Aluehallitus, kokous 27.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 123 Osallistuminen Suomen kestävän kasvun ohjelman valtionavustushaun toiseen vaiheeseen

KEUHDno-2022-188

Perustelut

Valmistelija: projektipäällikkö Frank Ryhänen, frank.ryhanen@keusote.fi

Valtionavustushaku

Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) vastaa Suomen kestävän kasvun ohjelman pilarista 4, joka koskee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamista ja kustannusvaikuttavuuden lisäämistä, ja osin pilarista 3, joka koskee työllisyysasteen ja osaamistason nostamista kestävän kasvun vauhdittamiseksi.

Ohjelman valtionavustusten myöntäminen on jaksotettu kahteen hakuvaiheeseen siten, että avustusten käyttöajat muodostavat katkeamattoman kokonaisuuden. Ensimmäisen vaiheen avustusten haku avattiin vuoden 2021 lopussa ja koski vuotta 2022. Toinen haku toteutetaan syksyllä 2022 ja koskee vuosia 2023-2025. Ensimmäisen vaiheen haussa Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle myönnettiin valtionavustusta 1 420 000 euroa käytettäväksi Suomen Kestävän kasvun ohjelman mukaisen kehittämisen suunnitteluun ja valmisteluun vuoden 2022 aikana. STM on 1.9.2022 avannut hakuilmoituksella VN/21749/2022 valtionavustushaun ohjelman toiseen vaiheeseen. Valtionavustusta voidaan myöntää vain yhdelle hankkeelle kullakin hyvinvointialueella.

Haettavana on valtionavustusta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiseen ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiseen vuosien 2023-2025 aikana, avustuksia on jaossa yhteensä 255,6 M€. Tarkoituksena on purkaa palveluvelkaa, edistää ja nopeuttaa palveluiden saatavuutta sekä edistää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toteutumista. Avustuksien avulla pyritään saatavuuden, yhdenvertaisuuden, ongelmien varhaisen tunnistamisen ja ennaltaehkäisyn parantamiseen sekä kustannusvaikuttavuuden lisäämiseen. Rahoituksessa ei ole omavastuuosuutta.

Kestävä kasvu -hanke

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymässä on valmisteltu kuntayhtymän ja jatkossa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kestävän kasvun ohjelmasta rahoitusta hakevaa Kestävä kasvu -hanketta vuosien 2022-2025 ajalle. Kestävä kasvu -hankkeella on tarkoitus syventää ja laajentaa aikaisemmissa kehityshankkeissa tehtyä työtä, mikä johdonmukaistaa hyvinvointialueen hanketoimintaa. Aiemmissa kehityshankkeissa suunnitelluista ja/tai pilotoiduista ratkaisuista esimerkiksi hyväksi havaittua Pärjääjä-mallia suunnitellaan laajennettavaksi uusiin asiakasryhmiin Kestävä kasvu -hankkeessa. Hanke vastaa eritoten heikossa tai haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- tai potilasryhmien hoitoon pääsyn parantamisen tarpeeseen. Lisäksi osa hankkeen toimenpiteistä vastaa samaan tarpeeseen välillisesti sujuvoittamalla ja tehostamalla kaikkien alueen kansalaisten palveluita, mikä vapauttaa resursseja heikossa tai haavoittuvassa asemassa oleville asiakas- ja potilasryhmille. Hankkeella on lukuisia yhdyspintoja erityisesti hyvinvointialueella osittain samanaikaisesti toteutettavan Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeen sekä Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeen kanssa. Vuoden 2022 aikana kehittämisen sisältöä on suunniteltu ja valmisteltu edelleen valtionavustusten ensimmäisen vaiheen rahoituksella. Toisen vaiheen avustuksella on tarkoitus alkaa toteuttamaan suunniteltuja kehittämistoimenpiteitä.

Kokonaistavoite Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Kestävä kasvu -hankkeessa on vahvistaa vaikuttavuuspohjaista järjestämistä ja palvelutuotannon ohjausta, mikä on keskeinen osa hyvinvointialueen strategisia linjauksia ja muita kehittämiskokonaisuuksia. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet tähtäävät vaikuttavuusperusteisen järjestämisen ja palvelutuotannon toteuttamiseen erityisesti digitalisaation ja uusien toimintamallien keinoin. Lopullisena tavoitteena on hoitovelan purkaminen ja vaikuttavan sosiaali- ja terveydenhuollon kohdentaminen erityisesti haavoittuvassa asemassa olevaan väestöön. 

