Perustelut
1.1.2024 voimaan tullut laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023) edellyttää, että sosiaali- ja potilasasiavastaava seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman toteutumista ja kehittymistä alueella sekä laatii siitä vuosittain selvityksen aluehallitukselle. Lisäksi uuden lain myötä potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminta on järjestetty kokonaan julkisena palveluna. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella toimii 2 vakituista sosiaali- ja potilasasiavastaavaa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan ohjaus- ja neuvontatehtävät sekä toiminta ovat toteutuneet hyvinvointialueella yhdenmukaisesti. Sosiaali- ja potilasasiavastaavien tehtävänä on mm. antaa tietoa ja neuvoa potilaan ja asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavien selvitys 2024 perustuu asiavastaaville tulleisiin tulleiden sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä varhaiskasvatusta koskevien yhteydenottojen sisällöistä ja sosiaali- ja potilasasiavastaavien tietoon tulleista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisista muistutuksista. Selvityksen tarkoituksena on antaa tietoa sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminnasta, yhteydenottojen syistä, potilaiden ja asiakkaiden tai heidän omaisten/läheisten kokemista epäkohdista ja kehittämiskohteista. Epäkohdat ja kehittämiskohteet ovat tärkeä tuoda esille, jotta epäselvyydet on mahdollista selvittää, virheellinen toiminta voidaan korjata ja palvelujen laatua kehittää. Selvitys antaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden näkökulmista ja ongelmalliseksi koetuista tilanteista sekä viitteitä ajankohtaiseksi nousseista asioista ja ilmiöistä. Tilastoista ei voi päätellä sosiaali- ja potilasasiavastaavien työmäärää tai sosiaali- tai terveydenhuoltopalvelujen tilaa. Läheskään kaikki sosiaali- tai terveydenhuoltoon tyytymättömät asiakkaat ja potilaat eivät ole yhteydessä sosiaali- tai potilasasiavastaavaan.
Liitteenä sosiaali- ja potilasasiavastaavien selvitys 2024, liite 1.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien asiakkailta saamista yhteydenotoista nousi esille seuraavat havainnot:
- Yhteydenottojen yleisimmät aiheet ovat pysyneet varsin muuttumattomina verrattuna aikaisempiin vuosiin.
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen oikea-aikaiseen saatavuuteen tulisi kiinnittää edelleen huomiota.
- Potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai vastaavan muun syyn kannalta välttämättömän todistuksen tai lausunnon kirjaamisessa ja toimittamisessa tulisi välttää turhaa viivytystä.
- Sosiaali- ja terveydenhuoltoon saapuneiden muistutusten käsittelyssä on ollut kohtuutonta viivettä.
- Palautteisiin ja muistutuksiin liittyvissä viestintä- ja vastausprosesseissa on ollut puutteita.
- Yksityisten palveluntuottajien sekä varhaiskasvatuksen asiakkaat ovat hyvin vähän yhteydessä asiavastaaviin.
- Asiakkaat ovat kokeneet, että julkisten palveluiden piiriin pääseminen on ollut toisinaan vaikeaa ja heille on ollut epäselvää kuka vastaa heidän palveluprosessistaan.
- Omaiset ovat kokeneet, etteivät heidän huolensa ole aina tulleet kuulluiksi
- Yhteydenottojen perusteella sosiaali- ja potilasasiavastaavalle on muodostunut käsitys, että sosiaali- ja potilasasiavastaavien palvelut eivät ole vielä kaikille sosiaali- ja terveyspalveluja käyttäville asiakkaille tuttuja. Sosiaali- ja potilasasiavastaava suosittelee, että ammattihenkilöt tiedottaisivat sen palveluista enemmän ja ohjaisivat aktiivisemmin ottamaan yhteyttä
Ehdotus
Esittelijä
-
Raija Kontio, hyvinvointialuejohtaja, raija.kontio@keusote.fi
Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi sosiaali- ja potilasasiavastaavien selvityksen vuodelta 2024.
Päätös
Hyväksyttiin esityksen mukaan.