Aluehallitus, kokous 14.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 Hyvinvointialueen visuaalinen ilme

KEUHDno-2022-177

Valmistelija

  • Anu-Kaarina Suonpää, viestintäpäällikkö, anu-kaarina.suonpaa@keusote.fi

Perustelut

Aluehallitus on käsitellyt hyvinvointialueen visuaalista ilmettä 22.3.22, jolloin päätettiin, että aluehallitukselle valmistellaan erillinen esitys hyvinvointialueen visuaalisesta ilmeestä. Valmistelua on jatkettu, ja asiaa käsitelty aluehallituksen seminaarissa 3.6.22 ja kokouksen 30.8.22 tiedoksiannossa.

Kuntayhtymän visuaalinen ilme ja verkkosivut sisältöineen uudistettiin muun muassa viranomaisvaatimuksiin (esim. saavutettavuusdirektiivi ja palvelutietovaranto) ja kuntalaisten suureen tiedon tarpeeseen pohjautuen syksyllä 2021 osana hyvinvointialuevalmistelua. Työ edellytti merkittävää panostusta kuntayhtymän henkilöstöltä. Kuntayhtymän virallinen nimi on Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä, brändinimenä Keusote. Keusote nimi on laajasti käytössä kuntayhtymän viestintäkanavissa, sähköpostiosoitteissa, tiloissa, kulkuneuvoissa ja materiaaleissa. Keusote on palvelunkäyttäjille ja valtakunnallisesti eri sidosryhmille jo tutuksi käynyt nimi. Kuntayhtymän verkkosivuilla on viime vuoden aikana ollut yli 8 miljoonaa sivun katselukertaa ja yksittäisiä vierailijoita yli miljoona. Kuntayhtymän verkkosivujen uudistamiseen on viime vuonna käytetty merkittävästi resursseja ja sivuston saavutettavuustaso on erittäin kiitettävällä tasolla (88,6/100). 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen nimi pohjautuu lainsäädäntöön. Valtiovarainministeriöltä on tiedusteltu, onko hyvinvointialueiden brändityöhön tulossa kansallista ohjausta. Saadun vastauksen perusteella voimaanpanolaissa määritetään hyvinvointialueiden viralliset nimet, mutta muutoin alueen nimeämiskäytänteet ja visuaalinen ilme on hyvinvointialueen päätettävissä, kuten nytkin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän sekä monien muiden sairaanhoitopiirien ja sotekuntayhtymien kohdalla. 

Hyvinvointialueelle siirtymisen yhteydessä 1.1.2023 Keski-Uudenmaan pelastuslaitos ei siirry osaksi hyvinvointialueen organisaatiota, vaan jää toimimaan omana organisaationaan aiemmin tunnuksin. Lisäksi pelastuslaitokset ovat jo tehneet valtakunnallisen yhtenäistämisen mm. siirtymällä yhteisen nettisivuston käyttöön.

Aluehallitus on käsitellyt hyvinvointialueen visuaalisen ilmeen eri vaihtoehtoja:

Vaihtoehto A: Hyvinvointialueen virallinen nimi yhdistetään valmistelun yhteydessä laadittuun uudistettuun visuaaliseen ilmeeseen 

Organisaation nimi on Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ja brändinimeltään Keusote. Visuaalisessa ilmeessä ja logossa hyödynnetään nykyisin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän käytössä olevaa ilmeettä. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos jatkaa toimimista omalla nimellään ja viranomaisroolissaan, kuten tälläkin hetkellä. Etuina tässä vaihtoehdossa ovat suhteellisen helposti toteutettavissa oleva muutos niin organisaation kuin palvelunkäyttäjienkin näkökulmasta. Olemassa olevat kanavat ja materiaalit ovat lähes suoraan käytettävissä, kohtuullisen pienillä muutoksilla aiempaan valmisteluun. Tämä vaihtoehto on myös linjassa hyvinvointialueen ja kuntayhtymän strategian perusviestien kanssa, joissa on korostettu kuntayhtymän muuttuvan hyvinvointialueeksi ja palvelujen kehittämisen tähtäävän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen mukaisiin tavoitteisiin. Tämänhetkisen tiedon mukaan organisaatiot, jotka ovat jo lähes valmiita kokonaisuuksia siirtymään hyvinvointialueeksi, jatkavat nykyisellä nimellään ja ilmeellään. Mahdollinen haitta vaihtoehto A:n osalta on tilanne, jossa hyvinvointialueen palvelut laajentuvat muihin kuin sote-palveluihin tulevaisuudessa. Tällöin visuaalisen ilmeen uudistaminen on edessä myöhemmin. Työmäärällisesti vaihtoehto A on pienin ja jättää resurssit käytettäväksi palvelutoimintaan. 

