yhteistoimintasopimusta osaltaan kokouksissaan 13.5.2025 ja 22.5.2025.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen päivitetyn yhteistoimintasopimuksen.