Aluehallitus, kokous 13.5.2025

§ 108 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittäminen

KEUHDno-2022-43

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Nykyinen Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on toiminut vuodesta 2004 alkaen 8 kunnan (Vantaa, Kerava, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Pornainen, Hyvinkää ja Mäntsälä) yhteisenä pelastuslaitoksena, Vantaan toimiessa isäntäkuntana. Vuoden 2023 alusta lukien vastuu pelastustoimen järjestämisestä siirtyy edellä mainituilta 8 kunnalta Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueille.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki 616/2021 tuli voimaan 1.7.2021. Lain 58 §:n mukaan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden tulee sopia 31.5.2022 mennessä nykyisen Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen henkilöstön, kaluston ja sopimusten siirtojen jakamisesta hyvinvointialueiden kesken.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitosta ei tarvitse jakaa, mikäli hyvinvointialueet solmivat 31.5.2022 mennessä yhteistoimintasopimuksen yhteisestä pelastuslaitoksesta. Nykyisen pelastuslaitoksen jakaminen kahtia lisäisi molempien hyvinvointialueiden pelastustoimen kustannuksia, heikentäisi voimavarojen joustavaa käyttöä sekä palveluiden laatua ja saatavuutta. 

8.9.2021 Vantaan ja Keravan sekä 15.9.2021 Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden väliaikaiset toimielimet päättivät solmia sopimuksen valmistelusta, jolla tähdättiin yhteisen pelastuslaitoksen perustamiseen. Tämä työ tehtiin osana Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen valmistelua tiiviissä yhteistyössä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen valmistelun kanssa.

Ministeriöiden kanssa käydyissä neuvotteluissa todettiin, että yhteinen pelastuslaitos voidaan perustaa lain hyvinvointialueesta (611/2021) 7 §:n mukaisesti siirtämällä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen pelastustoimen järjestämisvastuu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Yhteinen pelastuslaitos sijoittuisi hallinnollisesti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Vantaan kaupungilta saadussa selvityksessä listatut nykyisen pelastuslaitoksen omaisuus, sopimukset, vastuut ja henkilöstö siirtyisivät perustettavalle yhteiselle pelastuslaitokselle eli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Yhteistoimintasopimuksessa määritetään mm. yhteisen pelastuslautakunnan jäsenten lukumäärä ja sen tehtävät sekä hyvinvointialueiden maksuosuuksien perusteet yhteisestä pelastuslaitoksesta. Pelastuslaitoksen kiinteistökulut kohdennetaan suoraan hyvinvointialueelle aiheuttamisperiaatteen mukaan 1.1.2023 alkaen. Muut pelastustoimen kulut kohdennetaan vuonna 2023 vuoden 2022 kuntaosuuksien suhteella. Siirtymäkauden jälkeen vuonna 2028 muut pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueille 50 % asukaslukujen suhteessa ja 50 % pelastustoiminnan kapasiteettimallin mukaisesti.

Mikäli hyvinvointialueet eivät solmi yhteistoimintasopimusta, tulee nykyinen Keski-Uudenmaan pelastuslaitos jakaa hyvinvointialueiden kesken 31.5.2022 mennessä. Jos näin ei tehdä, valtioneuvosto päättää henkilöstön, kaluston ja sopimusten siirtojen jakamisesta sekä muista pelastustoimen järjestämisvastuun siirtämisen välttämättömistä asioista, joista hyvinvointialueet eivät ole sopineet.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Laitinen-Parkkonen, johtajaylilääkäri, tutkimus- ja kehitysjohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää ehdottaa aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen.

Käsittely:

Maiju Tapiolinna teki Onni Rostilan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

Muutosesitys 33 § KESKI-UUDENMAAN PELASTUSLAITOKSEN YHTEISTOIMINTASOPIMUS
6. Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastuslautakunta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue nimeää pelastuslautakunnan jäsenistä puheenjohtajan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue varapuheenjohtajan vuorotellen kahdeksi vuodeksi kerrallaan. 

Perustelut: Vantaa-Kerava käyttää operatiivista ja hallinnollista päätöksentekovaltaa pelastuslaitoksen toiminnassa. Mikäli myös pelastuslautakunnan puheenjohtajuus olisi Vantaa-Keravan hyvinvointialueella, hyvinvointialueiden välillä ei säilyisi tasapaino, vaan valta keskittyisi liiaksi toiselle osapuolelle. Koska kaikki muu päätöksenteko on Vantaa-Keravalla, voisi olla perusteltua, että lautakunnan puheenjohtajuus olisi aina Keski-Uudellamaalla. Esitetty puheenjohtajuuksien vuorottelu hyvinvointialueiden välillä olisi toimiva kompromissiratkaisu.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestys sähköistä kokousjärjestelmää käyttäen, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä.

Äänestysjärjestys

JAA = esittelijän ehdotus

EI = Tapiolinnan muutosehdotus

Äänestyksen tulos: 14 JAA -ääntä, 3 EI -ääntä

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan äänestyksen jälkeen äänin 14-3.

