Valmistelija
Päivi Tarsia, rahoitus- ja talousjohtaja, paivi.tarsia@keusote.fi
Perustelut
Rahoitus- ja talousjaosto käsitteli vuoden 2023 talousarvion kehyksen valmistelutilannetta kokouksessaan 6.6.2022 § 12. Jaosto merkitsi valmistelutilanteen tiedoksi ja totesi, että jatkovalmistelussa on tärkeä tuoda esille kustannustehokkaita toimenpide-esityksiä, joilla varmistetaan talousarvion riittävyys suhteessa valtion rahoitukseen.
Rahoitus- ja talousjaoston käsittelyn jälkeen valmistelua on jatkettu mm. HUS:n eri valmisteluryhmissä ja hyvinvointialueen virkamiesten toimesta.
Vuoden 2023 talousarvion kehyksen valmistelu pohjautuu valtiovarainministeriön toukokuussa julkaisemaan laskelmaan, jonka mukaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen rahoitus vuodelle 2023 on n. 740,8 Me. Laskelmat päivitetään tämänhetkisen tiedon mukaan kesällä ja syyskuussa 2022. Mikäli tulevat laskelmat poikkeavat toukokuisesta, päivitetään kehys vastaamaan uusia laskelmia.
Kehyksessä pohjana on maaliskuun 2022 tilinpäätösennuste, jossa Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän talousarvion ylitysuhka on 33,6 Me. Henkilöstömenoihin on laskettu 3 %:n korotus vuoden 2022 talousarvioon verrattuna, mikä on enemmän kuin KVTESin mukaiset sopimuskorotukset vuonna 2023 tulevat olemaan (1,5 % yleiskorotus ja 0,4 % järjestelyerä 1.6.2023 alkaen). Henkilöstömenoihin varattiin suurempi korotus, koska sotesopimuksen korotukset eivät ole vielä selvillä. Tehdyn korotusvarauksen vaikutus on noin 6,4 Me.
Asiakaspalvelujen ostojen hintojen korotuksiin on kehyksessä varauduttu noin 5 %:n korotuksella, minkä vaikutus on noin 6,2 Me.
Poistojen kasvuun on varattu 1 Me.
Kehyksessä on huomioitu talouden ja toiminnan kehittämisen ohjelma, jonka mukainen nettosäästötavoite vuodelle 2023 on n. 7,9 Me.
Kehyksessä on varauduttu lainsäädännön muutosten mukanaan tuomiin vaatimuksiin. Hoitajamitoituksen, lastensuojelulain sekä koulukuraattori- ja -psykologimitoituksen muutoksiin on varauduttu n. 1,2 Me:lla. Hoitotakuun muutoksiin on kehyksessä varauduttu n. 1,1 Me:lla.
Lisäksi on huomioitu seuraavat muutostekijät:
- luottamuselinhallinnon kustannusten kasvu kuntayhtymän kustannuksiin verrattuna 0,8 Me
- uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kustannukset 2,8 Me
- muiden tietojärjestelmäkustannusten kasvu 0,5 Me
- asiakasohjauksen työikäisten tiimin toiminnan vahvistaminen 0,3 Me
- toimitilavuokrien korotukset 0,9 Me
- ikäihmisten asumispalvelujen asiakasmäärän kasvu ja hintojen ennakoitua suuremmat korotukset 2 Me
- arviointi- ja kuntoutuspalvelujen Arki-tiimin vahvistaminen 0,3 Me
- nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen vahvistaminen 0,1 Me
- johdon palkantarkistukset 0,3 Me
- kohdentamatonta riskilisää on varattu 3,9 Me
Kehykseen on sisällytetty runsaan 4 Me:n vuokrakustannusten vähentäminen toimitiloista luopumalla. Kuluvan vuoden aikana valmistellaan selvitys toimipisteiden vähentämisestä palveluverkkosuunnitelman päivittämisen yhteydessä.
Husin ostoihin on varattu 270,7 Me, josta erikoissairaanhoitoon kohdentuu 264,3 Me ja perusterveydenhuollon päivystykseen 6,3 Me. Muualta kuin Husista hankittavaan erikoissairaanhoitoon on varattu 0,7 Me. Lisäksi erikoissairaanhoitoon sisältyy vajaan 2 Me:n tuottavuustavoite talouden ja toiminnan kehittämisen ohjelman mukaisesti. Erikoissairaanhoidon vuoden 2023 maksuosuus käsitellään erillisenä pykälänä.
Pelastustoimen kustannuksiin on varattu n. 17,2 Me.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle tulee vuonna 2023 n. 13,5 Me:n suuruinen eläkemenoperusteisen eläkemaksun korvaava tasauserä. Kuntien siirtäessä sote-palvelutuotantonsa Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle jäi eläkemenoperusteisen eläkemaksun kustannukset jäsenkunnille Kevalta saadun lausunnon mukaisesti. Eläkemenoperusteinen maksu ei näin ollen ole sisältynyt kuntayhtymän kustannuksiin aiemmin eikä korvaavaa tasauserääkään ole saatu mahdutettua valtion hyvinvointialueelle osoittamaan rahoitukseen. Päätöksentekoon tuotava kehys onkin tasauserän verran alijäämäinen. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilnpäätöksen vahvistamisesta seuraavan vuoden alusta lukien. Mikäli vuoden 2023 tilinpäätös toteutuisi kehyksen mukaisena ja taseeseen kertyisi alijäämää, tulisi se siis kattaa em. aikataulun puitteissa.
Kehyksessä ei ole varauduttu koronapandemian aiheuttamiin välittömiin kustannuksiin eikä koronavuosina syntyneen hoitovelan purkuun. Kehys ei myöskään mahdollista varautumista palkkaharmonisointiin. Henkilöstön saatavuusongelmat ja siitä johtuva vuokratyövoiman käyttö lisää merkittävästi kustannuksia ja vaarana on, että asiakkaat ohjautuvat tarpeettomasti liian raskaisiin perus- tai jopa erikoissairaanhoidon palveluihin. Riskinä on myös liian pieni varautuminen hintojen korotuksiin. Kehys on tavoitteellinen ja edellyttää talouden ja toiminnan kehittämisohjelman täysimääräistä toteutumista. Toimitilaverkoston karsiminen on niin ikään välttämätöntä. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän toukokuun tilinpäätösennuste on n. 6 Me maaliskuun ennustetta heikompi, mikä osaltaan lisää haasteita myös vuonna 2023.
Ehdotus
Esittelijä
Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi
Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan vuoden 2023 talousarvion kehyksen sekä laadintaohjeen virkamiesvalmistelun pohjaksi.
Käsittely:
Olli Savela teki seuraavan muutosehdotuksen Maiju Tapiolinnan ja Jorma Piisisen kannattamana:
”Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan vuoden 2023 talousarvion kehyksen sekä laadintaohjeen virkamiesvalmistelun pohjaksi siten muutettuna, että 1. johdon palkantarkistuksista 0,3 miljoonaa euroa luovutaan, 2. palkkojen harmonisointia jatketaan ja siihen varataan määräraha työntekijöiden saamisen edistämiseksi, 3. toimipisteiden vähentämisestä saatavaa säästöä (4,3 miljoonaa euroa) ei oteta kehyksessä huomioon. Asiaan palataan, kun palveluverkkosuunnitelma on päivitetty.”
Pheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta on äänestetävä.
Äänestysjärjestys
JAA = esittelijän ehdotus
EI = Savelan muutosehdotus
Äänestyksen tulos: 14 JAA-ääntä-3 EI-ääntä
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan äänestyksen jälkeen.