Perustelut
POTILASASIAMIEHEN SELVITYS
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) 1992/785 11 §:n mukaan terveydenhuollon toimintayksikölle on nimettävä potilasasiamies. Potilasasiamiespalvelut keskitettiin vuoden 2019 alussa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän järjestämis- ja tuottamisvastuulle, jonka jälkeen vastuu siirtyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle vuodesta 2023 alkaen. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ostaa potilasasiamiespalvelun Sosiaalitaito Oy:ltä. Potilasasiamiehen tehtävien hoitamisen lisäksi Sosiaalitaito Oy tuottaa alueen sosiaaliasiamiespalvelun. Sosiaalitaito tuottaa riittävän asiamiesresurssin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Potilasasiamiehen toiminta on olennainen osa terveydenhuollon oikeusturva- ja laatujärjestelmää. Potilasasiamiehen tehtävänä on mm. antaa tietoa ja neuvoa potilaan asemasta ja oikeuksista sekä toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilasasiamiehen selvityksen aineisto muodostuu potilasasiamiehelle tulleiden terveydenhuoltoa koskevien yhteydenottojen sisällöistä, potilasasiamiehen työssään tekemistä havainnoista, potilasasiamiehen tietoon tulleista terveydenhuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisista muistutuksista. Raportin tarkoituksena on antaa tietoa potilasasiamiestoiminnasta, yhteydenottojen syistä, potilaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa potilaan näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä potilasasiamiehen työmäärää tai kunnan terveydenhuoltopalvelujen tilaa.
Liitteenä potilasasiamiehen selvitys 2022.
Potilasasiamies kiinnitti huomiota seuraaviin asioihin:
- Yhteydenottojana useimmin terveydenhuollon asiakas, henkilöstöltä niukasti yhteydenottoja.
- Yhteydenottojen määrä hieman vähentynyt, suhteutettuna asiakasmääriin ei suurta muutosta. Tyytymättömien osuus n. 93 % ja yleisen tiedustelun osuus n.6,5 %. Jakauma samankaltainen kuin 2021 vuoteen verrattuna.
- Jonotus- ja käsittelyaikaa sekä itsemääräämisoikeutta koskevat yhteydenotot vähentyneet suhteellisesti eniten. (Näiden määrissä oli viime vuonna päinvastoin suurin suhteellinen kasvu.) Muutos saattaa johtua osin tilastointitavasta. Muuten yhteydenottojen taustalla olevien syiden osuudet sekä jakautuminen palveluittain melko yhtenevät edelliseen vuoteen verrattuna. Eniten yhteydenottoja on tullut palvelun tuottamiseen liittyen.
Kiinnitettävä huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- Hoitoon pääsyyn / Ajanvarauksen sujuvoittamiseen ja takaisinsoittojärjestelmän toimivuuteen.
- potilasturvallisuuteen
- tietosuojaan
- kohteluun
- lausuntoihin
- muistutusten käsittelyaikoihin
Ehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Kariniemi-Örmälä, integraatiojohtaja, kristiina.kariniemi-ormala@keusote.fi
Palvelujen järjestämisen lautakunta:
- Merkitsee potilasasiamiehen selvityksen 2022 tiedoksi.
- Lähettää selvityksen aluehallituksen käsiteltäväksi.
Päätös
Palvelujen järjestämisen lautakunta:
- Merkitsi potilasasiamiehen selvityksen 2022 tiedoksi.
- Lähettää selvityksen aluehallituksen käsiteltäväksi.