Äänestystulokset

  • Kyllä 14 kpl 82%

    Annika Kokko, Jaakko Rainio, Helinä Perttu, Taneli Kalliokoski, Tarja Edry, Irma Pahlman, Nina Pietilä, Sirkka Rousu, Kimmo Behm, Arto Lindberg, Virpi Räty, Heta Ravolainen-Rinne, Jussi Salonen, Tiia Lintula

  • Ei 3 kpl 18%

    Olli Savela, Onni Rostila, Maiju Tapiolinna

Valmistelija

Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

                    
 

Ehdotus

Aluevaltuusto päättää hyväksyä Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen.

Käsittely:

Maiju Tapiolinna teki Satu Lammen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:
6. Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastuslautakunta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue nimeää pelastuslautakunnan jäsenistä puheenjohtajan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue varapuheenjohtajan vuorotellen kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Perustelut: Vantaa-Kerava käyttää operatiivista ja hallinnollista päätöksentekovaltaa pelastuslaitoksen toiminnassa. Mikäli myös pelastuslautakunnan puheenjohtajuus olisi Vantaa-Keravan hyvinvointialueella, hyvinvointialueiden välillä ei säilyisi tasapaino, vaan valta keskittyisi liiaksi toiselle osapuolelle. Koska kaikki muu päätöksenteko on Vantaa-Keravalla, voisi olla perusteltua, että lautakunnan puheenjohtajuus olisi aina Keski-Uudellamaalla. Esitetty puheenjohtajuuksien vuorottelu hyvinvointialueiden välillä olisi toimiva kompromissiratkaisu.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestettävä. Äänestystavaksi todettiin äänestys sähköistä kokousjärjestelmää käyttäen, jota täydennetään nimenhuutoäänestyksellä.

Äänestysjärjestys

JAA = esittelijän ehdotus
EI = Tapiolinnan muutosehdotus

Äänestyksen tulos: 56 JAA -ääntä, 13 EI -ääntä

Päätös

Hyväksyttiin äänestyksen jälkeen.

Peussuomalaisten valtuustoryhmä jätti päätökseen eriävän mielipiteen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 56 kpl 81%

    Tuija Linna-Pirinen, Arto Hägg, Tarja Edry, Pentti Puhakka, Sanna Kervinen, Aila Koivunen, Pihla Keto-Huovinen, Virpi Räty, Sari Silventoinen, Pirjo Vainio, Taneli Kalliokoski, Maria Luoma, Eemeli Peltonen, Tuija Reinikainen, Tuula Latosuo, Kimmo Behm, Harri Lepolahti, Reija Taupila, Sara Peltola, Heli Ronkanen, Willem van Schevikhoven, Mimmi Launiala, Jaakko Haapamäki, Kalle Ikkelä, Pinja Perholehto, Lotta Vainiola, Matti Korkiakoski, Annika Kokko, Jussi Malkamäki, Annina Nuutinen, Tapio Havula, Mila Lehtonen, Pirja Vitikka-Koponen, Pirjo Komulainen, Heta Ravolainen-Rinne, Reijo Tilvis, Inka Utriainen, Riina Mattila, Anna-Liisa Lyytinen, Anna Pulkkinen, Mari Vesa, Tiia Lintula, Ulla Palomäki, Mira Lehtinen, Johanna Tukiainen, Kenneth Morelius, Lassi Markkanen, Johanna Linna, Olli Savela, Jaakko Rainio, Marja-Leena Laine, Mia Rundgren, Annika Lappalainen, Sirkka Rousu, Arto Lindberg, Andeliina Cieslak

  • Ei 13 kpl 19%

    Jorma Piisinen, Onni Rostila, Arto Luukkanen, Satu Lampi, Tom Boman, Tarja Vierikko, Seppo Hakulinen, Henri Perälahti, Mari Valve, Maiju Tapiolinna, Arto Järvinen, Margita Winqvist, Ari Koponen

Valmistelija

  • Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastuslautakunta on kokouksessaan 24.4.2025 § 17 ja 18 käsitellyt Keski-​Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittämistä sekä hallintosäännön päivittämistä em. muutosten johdosta. Pelastuslautakunnan käsittely 24.4.2025 § 17 koskien yhteistoimintasopimusta on oheismateriaalina.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Keski-​Uudenmaan hyvinvointialue ovat sopineet Keski-​Uudenmaan pelastuslaitoksesta yhteistoimintasopimuksella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt yhteistoimintasopimuksen 
kokouksessaan 19.4.2022 § 40 ja Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt sen kokouksessaan 28.4.2022 § 31. 

Yhteistoimintasopimuksessa todetaan,​että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä määritellään Keski-​Uudenmaan pelastuslaitoksen tehtävät yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Täten hallintosäännön muutokset tulee 
sisällyttää samanlaisina myös yhteistoimintasopimukseen. Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta. Pelastustoimea koskevat kohdat yhteensovitetaan myös Keski-​ 
Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntöön.  

