Aluehallitus, kokous 6.6.2023

§ 165 Lapsiperheiden kotipalvelun myöntämiskriteerit hyvinvointialueella 1.4.2023 lukien

KEUHDno-2023-1045

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirkku Pekkarinen-Keto, palvelujohtaja, sirkku.pekkarinen-keto@keusote.fi

Perustelut


Lapsiperheiden kotipalvelun myöntämiskriteerit hyvinvointialueella 1.4.2023 lukien

Lapsiperheiden kotipalvelun subjektiivinen oikeus on kirjattu sosiaalihuoltolakiin (SHL, 26.8.2022/790). 
Sosiaalihuoltolain 14 §:n mukaan kotipalvelu on hyvinvointialueen sosiaalipalveluna järjestettävää palvelua. Sosiaalihuoltolain 18 a §:n 1 momentin mukaan kotipalvelulla tarkoitetaan perheen arjen toimintakykyä turvaavaa ja vahvistavaa palvelua, johon sisältyy perheen yksilöllisen tarpeen mukaan hoitoa ja huolenpitoa, lapsen hoidon ja kasvatuksen tukemista, aterioiden valmistamiseen, vaatteiden huoltamiseen ja kodin siisteydestä huolehtimiseen liittyviä tehtäviä sekä muita jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.
Sosiaalihuoltolain 18 a§:n 2. momentin mukaan lapsiperheillä on oikeus saada välttämätön 1 momentissa mainittava kotipalvelu, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ilman niitä ei ole mahdollista synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn taikka erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi.
Perheiden tilanteet ja tarpeet vaihtelevat, joten tarkkoja tai yksityiskohtaisia palvelun myöntämistä rajaavia kriteereitä ei ole mahdollista määrittää tyhjentävästi, jokaisen perheen tilanne ja tarve harkitaan aina yksilöllisesti. Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijät eivät tee lääkehoitoa. Lääkehoidosta vastaa aina asiakas/ huoltaja. Kodinhoidon tehtävät tehdään yhdessä perheen kanssa.
Lapsiperheiden kotipalvelua ei ole tarkoitettu korvaamaan sellaisia subjektiivisia palveluja, joilla perheen palvelutarve voidaan muulla tavoin kattaa. Näitä palvelutarpeita ovat esimerkiksi lapsen ilta- tai aamupäivähoidon tarve, säännöllisen päivähoidon tarve tai erilaiset kuljetustarpeet. Lapsiperheiden kotipalvelulla ei esimerkiksi korvata tilannetta, jossa perhe vanhemman väsymyksen/uupumuksen vuoksi tarvitsee lapsiperheiden kotipalvelua lastenhoitoon, mutta perheen lapset ovat jo päivähoitoikäisiä ja esimerkiksi osapäivähoito poistaisi kotipalvelun tarpeen. 
Lapsiperheiden kotipalvelu on perheille aina määräaikainen palvelu. Lapsiperheiden kotipalvelua voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 

  • ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeinen tuen tarve tai vauvan hoitoon liittyvä erityinen  palvelutarve
  • monikkoperheeseen liittyvä avun tarve 
  • vanhemman tai lapsen sairastumisesta johtuva lyhytaikainen avuntarve (esim. vakavat sairaudet, vanhemman toimintakyvyn tilapäinen alentuminen)
  • perheen kriisitilanne (esim. perheenjäsenen sairastuminen tai kuolema, avioero)  
  • vanhemman tilapäinen väsymys tai uupumus (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus)
  • asiointikäyntien ajalle lapsiperheiden kotipalvelua myönnetään vain erityisen harkinnan kautta 
  • muu erityinen tarve perhe- tai elämäntilanteen vuoksi (arvioidaan yhdessä muiden perheen kanssa työskentelevien tahojen kanssa)  

 