Vaihtoehto B: Uusi kattoilme hyvinvointialueelle, palvelut jatkavat nykyisellä ilmeellään 

Teetetään Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle oma ilme ja logo, jonka alla sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat Keusote-ilmeellä. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos jatkaa edelleen omalla ilmeellään. Etuina tässä vaihtoehdossa olisi mahdollisesti nimikäytänteiden valtakunnallinen yhdenmukaisuus sekä palvelujen sisältöön nähden neutraali nimi. Haittapuoliksi muodostuisi useammalla nimellä ja logolla toimiminen. Muutos palvelisi vain hallinnollista tarvetta. Hyvinvointialueen hallinto ja luottamushenkilöorganisaatio tulisivat toimimaan eri nimellä kuin palvelut, lisäksi sote-palvelujen olisi kuitenkin otettava käyttöön myös organisaation virallinen nimi muun muassa päätöksissä ja ohjeissa. Riskeinä korostuvat eri toimijoiden logojen ja ilmeiden sekaantuminen, ja saavutettu hyöty olisi lähinnä hallinnollinen. Työmäärällisesti vaihtoehto B on keskitasoa, mutta muutostarpeiden arvioidaan olevan pitkäkestoisia.  

Vaihtoehto C: Kokonaan uusi viestinnällinen kokonaisuus 

Teetetään Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle kokonaan uusi viestinnällinen kokonaisuus, jonka alla hyvinvointialueen hallinto ja sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat. Keski-Uudenmaan pelastuslaitos jatkaa edelleen nykyisen ilmeen ja kokonaisuuden käyttämistä. Etuna tässä vaihtoehdossa on mahdollisuus korostaa uutta hallinnollista organisaatiota. Haittapuolena ovat laajat muutokset viestintäkanaviin, yhteystietoihin, sisältöihin, kaikkiin materiaaleihin ja järjestelmiin. Työmäärä kohdistuu sotepalveluihin. Asiakkaille ja asukkaille muutoksen viestiminen vaatii huomattavan paljon työtä tunnettuuden varmistamiseksi. Lisäksi kuntayhtymän perustamisvaiheen kokemusten perusteella on odotettavissa, että epäselvyydet toimijasta tulisivat muutoksen jälkeen jatkumaan vielä pitkään vuoden 2023 jälkeen. Tämä on riski kuntalaisten tiedon saannin näkökulmasta. Työmäärällisesti vaihtoehto C on suurin. Se edellyttää merkittävää budjetointia ja lisäresursointia hyvinvointialueelta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän puolelle vuonna 2022, koska muutostyö tulisi työllistämään laajasti myös kuntayhtymän henkilöstöä palvelualueilla tarvittavan tietämyksen palveluista ollessa kuntayhtymän puolella. Tämänhetkisessä valtakunnallisessa henkilöstön saatavuusvajeessa resurssien suuntaaminen palvelujen viestinnälliseen uudelleenkokoamiseen ja uuden yhtenäisen ilmeen rakentamiseen palvelujen toteuttamisen sijasta ei olisi tarkoituksenmukaista.  

Vaihtoehto D: Hyvinvointialue hyödyntää nykyistä kuntayhtymän visuaalista ilmettä, mutta ei käytä Keusote-brändiä ja nimitystä. 

Vaihtoehto on työmäärältään ja kustannuksiltaan kohtuullinen. Toimijan tunnistettavuus säilyy paremmin. Logo ja nimi muutos aiheuttaa kuitenkin muutoksia kaikkiin materiaaleihin laajasti, koska Keusote-brändinimi on vahvasti käytössä erilaisissa materiaaleissa, tietojärjestelmissä ja sähköpostin lyhenteenä. Keusote-nimen poistaminen voi vaikeuttaa palveluiden löydettävyyttä, mm. hakukoneissa, puhelinluetteloissa ja erilaisissa yhteystietopankeissa. Uuden nimen lanseeraaminen vaatii merkittävää panostusta markkinointiin ja tunnettuuden vahvistamiseen ja resurssointiin. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Laitinen-Parkkonen, va. hyvinvointialuejohtaja, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi

Aluehallitus päättää, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen virallinen nimi yhdistetään valmistelun yhteydessä laadittuun visuaaliseen ilmeeseen liitteen mukaisesti vuoden 2023 alusta.

Käsittely:

Viestintäpäällikkö Anu-Kaarina Suonpää piti aiheesta kokouksessa asiaesittelyn.

Tiia Lintula teki lisäysehdotuksen pohjaehdotukseen Helinä Pertun kannattamana, että pohjaehdotus on vaihtoehto A:n mukainen. 

Käsittelyn kuluessa esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotukseen lisätään maininta siitä, että pohjaehdotus on vaihtoehto A:n mukainen. 

Päätös

Aluehallitus päätti hyväksyä vaihtoehdon (A) eli, että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen virallinen nimi yhdistetään valmistelun yhteydessä laadittuun visuaaliseen ilmeeseen liitteen mukaisesti vuoden 2023 alusta.

Tiedoksi

Viestintäpäällikkö, viestintä