Hankkeella on viisi tavoitetta, jotka jakautuvat useisiin niitä toteuttaviin työpaketteihin ja toimenpiteisiin. Ensimmäinen tavoite on helposti saavutettavat ja tehokkaat nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut. Tavoitteen saavuttamiseksi hyödynnetään asiakassegmentoinnin, palveluketjun mallintamisen ja palveluiden digitalisaation keinoja. 

Toinen tavoite on ikäihmisten erilaisten palvelutarpeiden riittävä täyttäminen sekä turvallinen kotona asuminen johdon käyttöön tulevien palvelutarpeenennustamistyökalujen sekä asiakkaiden kotiin tuotavan turvateknologian avulla.  

Kolmas tavoite on kroonisesta sairaudesta kärsiville mielekäs ja tehokas omahoito ja itseseuranta sekä riittävä palvelutarpeen täyttäminen asiakassegmentoinnin ja vaikuttavuusmittariston käyttöönoton avulla. 

Neljäntenä tavoitteena on oikea-aikainen ja oikeaan osoitteeseen ohjaava, resursseja tehokkaasti kohdentava asiakasohjaus laajentamalla digitaalisia asiakasratkaisuja terveyspalveluihin, sairaanhoitoon ja suun terveydenhuoltoon. 

Viidentenä tavoitteena on hyvinvoinnin tukeminen ennaltaehkäisyn ja varhaisen tunnistamisen avulla. Hyte-allianssi -yhteistyömallin vakiointia kuntien ja järjestöjen kanssa jatketaan ja vahvistetaan toimintamallin ennaltaehkäisevää varhaisen tuen roolia.

Hankkeen suunnitellut työpaketit tavoitteiden toteuttamiseksi ovat: 1/1) Helposti saavutettavat ja vaikuttavat nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut ja 1/1B) Omaolon ja sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto ja jalkauttaminen; 1/2) Mataloituneesta toimintakyvystä kärsivien Ikääntyvien ihmisten erilaisten palvelutarpeiden riittävä täyttäminen; 1/3) Pitkäaikaissairaudesta kärsiville tai pitkäaikaissairauden riskissä oleville mielekäs ja tehokas omahoito ja itseseuranta sekä riittävä palvelutarpeen täyttäminen; 1/4) ESH-PTH yhdyspinnan parantaminen; 2/1 Hyvinvoinnin tukeminen ennaltaehkäisyn ja varhaisen tunnistamisen avulla; 3/1 Kirjaamiskäytäntöjen kehittäminen; 3/2 Rakenteellisen sosiaalityön raportoinnin kehittäminen; 3/3 Asiakassegmentoinnin ennustusmalli; 4/1 Väestön palvelutarpeen ennakointi edistyneiden tietojohtamisen ratkaisuissa; 4/2 Toiminnanohjaus (palveluketjujen ohjaus ja koordinaatio); sekä 4/3 Ammattilaisten digitaaliset työvälineet.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen on mahdollista hakea Kestävä kasvu -hankkeelle alustavan arvion mukaan yhteensä n. 8 M€ osuutta Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäisessä vaiheessa haettavana olevasta yhteensä 255,6 M€:n rahoituksesta. Ohjelman eri investoinneista haettavat summat kuitenkin tarkentuvat vielä lokakuun 2022 aikana STM:n kanssa käytävissä tarkentavissa keskusteluissa.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää

  1. osallistua Suomen kestävän kasvun ohjelman valtionavustushaun toiseen vaiheeseen Kestävä kasvu -hankkeella esitetyn suunnitelman mukaisesti
  2. valtuuttaa hyvinvointialueen johtajan tarvittaessa täsmentämään suunnitelmaa ja hankehakemusta siten, että ne täyttävät hankeoppaassa ja mahdollisissa lisäselvityspyynnöissä asetut kriteerit

Käsittely:

Väliaikainen hyvinvointialuejohtaja piti asiaesittelyn.

Päätös

Hyväksyttiin esityksen mukaan.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä 
  • hyvinvointialueen jäsen.

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää tai nähtäville asettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue c/o Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä
Sandelininkatu 1 B, PL 46
05801 Hyvinkää
Sähköpostiosoite: kirjaamo.hva@keusote.fi
Puhelin: 050 497 4988, 050 497 4989
Kirjaamo on avoinna ma-pe klo 9-15

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus lähetetään postitse tai sähköisesti aina omalla vastuulla (Hallintolaki 17 §).