Lapsiperheiden kotipalvelua ei myönnetä 

  • ainoastaan siivouksen tarpeeseen 
  • lasten kuljetuksen tarpeeseen (esim. päiväkotiin, kouluun tai harrastuksiin) 
  • äkillisesti sairastuneen lapsen hoitoon, jos vanhemmalla oikeus jäädä hoitamaan lasta 
  • pitkäkestoiseen päivittäiseen lastenhoitoon (päivähoitoikäisten lasten säännölliseen lastenhoidon tarpeeseen)
  • henkilökohtaisen avustajan tarpeeseen 
  • vanhempien työssäkäynnin, kotona tehtävän etätyön, opiskelun, harrastustoiminnan  aikaiseksi päivähoidoksi, koululaisten aamu- tai iltapäivähoidoksi tai pääsääntöisesti   
  • vanhempien yhteisen ajan vuoksi
  • lapsen lääkehoidon tarpeeseen

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen lapsiperheiden kotipalvelussa on 22 perhetyöntekijän tointa. (2+1 asiakasohjaajaa). 
Kotipalvelun odotusaika vaihtelee riippuen asiakkaiden palveluun ohjautumisen määrästä. Perheen äkillisessä tuen tarpeessa palvelua saa 3–5 arkipäivän sisällä. Palvelu toteutetaan omana toimintana tai ostopalveluna. Ensisijaisesti palvelu toteutetaan omana palveluna ja toissijaisesti ostopalveluna. Omana toimintana palvelua toteutetaan arkisin klo 7.00–19.00. Ostopalveluna palvelua toteutetaan myöntämiskriteereihin perustuen ja asiakkaan tarpeen mukaan arkisin 7.00–22.00 välillä ja tarpeen vaatiessa myös viikonloppuisin 7.00–22.00. Lapsiperheillä ei ole vastaavaa oikeutta ympärivuorokautiseen kotipalveluun, kuin vanhuksilla on ympärivuorokautiseen kotihoitoon. Lapsiperheiden kotipalvelun työntekijä käy asiakkaana olevien perheiden luona keskimäärin 1–3 krt/vko, 2–3 tuntia käynti, tilapäisen kotipalvelun ollessa kyseessä.
Sosiaalihuollon palvelut ovat juuri kilpailutettavana.
Lapsiperheiden kotipalvelua voidaan myöntää, joko tilapäisenä tai jatkuvana. Lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu pääasiassa lyhytaikaiseksi palveluksi. Mikäli lapsiperheiden kotipalvelun tarve jatkuu kahden kuukauden jälkeen säännöllisenä vähintään kerta viikkoisina käynteinä, perhe siirtyy säännöllisen lapsiperheiden kotipalvelun piiriin. Tarvittaessa tällöin perheen kanssa tehdään sosiaalihuoltolain (36 §) mukainen palvelutarpeenarvio. Samalla arvioidaan ensisijaisten palveluiden tarve ja riittävyys sekä ohjataan tarvittaessa muihin lapsiperheiden palveluihin. Muita lapsiperheiden palveluja ovat esimerkiksi varhaiskasvatuksen, avoimen varhaiskasvatuksen, kerhotoiminnan, seurakuntien ja erilaisten järjestöjen tarjoamat palvelut.
Asiakasmaksut ja niiden perusteet 1.1.2023 alkaen on hyväksytty Aluehallituksessa 29.11.2022 ja Aluevaltuustossa 8.12.2022.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää hyväksyä perusteluosan mukaisesti lapsiperheiden kotipalvelun myöntämiskriteerit ja liitteen Lapsiperheiden kotipalvelun myöntämisen perusteet 1.4.2023 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Valmistelija

  • Petja Harakka, hallintojohtaja, petja.harakka@keusote.fi

Perustelut

Aluehallituksen 28.3.2023 § 91 päätöksen jälkeen on ilmennyt, että palvelujen järjestämisen lautakunnan kuuluu tehdä päätös palvelukriteereistä. Hallintosäännön 39 §:n mukaan lautakunnan toimialaan kuuluu päättää palvelukriteereistä. Näin ollen hallituksen tekemä aiempi päätös täytyy korvata lautakunnan tekemällä uudella päätöksellä ja asia saattaa lautakunnalle päätettäväksi.

Hallintolain 50 §:n mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos 3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Komulainen, vt. hyvinvointialuejohtaja, mikko.komulainen@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  1. kumota aiemman päätöksensä 28.3.2023 § 91 hallintolain 50 §:n nojalla ja
  2. todeta, että asia tulee saattaa päätettäväksi palvelujen järjestämisen lautakunnalle

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.

Tiedoksi

Palvelujen järjestämisen lautakunta 14.6.