Yhteistoimintasopimusta ja hallintosääntöä on tarpeellista päivittää samanaikaisesti niin,​että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön ja yhteistoimintasopimuksen kirjaukset ovat yhdenmukaisia. Yhteistoimintasopimus on 
hyväksytty vuonna 2022 ennen pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023,​jonka takia yhteistoimintasopimus on samalla tarpeellista päivittää vastaamaan järjestämisvastuun alkamisen jälkeen toteutunutta käytäntöä esimerkiksi kiinteistöomaisuuden hallintaan ja taloudenhoitoon liittyvien kirjausten osalta.

Pelastuslautakunta on päätöksillään 6.9.2023 § 32 ja 7.2.2024 § 4 delegoinut pelastusjohtajalle toimivaltaa investointeihin ja toimialan palveluhankintoihin liittyen. Yhteistoimintasopimukseen voidaan kirjata vastaavalla tavalla pelastuslautakunnan 
toimivaltuudeksi: 

  • päättää yli kahden miljoonan euron investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella,​
  • päättää yli miljoonan euron palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti.

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueiden kesken asukaslukujen suhteen ja toimintavalmiuden kapasiteetin perusteella. Sopimusta voidaan selventää maksujen aikataulun osalta siten,​että 
kirjataan toteutunut käytäntö seuraavalla tavalla: 

  • Kalenterivuoden aikana hyvinvointialueiden maksamat pelastustoimen kustannukset tasataan sovitun kustannustenjaon mukaiseksi tilinpäätöstietojen varmistuttua. Tällöin Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueelle palautetaan sen maksuja tai siltä peritään ylimääräinen maksu.

Yhteistoimintasopimuksesta päivitetään valmisteluvaiheeseen liittyvät vanhentuneet kirjaukset ja päivittämisen yhteydessä yhteistoimintasopimukseen tehdään myös teknisiä päivityksiä esimerkiksi vanhentuneen termistön osalta:

  • viittaukset vuosien 2021–2022 valmisteluvaiheeseen poistetaan,​ 
  • sairaanhoitopiiri termi korvataan HUS-​yhtymällä,​
  • vanhentuneet viittaukset Vantaan kaupungin lomapalkkojen ja -​rahojen maksuaikatauluihin muutetaan,​
  • viittaus vuonna 2020 hyväksyttyyn palvelutasopäätökseen poistetaan,​ 
  • kiinteistöomaisuuden hallintaan liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä,​
  • taloudenhoitoon liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä.

Pelastuslautakunta käsitteli kokouksessaan myös mahdollista otto-​oikeuskirjauksen muuttamista. Pelastuslautakunta poisti kyseisen muutoksen valmistelustaan ja jätti päätökseen pöytäkirjalausuman: "Pelastuslautakunta ei kannata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen otto-​oikeutta pelastuslautakunnan päätöksiin esityksen mukaisesti. Pelastuslautakunta on pelastuslain mukainen monijäseninen pelastusviranomainen,​jolle on osoitettu lakisääteisiä tehtäviä. Lautakunta on huolestunut erityisesti aluehallituksen otto-​oikeuden käyttämistä pelastuslautakunnan hankintoja koskevissa päätöksistä. Lautakunta on huolissaan Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudesta päätöksenteossa,​jos ottomenettely toteutuisi."

Voimassa olevassa yhteistoimintasopimuksessa on todettu otto-​oikeudesta seuraavasti:  

”Hyvinvointialuelain (611/2021) 97 §:n mukaan yhteistoimintasopimuksessa voidaan sopia,​ ettei hyvinvointialueen aluehallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen. Tällä yhteistoimintasopimuksella sovitaan,​että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella ei ole otto-​oikeutta hyvinvointialueiden yhteisen 
toimielimen,​pelastuslautakunnan,​tekemiin päätöksiin.” 

Asiaa koskevassa jatkovalmistelussa on katsottu perustelluksi,​ että pelastuslautakunnan otto-​oikeuskirjaus muutetaan vastaamaan muiden toimielimien käytäntöä. Tämän johdosta otto-​oikeuskirjaus esitetään muutettavan kuulumaan 
seuraavasti:

”Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-​oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-​oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat 
ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä.” 

Ohessa oheismateriaalina on nykyinen yhteistoimintasopimus ja liitteenä ehdotus päivitetystä yhteistoimintasopimuksesta,​joka koostuu pelastuslautakunnan ehdotuksesta 24.4.2025 § 17 sekä muutetusta ehdotuksesta otto-​oikeuskirjaukseksi. 
Kirjaus on valmisteltu yhdessä Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen johdon kanssa. Koska Keski-​Uudenmaan pelastuslaitos on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiota yhtenä hyvinvointialueen toimialana,​on yhteisvalmistelussa katsottu,​ 
että otto-​oikeus olisi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ja että Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudet turvattaisiin ennen lopullista päätöksentekoa edeltävällä kuulemisvelvoitteella. Lisäksi samassa yhteydestä yhteistoimintasopimusta esitetään päivitettäväksi siten,​ että sopimuksesta poistettaisiin kirjaus "Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset jatkossa valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta."

Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus sekä aluevaltuusto käsittelevät yhteistoimintasopimusta osaltaan kokouksissaan 13.5.2025 ja 22.5.2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen päivitetyn yhteistoimintasopimuksen.

Liitteet

Oheismateriaali